فناوری

روتر VPN چیست و چه کاربردی دارد؟

تامین امنیت شبکه با یک اتصال وی‌پی‌ان ساده

بسیاری از کاربران و حتی کسب‌وکارهای کوچک، با یک روتر بی‌سیم کارشان به طور کامل انجام می‌شود. نهایتا، این افراد نیاز به دسترسی به یک وب‌سایت فیلتر شده یا دارای محدودیت‌های دسترسی جغرافیایی هستند که با نصب یک سرویس VPN روی دستگاه‌شان، مشکل برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته‌ای که باید در هنگام انتخاب یک روتر VPN بدانیم

اما یک زمانی نیاز است کل دستگاه‌های متصل به یک شبکه یا تمام کارمندان یک شرکت به طور سراسری و گسترده‌ای از یک سرویس VPN استفاده کنند؛ مثلا اطلاعات رمزنگاری شده برای سرورها و کامپیوترهای راه دور بفرستند؛ که در این صورت اوضاع کمی پیچیده شده و شاید نیاز به یک روتر VPN داشته باشند.

روتر VPN چیست؟

برای درک روتر VPN، نیاز است ابتدا بدانیم که VPN چیست.

یک VPN (مخفف virtual private network) که به فارسی «شبکه خصوصی مجازی» گفته می‌شود؛ ترافیک وب و اینترنت شما را از داخل یک تونل امن و رمزنگاری شده روی اینترنت عبور می‌دهد و نهایتا به دست یک سرور خاص می‌رساند. با این کار، شما مطمئن می‌شوید هیچ‌کس نمی‌تواند فعالیت‌های اینترنتی شما را ردیابی کند یا اطلاعات محرمانه و حساس کاری و شغلی و خانوادگی شما را شنود کرده و به سرقت ببرد و اقدام به دستکاری و خرابکاری در آن‌ها کند.

به طور معمول، شما این کار را با نصب یک اپلیکیشن VPN روی دستگاه خود انجام می‌دهید تا به شما امکان دسترسی امن به یک سرور راه دور را بدهد. این اپلیکیشن‌ها برای یک یا دو دستگاه خوب کار می‌کنند ولی وقتی یک کسب‌وکار می‌خواهند تمام اتصالات خود را روی VPN انجام دهد؛ دیگر این اپلیکیشن‌ها کاربردی و بهینه نیستند.

بنابراین، روتر VPN را می‌توان یک روتر بی‌سیم یا باسیم ولی با نرم‌افزار VPN دانست که مستقیما روی آن نصب شده است.

دقیقا روتر VPN چه کاری انجام می‌دهد؟

به زبان ساده، یک روتر VPN کل شبکه را از طریق یک اتصال VPN امن می‌کند.

فرض کنید در یک شعبه شرکتی کار می‌کنید و همه کارمندان نیاز به دسترسی به منابع مشترکی روی سرورهای دفتر مرکزی شرکت دارند. به جای نصب و پیکربندی اپلیکیشن‌های وی‌پی‌ان روی هر کامپیوتر و گوشی موبایل، می‌توان از یک روتر VPN برای ایجاد اتصالی امن میان دفتر شعبه با دفتر اصلی و برای کل شبکه استفاده کرد.

کارمندان از راه دور به جای اینکه هر بار بخواهند وارد یک سرویس VPN شوند؛ کافی است کامپیوتر خود را روشن کرده و شروع به کار کنند. اکثر کاربران خانگی، نیازی به روتر VPN ندارند جز در موارد خاصی که بخواهید همه دستگاه‌های متصل به اینترنت و وای‌فای مانند کنسول بازی، تلویزیون، همه گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ و کامپیوتر را به VPN مجهز کنید.

یک مزیت روتر VPN نیز دور زدن محدودیت‌های اعمال شده توسط ارائه‌دهنده‌گان سرویس‌های VPN برای استفاده از تعداد مشخصی دستگاه است. چون روتر VPN یک دستگاه محسوب می‌شود!

آیا همه روترهای می‌توانند روتر VPN باشند؟

جواب منفی است و همه روترهای بی‌سیم یا باسیم به طور پیش‌فرض یک روتر VPN نیستند.

شما چند روش برای دسترسی به یک روتر VPN دارید. روش نخست، خود سرویس‌دهنده VPN به شما یک روتر یا سخت‌افزاری می‌دهد که به روتر خود اضافه کرده و آن را تبدیل به یک روتر VPN می‌کنید.

روش دوم، خرید یک روتر VPN است. پیش از خرید یک روتر جدید، باید وارد سایت ارائه‌دهنده سرویس VPN خود شوید و اطمینان حاصل کنید سرویس وی‌پی‌ان مورد نظر شما را این روتر پشتیبانی می‌کند.

روترهای بی‌سیم ساده، اجازه تنظیم کردن یک سرویس VPN را می‌دهند ولی نمی‌توانید یک نرم‌افزار وی‌پی‌ان را روی روتر نصب کنید. اما روترهای مدرن و پیشرفته مانند روترهای ایسوس، اجازه نصب و پیکربندی هر برنامه VPN را خواهند داد.

اگر علاقه‌مند هستید درباره روتر VPN بیشتر بدانید یا بهترین مدل‌های روتر وی‌پی‌ان بازار را بشناسید؛ به سایر مقالات ما نگاهی بیندازید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
mashable

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا