فناوری

معاون فنی ایرانسل: واردات مودم خارجی کاملا متوقف شده است و همه مودم‌ها در ایران تولید می‌شوند (تصاویر مودم‌های جدید ایرانسل)

با هدف حمایت از توان تولید داخلی و بومی‌سازی مودم‌های FDD و TDD

معاون فنی ایرانسل از توقف کامل واردات مودم خارجی خبر داد. «حسن بلوردی» گفت ایرانسل توانایی بومی‌سازی نسل چهارم مودم‌های FDD و TDD و Dual را پیدا کرده است و نمونه اولیه مودم‌های نسل پنجم ۵G نیز تولید شدند و وارد فاز تولید انبوه شدند.

«حسن بلوردی»، معاون فنی شرکت ایرانسل، در جلسه کمیته حمایت از توان تولید داخل و بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات در شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه ایرانسل از سال ۱۳۹۷ به دنبال تولید مودم ایرانی در داخل کشور بوده است و تمام توان عملیاتی خود را در این زمینه به کار گرفته است؛ آمار زیر را از وضعیت تولید مودم ارائه داد:

تاکنون ۳۶۰ هزار مودم به تولیدکنندگان داخلی سفارش داده‌شده‌است که ۲۷۰ هزار تای آن تحویل شده‌ و بقیه آن در جریان تولید است. در مورد مودم‌های نسل پنجم ۵G هم نمونه اولیه تولید شده‌ و قراردادها برای تولید انبوه این مودم‌ها منعقد شده است. همچنین برای بومی‌سازی و تولید داخل سیم‌کارت هم اقداماتی انجام شده‌، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌است.

معاون فنی ایرانسل می‌گوید در حال حاضر یکی از پر کاربردترین تجهیزات کاربران، مودم‌های ارتباطی است که اکنون مودم نسل چهارم در مدل‌های TD، FD و Dual بومی‌سازی و واردات خارجی آن کاملا متوقف شده است.

مودم ایرانسل Tf-i60 S1
مودم ایرانسل Tf-i60 S1 که رسما در ایران تولید می‌شود

گفتنی است ایرانسل تا کنون به طور رسمی اعلام کرده است که مودم TF-i60 S1 را در کارخانه‌های داخل کشور تولید می‌کند که یک مودم نسل چهارم برای استفاده از اینترنت FDD و TDD است و خبری مبنی بر تولید سایر مودم‌های این شرکت در داخل کشور یا حتی مونتاژ آن‌ها منتشر نشده است.

لذا، شنیدن این سخن که اکنون همه مودم‌های نسل چهار FDD و TDD و Dual در ایران تولید می‌شوند و واردات مودم خارجی کاملا متوقف شده است؛ کمی عجیب بوده و باورپذیر نشان نمی‌دهد.

مودم 5G ایرانسل
مودم ۵G ایرانسل به نمایش درآمده در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰

ایرانسل چندین مدل مودم مانند FD-i40 B1 و FD-i40 E1 دارد که توسط شرکت یوتل در ایران ساخته می‌شوند و البته اخیرا اعلام کرده است مودم GP2101 Plus را هم در داخل کشور تولید می‌کند. درباره سایر مودم‌های این شرکت هنوز هیچ خبر و صحبتی مبنی بر مونتاژ و تولید در داخل کشور نشده است.

به علاوه، این شرکت اخیرا آماده رونمایی از مودم جدیدی به نام TF-i60 G1 می‌شود که باز هم احتمال می‌رود در ایران مونتاژ می‌شود.

مودم بیرونی ایرانسل
مودم بیرونی ایرانسل به نام FD_O40 E1 در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰

قطعا مشتریان ایرانسل انتظار کیفیت بالایی از مودم‌های این شرکت دارند؛ حال در ایران تولید و مونتاژ شوند یا اینکه از خارج وارد گردند. مودم TF-i60 S1 ایرادات و باگ‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی داشت و اصلا نتوانست رضایت کاربران را جلب کند و تا کنون چندین فریم‌ویر جدید برای آن منتشر شده است.

مودم ایرانسل
مودم دیگری از ایرانسل در رده LTE Cat 6 و برای هر دو اینترنت FDD و TDD که در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰ به نمایش درآمد

همین‌طور، مشتریان ایرانسل انتظار دارند مودم‌های داخلی، قیمت مناسب‌تری نسبت به مودم‌های وارداتی داشته باشند و باعث افزایش قدرت خرید آن‌ها شوند.

مودم ایرانسل TF-i60 G1
مودم ایرانسل TF-i60 G1 که هنوز رسما رونمایی نشده ولی مشخصات آن در سایت‌ها آمده است

ایرانسل در نمایشگاه تلکام امسال از چند مدل مودم ۵G بومی به صورت آزمایشی رونمایی کرد ولی هنوز به طور رسمی معرفی و به بازار ارائه نشده‌اند. همین‌طور، چندین مودم داخلی و بیرونی از این شرکت به نمایش درآمده است که هنوز معرفی و وارد بازار نشدند.

*تصاویر مودم‌های نمایشگاه از کانال تلگرامی «شاهو» است و با تشکر ویژه از شاهوی تنهای عزیز


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. همشون قفل هستن و به درد نمیخورن ، همون خارجی ها که آنلاک هستن رو میخریم گرون تر هم که باشن ، انحصار رو بکن تو ….. ایرانسل جون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا