فناوری

ماجرای پشتیبانی نسل جدید آیفون‌ها از اینترنت استارلینک چیست؟

آیا سرانجام در آیفون ۱۴ شاهد ارتباطات ماهواره خواهیم بود؟

مدت‌ها است حرف و حدیث‌هایی درباره افزوده شدن قابلیت ارتباطات ماهواره‌ای به گوشی‌های آیفون شنیده می‌شود.

حدود یک سال پیش، گفته می‌شد آیفون‌های ۱۳ اپل با ویژگی تماس ماهواره‌ای معرفی می‌شوند که در نهایت این‌طور نشد و اپل آیفون‌های ۱۳ را بدون ارتباطات ماهواره‌ای معرفی و عرضه کرد.

حالا، باز خبر ارتباطات ماهواره‌ای برای آیفون ۱۴ داغ شده است و برخی از رسانه‌ها و منابع خبری که معمولا اخبار پنهانی شرکت‌ها را درز می‌دهند؛ گفتند آیفون ۱۴ با پشتیبانی از استارلینک وارد بازار خواهد شد.

اینکه آیفون ۱۴ به ارتباطات ماهواره‌ای مجهز بشود یا نشود؛ یک مسئله و اینکه پشتیبانی از استارلینک یعنی چه و دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؛ مسئله دیگری است!

آیا پشتیبانی آیفون ۱۴ از اینترنت استارلینک به معنای این است که آیفون ۱۴ به طور مستقیم به ماهواره اسپیس‌ایکس وصل شده و از اینترنت ماهواره‌ای استفاده می‌کند؟ چیزی شبیه به اینترنت موبایل؟

آیفون ۱۴ استارلینک

سایت بلومبرگ در گزارش جدیدی خبر داده است که اپل در آیفون ۱۴ از مودم‌های اسنپدراگون X65 کوالکام استفاده خواهد کرد و به دنبال سفارش انبوه آن است. علت آن نیز پشتیبانی مودم X65 از ارتباطات ۴G LTE و ۵G و البته ارتباطات ماهواره ارتفاع پایین است.

به این معنی که گوشی‌های آیفون می‌توانند به ماهواره‌های اسپیس‌ایکس برای تماس‌های اضطراری، ارسال پیامک و گزارش‌های بحرانی استفاده کنند. پس تا اینجا، باید بدانیم که خبری از اتصال به اینترنت استارلینک، حداقل فعلا نیست و فقط گوشی‌های اپل می‌توانند از ارتباطات ماهواره‌ای ارتفاع پایین برای تماس‌ها و پیامک‌ها و ارتباطات اضطراری استفاده کنند؛ آن هم زمانی که نه وای فای در دسترس است نه شبکه‌های موبایل!

بیشتر بخوانید: از سال آینده با گوشی ۵G به اینترنت استارلینک وصل شوید

تا کنون، هیچ گزارش درباره استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک توسط گوشی‌های آيفون یا شارژ این گوشی‌ها توسط ارتباطات ماهواره‌ای نشده است. شاید در آینده، این قابلیت فراهم شود و مثلا کاربران آیفون بتوانند به طور مستقیم یک بسته اینترنت استارلینک را خریداری و فعال کرده و به طور مستقیم به اکسس‌پوینت‌های اسپیس‌ایکس وصل شوند ولی فعلا بحث اینترنت مطرح نیست و فقط دریافت سیگنال‌ها از ماهواره‌های ارتفاع پایین مطرح است.

تراشه مودم X65 کوالکام اولین مودم فایوجی ۱۰ گیگابیتی با فناوری ساخت ۵ نانومتری محسوب می‌شود و دارای چندین ویژگی بسیار بزرگ از جمله مصرف باتری کمتر است؛ چیزی که اپل به شدت عاشقش است. از دیگر مزایای مودم X65 می‌توان به پوشش‌دهی بهتری سیگنال‌های ۴G و ۵G (هم فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز و هم فرکانس‌های میلی‌متری) و ارتباطات ماهواره‌ای اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: آیفون‌های ۱۴ از کدام باندهای فرکانسی ۴G و ۵G پشتیبانی می‌کنند؟

هنوز اپل تایید نکرده است که در آیفون ۱۴ از مودم X65 استفاده می‌کند یا قابلیت ارتباطات اضطراری ماهواره‌ای را به این سری گوشی‌های خود افزوده است و همه صحبت‌های بالا در حد شایعه و گزارش‌های خبری هستند.

شایعه دیگر هم به همکاری اپل و اسپیس‌ایکس به توصیه وزارت امور خارجه آمریکا برمی‌گردد. جنک اوکراین و روسیه و اتفاقاتی که برای اینترنت در اوکراین افتاد؛ دولت ایالات متحده را بر این داشت تا به سوی مجهز کردن گوشی‌های آیفون برود. این همکاری می‌تواند باعث استفاده از ماهواره‌های استارلینک در مواقع اضطراری و جنگ شود.

در نهایت، شاید در آینده با پدیده استفاده از اینترنت ماهواره‌ای روی گوشی‌های پرچم‌دار روبرو شویم ولی اکنون فقط احتمال دارد در آیفون‌های ۱۴ ارتباطات اضطراری ماهواره‌ای را داشته باشیم!

به‌روزرسانی: اگرچه ماه‌ها است شایعاتی درباره ارتباطات ماهواره‌ای آیفون‌های جدید شنیده می‌شود ولی خبر اتصال آیفون‌های ۱۴ به ماهواره‌های اسپیس‌ایکس و اینترنت استارلینک، یک دروغ ۱۳ آوریل از سوی برخی رسانه‌ها بود.

به‌روزرسانی (۱۰ مهر ۱۴۰۱): این مقاله اولین بار در تاریخ ۱۲ فروردین ماه نوشته شد؛ زمانی که نه خبری از اینترنت استارلینک روی گوشی موبایل و نه رونمایی از آيفون‌های ۱۴ بود. اکنون، هر دو رویا به واقعیت تبدیل شدند. در مرداد ماه، استارلینک خبر داد از سال آینده، گوشی‌های ۵G می‌توانند تماس و پیامک اضطراری از طریق ماهواره‌های استارلینک داشته باشند و بعد در شهریور ماه، آیفون‌های ۱۴ با قابلیت تماس اضطراری ماهواره‌ای معرفی شدند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا