اخبار جهان

از سال آینده با گوشی ۵G به اینترنت استارلینک وصل شوید

همکاری تی موبایل و اسپیس‌ایکس برای پوشش‌دهی حداکثر و دسترسی به خدمات ارتباطی در هر نقطه‌ای

داغ‌ترین خبر امروز جمعه ۴ شهریورماه، همکاری دو شرکت بزرگ اسپیس‌ایکس و تی موبایل برای دسترسی به اینترنت استارلینک روی گوشی‌های همراه است. خبری که ماه‌ها است زمزمه‌هایی از آن به گوش می‌رسد و حتی چند هفته پیش، اسنادی در کمیسیون FCC یافت شد که نشان می‌داد اسپیس‌ایکس به طور جدی دارد روی ارتقای ماهواره‌هایش برای ارائه اینترنت به اسمارت‌فون‌ها کار می‌کند.

حالا، امروز در نشست خبری دو شرکت اسپیس‌ایکس و تی موبایل که در ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس و مایک سیورت، مدیرعامل T-Mobile نیز شرکت داشت؛ این دو شرکت از برنامه‌ای موسوم به «Coverage Above & Beyond» رونمایی کردند که اجازه می‌دهد از سال آینده، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک روی گوشی‌های هوشمند در دسترس باشد.

استارلینک برای مواقع اضطراری

هدف این برنامه مشترک، اتصال به شبکه‌های موبایل در هر نقطه از جهان و بدون توجه به فاصله کاربران تا آنتن‌های موبایل و برج‌های مخابراتی است. در واقع، این دو شرکت می‌خواهند کاری کنند که دیگر در دنیا هیچ نقطه‌ای بدون امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت وجود نداشته باشد.

گوشی 5G استارلینک

در این همکاری، شرکت تی موبایل باندهای میانی موجود خود را به ماهواره‌های نسل دوم اسپیس‌ایکس اضافه می‌کند تا گوشی‌های هوشمند بتوانند به طور مستقیم و بدون نیاز به هیچ تغییری در ماهواره‌های استارلینک، امکان ارسال و دریافت پیامک‌های متنی و MMS به همراه صدا و البته داده را از هر نقطه‌ای از جهان داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آیا می‌توانیم از روتر خودمان برای اینترنت استارلینک استفاده کنیم؟

البته، اینترنت این سرویس بسیار ضعیف‌تر از اینترنت ۴G و ۵G است و حداکثر سرعتی بین دو تا چهار مگابیت بر ثانیه می‌دهد. ایلان ماسک، می‌گوید این سرویس به طور بالقوه می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد و در مکان‌هایی که از نظر دسترسی به شبکه‌های موبایل و ارتباطی در تنگنا و محدودیت هستند؛ مردم امکان دسترسی به خدمات ارتباطی را پیدا کنند.

تماس صوتی و تصویری در هر نقطه از جهان

مدیرعامل اسپیس‌ایکس تاکید کرد این سرویس نمی‌خواهد جایگزین خدمات ارتباطی موبایل و سرویس‌های اینترنت ۵G شود و صرفا برای استفاده در مواقع اضطراری است. او می‌گوید در حوادث طبیعی، این سرویس بدون مشکل کار خواهد کرد و چندین اپلیکیشن منتخب پیام‌رسانی نیز روی آن قابل استفاده هستند.

اینترنت استارلینک روی گوشی تلفن همراه

ماسک می‌گوید این سرویس برای تماس صوتی بسیار عالی است و اگر در مکان‌های خلوتی استفاده شود و همزمان تعداد زیادی کاربر به آن وصل نباشند؛ برای تماس تصویری نیز قابل استفاده است.

شرکت تی موبایل می‌خواهد این سرویس را بدون دریافت هرگونه هزینه اضافه‌ای از مشتریان راه‌اندازی کند.

بیشتر بخوانید: کاربران اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را بیشتر از اینترنت ۵G خانگی دوست دارند

اسپیس‌ایکس در سال آینده، نسل دوم ماهواره‌های اینترنت خود را با آنتن‌های غول‌پیکر ۵ الی ۶ متری به مدار زمین می‌فرستد که شامل امواج رادیویی باند میانی تی موبایل هم هستند.

هر دو شرکت اسپیس‌ایکس و تی موبایل امیدوار هستند؛ همه‌چیز طبق برنامه پیش برود و آن‌ها بتوانند از اواخر سال ۲۰۲۳ برنامه Coverage Above & Beyond را پیاده‌سازی و اجرا کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا