دسته‌بندی نشدهفناوریویدیو

ویدیو: آیا دستگاه‌های قدیمی‌تر با روتر وای فای ۶ اینترنت سریع‌تری دارند؟ (تست عملی)

خرید روتر ۶ در حالی که گوشی موبایل و لپ‌تا وای فای ۵ داریم منطقی است؟

یکی از بحث‌های داغ میان کاربران، خریدن یا نخریدن روتر وای فای ۶ است. اگر شما یک گوشی موبایل وای‌فای ۶ یا یک لپ‌تاپ و پی‌سی وای‌فای ۶ و حتی یک کنسول بازی وای‌فای ۶ داشته باشید؛ هیچ تعللی برای خرید روتر وای‌فای ۶ جایز نیست. اما اگر همه دستگاه‌های شما قدیمی‌تر و مثلا وای‌فای ۵ هستند؛ آیا خرید یک روتر وای‌ فای ۶ باعث افزایش سرعت می‌شود؟

مثلا، اگر روتر وای فای ۶ ارزان قیمتی مانند تی‌پی‌لینک AX10 یا یکی از روترهای وای فای ۶ شیائومی AX1800 و AX3600 یا هواوی AX3 را خریداری کنیم و بعد با گوشی و لپ‌تاپ وای فای ۵ به آن وصل شویم؛ نسبت به زمانی که روتر وای فای ۵ داشتیم؛ سرعت اینترنت بیشتری خواهیم داشت؟

کانال یوتیوب OOKAS ASAP MARKETING یک تست سرعت با دستگاه‌های قدیمی وای فای ۵ برای مقایسه سرعت اینترنت در روتر وای فای ۵ و روتر وای فای ۶ برگزار کرده تا به پاسخ این سوال برسد:

در این آزمایش، از دو گوشی موبایل ایسوس ROG Phone 1 (وای‌فای ۵) و شیائومی می ۸ پرو (وای‌فای ۵) به همراه یک لپ‌تاپ با وای‌فای ۵ استفاده شده است. یعنی همه دستگاه‌ها قدیمی‌تر از وای‌فای ۶ هستند.

برای مقایسه سرعت اینترنت روی این دستگاه‌ها، دو روتر وای فای ۵ تی‌پی‌لینک C1200 و تی‌پی‌لینک AX10 استفاده شده که هر دو در رده سرعتی نزدیک به هم هستند و اولی AC1200 ولی دومی AX1500 است. سرعت اینترنت این آزمایش نیز فیبر نوری ۵۰۰ مگابیت است.

همان‌طور که در تصاویر پایین مشاهده می‌کنید؛ سرعت اینترنت هر سه دستگاه در زمان اتصال به وای‌فای ۶ بسیار بهتر از زمانی است که به وای‌فای ۵ وصل هستند:

تست سرعت گوشی موبایل ایسوس ROG Phone 1 (وای‌فای ۵):

تست سرعت وای فای ۵ در برابر وای فای ۶

تست سرعت گوشی موبایل شیائومی می ۸ پرو (وای‌فای ۵):

تست سرعت وای فای ۵ در برابر وای فای ۶

تست سرعت لپ‌تاپ وای‌فای ۵:

تست سرعت وای فای ۵ در برابر وای فای ۶

گاها سرعت اتصال به روتر وای‌فای ۶ حدود ۷۰ الی ۸۰ مگابیت بیشتر است که نشان می‌دهد حتی اگر دستگاه‌های شما قدیمی و وای فای ۵ هستند؛ باز هم اگر یک روتر یا مودم وای فای ۶ خریداری کنید؛ سرعت اینترنت و وای‌فای بیشتری خواهید داشت.

یک یوتیوبر دیگری به نام Liron Segev که صاحب کانال معروف TheTechieGuy است؛ نیز تست سرعت مشابهی با دستگاه‌های وای فای ۵ و وای فای ۶ برای اتصال به روترهای وای فای ۵ و وای فای ۶ انجام داده است که به نتایجی تقریبا مشابه بالا رسیده و اگرچه با شک و تردید نسبت به ارتقا به روترهای وای فای ۶ می‌اندیشد ولی تست‌های او نشان می‌دهند که باز یک دستگاه وای فای ۵ در اتصال به روتر وای فای ۶ دارای سرعت بیشتری است:

حرف آخر اینکه اگر هنوز دستگاه‌های گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ، پی‌سی و هر وسیله دیگری که دارید؛ قدیمی و از نسل‌های قبلی وای‌فای هستند؛ باز هم خرید یک روتر نسل جدید حتی ارزان‌ترین روترهای وای فای ۶ مانند تی پی لینک AX10 یا شیائومی AX1800 می‌تواند باعث افزایش سرعت شما شود.

البته، برای همه افراد جامعه خرید روتر وای فای ۶ توصیه نمی‌شود و باید توصیه‌های پیش از خرید روتر وای فای ۵ یا روتر وای فای ۶ را جدی بگیرند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا