راهنمای خرید

تعرفه اینترنت فیبر نوری شاتل + جدول بسته‌های FTTH

یک سرویس اینترنت FTTH شاتل چقدر برایتان هزینه دارد؟

در مقطعی، تعرفه اینترنت فیبر نوری شاتل روی سایت این شرکت قرار گرفت ولی خیلی زود برداشته شد. کاربران شهرهای مختلف هم از تعرفه‌های متفاوت با یکدیگر صحبت می‌کنند.

شرکت‌هایی که اینترنت فیبر می‌دهند؛ در اعلام تعرفه کمی وسواس دارند؛ چون هم هزینه‌های پروژه فیبرکشی شهرها برایشان گران تمام شده و هم می‌خواهند با شرکت‌های دیگر رقابت کنند.

ضمن اینکه عدم استقبال کاربران خانگی از قیمت‌های بالای فیبر نوری، باعث می‌شود تعرفه‌های خود را با ۵۰ درصد تخفیف و هزینه نصب و راه‌اندازی رایگان، در برخی شهرها ارائه کنند.

قیمت اینترنت فیبر نوری شاتل (تیر ماه ۱۴۰۳)

در اواسط تیر ماه و برخلاف دستورالعمل رگولاتوری، چندین شرکت اینترنتی از جمله شاتل اقدام به افزایش قیمت تعرفه‌های فیبر نوری خود کردند.

شاتل قیمت فیبر نوری خود را بیش از دو برابر افزایش داد و مشترکان این شرکت ناگهان با شوک قیمت‌های سرسام‌آور جدیدی برای خرید بسته روبرو شدند.

جدول تعرفه فیبر نوری شاتل در تیر ماه ۱۴۰۳ که روی سایت این شرکت منتشر شده را با هم ببینیم:

قیمت فیبر نوری شاتل تیر ۱۴۰۳

بسته‌های فیبر نوری شاتل در تیر ماه ۱۴۰۳ به شرح زیر هستند:

۱۰ گیگابایت ترافیک یک ساله = ۵۳۶۰۰ تومان

۵۰ گیگابایت ترافیک یک ساله = ۲۶۰/۰۰۰ تومان

۱۰۰ گیگابایت ترافیک ۳۰ روزه = ۵۲۲/۶۰۰ تومان

۱۰۰ گیگابایت ترافیک یک ساله = ۵۲۲/۶۰۰ تومان

۲۰۰ گیگابایت ترافیک ۳۰ روزه = ۱/۰۰۵/۰۰۰ تومان

۲۰۰ گیگابایت ترافیک یک ساله = ۱/۰۰۵/۰۰۰ تومان

۳۰۰ گیگابایت ترافیک ۳۰ روزه = ۱/۴۷۴/۰۰۰ تومان

۵۰۰ گیگابایت ترافیک ۳۰ روزه = ۲/۲۷۰/۰۰۰ تومان

۵۰۰ گیگابایت ترافیک یک ساله = ۲/۲۷۰/۰۰۰ تومان

۱۰۰۰ گیگابایت ترافیک ۳۰ روزه = ۴/۰۲۰/۰۰۰ تومان

۱۰۰۰ گیگابایت ترافیک یک ساله = ۴/۰۲۰/۰۰۰ تومان

گفتنی است این بسته‌ها در جشنواره‌های شاتل با قیمت‌هایی از ۲۰ و ۳۰ درصد تخفیف تا ۵۰ درصد تخفیف ارائه می‌شوند. ضمن اینکه قیمت‌های درج شده بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده است.

جدیدترین بسته‌های اینترنت فیبر نوری شاتل (اردیبهشت ۱۴۰۳)

همزمان با توسعه فیبر نوری شاتل در شهرهای مختلف، این شرکت در قیمت‌ها، بسته‌ها و تعرفه‌هایش تغییراتی می‌دهد.

امروز ۱۱ اردیبهشت ماه، در سایت این شرکت، دو بسته اولیه برای خرید کاربران ارائه شده است:

بسته اینترنت ۴۸۰ گیگابایت یک ساله با حداقل سرعت ۱۰۰ مگ + مودم فیبر نوری + نصب رایگان = ۳/۱۶۷/۰۰۰ تومان

بسته اینترنت ۴۸۰۰ گیگابایت یک ساله با حداقل سرعت ۱۰۰ مگ + مودم فیبر نوری + نصب رایگان = ۵/۷۴۵/۰۰۰ تومان

همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ شاتل این بسته‌ها را با ۶۲ و ۷۶ درصد تخفیف می‌فروشد که به نظر می‌رسد هر دو بسته برای فردی که در پوشش‌دهی شاتل است؛ عالی باشند.

تاریخچه فیبر نوری شاتل

شاتل اولین بار در بهمن ماه ۱۴۰۰، از سرویس فیبرنوری منازل (FTTH) خود در شهر قم رونمایی کرد. شاتل می‌خواست فیبر نوری را از شهرهای قم و بعد تهران آغاز کرد ولی موفق به انجام این کار نشد و پورت‌های بسیار کمی توانست راه‌اندازی و به مشتریان بدهد.

اکنون در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ اعلام شد شاتل یکی از ۹ اپراتوری است که در پروژه ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری وزارت ارتباطات شرکت خواهد کرد و متولی ارائه پورت FTTH به شهروندان قزوینی شده است.

وزارت ارتباطات با جدیت پروژه توسعه فیبر نوری را دنبال می‌کند و فعلا با ۹ اپراتور برای توسعه اینترنت FTTH پرسرعت ۵۰ مگابیت تا ۱ گیگابیت تفاهم‌نامه امضا کرده است.

هرچند شرکت‌های اپراتوری بزرگی مانند مخابرات، همراه اول و ایرانسل هنوز به این پروژه ورود نکردند یا اینکه شهرهای پرجمعیت کشور مانند تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، اهواز، شیراز و … متولی فیبرنوری ندارند ولی رگولاتوری می‌گوید همین ۹ اپراتور متعهد شدند طی یک سال نزدیک به ۸ میلیون و ۵۰۰ پورت فیبرنوری ارائه بدهند.

به همین بهانه، در این مقاله می‌خواهیم سراغ تعرفه‌های اینترنت فیبرنوری شاتل برویم و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

شاتل موبایل مدتی است که صفحه اینترنت FTTH خود را فعال کرده است و حتی در آن پیش ثبت‌نام اینترنت بر بستر فیبرنوری (FTTH) را پیش می‌برد.

در این صفحه عنوان شده است که شاتل سرویس FTTH با سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت با حداکثر کیفیت ارائه می‌کند.

شاتل می‌گوید در اینترنت فیبرنوری، یک فیلم ۲ گیگابایتی در مدت زمانی ۲۰ ثانیه دانلود می‌شود ولی با اینترنت +ADSL2 این فیلم طی ۳۰ روز و با فناوری اینترنت VDSL در مدت ۵ دقیقه دانلود خواهد شد.

شاتل تاکید دارد برای دریافت سرویس اینترنت فیبر نوری باید یک مودم ONT تهیه کرده باشید و نیازی به خط تلفن ثابت مسی نیست. این شرکت روی همان مودم ONT یک خط تلفن ثابت به مشتری خواهد داد و دیگر نیازی به خط تلفن ثابت هم برای خانه یا محل کار ندارند.

تعرفه‌های اینترنت فیبر نوری شاتل

پیش از اینکه سراغ تعرفه‌های اینترنت فیبر نوری شاتل برویم؛ باید این نکته را یادآوری کنیم که معمولا شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت، یک تعرفه ثابت و استاندارد و مشخص در سایت خود دارند.

ولی در هر استان و منطقه و براساس اولویت‌ها یا هزینه‌ها و معیارهای دیگر، تعرفه‌ها و بسته‌های اینترنت متفاوتی ارائه می‌دهند.

مثلا، ممکن است تعرفه اینترنت فیبر نوری شاتل در شهر قم با شهر قزوین متفاوت باشد و مشتریان، بسته‌های با حجم‌های مختلفی دریافت کنند.

چنانچه اکنون اینترنت فیبرنوری مخابرات در استان‌ها و شهرهای مختلف با تعرفه‌های کاملا متفاوتی ارائه می‌شود که با تعرفه درج شده در سایت شرکت مخابرات متفاوت است.

قیمت فیبر نوری شاتل

همین‌طور، در اینترنت فیبر نوری بحث کابل‌کشی و نصب و راه‌اندازی بسیار جدی است. برخی شرکت‌ها این کار را به صورت رایگان انجام می‌دهند و برخی شرکت‌های دیگر مانند صبانت برای هر سرویس، فارغ از بسته و حجم و زمان قرارداد، ۱۰۰ هزار تومان هزینه می‌گیرند و شرکتی مانند مخابرات، براساس بسته و سرویس و مدت قرارداد مشتری، نصب و راه‌اندازی رایگان یا با هزینه را در هر استان دنبال می‌کند.

بنابراین، در این تعرفه‌ها هم درصدی تغییر را انتظار داشته باشید و هم اینکه بحث هزینه نصب و راه‌اندازی و البته هزینه خرید مودم ONT را خواهید داشت.

شاتل بسته‌های اینترنت FTTH را در دو مدل پرحجم و کم حجم ارائه کرده است. در اینترنت فیبر نوری معمولا کاربران طرفدار بسته‌های پرحجم هستند؛ چون به طور طبیعی مصرف اینترنت بالا است ولی شاتل برای کاربران خانکی با مصرف کم ماهیانه مثلا ۵ گیگابایت در ماه نیز بسته‌هایی ارائه کرده است:

سرویس‌های پرحجم فیبر نوری شاتل

بسته‌های اینترنت Fair یا پرحجم سرویس FTTH شاتل از یک ماهه ۱۰۰ گیگابایت ترافیک بین‌الملل شروع شده و به بسته ۱۲۰۰ گیگابایت یک ساله ختم می‌شوند.

فیبر شاتل پر مصرف

سرویس یک ماهه ۱۰۰ گیگابایت قیمت ۱۵۰ هزار تومان خورده است ولی با ۳۰ درصد تخفیف ۱۰۵ هزار تومان ارائه می‌شود.

بسته سه ماهه ۳۰۰ گیگابایت قیمت ۴۵۰ هزار تومان است ولی با ۴۰ درصد تخفیف می‌شود ۲۷۰ هزار تومان.

اینترنت فیبر بسته شش ماهه ۶۰۰ گیگابایت به قیمت ۹۰۰ هزار تومان است که با ۴۰ درصد تخفیف به قیمت ۵۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

یک ساله اینترنت FTTH شاتل نیز با ۱۲۰۰ گیگابایت حجم قیمت ۱/۸۰۰/۰۰۰ تومان دارد ولی با ۵۰ درصد تخفیف به قیمت ۹۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: تعرفه اینترنت فیبر نوری آسیاتک + جدول خرید حجم اضافه

شاتل برخلاف برخی شرکت‌های دیگری که سرویس FTTH می‌دهند؛ بسته‌های با حجم بالایی ارائه کرده است. مثلا بسته ۶ ماهه این شرکت با ۶۰۰ گیگابایت حجم که تقریبا می‌شود ماهی ۱۰۰ گیگابایت برای بسیاری از کاربران مناسب خواهد بود. همین‌طور، بسته یک ساله با ۱۲۰۰ گیگابایت حجم، معمولا نیاز به خرید حجم کمتری در صورت اتمام حجم بسته اصلی را نیاز دارد.

فعلا شاتل برای تشویق کاربران و مشتریان به خرید سرویس‌های اینترنت فیبرنوری خود، تخفیف‌های با درصد بالایی در نظر گرفته است که هزینه این سرویس اینترنت را منطقی‌تر می‌کند.

سرویس‌های کم حجم فیبر نوری شاتل

شاتل برای کاربران کم مصرفی که دوست دارند از سرعت اینترنت فیبرنوری لذت ببرند نیز بسته‌های کم مصرف با هزینه پایین ارائه کرده است.

ftth شاتل کم مصرف

بسته یک ماهه اینترنت FTTH شاتل با ۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل به قیمت ۴۰ هزار تومان ارائه می‌شود و با تخفیف ۳۰ درصد به قیمت ۲۸ هزار تومان خواهد بود.

اینترنت فیبر بسته سه ماهه شاتل با ۱۰ گیگابایت حجم قیمتی ۱۱۰ هزار تومان دارد و در طرح تخفیفی این شرکت با ۴۰ درصد تخفیف به قیمت ۶۶ هزار تومان ارائه می‌شود.

سرویس شش ماهه فیبرنوری شاتل نیز ۲۰ گیگابایت حجم دارد که در ابتدا قیمتی ۲۰۰ هزار تومانی داشته و بعد با تخفیف ۴۰ درصد ۱۲۰ هزار تومان است.

و در نهایت بسته فیبر یک ساله ۴۰ گیگابایت FTTH شاتل نیز ۳۶۰ هزار تومان است و با ۵۰ درصد تخفیف می‌شود ۱۸۰ هزار تومان.

بیشتر بخوانید: نگاهی به تعرفه اینترنت فیبر نوری صبانت در بوشهر + تست سرعت و پینگ

بعید است بسته‌های کم حجم اینترنت فیبرنوری شاتل مورد استقبال قرار بگیرند چون در اینترنتی با سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت که قطعا تا ۲۰۰ مگابیت نیز افزایش پیدا می‌کند؛ بسته‌های ۵ گیگابایت و ۱۰ گیگابایت و حتی ۴۰ گیگابایت ماهیانه اصلا کافی نیستند. شاید شاتل به دستور رگولاتوری یا برای کاربرانی که صرفا می‌خواهند اینترنت FTTH بگیرند ولی حجم مصرفی بالایی ندارند؛ این بسته‌ها را ارائه کرده است.

هزینه اینترنت فیبر نوری شاتل

احتمالا، با مشاهده قیمت بسته‌های اینترنت فیبر نوری شاتل، متوجه شدید که بسیار گران‌تر از بسته‌های اینترنت ADSL و VDSL این شرکت هستند. واقعیت این است که فعلا هزینه اینترنت فیبرنوری بالا است و شرکت‌های دیگر هم بسته‌های اینترنت با قیمت مشاهده ارائه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اینترنت فیبر نوری گران‌تر از ADSL یا ارزان‌تر؟

اما کم‌کم و با رواج این سرویس اینترنت و ایجاد یک بازار رقابتی و تلاش مشتریان برای مصرف بیشتر، قیمت بسته‌های اینترنت FTTH کاهش پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه معمولا شاتل جشنواره‌های متنوعی در طول سال برگزار کرده و اجازه می‌دهد کاربران، اینترنت ثابت با قیمت‌های مناسب‌تری خریداری کنند.

هر کدام از بسته‌های بالا را انتخاب کنید؛ باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز محاسبه کنید. همین طور، قیمت یک مودم ONT معمولا بین ۶۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان برای یک مدل رده متوسط است و هزینه نصب هم ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌شود.

مودم فیبر نوری شاتل

فعلا شاتل برای سرویس اینترنت فیبر نوری خود، مودم زایکسل PMG5617-GA را به مشتریان می‌دهد.

مودمی که مشخصات خوب و قیمت مناسب‌تری نسبت به بازار دارد و مشتری با دریافت آن، کمبود چیزی نخواهد داشت.

مودم زایکسل Zyxel PMG5617GA دوبانده با ۴ درگاه شبکه LAN گیگابیتی و کانکتور فیبر نوری AC/N GPON است.

البته، خود مشتری می‌تواند مودم دیگری انتخاب کند ولی همین مودم PMG5617GA نیز برای همه کاربردهای اینترنت فیبر نوری کافی است.

سوالات پر تکرار کاربران درباره اینترنت فیبر نوری شاتل

شاتل در چه شهرهایی فیبر نوری دارد؟

شرکت شاتل در استان‌های تهران، قزوین، مازندران، مرکزی، اصفهان و خراسان رضوی و مجموعا ۳۱ شهر قرار است اینترنت فیبر نوری را توسعه دهد.

کل هزینه فیبر نوری شاتل چقدر می‌شود؟

با توجه به قیمت‌های جدید شاتل، شما حداقل باید حدود ۳.۵ میلیون تومان برای ۴۸۰ گیگ سالیانه با سرعت ۱۰۰ مگ به همراه مودم و فیبرکشی هزینه کنید. البته، می‌توانید بسته ۴۸۰۰ گیگ سالیانه را بردارید که هزینه‌ای نزدیک به ۶ میلیون تومان دارد.

می‌توانیم مودم فیبر نوری دیگری بخریم؟

شرکت‌ها یک مودم فیبر نوری به مشتری پیشنهاد می‌دهند که معمولا قیمت‌اش پایین‌تر از بازار است ولی مشتری می‌تواند هر مودمی که خودش دوست دارد را خریداری و برای اتصال به اینترنت فیبر استفاده کند.

هزینه بسته‌های فیبر نوری شاتل چقدر است؟

بسته‌های فیبر نوری شاتل از ۱۵ گیگ ماهیانه به قیمت ۶۰ هزار تومان شروع می‌شوند تا بسته‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ گیگ ماهیانه و ۱۰۰۰ گیگابایت که ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد یا ۱۰۰۰ گیگ سالیانه که ۱/۸ میلیون تومان است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫13 دیدگاه ها

      1. با سلام و عرض ادب..
        لینکی که شما از شاتل گذاشتید چیزی در مورد تغرفه های فیبر نوری شاتل در آن درج نشده فقط به جشنواره ای اشاره شده که نوشته: سرویس فیبرنوری یک ماهه شاتل با ۱۰۰ گیگابایت ترافیک به صورت رایگان.
        علاوه بر این، تجهیزات مورد نیاز برای دریافت این سرویس نیز به صورت امانی به مشتریان ارایه خواهد شد تا تجربه اینترنتی بدون نویز و سرعتی تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه را با استفاده از تکنورلوژی فیبر نوری و بدون نیاز به خط تلفن داشته باشند.

  1. سلام بر جناب میثاق محمدی عزیز
    من با این مطلب شما “واقعیت این است که فعلا هزینه اینترنت فیبرنوری بالا است و شرکت‌های دیگر هم بسته‌های اینترنت با قیمت مشاهده ارائه می‌کنند” که بقیه هم مدام میگویند بسیار مخالفم میدانید چرا؟
    چون ما غافل از یک مطلبیم این که الان در هر خانه هر کس برای گوشی خود بسته اینترنت میخرد و هزینه همه این بسته ها به پای حجم و سرعت بالای یک اینترنت پرسرعت ثابت با همین قیمت ها هم نمیرسد! ما غافلیم از این که با وجود نت ثابت پر سرعت دیگر در خانه کسی بسته های پر حجم گوشی نخواهد خریدو همچنین در محل کار، هزینه ی همه جمع می شود و اتفاقا خیلی ارزان تر در می آید

    به طور مثال در خانه ما پنج نفر هر کس برای خودش نت میخرد، فقط من هستم که نت ثابت برای خودم است چون adsl تون خدمت به ۵ نفر را ندارند و عملا قطع می شود! اگر فیبر نوری باشد همین بسته ۱۰۰ گیگی یک ماه خیلی بیشتر از مجموع استفاده نت همه ما است و خیلی ارزان تر با تقسیم سهم نت بین ما در می آید!
    من که ماهی برای ۹۰ گیگ adsl دارم ۱۳۱ هزار تومن به شاتل می دهم بقیه هم همین حدود و بیشتر برای نت خودشان! ۱۵۰ میدهیم ۱۰۰ گیگ و خلاصش میکنیم و حتی بیشترش هم می ارزد

    امیدوارم این مطلب را که خیلی در استقبال از ftth مهم هست در نظر بگیرید

  2. نمی‌دونم شهرهایی مث کرمان رو کی می می‌خوان فیبر ارایه بدن مخصوصا برای منی که فاصلم از مخابرات ۲۰۰ متر هست .

  3. سلام دوستان دو تا سوال دارم مخابرات برای ما فیبر نوری کشیده قبلا اصلا این منطقه خط تلفن نداشته – من تانوما نمی خوام چون گرونه می تونم vdsl در خواست بدم؟- اگر خواستم از تانوما استفاده کنم چکار کنم مخابرات نتونه گرون حساب کنه باهام راهی هست ارزونتر تموم بشه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      شاید در ابتدا اینترنت تانوما گران تمام شود ولی در بلندمدت قطعا به صرفه‌تر از اینترنت‌های دیگر است.
      اگر طرح‌های بلندمدت را انتخاب کنید؛ هزینه اینترنت بسته‌ها ارزان‌تر می‌شود.

    1. داداش مخابراط بدترین اینترنت و رو داره همشون ۱مگابایت نهایتن ۲یا۳ بزور ها ولی شاتل لنتی فیلم چند گیگ تو ثانیه دان میکنه

  4. آقا میثاق ممنون میشم یه گزارش از وضع خراب مبین نت تهیه کنی ۴ ماه افت سرعت داره الان ۳ روزه بدترم شده زنگ می‌زنیم پشتبانی میگن دلیل های مختلف میارن آخرشم میگن نمی تونیم کاری کنیم مودم پس بدین ممنون میشم پیگیر بشید

  5. سلام برای نت همراه اول که درروستاهای تالش که بدون خط تلفن بشودنتودانلود خوبی داشت چه پیشنهادی ارایه میدهید منظورم مودم جیبی وخط همراه کدومبیشترانتن دهی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا