فناوریمحصولات شبکه

یک تجربه واقعی: وقتی هواوی HWS32 مودم‌های سیم کارتی معروف بازار را شکست داد

چرا مودم هواوی HWS32 سرعتی چندین برابر مودم هواوی B622 داشت؟

یک حسن ارتباط با خواننده‌های عزیز، شنیدن تجربه‌های ناب و بکری است که شاید هرگز برای خودم اتفاق نیفتند. امروز، می‌خواهم یک تجربه کامل و عمیق از خرید مودم سیم کارتی ۴.۵G رومیزی برای شما تعریف کنم که هم برای خودم بسیار جذاب، هیجان‌انگیز و تعجب‌آور بود و هم برای این دوست خواننده و هم احتمالا برای سایر خواننده‌ها.

چرا مودم HWS32 را نخریم؟

پیش از شروع بیان این تجربه خرید و تست مودم، باید بگویم که ما در سه مقاله «بررسی مودم TD-LTE دو بانده وینکس HWS32» و «بررسی مودم ۴.۵G/TDLTE هواوی L01s یا HWS32MWA» و «چرا نباید مودم هواوی L01s را بخریم؟» به طور مفصل درباره مودم هواوی HWS32 یا L01S صحبت کردیم.

واقعیت این است که از همان روزهای نخستی که شرکت وینکس این مودم را عرضه کرد؛ توانست نظر مثبت ما را جلب کند و بزرگ‌ترین عیب آن در پشتیبانی از باندهای فرکانسی بسیار پایین او بود.

مودم هواوی HWS32 علی‌رغم پشتیبانی از وای فای دو بانده، رده LTE Cat 6 با سرعت ۳۰۰ مگابیت و باند فرکانسی ۴۲ برای اینترنت TD-LTE اما در شبکه FDD یا اینترنت موبایل ۴G فقط از دو باند ۱ و ۱۸ پشتیبانی می‌کند و چون در ایران باند ۱ برای برخی اپراتورها فعال شده؛ عملا محدودیت بسیار زیادی ایجاد خواهد کرد.

در تست‌هایی که به مرور از این مودم روی اینترنت منتشر شد و همین‌طور در تجربه‌ای که یکی از فروشنده‌های بزرگ مودم‌های سیم‌کارتی از نزدیک با من در میان گذاشت؛ عملا هم مودم HWS32 کارایی بسیار خوبی نداشته و سرعت پایین‌ترین نسبت به مودم‌هایی مانند i60 H1  یا FDM60 ایرانسل داشت.

من هم در غالب مشاوره‌های خرید مودم به دوستان و خواننده‌ها، پیشنهاد می‌کردم (و کماکان هم بر این عقیده هستم) که مودمی مانند هواوی B622 از هر نظر بهتر از مودم هواوی HWS32 است و آن را خریداری کنند.

تا اینجا تجربه یک دوست دیگر و خواننده عزیز سایت شبکه‌چی، ثابت کرد در برخی نقاط و شرایط (که قطعا فرکانس‌های رادیویی فعال در آنجا تعیین‌کننده هستند)، مودم HWS32 می‌تواند غوغا کند و همه رقبا را به خاک و خون بکشد.

چگونه هواوی HWS32 بهترین مودم دنیا شد؟

با هم این تجربه خرید و تست مودم را مرور می‌کنیم:

عزیزی در دایرکت اینستاگرام پیام داد که با یک شرکت ریسلر اینترنت TD تماس گرفتم. چند مودم از جمله i60 H1 و HWS32 را آوردند خانه‌ام و تست گرفتند؛ سه مودم دیگر از جمله مودم آی ۶۰ سرعتی ۱۰ مگابیتی دادند ولی مودم HWS32 سرعتی تا ۷۰ و ۸۰ مگ هم داده است. کارشناس این شرکت نیز پیشنهاد کرده مودم HWS32 را بخرم ولی با خواندن مقالات شما، دو دل هستم که اگر این مودم را بخرم؛ با توجه به اینکه می‌خواهم مودم را انلاک کنم؛ آیا برای سیم‌کارت و اینترنت‌های دیگر هم خوب جواب می‌دهد یا خیر!

من برحسب تجربه و همین‌طور اطلاعی که از وضعیت مودم‌ها داشتم؛ به این دوستمان گفتم مودم هواوی B622 را بخرد. این مودم هم آنلاک است؛ هم انواع سیم‌کارت را پشتیبانی می‌کند و باندهای فرکانسی کاملی را برای اپراتورهای ایرانی پوشش می‌دهد؛ سه سال گارانتی رسمی دارد و قیمت آن از HWS32 کمتر است. ضمن اینکه وای فای دو بانده نسل ۶ دارد.

این خواننده عزیز هم سریعا مودم B622 را خرید ولی با سیم‌کارت‌های مختلف تست گرفت و دید همان سرعت مودم آی ۶۰ را می‌دهد و سرعت اینترنت همراه و تی دی بیشتر از ۱۰ الی ۱۵ مگ نمی‌شود. مودم را برد بالای پشت بام خانه، این طرف گذشت، آن طرف گذاشت؛ هر کاری کرد سرعت بهتری نمی‌داد.

مودم HWS32MWA

دوباره با من تماس گرفت و کمی پیرامون داستان بحث کردیم که چرا مودم HWS32 سرعتی ۷۰ الی ۸۰ مگ داشت ولی مودم ۶۲۲ این قدر ضعیف است؟ به این نتیجه رسیدیم که شاید شرکت مورد نظر، روی مودم HWS32 تنظیماتی را اعمال کرده که سرعت اینترنت TD را بالا می‌برد؛ با این هدف که مودم و سرویس خودش را بفروشد و مشتری سراغ خرید مودم دیگری نرود.

این دوست ما باز مردد شده بود که همین مودم و سیم کارت و سرویس اینترنت شرکت فلان را بگیرد یا اینکه یک مودم HWS32 آنلاک و استوک از بازار بخرد؛ چون اصرار داشت که نیاز دارد با سیم‌کارت‌های مختلف از مودم استفاده کند.

دوباره به شرکت فلان زنگ زد و با کلی خواهش و التماس و کمی دعوا، کارشناس آن‌ها با چندین مودم آمد خانه‌شان. این‌دفعه با زور و خواهش، سیم کارت TD خودش را روی مودم HWS32 انداخت ولی باز سرعت ۶۰ و ۷۰ مگ می‌داد ولی روی سایر مودم‌ها، سرعت همان ۱۰ الی ۱۵ مگ بود.

در کمال تعجب من، تصمیم گرفت مودم HWS32 آنلاک را از بازار سفارش بدهد تا برایش بیاورند و مودم هواوی B622 را پس داد.

من در این فاصله، با فروشنده آشنایم که دائم در حال تست مودم‌های مختلف است؛ صحبت کردم و او هم تایید کرد که اصلا مودم هواوی B622 قابل مقایسه با HWS32 نیست و هرکس HWS32 را بخرد؛ اشتباه بزرگی کرده است. او گفت در تست‌هایم مودم ۶۲۲ تا بالای ۱۰۰ مگ بدون CA یا MIMO 4×4 جواب می‌دهد و حتی از نظر آنتن‌دهی و قدرت گیرندگی، بهتر از مودم هواوی B612 یا TF-i60 H1 است.

مودم HWS32 انلاک دست این خواننده عزیز رسید و سیم‌کارت انداخت و تست گرفت؛ خوش‌بختانه سرعت مورد انتظار حوالی ۷۰ مگابیت را به دست آورد.

چرا مودم HWS32 بیشترین سرعت را داد؟

همیشه گفتیم، دلایل مختلفی در کارایی و سرعت مودم‌های سیم کارتی دخیل هستند. ما برای دریافت اینترنت و اطلاعات، با رسانه فرکانس رادیویی و امواج روبرو هستیم؛ که می‌توانند در یک نقطه قوی و در نقطه دیگری به فاصله یک متر از آن، بسیار ضعیف باشند.

یک مودم مانند هواوی B622 می‌تواند در خانه من بهترین سرعت اینترنت ۴G و TD را بدهد ولی در خانه همسایه روبرویی من، یک مودم بسیار ضعیف به نظر برسد.

درباره این دوست عزیز و تجربه‌اش از انتخاب و تست و خرید مودم سیم کارتی، احتمالا در منطقه آن‌ها، مودم HWS32 روی آن طیف از باند فرکانسی ۴۲ تنظیم شده که خلوت‌تر است و در نتیجه سرعت بالاتری می‌دهد ولی سایر مودم‌ها از جمله B622 روی طیف پهنای‌باندی از باند ۴۲ هستند که سایر مودم‌های TDLTE قرار دارند و در نتیجه سرعت پایینی می‌دهد.

دقت کنید که ما داریم درباره باند رادیویی ۳۵۰۰ مگاهرتز برای اینترنت TDLTE صحبت می‌کنیم و تست‌های گفته شده روی فرکانس‌های FDD نبودند.

این تجربه به من ثابت کرد که نباید همیشه مودمی مانند HWS32 را از پیش بازنده بدانیم و برخی اوقات باید با کمی زرنگی و تلاش و پیگیری، همه مودم‌های قابل انتخاب را بررسی و تست کرده تا بهترین مودم برای نقطه‌ای که هستیم؛ پیدا شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا