نقد و بررسی

بررسی مودم TD-LTE دو بانده وینکس HWS32

آیا واقعا این مودم لاکچری و بهترین مودم TD-LTE ایران است؟

مدتی است که شرکت وینکس از مودم به قول خودشان «لاکچری» HWS32 رونمایی کرده و به مشتریان اینترنت TD-LTE می‌دهند.

وینکس می‌گوید یک مودم لاکچری است؛ چون نسبت به دیگر مودم‌های TD-LTE که وارد بازار ایران شده؛ حداقل مشخصات بسیار با آب و تابی دارد. وای‌فای دو بانده، سرعت دانلود ۳۷۰ مگابیت، آپلود ۳۰ مگابیت، درگاه‌های شبکه LAN گیگابیتی، پشتیبانی از حداکثر ۴۰ کاربر همزمان روی وای‌فای و ویژگی‌های دیگری که جذاب به نظر می‌رسند.

این مودم از هر دو سیم‌کارت FDD و TDD پشتیبانی می‌کند ولی خوب وینکس فقط یک سیم‌کارت TDD به شما می‌دهد تا به اینترنت TD-LTE وصل شوید و نمی‌توانید از آن برای اتصال به اینترنت ۴G LTE استفاده کنید. حداقل تا زمانی که لاک مودم را برنداشتید؛ امکان اتصال به شبکه‌های موبایل فورجی دیگر اپراتورها نیست.

مودم HWS32 همانند بسیاری از مودم‌های TDLTE دیگری که وارد بازار ایران شدند؛ از جمله مودم معروف ایرانسل TF-i60 H1، ساخت شرکت هواوی است و از تراشه و سخت‌افزار این شرکت سود می‌برد.

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید بفهمید که مودم هواوی HWS32 در کشور چین به طور گسترده‌ای عرضه شده و در کشورهای دیگر کمتر به فروش می‌رود. سال تولید این مودم به ۲۰۱۶ برمی‌گردد.

مشخصات و مزیت‌ها

در کشور چین هم بیشتر با نام Speed Wi-Fi HOME L01s شناخته می‌شود. جالب است بدانید این مودم از سرویس اینترنت وایمکس هم پشتیبانی می‌کند. یک مودم رومیزی در رده LTE cat 6 که اشاره شده حداکثر سرعت ۳۷۰ مگابیت برای دانلود و ۳۰ یا ۳۷ مگابیت برای آپلود را به ارمغان می‌آورد.

اما آیا این سرعت اسمی روی سرعت واقعی اینترنت TDLTE وینکس تاثیری دارد؟ حداکثر سرعت اینترنت تی‌دی‌ال‌تی وینکس برابر با ۴۰ مگابیت بر ثانیه است. یعنی یک مودم از رده LTE Cat 4 نیز به خوبی جوابگو است. بنابراین، تصور نمی‌کنیم با خرید این مودم بتواند به سرعت اینترنت بسیار بالاتری دست پیدا کرد.

اما در وای‌فای باید امیدوار بود سرعت بهتری تجربه کنیم. چون یک مزیت بزرگ و اصلی این مودم، برخلاف دیگر مودم‌های TD-LTE، برخورداری از وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac یا وای‌فای ۵ است. دو باند رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کند و قطعا شما می‌توانید روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت و اینترنت بهتری داشته باشید.

مزیت دیگر مودم HWS32 درگاه‌های شبکه LAN گیگابیتی هستند. این دو دو درگاه LAN/WAN گیگابیتی و یک درگاه USB 2.0 دارد. خوب این مشخصات لازمه یک مودم رومیزی است و کاربران حتما به چنین درگاه‌هایی نیاز دارند تا لپ‌تاپ، کنسول بازی، تلویزیون، پی‌سی و دستگاه‌های دیگر را برای سرعت بیشتر اینترنت از طریق کابل شبکه مستقیما به مودم وصل کنند.

مودمی لاکچری برای بازار ایران؟

اینکه یک مودم دو بانده و LTE cat 6 برای اینترنت TD-LTE وارد بازار ایران می‌شود؛ یک گام مثبت و امیدوارکننده در جهت احترام به مشتری و ایجاد تجربه کاربری بهتر است.

اگر بخواهیم این مودم را با بهترین مودم‌های رومیزی ۴G دنیا مقایسه کنیم؛ قطعا هنوز راه زیادی باقی مانده و کمبودهایی وجود دارد. اما اگر بخواهیم این مودم را با مودم‌های TD-LTE وارد شده به ایران مقایسه کنیم؛ خوب وینکس حق دارد آن را مودمی لاکچری بنامند و فخر بفروشد و با قیمت ۲ میلیون تومان به همراه ۱۵۰ گیگابایت اینترنت بین‌الملل سه ماهه به مشتریان بدهد.

وای‌فای دو بانده، درگاه شبکه گیگابیتی و تراشه مودم LTE Cat 6 از مزیت‌های بزرگ مودم وینکس (هواوی) HWS32 هستند. البته، باید از نزدیک این مودم را بررسی کنیم و سرعت واقعی آن روی اینترنت تی‌دی‌ال‌تی و وای‌فای به همراه کیفیت ساخت و آنتن‌دهی را بررسی کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام و تشکر از سایت خوب شبکه چی، ببخشید یه سوال مهم داشتم و جواب دقیقی پیدا نکردم در ایران این مودم هواوی که انحصاری نیست بهتر است یا مودم TD-LTE ایرانسل؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام پیشنهاد ما نخریدن مودم HWS32 است؛ چون همان‌طور که اشاره شده از باندهای فرکانسی بسیار کمی پشتیبانی می‌کند و احتمالا در بسیاری از نقاط اصلا به شبکه وصل نشود. ضمن اینکه، کوچک‌ترین تغییری در باندهای فرکانسی اپراتورها طی امسال و سال آینده، باعث می‌شود دیگر مودم اصلا به هیچ شبکه‌ای وصل نشود.
      مودمی مانند ایرانسل TF-i60 بسیار بهتر است.

  2. بنظرتون گزینه بهتری با پایداری و سرعت بیشتری توی این رنج قیمتی هست؟ ممنون میشم اگه هست چند مورد حرفه ای پیشنهاد بدید و یا بنظرتون این مودم( Speed Wi-Fi HOME L01s) رو بخرم یا TD-LTE TF i60 ایرانسل؟ ممنون میشم نظرتونو اعلام کنید

    1. سلام قطعا مودم ایرانسل TD-LTE TF i60 بهتر است. از خریدن HWS32 هم به خاطر باندهای فرکانسی قابل پشتیبانی بسیار کم پرهیز کنید.
      بهترین مودم رومیزی برای اینترنت ۴G و TDLTE مودم هواوی B818 است. البته، مودم‌های B525 و B625 هواوی نیز نسبتا خوب هستند

  3. خیلی ممنون از پاسخگویی اقای میثاق عزیز
    بنظرتون از مودم های TD-LTE TF i60 و B525 و B625 هواوی به ترتیب کدوم بهتر هستن؟
    ممنون میشم این سوال روهم جواب بدید.

  4. ببخشید من متوجه نشدم، شما تو نقدتون اینقد ازین مودم تعریف کردید ولی تو کامنتا گفتید که خوب نیست و نخرید و فرکانس ها محدود هستن ، الان تو بازار نسخه ی آنلاک هست و میشه از همه ی اپراتورها استفاده کرد، من تازه خریدم و با خوندن کامنتا نگران شدم، لطف میکنید بیشتر توضیح بدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا