فناوری

اولین روترهای وای فای ۷ دنیا معرفی شدند: روتر پرچم‌دار تی پی لینک Archer BE900 و روتر گیمینگ GE800

روترهای جدید تی پی لینک با سرعت‌های چند ده گیگابیتی از بهار ۲۰۲۳ وارد بازار می‌شوند

تی‌پی‌لینک اولین روترهای وای‌فای ۷ دنیا را معرفی کرد؛ در حالی که هنوز هیچ استاندارد تصویب شده‌ای درباره WiFi 7 نداریم.

تی پی لینک در یک نشست خبری، از خط تولید جدید روترهای خود رونمایی کرد که کاملا از نظر ظاهری و مشخصاتی با روترهای وای فای ۶ این شرکت متفاوت هستند. روترهای سری Archer، روترهای مش وای فای Deco و روتر گیمینگ جدید تی پی لینک در این رویداد، معرفی شدند.

Wi-Fi 7 که با استاندارد ۸۰۲.۱۱BE شناخته می‌شود؛ ارتقا یافته وای فای ۶ و وای فای ۶ ای است و شامل پیشرفت‌ها و بهبودهای بزرگی در سرعت، پهنای‌باند، تاخیر و فرکانس‌های رادیویی است. مهم‌ترین ویژگی وای‌فای ۷ در اتصال همزمان به دو فرکانس رادیویی ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز با استفاده از فناوری MLO است.

وای‌فای ۷ همانند نسل‌های قبلی از استانداردهای پیشین خود خود پشتیبانی می‌کند ولی برای برخورداری از بالاترین مزیت این نسل وای فای، باید دستگاهی داشته باشید که از وای فای ۷ پشتیبانی کند. یعنی روتر و گوشی یا لپ‌تاپ شما هر دو وای فای ۷ باشند تا بتوانید از پهنای‌باند ۳۲۰ مگاهرتزی و بیشترین سرعت بهره ببرید.

تی پی لینک Archer BE900: سریع‌ترین روتر وای فای ۷ دنیا

اولین روتر وای فای ۷ تی پی لینک که با قیمت ۶۹۹ دلار وارد بازار می‌شود؛ روتر پرچم‌دار و چهار هسته‌ای Archer BE900 است که طراحی ظاهری مشابه با هارددیسک‌های اکسترنال وسترن دیجیتال پیدا کرده و با چراغ‌های LED و صفحه‌نمایش است.

روتر BE900

می‌توان از صفحه‌نمایش جلوی روتر برای نمایش ساعت، آب و هوا، آمار وای فای و … استفاده کرد. چراغ‌های LED این روتر نیز می‌توانند شکلک‌های ایموجی را بسازند که نشان‌دهنده وضعیت روتر و شبکه است. یک ویژگی بزرگ دیگر روتر تی پی لینک Archer BE900، پشتیبانی از پروتکل OpenVPN و شبکه اینترنت اشیا خصوصی برای دستگاه‌های هوشمند است.

بیشتر بخوانید: وای فای ۷ چیست؟ همه چیزی که باید درباره سریع‌ترین وای فای نسل آینده بدانید!

روتر BE900 می‌تواند حداکثر سرعت ۲۴ گیگابیت بر ثانیه را به صورت تئوری روی استاندارد وای فای ۷، پشتیبانی کند که البته گفته می‌شود روی این استاندارد می‌توان به سرعت ۴۰ گیگابیت هم رسید.

روتر تی پی لینک BE900

هنوز دستگاه اسمارت‌فون یا لپ‌تاپی نداریم که از استاندارد وای فای ۷ پشتیبانی کند ولی روتر BE900 می‌تواند با گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های دارای فرکانس ۶ گیگاهرتز در استاندارد Wi-Fi 6E نیز کار کند و سرعت بالایی ارائه دهد.

دستگاه‌های قدیمی‌تر می‌توانند همچنان از طریق فرکانس کاری ۵ گیگاهرتز به روتر BE900 تی پی لینک وصل شوند. هر دو فرکانس ۵ و ۶ گیگاهرتز در این روتر حداکثر سرعت ۶ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کنند.

روتر wifi 7 تی پی لینک

روتر BE900 دارای یک درگاه شبکه اترنت ترکیبی SFP+Fiber WAN با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است تا این روتر برای شرکت‌های بزرگ و سرویس‌دهنده‌های اینترنت نیز قابل استفاده باشد. افزون بر این، یک پورت RJ45 ده گیگابیتی دیگر نیز روی این روتر در دسترس است که می‌توان از آن به عنوان درگاه LAN استفاده کرد. چهار درگاه اترنت ۲.۵ گیگابیتی نیز برای اتصال لپ‌تاپ و کامپیوتر و دیگر دستگاه‌ها به شبکه در اختیار دارید.

فروش روتر Archer BE900 از فصل اول سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود ولی پیش‌فروش آن از ۳۱ دسامبر کلید خواهد خورد.

تی‌پی‌لینک یک نسخه ضعیف‌تر از روتر بالا به نام BE800 را نیز معرفی کرد که سه بانده بوده و حداکثر سرعت آن به ۱۹ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. این روتر همان پورت WAN ده گیگابیتی را دارد و از چراغ‌های LED سود می‌برد ولی فاقد نمایشگر لمسی است.

انواع روتر BE900

روتر دیگر معرفی شده در این سری، روتر BE550 با حداکثر سرعت ۹.۳ گیگابیت و درگاه اترنت ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه است که برای مصارف خانگی عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: تا سال ۲۰۲۵ فرصت دارید به وای فای ۶ ارتقا دهید

همه این روترها از قابلیت EasyMesh پشتیبانی می‌کنند و برای ایجاد یک شبکه خانگی گسترده، طراحی شدند.

تی‌پی‌لینک Archer GE800: روتر گیمینگ وای فای ۷

تی‌پی‌لینک یک روتر سه بانده برای گیمرها به نام Archer GE800 با استاندارد وای‌فای ۷ معرفی کرد. این روتر دارای یک Game Panel است که باعث اولویت‌بندی ترافیک دستگاه‌ها برای بازی می‌شود.

روتر گیمینگ GE800

حداکثر سرعت این روتر به ۱۹ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و دارای دو درگاه اترنت ۱۰ گیگابیتی به همراه دو درگاه ۲.۵ گیگابیت و چها درگاه ۱ گیگابیت است.

روتر تی پی لینک GE800

روتر GE800 از دو آنتن خارجی پهن و چراغ‌های LED چشمک‌زن چندنوره سود می‌برد و انتظار می‌رود در فصل اول یا فصل دوم سال ۲۰۲۳ وارد بازار شود.

روترهای مش وای فای ۷ تی پی لینک

تی‌پی‌لینک یک روتر مش وای‌فای جدید به نام Deco BE85 نیز معرفی کرد که سه بانده با پشتیبانی از وای فای ۷ است و از حداکثر سرعت ۲۲ گیگابیت پشتیبانی می‌کند. این مش وای فای از دو درگاه اترنت ۱۰ گیگابیت پشتیبانی می‌کند و قیمت بسته دو تایی آن ۱۰۰۰ دلار است.

روتر دیگر معرفی شده، مش وای فای تی پی لینک Deco BE65 با سرعت ۱۱ گیگابیت است که باز در بهار یا تابستان سال بعد وارد بازار می‌شود.

روتر ۷ دکو تی پی لینک

روتر مش وای فای رده بالای تی پی لینک در این بخش، مدل BE95 با قیمت ۱۲۰۰ دلار است که از سرعت ۳۳ گیگابیت پشتیبانی کرده و دارای ۴ فرکانس کاری رادیویی است.

بیشتر بخوانید: وای‌فای ۷ چیست و چه مزایایی نسبت به وای‌فای ۶ دارد؟

تی‌پی‌لینک گفته است سرعت حداکثری این روتر را تضمین نمی‌کند ولی به صورت تئوری می‌توان بگوییم سریع‌ترین روتر مش وای فای دنیا است.

سفارش روترهای Deco BE95 و BE85 برای پیش خرید از ۳۱ دسامبر شروع می‌شود و در بهار ۲۰۲۳ عرضه می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
ورج

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا