فناوری

تا سال ۲۰۲۵ فرصت دارید به وای فای ۶ ارتقا دهید

مشخصات وای فای ۷ قابل توجه هستند اما باید برای تجربه آن کمی صبر کنیم

خبر ورود اینتل به بازار وای فای ۷، کاربران را به تکاپو انداخته است تا هرچه زودتر سراغ وای فای ۶ بروند؛ پیش از آنکه لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای پی‌سی وای فای ۷ اینتل از راه برسند. با این کاربران باید گفت نیازی به این همه تعجیل نیست و هنوز چند سالی فرصت دارند.

Wi-Fi 7 یا استاندارد ۸۰۲.۱۱be یک پیشرفت قابل توجه نسبت به استانداردهای وای فای فعلی دارد. اینتل و سایر توسعه‌دهنده‌های وای فای ۷ مدعی هستند یک پهنای‌باند دو برابری نسبت به نسل Wi-Fi 6E خواهد داشت که به طبع آن شاهد افزایش سرعت چشم‌گیری هستیم. البته، تا زمان ورود دستگاه‌های وای فای ۷ به بازار، این آمار و اعداد می‌توانند دست‌خوش تغییراتی شوند.

چند روز پیش، اینتل اعلام کرد توسعه فناوری وای فای ۷ را آغاز کرده است و دستگاه‌های مبتنی بر آن سال ۲۰۲۴ وارد بازار می‌شوند. معاون راه‌حل‌های بی‌سیم اینتل گفته است سرعت وای فای ۷ دو برابر سرعت Wi-Fi 6E است و شامل بهبودهایی در سرعت پردازش و پهنای‌باند و پایداری اتصال می‌شود.

روی فرکانس ۶ گیگاهرتز این استاندارد وای‌فای به پهنای‌باند ۳۲۰ مگاهرتز دسترسی ایجاد می‌شود و با یک اتصال ۲ در ۲ می‌تواند به سرعت فوق‌العاده ۵.۸ گیگابیت بر ثانیه روی هر لینک رسید؛ در حالی‌که در وای فای ۶ ای حداکثر سرعت ۲.۴ گیگابیت بر ثانیه از طریق MIMO 2×2 بود.

ویدیو: آیا دستگاه‌های قدیمی‌تر با روتر وای فای ۶ اینترنت سریع‌تری دارند؟ (تست عملی)

از نظر تئوری، سرعت وای‌فای ۷ می‌تواند تا ۳۶ گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کند. وای فای ۷ آزمایشی شرکت مدیاتک به سرعت ۳۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است که حداکثر سرعت تعریف شده برای استاندارد ۸۰۲.۱۱be است.

روتر وای فای ۶

اینتل دارای همکارها و شرکت‌های سخت‌افزاری طرف قرارداد بزرگ و مهمی است و به سرعت می‌تواند یک نسل از فناوری را به جریان اصلی بازار تبدیل کند. وقتی اینتل وارد بازار وای فای ۷ می‌شود؛ باید انتظار داشته باشیم که به سرعت بازار پر شود از لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌هایی که از وای فای ۷ پشتیبانی می‌کنند.

پیشنهادی فوق‌العاده: مودم قدیمی خود را به یک مودم روتر مش وای فای ۶ با اینترنت VDSL تبدیل کنید

نکته گفتنی این جا است که علی‌رغم اینکه اینتل گفته است سال ۲۰۲۴ دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ و پی‌سی را با تراشه وای فای ۷ وارد بازار می‌کند ولی خود این شرکت هم انتظار ندارد تا پیش از سال ۲۰۲۵، بتوان از وای فای ۷ برای کاربران نهایی استفاده کرد.

این سخن به معنای این است که کاربران وای فای ۵ هنوز فرصت دارند تا به وای فای ۶ ارتقا بدهند و تجربه کار با آن را داشته باشند و پس از آن سراغ وای فای ۷ بروند.

گیمرها، استریمرها، یوتیوبرها و تولیدکنندگان محتوا و مالتی‌مدیا دوست دارند سرعت وای فای به اندازه سرعت اترنت برسد و البته همان پایداری و تاخیر کم را داشته باشد. با معرفی هر نسل از وای‌فای، این علاقه‌مندان به سرعت بیشتر در شبکه‌های بی‌سیم امیدوار به این رویای خود برسند.

بیشتر بخوانید: تی پی لینک Archer AX10؛ بهترین روتر وای فای ۶ خوش قیمت سال ۲۰۲۲

باید دید آیا وای‌فای ۷ می‌تواند واقعا در عمل تفاوت‌های شبکه‌های بی‌سیم و اترنت را برای همیشه از بین ببرد؟

و اینکه شما دارید از کدام نسل وای فای استفاده می‌کنید؟ تجربه کار با وای فای ۶ را به دست آورده‌اید؟ فکر می‌کنید چه زمانی وای فای ۷ در ایران رایج شود و بتوانیم روترها و مودم‌های استاندارد ۸۰۲.۱۱be را بخریم و در خانه داشته باشیم؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
pcgamer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا