فناوری

این پردازنده از دو سیم کارت ۵G، وای فای ۷ و دوربین‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند

کوالکام از پردازنده موبایل پرچم‌دار گوشی‌های اندرویدی رونمایی کرد: اسنپدراگون ۸ نسل ۲

جنگ پردازنده‌ها با معرفی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲، داغ‌تر شد. هفته پیش بود که مدیاتک از سریع‌ترین پردازنده موبایل خود به نام دیمنسیتی ۹۲۰۰ رونمایی کرد.

تست‌های محک‌زنی نشان می‌دهند پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 همچنان قوی‌ترین پردازنده موبایل دنیای اندروید است ولی از از پردازنده A16 اپل ضعیف‌تر و بیشتر یک رقیب برای پردازنده A15 این شرکت است.

کوالکام می‌گوید پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲، افزون بر اینکه نسبت به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱، قوی‌تر است؛ ویژگی‌های هوش مصنوعی بیشتری دارد و از وای فای ۷ به جای وای فای ۶ ای پشتیبانی می‌کند.

تغییر معماری، بهبود هوش مصنوعی

این شرکت مدعی است؛ تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از جدیدترین موتور هوش مصنوعی این کوالکام و پردازنده Hexagon ارتقایافته استفاده می‌کند تا پردازش زبان طبیعی سریع‌تر و با ترجمه چند زبانه و ویژگی‌های دوربین هوش مصنوعی پیشرفته انجام شود.

به گفته کوالکام، این پردازنده دارای ارتقاهای معماری است که باعث می‌شوند کارایی هوش مصنوعی نسبت به نسل ۱ تا ۴.۳۵ برابر بیشتر شوند. ضمن اینکه از یک فرمت دقیق هوش مصنوعی به نام Int4 پشتیبانی می‌کنند که منجر به بهبود کارایی در مصرف انرژی و بهبود کارایی ۶۰ درصدی کلی این پردازنده نسبت به چیپ‌ست قبلی می‌شود.

اسنپدراگون ۸ نسل ۲

اسنپدراگون ۸ نسل ۲ دارای هشت هسته پردازشی است ولی از چینش و ترکیب معماری متفاوتی نسبت به نسل ۱ سود می‌برد و در آن از دو هسته پردازشی میانی با معماری متفاوت استفاده شده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پردازنده موبایل جدید کوالکام، فناوری رهگیری پرتو است؛ یک نوع تکنیک رندرینگ که می‌تواند رفتار نور را به صورت بی‌درنگ و در همان صفحنه، از طریق بازخورد نورد به اشیا، پردازش و مدل‌سازی کند.

مودم ۵G و وای فای ۷

کوالکام در پردازنده جدید خود دوباره از مودم فایوجی X70 استفاده کرده است که سریع‌ترین تراشه مودم حال حاضر دنیا با سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه است.

این تراشه مودم استفاده شده در پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از امواج میلی‌متری و زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و به ترتیب روی هر کدام امکان تجمیع فرکانس ۸ در ۸ و ۴ در ۴ را می‌دهد.

کوالکام می‌گوید به لطف هسته‌های پردازشی هوش مصنوعی، عملکرد مودم ۵G سری X70 این شرکت بهبود یافته و سریع‌تر است؛ ضمن اینکه تاخیر کمتری نیز ایجاد می‌کند.

مشخصات مودم X70 و وای فای ۷

یکی دیگر از بزرگ‌ترین تفاوت‌های تراشه نسل ۲ اسنپدراگون ۸ با نسل پیشین خود در پشتیبانی از استاندارد وای فای است. اسنپدراگون ۸ نسل ۱ از وای فای ۶E پشتیبانی می‌کرد ولی نسل ۲ به وای فای ۷ مجهز شده است؛ نسلی که هنوز استاندارد تصویب شده ندارد ولی اولین روترهای وای فای ۷ هم معرفی شدند.

کوالکام در اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از پردازنده وای فای FastConnect 7800 استفاده کرده است که حداکثر سرعت دانلود چند گیگابیتی فراهم کرده و از سه باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

هفته پیش هم شرکت مدیاتک از پردازنده مودم فایوجی T800 در قالب پردازنده دیمنسیتی ۹۲۰۰ رونمایی کرد که از وای فای ۷ نیز پشتیبانی می‌کرد.

به‌زودی، اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار اندرویدی با تراشه جدید کوالکام وارد بازار می‌شوند و البته با آیفون‌های مبتنی بر پردازنده‌های A16 و A15 اپل و گوشی‌های دارای پردازنده مدیاتک، رقابت سختی آغاز خواهند کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
engadget

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا