فناوری

آدرس آی پی ثابت یا آی پی پویا: کدام‌یک امن‌تر است؟

هکرها می‌توانند با IP snooping شما را فریب دهند؛ اما با وجود آدرس‌های آی پی ثابت و پویا، کدام‌یک بهتر شما را محافظت می‌کنند؟

کاربران متقاضی آدرس IP ثابت افزایش یافته‌اند. این نکته را یکی از مدیران فروشنده سرویس‌های هاست و سرور می‌گوید. علت آن نیز اتفاقات اخیر در اینترنت ایران و استفاده از آدرس آی پی ثابت برای سرور VPN و آی پی های غیر ایرانی است.

این خبر من را به فکر فرو برد که آیا افزایش استفاده از آدرس آی پی استاتیک، برای کاربران خطرناک نیست؟ امنیت و حریم خصوصی و اطلاعات شخصی حیاتی آن‌ها را تهدید نمی‌کند؟

مزایای استفاده از آدرس آی پی ثابت در گوشی همراه یا دسکتاپ و وی پی ان به جای خود اما آیا کاربران با خطرات و معایب استفاده از آدرس IP استاتیک هم آشنا هستند؟

هکرها از ترفندی به نام IP snooping برای فریب کاربران استفاده می‌کنند و ما باید بدانیم کدام شکل آدرس IP از ما بهتر محافظت می‌کند؟ آدرس آی پی ثابت یا آدرس آی پی پویا؟

بیشتر بخوانید: چگونه در اندروید آدرس IP را تغییر دهیم؟

می‌دانیم هر دستگاهی که بخواهد به شبکه یا اینترنت متصل شود؛ باید یک آدرس IP منحصربه‌فرد داشته باشد و این آدرس IP می‌تواند دائمی و ثابت باشد یا اینکه در هر بار اتصال به اینترنت، تغییر کند. ما در این مطلب، به طور خلاصه و کوتاه، می‌گوییم مزایا و معایب هر دو روش چیست و کدام‌یک امن‌تر است:

آدرس آی پی من چیست؟

آدرس‌های آی پی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: داخلی و خارجی. آدرس IP خارجی شما توسط شرکت سرویس‌دهنده اینترنت شما به دستگاه مودم یا گوشی یا هر دستگاهی که با آن، مستقیم به اینترنت وصل می‌شوید؛ اختصاص داده می‌شود.

سریع‌ترین روش برای فهمیدن آدرس IP خارجی خود، مراجعه به وب‌سایت WhatIsMyIP یا تایپ What Is My IP در مرورگر گوگل کروم است.

توجه کنید وقتی با مودم به اینترنت وصل شده باشید؛ همه دستگاه‌های شما از یک آدرس آی پی خارجی استفاده می‌کنند. پس، تعجب نکنید اگر دیدید آدرس آی پی خارجی شما روی گوشی با لپ‌تاپ یکی است.

اما هر دستگاه در شبکه داخلی یا وای فای، یک آدرس آی پی داخلی و منحصربه‌فرد دارد.

معرفی اپلیکیشن: یافتن آدرس IP و پسورد پنل کاربری مودم‌ها و روترها با یک لمس

برای یافتن آدرس IP محلی یا داخلی خود در ویندوز، می‌توانید سریعا از منوی Start، عبارت cmd را در باکس جست‌وجو، تایپ و اجرا کنید تا پنجره ترمینال خط فرمان ویندوز باز شود.

حالا در خط فرمان، دستور ipconfig را تایپ و اجرا کنید تا آدرس IP محلی دستگاه شما نشان داده شود.

یافتن آی پی

برای یافتن آدرس IP محلی گوشی نیز می‌توانید به اپلیکیشن Settings بروید و بعد بخش WiFi بروید.

کدام‌یک امن‌تر است: آدرس IP استاتیک یا آدرس IP پویا؟

آدرس‌های آی پی می‌توانند ثابت (static) یا پویا (dynamic) باشند. همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است؛ آدرس آی پی ثابت، تغییر نمی‌کند و شما هر بار که به اینترنت وصل شوید؛ آی پی ثابتی دارید اما آدرس پویا، در هر بار اتصال به اینترنت، متفاوت است.

استفاده از آدرس آی پی استاتیک

برخی از آدرس‌های آی پی پویا، به صورت روزانه یا هفتگی تغییر می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر فقط زمانی تغییر می‌کنند که مودم خود را خاموش و روشن کنید.

دوباره، با استفاده از ترمینال خط فرمان (Command Prompt)، می‌توانید برای تعیین ثابت یا پویا بودن آدرس آی پی خارجی خود استفاده کنید.

در خط فرمان، دستور ipconfig/all را اجرا کنید. در نتایج، به خطوط پایین‌تر بروید و خط DHCP Enabled را پیدا کنید. اگر عبارت کنار آن، Yes باشد؛ آدرس آی پی شما پویا است.

آدرس آی پی پویا

در کامپیوترهای مک نیز تعیین ثابت یا پویا بودن آی پی ساده است: می‌توانید به تنظیمات آدرس IP در System Preferences بروید و وضعیت آی پی را ببینید. برای یافتن آدرس IP در گوشی آیفون یا تبلت آیپد و تغییر آن نیز می‌توانید به این مقاله آموزشی مراجعه کنید.

از نظر کارایی و سرعت اینترنت، حداقل در شبکه‌های خانگی، تفاوت قابل توجهی میان آدرس‌های آی پی ثابت و پویا وجود ندارد اما از نظر امنیت و حریم خصوصی، داستان متفاوت است و وضعیت این دو مدل آدرس IP یکسان نیست.

مجرمان سایبری به روش‌های مختلف، از آدرس آی پی سوءاستفاده می‌کنند. یکی از خطرات و تهدیدات رایج و پرشمار، IP spoofing یا جعل آی پی است.

این حمله فریبکارانه، زمانی اتفاق می‌افتد که هکر، منبع بسته‌های آی پی را پنهان می‌کند تا این‌طور به نظر برسد که ترافیک دریافتی از یک منبع قابل اعتماد است و کاربر، گول خورده و قربانی شود.

بیشتر بخوانید: آموزش یافتن و تغییر IP گوشی؛ ساده‌ترین روش برای یافتن آدرس آی پی در اندروید

چون آدرس آی پی پویا، مرتبا در حال تغییر است؛ بنابراین آسیب‌پذیری کمتری در برابر حملات IP spoofing دارد. اگر از آدرس IP پویا استفاده کنید؛ ردیابی فعالیت‌های آنلاین شما برای هکرها، دشوار می‌شود و لایه‌ای محافظتی از حریم خصوصی شما در همان گام نخست، در برابر انواع حملات اینترنتی و فضای مجازی، شکل می‌گیرد.

آدرس‌های IP داینامیک، برای امن ماندن حریم خصوصی، بهتر از آدرس آی پی استاتیک هستند. این حرف به این معنی نیست که اگر یک آدرس IP پویا دارید؛ دیگر ردیابی آنلاین نمی‌شوید اما جمع‌آوری داده‌ها توسط کلاه‌برداران، هکرها و شرکت‌های تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین، بسیار سخت می‌شود و نمی‌توانند به سادگی شما را شناسایی کنند.

با آدرس آی پی ثابت، شما یک بار شناسایی می‌شوید.

همچنین، آدرس‌های آی پی پویا، به طور خودکار توسط سرور DHCP به دستگاه‌ها تخصیص و پیکربندی می‌شوند؛ در حالی که آدرس IP استاتیک باید به طور دستی، تنظیم شود.

معمولا، روترها همه کارهای تخصیص آدرس IP را انجام می‌دهند و نیازی نیست شما در هر بار ارتقای کامپیوتر و لپ‌تاپ یا تعویض آن، یک آدرس آی پی ثابت جدید، تنظیم کنید. به این شکل، مشکل امنیتی کمتری برای شما ایجاد می‌شود.

دقیقا، فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها نیز چنین کاری می‌کنند و در هر بار اتصال شما به اینترنت و اجرای آن‌ها، یک آدرس IP جدید به شما اختصاص خواهند داد تا ردیابی و شناسایی شما سخت‌تر شود.

آدرس آی پی پویا امن‌تر است

آدرس آی پی ثابت رایگان

آدرس آی پی های پویا، امن‌تر از آدرس آی پی های استاتیک هستند و برای شبکه‌های خانگی عالی به نظر می‌رسند.

کسب‌وکارها و افرادی که سرویس‌های آنلاین می‌دهند؛ نیاز به آدرس IP ثابت دارند؛ چون پایدار بوده و قابلیت میزبانی از کاربران را فراهم می‌کنند. همین‌طور، برای دوربین‌های مدار بسته و نظارتی، آدرس آی پی ثابت، بهتر است.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم برای خرید ip استاتیک

اما اگر یک کاربر معمولی هستید؛ بهتر اینکه آی پی پویا استفاده کنید؛ اگرچه اگر هم آی پی ثابت خریداری کردید؛ می‌توانید با استفاده از VPN، ردگیری و شناسایی فعالیت‌های آنلاین خود را برای هکرها و بازاریاب‌های اینترنتی، سخت‌تر کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
makeuseof

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا