فناوری

رواج خرید فیلترشکن با رمزارزها در ایران

شاید روزی فرا برسد که فقط با بیت کوین بتوانید صاحب VPN شوید

اگر به‌زودی برای خرید فیلترشکن و وی پی ان، مجبور شدید بیت‌کوین و دوج‌کوین خرج کنید؛ تعجب نکنید!

اگر به چند سایت خرید VPN سر بزنید؛ حتما گزینه پرداخت با رمزارزها را مشاهده خواهید کرد. در این سایت‌ها، از رمزارزهایی مانند بیت کوین، دوج کوین، بایننس‌کوین، لایت‌کوین، ترون و اتریوم برای پرداخت هزینه خرید سرویس‌های وی پی ان استفاده می‌شود و قیمت VPN به سکه ارز دیجیتال زده شده است.

تاریخچه خرید VPN با رمزارزها در ایران زیاد نیست و به همین چند ماه اخیر برمی‌گردد. با فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام و اعمال محدودیت‌ها روی اینترنت ایران از اواخر شهریورماه، استفاده از فیلترشکن‌ها و وی پی ان ها به شدت افزایش یافت.

پدیده خرید فیلترشکن با بیت کوین

در ابتدا، تصور می‌شد این فیلترینگ و محدودیت‌ها موقتی است ولی وقتی یک ماه گذشت و خبری از بازگشت شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، نبود؛ مردم به سوی خرید VPN برای گوشی اندرویدی و آیفون، لپ تاپ ویندوزی و مک و حتی تلویزیون و مودم و کنسول بازی خود رفتند.

به سرعت، فیلترشکن‌های رایگان یا ارزان‌قیمت چند هزار تومانی از کار افتادند و دوباره مردم ناچار شدند دست به جیب شده و هزینه‌های بیشتری برای خرید وی پی ان بپردازند. از ماهی ۱۰۰ هزار تومان تا قیمت‌های سر به فلک کشیده‌ای مانند سالی ۲.۵ میلیون تومان.

خرید فیلترشکن

کاربران به هر قیمتی می‌خواهند به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند و دوباره به پلتفرم‌های فیلتر شدن برگردند. کسب‌وکارها نیازمند بازگشت به روال عادی پیش از شروع اختلالات اینترنت هستند و در این میان، دوست دارند پرداخت‌هایی امن و ناشناس داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ۷ ترفند افزایش سرعت VPN

بنابراین، سایت‌ها و شرکت‌های فروشنده فیلترشکن، به سراغ روش‌های پرداخت با رمزارزهایی مانند بیت کوین و دوج کوین رفتند. حتی برخی وی پی ان فروش‌ها، به مشتری می‌گویند فقط می‌تواند با بیت‌کوین یا رمزارز دیگری خرید کند و امکان خرید از طریق درگاه شاپرک و به صورت ریالی میسر نیست.

برخی فروشنده‌ها، برای تشویق کاربران به خرید VPN با رمزارزها، تخفیف‌های درشتی نیز در نظر گرفتند. مثلا، اگر شما سرویس وی پی ان با آی پی ثابت سه ماهه را انتخاب کنید؛ قیمت ریالی آن ۵۰۰ هزار تومان است ولی اگر با رمزارز پرداخت کنید؛ ۲۰ درصد تخفیف می‌گیرید.

چرا باید با رمزارز، وی پی ان خرید؟

در  ماده ۵۳ قانون مجازات اسلامی (ماده ۲۵ قانون جرایم یارانه‌ای) هیچ جرمی برای خرید و فروش VPN ذکر نشده است.

به‌ویژه، در چند ماه اخیر، این موضوع بارها توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر ارتباطات و دیگران مطرح و تاکید شده که فعلا قانون برای فروش VPN یا خرید و استفاده از آن، جرم مشخصی در نظر نگرفته است.

وزیر ارتباطات در آبان ماه گفت: «اگرچه استفاده و فروش فیلترشکن منع شده اما در قانون متاسفانه برایش جرم انگاری نشده است. این کار غیر مجاز است، البته تلاش هایی در حال صورت گرفتن است تا علاوه بر غیر مجاز بودن، جرم انگاری هم بشود.»

خرید وی پی ان با ارز دیجیتالی

پس، چرا فروشندگان VPN سراغ گزینه پرداخت با ارزهای دیجیتال رفتند؟ جواب ساده است؛ اولین دلیل و شاید مهم‌ترین دلیل آن، ناشناس باقی ماندن و عدم امکان ردگیری و شناسایی تراکنش‌ها و فروشنده و خریدار است.

فروشنده از ترس اینکه به‌زودی این فعالیت جرم‌انگاری شود؛ ترجیح می‌دهد سراغ خرید و فروش VPN با بیت کوین و دوج کوین و دیگر رمزارزها برود.

بیشتر بخوانید: ۵ مودم VPN دار سیم کارتی ارزان قیمت

وقتی شما یک سرویس VPN را از طریق رمزارز خریداری می‌کنید؛ دیگر پرداخت‌های شما وارد نظام بانکی و درگاه‌های شاپرک نشده و غیر قابل شناسایی و ردیابی است.

ضمن اینکه دریافت وجه وی پی ان به صورت ارز دیجیتالی، برای فروشنده سود بیشتری نسبت به ریال دارد. هر روز، ارزش ریال کاهش پیدا می‌کند و فروشنده که هزینه‌های خود را به صورت دلاری پرداخت کرده است؛ ترجیح می‌دهد درامدهای ارزی و دلاری داشته باشد تا اینکه ریال ایران دریافت و بعد به دلار تبدیل کند.

خرید فیلترشکن با رمزارز چه مشکلاتی دارد؟

فارغ از اینکه، مردم عادی باید کلی فیلم آموزشی درباره نحوه خرید فیلترشکن با بیت کوین یا ارزهای دیگر ببینند و در یک صرافی رمزارز ثبت‌نام کنند و یکی از کیف پول‌های رایج را انتخاب و آن را فعال کنند که به تبع خودش دردسرهای زیادی می‌آفریند؛ رمزارزها هنوز برای مردم ناشناخته هستند و احتمال کلاه‌برداری، فیشینگ، درگاه‌های پرداخت ناامن و هزار چالش دیگر وجود دارد.

در حالی‌که برخی از فروشندگان معروف VPN در ایران، فقط گزینه‌های پرداخت رمزارز را باقی گذاشته و پرداخت‌های ریالی را به طور کامل حذف کردند؛ برخی دیگر از فروشندگان، از درگاه‌های پرداخت آنلاین و سیستم شاپرک استفاده نکرده و به مشتری شماره کارت می‌دهند تا هزینه سرویس درخواستی را واریز و به آن‌ها اطلاع دهد.

کیف پول دیجیتالی

نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان، بازار وی پی ان‌ها بزرگ‌تر و داغ‌تر شده و غالبا کاربرانی که سراغ این نرم‌افزارها می‌آیند؛ تمایل چندانی به ردیابی شدن و افشای هویت فیزیکی یا مجازی خود ندارند.

بنابراین، پیش‌بینی ما این است که در ادامه، فروشندگان بیشتری سراغ رمزارزها و کیف پول‌های ارز دیجیتال بروند و شاید اصلا روزی فرا برسد که مجبور باشیم فقط با یک پول دیجیتال، وی پی ان بخریم.

روش‌های خرید فیلترشکن

در حال حاضر، چندین روش برای خرید VPN دیده می‌شود:

۱- روش کارت به کارت: رایج‌ترین نحوه انتقال هزینه خرید فیلترشکن است.

۲- درگاه‌های پرداخت: کمتر دیده می‌شود ولی برخی فروشندگان VPN روی وب‌سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی خود استفاده می‌کنند.

۳- خرید با رمزارزها: به شدت در حال رواج یافتن است. به‌ویژه با تهدیدهای وزارت ارتباطات و بحث‌های تحقیق و تفحص از فروشندگان VPN در ایران که توسط مجلسی‌ها دنبال می‌شود؛ بازار داغ‌تری پیدا کرده است.

۴- شارژ کیف پول: از طریق درگاه‌های واسط و شرکت‌های تراکنش مالی

حجم مالی بازار فیلترشکن‌ها در ایران چقدر است؟

آمارهای متفاوتی درباره خرید و فروش فیلترشکن در ایران گفته می‌شود. یک نماینده مجلس می‌گوید مردم سالیانه ۵۰ هزار میلیارد تومان برای خرید VPN هزینه می‌کنند.

برخی گزارش‌ها از ۱۶ هزار میلیارد تومان تا ۴۰ هزار میلیارد تومان را گردش مالی فروشندگان وی پی ان در ایران ذکر می‌کنند که ۲ الی ۳ برابر درآمدهای شرکت مخابرات در یک سال است.

اگر علاقه‌مند یادگیری کار با وی پی ان‌ها هستید؛ خواندن مقالات زیر را پیشنهاد می‌کنیم:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا