فناوری

ماهواره استارلینک نسل دوم چه مزیت‌هایی دارد؟

به بهانه پرتاب اولین سری و هدف‌گذاری اسپیس‌ایکس برای پرتاب ۳۰ هزار ماهواره نسل دو

روز چهارشنبه، شرکت اسپیس ایکس، اولین پرتاب ماهواره‌های استارلینک نسل دوم را با موفقیت پشت سر گذاشت. این، شصتمین پرتاب اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۲ بود؛ دو برابر پرتاب‌های سال ۲۰۲۱.

اسپیس ایکس در این پرتاب، ۵۴ ماهواره نسل دوم (Gen2) که ارتقایافته ماهواره‌های نسل ۱ استارلینک هستند را در مدار زمین مستقر کرد. این ماهواره‌ها توسط یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس و از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شدند.

فعلا، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) فقط مجوز پرتاب ۷۵۰۰ ماهواره استارلینک نسل دوم را به اسپیس ایکس داده است ولی این شرکت می‌خواهد حدود ۳۰ هزار ماهواره Gen2 در مدار زمین مستقر کند.

پیش از این، اسپیس ایکس حدود ۳۳۰۰ ماهواره استارلینک نسل ۱ را به فضا پرتاب کرده که غالب آن‌ها، فعال شده و هم‌اکنون در حال سرویس‌دهی هستند.

ماهواره‌های استارلینک نسل دوم چه ویژگی‌هایی دارند و مزیت‌های آن‌ها چیست که باعث شده شرکت اسپیس ایکس این‌قدر روی پرتاب آن‌ها به مدار زمین جدی و مصمم باشد؟

اینترنت سریع‌تر، تاخیر کمتر

اولین دستاورد و مزیت ماهواره‌های استارلینک نسل دوم، افزایش پهنای باند شبکه است. اخیرا، اسپیس ایکس اعلام کرد تعداد کاربران اینترنت استارلینک از یک میلیون نفر فراتر رفته است.

داده‌های Ookla نیز نشان می‌دهد اسپیس ایکس به خاطر رشد سریع کاربران، تحت فشار است و ظرفیت شبکه کافی نیست. سرعت دانلود اینترنت استارلینک در کشورهایی مانند ایالات متحده و کانادا کاهش پیدا کرده است و اسپیس ایکس به شدت نیاز به افزایش ظرفیت شبکه دارد.

ماهواره‌های اینترنت نسل دوم این شرکت، پهنای باند لینک‌های ارسال و دریافت را افزایش می‌دهند تا اینترنت سریع‌تر با تاخیر کمتری برای کاربران فراهم شود.

ماهواره استارلینک نسل دوم

اتصال مستقیم گوشی‌های موبایل به استارلینک

اما از نظر کاربران، مهم‌ترین مزیت نسل دوم ماهواره‌های اینترنت استارلینک، اتصال مستقیم گوشی‌های تلفن همراه به اینترنت استارلینک است.

اسپیس ایکس می‌خواهد با افزودن یک ماژول به ماهواره‌های استارلینک، امکان برقراری لینک مستقیم با گوشی‌ها را فراهم کند. تا کنون، چندین درخواست ثبت اختراع از سوی اسپیس ایکس برای کمیسیون FCC ارسال و تایید شده است.

اخیرا، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس گفته تا سال ۲۰۲۴، گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند به طور مستقیم به ماهواره‌های اینترنتی این شرکت متصل شده و از اینترنت استارلینک استفاده کنند.

این پروژه‌ای، بسیار جذاب و هیجان‌انگیز برای کاربران در سراسر جهان است و شاید از خود اینترنت استارلینک رومیزی، مهم‌تر باشد. چون، هر فردی می‌تواند با گوشی موبایل خود به اینترنت پرسرعت و آزاد دسترسی پیدا کند؛ بدون اینکه نیازی به خرید تجهیزات استارلینک از جمله دیش و روتر و بعد نصب و راه‌اندازی آن‌ها داشته باشد.

استفاده از اینترنت استارلینک، محدود به خانه یا محل کار نمی‌شود و شما فقط باید یک هزینه اشتراک ماهیانه پرداخت کنید.

فاصله‌سنجی و ردیابی دقیق‌تر

همچنین، اسپیس ایکس می‌خواهد با افزودن یک فرستنده فرکانس رادیویی کوچک به ماهواره‌های نسل دوم، امکان فاصله‌سنجی و ردیابی دقیق‌تر را فراهم کند.

هنوز کمیسیون FCC با این درخواست اسپیس ایکس موافقت نکرده و آن را به تعویق انداخته است ولی شرکت ایلان ماسک، امیدوار است بتواند این ماژول را هم به ماهواره‌های نسل جدید اضافه کند.

پرتاب ماهواره استارلینک

ماهواره‌هایی قوی‌تر برای ارسال اینترنت به نقاط دورتر

حدود ۶ ماه پیش، ایلان ماسک درباره مشخصات ماهواره‌های استارلینک نسل ۲، توضیحاتی داد:

«اولین ماهواره نسل دوم توسط اسپیس‌ایکس ساخته شده است که طولی ۷ متری و وزنی نزدیک به ۱.۲۵ تن دارد. نسل اول ماهواره‌های استارلینک فقط ۲۶۰ کیلوگرم وزن داشتند و اکنون نسل دوم ماهواره‌های این شرکت نزدیک به یک تن سنگین‌تر است تا نشان بدهد چگونه قوی‌تر خواهند بود.»

به گفته مدیرعامل استارلینک، ماهواره‌های نسل دوم، حداقل از نظر مدیریت داده‌ها ۱۰ برابر بهتر از نسل قبل هستند. یک ویژگی بارز این ماهواره‌ها، ارسال اینترنت به بردهای دورتری نسبت به نسل اول است.

همچنین، گفته شده ماهواره‌های نسل دو با دیش‌های استارلینک قدیمی کار می‌کنند و کاربران استارلینک نیازی به تعویض تجهیزات خود ندارند.

اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۳، ماهواره‌های نسل ۲ بیشتری به مدار زمین می‌فرستد. همزمان، در پی گرفتن مجوزهای ارتقای آن‌ها برای اتصال مستقیم گوشی‌های موبایل است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
space

یک دیدگاه

  1. سلام ممنون از زحماتی که میکشید.خواستم بگم اگه امکانش هست در مورد انواع گیرنده و دیش های ارستالینک هم مطلبی بذارید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا