اخبار جهان

نسل جدید ماهواره‌های استارلینک، اینترنت را به نقاط دورتری می‌فرستند

جزئیات جدیدی درباره نسل دوم ماهواره‌های استارلینک از زبان ایلان ماسک

اسپیس‌ایکس پس از عرضه نسل دوم دیش‌های استارلینک که هوشمندتر و سریع‌تر هستند؛ اکنون سراغ نسل دوم ماهواره‌های استارلینک رفته است. ماهواره‌های جدید استارلینک هم بزرگ‌تر و هم قدرتمندتر هستند تا پوشش شبکه اینترنت بیشتری فراهم کنند.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس در یک گفت‌وگوی با کانال یوتیوبی، جزئیات بیشتری درباره نسل دوم ماهواره‌های استارلینک که به فضا ارسال می‌شوند؛ فاش کرد.

به گفته ایلان ماسک، اولین ماهواره نسل دوم توسط اسپیس‌ایکس ساخته شده است که طولی ۷ متری و وزنی نزدیک به ۱.۲۵ تن دارد. نسل اول ماهواره‌های استارلینک فقط ۲۶۰ کیلوگرم وزن داشتند و اکنون نسل دوم ماهواره‌های این شرکت نزدیک به یک تن سنگین‌تر است تا نشان بدهد چگونه قوی‌تر خواهند بود.

ماهواره استارلینک

البته، سنگین‌تر شدن ماهواره‌های نسل دوم برای پرتاب در مدار زمین با چالش‌هایی روبرو است. راکت‌های فالکون ۹ که نسل اول ماهواره‌های استارلینک را به فضا فرستاده است؛ برای ارسال ماهواره‌های نسل دوم مناسب نیست.

ایلان ماسک می‌گوید: «فالکون ظرفیت و قدرت کافی برای حمل استارلینک ۲.۰ به مدار را ندارد. پس حتی اگر اندازه ماهواره‌ها را کم کنیم، فالکون همچنان قدرت کافی برای حمل استارلینک ۲.۰ را نخواهد داشت.»

مدیرعامل اسپیس‌ایکس در چرایی استفاده از ماهواره‌های نسل جدید می‌گوید حداقل ۱۰ برابر از نظر مدیریت داده‌ها بهتر از نسل قبل خواهند بود. اولین ماهواره استارلینک نسل دوم در ماه اوت ۲۰۲۱ معرفی شد و در آن زمان، گفته شد مکمل ماهواره‌های نسل اول است.

اسپیس‌ایکس برای ارسال نسل دوم ماهواره‌های استارلینک، روی راکت‌های استارشیپ حساب باز کرده است. فعلا این راکت در دست توسعه است و باید مجوزهای لازم برای پرتاب به مدار زمین را بگیرد.

ناسا پیش‌تر درباره ماهواره استارلینک نسل جدید ابزار نگرانی کرده بود. ناسا می‌گوید استارلینک ۲.۰ می‌تواند ماهواره‌ها و فضاپیماها را در معرض خطر قرار دهد.

اسپیس‌ایکس تا کنون نزدیک به ۲۳۰۰ ماهواره اینترنتی به فضا ارسال کرده است ولی مجموعا می‌خواهد ۴۲ هزار ماهواره به مدار زمین بفرستد. افزایش ماهواره‌های استارلینک در مدار، باعث افزایش سرعت اینترنت ماهواره‌ای این شرکت و کاهش تاخیر می‌شود. چنانچه، در ماه‌های اخیر برخی از کاربران از سرعت‌های ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه اینترنت استارلینک خبر دادند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
cnet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا