فناوری

نتیجه اختلالات اینترنت: کاهش سرعت و رتبه اینترنت موبایل ایران در اسپیدتست

جدیدترین گزارش اسپیدتست درباره وضعیت اینترنت جهان منتشر شد

جدیدترین گزارش سایت اسپیدتست درباره وضعیت اینترنت در کشورهای جهان برای ماه دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شد.

اختلالات و قطعی‌های اینترنت ایران طی ماه‌های اخیر و کاهش پهنای‌باند اینترنت بین‌الملل به وضوح در گزارش جدید اسپیدتست نمود پیدا کرده است و شاهد کاهش سرعت اینترنت موبایل و افت رتبه هستیم. سرعت اینترنت ثابت مقدار جزئی افزایش پیدا کرده و رتبه ایران یک پله صعود داشته است.

نگاهی به وضعیت اینترنت جهانی

مانند ماه‌های گذشته، سرعت اینترنت موبایل و ثابت در کل جهان، افزایش پیدا کرده است و به روند رشد خود ادامه می‌دهد.

اسپیدتست سرعت اینترنت دنیا

میانگین سرعت اینترنت ثابت در دسامبر ۲۰۲۲ به مرز ۷۵.۱۸ مگابیت بر ثانیه رسیده است؛ در حالی که ماه گذشته ۷۴.۵۴ مگابیت بر ثانیه بوده است. میانگین پینگ جهانی نیز ۱۰ میلی ثانیه است. سرعت آپلود اینترنت ثابت جهانی نیز ۳۲.۵۲ مگابیت است.

بیشتر بخوانید: آموزش ترکیب چند اینترنت در ویندوز برای افزایش سرعت دانلود و آپلود

اما میانگین سرعت اینترنت موبایل از ۳۳.۹۷ مگابیت گذشته به ۳۶.۷۴ مگابیت رسیده و پینگ جهانی ۲۸ میلی ثانیه شد. میانگین سرعت آپلود جهانی نیز ۹.۶۶ مگابیت است.

نگاهی به سرعت اینترنت موبایل و ثابت ایران

به گزارش اسپیدتست، در ماه دسامبر سرعت اینترنت موبایل ایران کاهش پیدا کرده ولی سرعت اینترنت ثابت به صورت جزئی افزایش داشته است.

اینترنت موبایل که در ماه گذشته، یک افزایش قابل توجه یافته و به میانگین ۴۰.۹۷ مگابیت بر ثانیه رسیده بود؛ در ماه دسامبر به ۳۹.۳۲ مگابیت کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: با iNetFusion چندین اینترنت ADSL، وای‌فای و مودم همراه را برای افزایش سرعت ترکیب کنید

این کاهش سرعت اینترنت موبایل، منجر به افت ۷ پله‌ای رتبه ایران در جدول اینترنت موبایل شده تا در جایگاه ۵۵ قرار بگیرد.

میانگین آپلود سرعت اینترنت موبایل ایران در دسامبر ۲۰۲۲ نیز ۱۱.۰۲ مگابیت بوده با پینگ ۲۹ میلی ثانیه بوده است.

اسپیدتست سرعت اینترنت ایران

میانگین سرعت اینترنت ثابت از ۱۱.۵۹ مگابیت به ۱۱.۶۶ مگابیت رسیده تا همین اندک افزایش سرعت، باعث صعود ۱ پله‌ای ایران در جدول اینترنت ثابت شود و به جایگاه بسیار پایین ۱۴۴ دنیا برسیم.

میانگین آپلود اینترنت ثابت ۱.۹۱ مگابیت است و پینگ کلی نیز ۲۹ میلی‌ثانیه است تا هنوز هم وضع اینترنت ثابت کشور، بد و وخیم گزارش شود و شاهد تاثیرات توسعه شبکه  فیبرنوری در این تست‌ها نباشیم.

اولین‌های سرعت اینترنت دنیا

در جهان، قطر سریع‌ترین اینترنت موبایل دنیا را با میانگین ۱۶۹.۵۱ مگابیت بر ثانیه دارا است و پشت سرش، کشورهای امارات، نروژ و کره جنوبی با سرعت‌های ۱۵۳.۰۹ مگابیت، ۱۲۸.۱۴ مگابیت و ۱۲۲.۵۵ مگابیت قرار دارند.

اسپیدتست سرعت اینترنت موبایل و ثابت جهانی

در اینترنت ثابت، سریع‌ترین کشور سنگاپور با میانگین سرعت دانلود ۲۲۵.۷۱ مگابیت است و پس از آن، کشورهای چین، شیلی و امارات با سرعت‌های ۲۳۳.۴۹ مگابیت، ۲۲۰.۹۶ مگابیت و ۲۰۶.۱۲ مگابیت قرار دارند.

در گذشته و مقاله «چرا رتبه سرعت اینترنت ایران در اسپیدتست واقعی نیست» نیز اشاره کردیم که به دلایل مختلف، سرعت‌هایی که اسپیدتست اعلام می‌کند؛ سرعت واقعی کاربران در موبایل و ثابت نیست و مثلا همه مردم ایران به اینترنت موبایل با سرعت ۴۰ مگ دسترسی ندارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا