تاروپود

چرا رتبه سرعت اینترنت ایران در اسپیدتست واقعی نیست

وقتی سرعت تست‌های داخلی مبنای رتبه‌بندی سرعت اینترنت است نه تست‌های بین‌الملل

جدیدترین گزارش سایت Speedtest درباره وضعیت اینترنت موبایل و ثابت کشورهای مختلف جهان در ماه آگوست منتشر شده است اما در ایران بیشتر از اینکه روی آمارها و سرعت و رتبه اینترنت ایران صحبت شود؛ درباره واقعی نبودن این آمارها، فاصله داشتن آن‌ها با حقیقت وضعیت اینترنت ایران و قابل اعتماد و مرجع نبودن سایت اسپیدتست حرف و حدیث شنیده می‌شود.

این وضعیت مربوط به این چند وقت اخیر نیست و تقریبا یک سالی است که میان دولت‌مردان، کاربران، کارشناسان اینترنت و اسپیدتست یک بگو مگو و بکش مکش وجود دارد. وزیر ارتباطات و سایر دولت مردان ارتباطی کشور، به داده‌های سایت اسپیدتست استناد می‌کنند و کاربران و کارشناسان، این داده‌ها را قبول ندارند و آن را غیر واقعی می‌خوانند.

گزارش اخیر اسپیدتست درباره رتبه و سرعت اینترنت ایران

در تازه‌ترین گزارش اسپیدتست از وضعیت اینترنت در ماه آگوست، ایران در اینترنت موبایل با یک پله صعود به رتبه ۶۹ رسیده است و تاخیر آن ۳۰ میلی ثانیه است. میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل ایران در این ماه به مرز ۲۸.۴۰ مگابیت و سرعت آپلود به مرز ۱۰.۱۴ مگابیت رسیده است.

در اینترنت ثابت، ایران با دو پله سقوط به رتبه ۱۴۷ جهان رفته است؛ در حالی‌که تاخیر اینترنت ثابت به ۲۹ میلی ثانیه رسیده و میانگین سرعت دانلود ۱۰.۰۲ مگابیت و میانگین سرعت آپلود برابر با ۱.۵۲ مگابیت است.

رتبه سرعت اینترنت ایران
رتبه سرعت اینترنت موبایل و ثابت ایران در شاخص Median اسپیدتست (ماه آگوست)

این آمار در وضعیت Median گزارش اسپیدتست هستند که معمولا یک شاخص میانه محسوب می‌شود. اسپیدتست یک گزارش دیگر براساس شاخص Mean یا میانگین نیز دارد که اصولا رتبه و سرعت اینترنت ایران را بالاتر نشان می‌دهد. در شاخص Mean، رتبه اینترنت موبایل ایران برابر با ۷۶ بوده و ۱ پله صعود داشته و رتبه اینترنت ثابت ایران برابر با ۱۴۵ با دو پله صعود است.

همین‌طور، سرعت دانلود اینترنت موبایل ایران ۴۱.۲۸ مگابیت و سرعت آپلود ۱۳.۲۱ مگابیت عنوان شده است. سرعت دانلود اینترنت ثابت ایران نیز ۲۳.۲۳ مگابیت و سرعت آپلود ۱۴.۳۳ مگابیت است.

پشت پرده رتبه و سرعت اینترنت ایران در اسپیدتست: چرا کسی این آمارها را باور نمی‌کند؟

آیا میانگین سرعت اینترنت موبایل شما در ایران ۳۰ تا ۴۰ مگابیت است؟ یا میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت ایران به ۲۳ مگابیت می‌رسد؟

چرا کاربران ایرانی، با آمارهای سایت اسپیدتست مشکل دارند و آن‌ها را غیرواقعی می‌دانند؟ اینترنت ایران در ماه‌های اخیر با اختلالات زیاد و پی در پی همراه بوده که به طور طبیعی باید در رتبه جهانی اینترنت ایران تاثیرگذار باشند.

ضمن اینکه تقریبا همه کاربران ایرانی تایید می‌کنند که در ماه‌های اخیر، سرعت اینترنت ایران کندتر شده است و باز کردن برخی از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به سختی انجام می‌شود یا ناچار به استفاده از فیلترشکن هستیم.

خوب؛ پس چرا گزارش ماه آگوست اسپیدتست نشان می‌دهد سرعت اینترنت موبایل و ثابت ایران بهبود پیدا کرده است؟

رتبه سرعت اینترنت موبایل ایران
رتبه سرعت اینترنت موبایل و ثابت ایران در شاخص Mean اسپیدتست (ماه آگوست)

یک دلیل عدم باورپذیر بودن آمارهای اسپیدتست درباره وضعیت اینترنت ایران، به مسئله تست‌های داخلی و خارجی برمی‌گردد. به زبان ساده، اسپیدتست، نتایج تست‌های داخلی و ترافیک‌های مبتنی بر سرورهای داخل کشور را مبنا قرار می‌دهد که معمولا وضعیت بهتری نسبت به ترافیک خارجی دارند.

روال کار اسپیدتست این‌گونه است که همیشه نزدیک‌ترین سرور در داخل آن کشور به کاربر را برای تست گرفتن انتخاب می‌کند. اسپیدتست نزدیک به ۶۰ سرور در شهرهای مختلف ایران دارد و هنگامی که شما می‌خواهید یک تست سرعت اینترنت بگیرید؛ به یکی از این سرورها وصل می‌شوید و میزان زمان رفت و برگشت اطلاعات میان شما و سرور انتخاب شده، به عنوان پینگ در نظر گرفته می‌شود و سرعت دانلود و آپلود آن، اندازه‌گیری خواهد شد.

بنابراین، در بسیاری از مواقع، شما در تست‌های اسپیدتست، شاهد سرعت‌های بسیار بالایی هستید ولی در عمل وقتی می‌خواهید از اینترنت و ترافیک خارجی استفاده کنید؛ مثلا به شبکه‌های اجتماعی وصل شوید؛ استریم ویدئو و بازی آنلاین داشته باشید؛ سرعت اینترنت افتضاح است.

در بسیاری از اوقات، اسپیدتست پینگ ۳۰ الی ۴۰ میلی ثانیه یا حداکثر ۸۰ الی ۹۰ میلی ثانیه را به ما نشان می‌دهد که مربوط به پهنای باند داخلی است و سرورهای خارجی این سایت برای تست‌گیری، پینگ بسیار بیشتری را باید نشان بدهند.

اینجا است که کندی و اختلال کیفیت اینترنت ایران در تست‌های اسپیدتست ظاهر نمی‌شوند و در حالی‌که کاربران ایرانی با اینترنت بین‌الملل حسابی مشکل دارند؛ گزارش‌های سایت اسپیدتست چیز دیگری نشان می‌دهند و از افزایش سرعت اینترنت ایران و بهبود رتبه صحبت می‌کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا