فناوری

مواظب باشید: کلاه‌برداری با سیم کارت ۵G

روایتی واقعی از تماس تلفنی برای تعویض سیم کارت به بهانه اینترنت 5G

این روزها به روش‌های مختلف و تحت عنوان «سیم کارت ۵G» از مشترکان همراه اول و ایرانسل کلاه‌برداری می‌شود. بارها گفتیم و باز هم تاکید می‌کنیم هنوز در ایران چیزی به اسم سیم کارت ۵G نداریم!

یک روایت واقعی از کلاه‌برداری سیم کارت ۵G

چند وقت پیش، خواهرم تماس گرفت و گفت از همراه اول به او زنگ زدند و گفتند به ازای پرداخت ۶۰۰ هزار تومان، سیم کارت ۴G قدیمی را با سیم کارت نسل پنجم جدید تعویض کنند.

خواهرم پاسخ منفی می‌دهند ولی طرف چندین بار دیگر زنگ می‌زند و توضیح می‌دهد سیم کارت فایوجی آنتن‌دهی بهتری دارد و مشکل آنتن‌دهی فعلی تهران را حل می‌کند؛ سرعت اینترنت بیشتری می‌دهد و امکانات بهتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

مثلا، بسته‌های اینترنت نیم بها و مکالمه رایگان دارد؛ مصرف نت کمتر است و …

بیشتر بخوانید: برای اینترنت ۵G باید سیم‌کارت و بسته جدید بخریم؟

می‌گوید به‌زودی همه مردم باید سیم کارت های خود را تعویض کنند و سیم کارت ۵G بگیرند ولی اگر الان بگیرید؛ ارزان‌تر تمام می‌شود و اگر دیرتر بگیرید؛ باید پول بیشتری بدهید.

طرف پشت تلفن می‌گوید پیک ما سیم‌کارت جدید را به همراه مشخصات سیم کارت و هولوگرام همراه اول دم منزل می‌آورند؛ شما بررسی کنید و اگر همه‌چیز درست بود؛ کارت بکشید.

به خواهرم گفتم که چیزی به نام سیم‌کارت فایوجی نداریم و هنوز هیچ اپراتوری چنین سیم‌کارتی عرضه نکرده است.

دروغ بزرگ سیم کارت فایوجی

سیم کارت 5G

با همان سیم کارت ۴G قدیمی که روی گوشی دارید؛ اگر در محدوده پوشش‌دهی اینترنت ۵G باشید و گوشی شما هم از ۵G پشتیبانی کند؛ به اینترنت ۵G وصل می‌شوید.

اینکه سیم کارت ۵G مشکل آنتن‌دهی را حل می‌کند یا سرعت اینترنت بیشتری دارد یا برای فیلترینگ بهتر است؛ حرف‌هایی جز برای کلاه‌برداری نیستند.

بیشتر بخوانید: مناطق تحت پوشش ۵G ایرانسل در شهرهای مختلف ایران

بعدتر، در رسانه‌ها هم خواندم که ترفند جدید کلاه‌برداران، سیم کارت فایوجی است. ایسنا در گزارشی نوشته است:

«در همین رابطه اخیرا تماس‌هایی با برخی کاربران درباره تغییر سیم‌کارت خود به ۵G و پرداخت هزینه‌ای حدود ۶۰۰ هزار تومان برای انجام این اقدام صورت گرفته است. درواقع در این تماس‌ها گفته شده درصورتی که تغییر سیم کارت انجام نشود، با مشکلاتی مانند پرش آنتن روبه‌رو می‌شوند.»

تماس‌ها و پیگیری‌های ایسنا و سایر خبرگزاری‌ها از اپراتورهای تلفن همراه نیز حاکی از تماس‌های کلاه‌برداری با عنوان تعویض سیم کارت است.

ضمن اینکه اپراتورها هر برنامه‌ای برای تعویض سیم کارت، ارائه طرح سیم کارت جدید یا تغییری در فروش سیم‌کارت داشته باشند؛ از طریق درگاه‌های رسمی اطلاع‌رسانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سرعت واقعی اینترنت ۵G ایران چند است؟ (ویدئو تست سرعت)

احتمالا، در آینده و هنگامی که پوشش‌دهی شبکه ۵G بیشتر شود؛ اپراتورها هم اقدام به عرضه سیم‌کارت‌های نسل جدید کنند و بعید است از این فرصت استثنایی درآمدزایی چشم‌پوشی کنند ولی فعلا هیچ اپراتوری اقدام به عرضه سیم کارت برای استفاده از نت فایوجی نکرده است.

علاوه بر اینکه، هنوز بسته اینترنت ۵G یا مکالمه ۵G نداریم تا بگوییم مثلا سریع‌تر و کیفیت بهتری دارد یا اینکه قیمتش چند است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا