فناوری

سرعت واقعی اینترنت ۵G ایران چند است؟ (ویدئو تست سرعت)

چرا برخی کاربران می‌گوید 5G ایرانسل خیلی کند است و برخی دیگر تست‌های فوق‌العاده منتشر می‌کنند؟

درباره سرعت ۵G ایران حرف و حدیث زیاد است. برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی، ۵G راه‌اندازی شده توسط ایرانسل را یک نسخه پیشرفته از ۴G LTE با سرعت پایین می‌دانند و برخی دیگر از کاربران با انتشار تست‌های سرعت ۵G، نشان می‌دهند نسل پنجم شبکه‌های موبایل چندین برابر سریع‌تر از نسل چهارم است.

ایرانسل بیش از ۴۶۰ سایت ۵G در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است و چند روز پیش، رسما وارد فاز دوم توسعه شبکه ۵G خود شد.

این اپراتور در تهران ۱۱۶ سایت روشن، خوزستان ۶۷ سایت روشن و فارس (شیراز) ۴۶ سایت روشن دارد. خراسان رضوی با ۳۶ سایت ۵G و هرمزگان ۲۵ سایت در رده‌های بعدی هستند.

تعداد سایت 5G ایرانسل

ایرانسل نزدیک به ۵۰۰ سایت ۵G راه‌اندازی کرده ولی فعلا حدود ۴۰۰ سایت روشن و قابل استفاده هستند. در شهرهایی مانند تهران، اهواز و شیراز، کاربران به راحتی به شبکه ۵G وصل شده و می‌توانید تست‌های سرعت آن‌ها را روی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنیم.

ما در کانال تلگرام سایت شبکه‌چی، نمونه‌هایی از این تست‌های ۵G ایران را منتشر کردیم.

اما سوال اینجا است که اکنون سرعت اینترنت ۵G ایرانسل به چه میزانی رسیده است؟

سرعت واقعی اینترنت ۵G ایران چند است؟

در حالی‌که ایرانسل و همراه اول در مراسم رونمایی رسمی ۵G خود، تست سرعت‌های چند گیگابیتی به نمایش گذاشتند و مثلا ایرانسل گفت رکورد سرعت اینترنت ایران را شکسته و به سرعت ۳.۳ گیگابیت رسیده یا همراه اول سرعت فایوجی ۵ گیگابیت بر ثانیه را نشان داد و حتی در نمایشگاه تلکام پارسال، سرعت بیش از ۱ گیگابیت را به رخ کشید؛ اما سرعت عملی کاربران در سطح شهر، چیز دیگری می‌گوید.

در اوایل و حتی تا همین چند ماه پیش، کاربرانی که در تهران، مشهد یا قم به شبکه ۵G وصل می‌شدند و بعد تست سرعت اینترنت می‌گرفتند؛ سرعت‌هایی زیر ۲۰۰ مگابیت یا حداکثر نزدیک به ۳۰۰ مگابیت را به نمایش می‌گذاشتند که چندان هیجان‌انگیز نبود.

تست اینترنت 5g

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گفتند با گوشی و روی شبکه ۴G سرعت اینترنت بیشتری گرفتند یا با مودم و MIMO 4×4 و CA توانستند روی ۴G سرعت‌های به مراتب بهتری داشته باشند.

بنابراین، ۵G ایران کند است یا به درد بخور نیست یا اینکه ایرانسل دروغ می‌گوید و این اصلا ۵G نیست.

تست سرعت 5g ایرانسل تهران

ما بارها با نشان دادن آمار و ارقام ۵G کشورهای دیگر، گفتیم که همیشه شبکه‌های ۵G در ابتدا راه، سرعت‌هایی در حد ۴G و حتی کمتر از آن دارند و به تدریج، اپراتورها موفق به افزایش سرعت و پهنای‌باند می‌شوند.

در سال ۲۰۲۰، میانگین سرعت اینترنت ۵G در ایالات متحده، پایین‌تر از اینترنت ۴G بوده است و فقط ۵۰.۹ مگابیت است یا سرعت اینترنت فایوجی آلمان به ۱۰۲ مگابیت و انگلیس به ۱۳۳.۵ مگابیت می‌رسد.

۵G ایران دارد جان می‌گیرد

حالا و در هفته‌های اخیر، چندین تست سرعت اینترنت ۵G به دست ما رسیده که نشان می‌دهد ایرانسل عزم و تلاش جدی برای افزایش کیفیت و سرعت شبکه‌های فایوجی خود دارد و سرعت ۵G هر روز بهتر می‌شود.

یک کاربر در شهر قم سرعت دانلود ۳۶۳ مگابیتی را روی شبکه ۵G ایرانسل به ثبت رساند:

تست سرعت 5g ایرانسل قم

کاربر دیگری در اهواز و با گوشی شیائومی به سرعت دانلود ۵۱۶ مگابیت بر ثانیه رسیده است:

تست سرعت 5g ایرانسل اهواز

و سومین کاربر که تست سرعت اینترنت ۵G ایرانسل در شهر شیراز را به صورت اختصاصی برای شبکه‌چی فرستاده؛ سرعت دانلود ۶۱۴ مگابیتی را نشان می‌دهد:

این تست‌ها می‌گویند که در ایران هم می‌توانیم انتظار رسیده به میانگین سرعت چند صد مگابیتی اینترنت موبایل روی ۵G را داشته باشیم.

ضمن اینکه ثبت یک تست سرعت به عوامل مختلفی مانند دوری یا نزدیکی به دکل، زاویه ارتباط با دکل ۵G، خلوتی یا شلوغی دکل آنتن موبایل، گوشی موبایل و پهنای‌باند فرکانس رادیویی دارد.

سرعت واقعی ۵G کدام است؟

کدام سری از تست‌ها، سرعت فایوجی ایران محسوب می‌شود؟ تست‌هایی که می‌گویند ۵G ایرانسل در حد ۲۰۰ و ۳۰۰ مگابیت است یا تست‌هایی که سرعت ۵۰۰ و ۶۰۰ مگابیت را نشان می‌دهند؟

واقعیت این است که هیچ‌کدام از این تست‌ها، سرعت واقعی ۵G ایران نیست؛ چرا که هنوز با یک شبکه آزمایشی و توسعه نیافته و محدود روبرو هستیم که هیچ بار ترافیکی یا فشار پهنای‌باندی احساس نکرده و صرفا دسترسی‌های محدودی از سوی کاربران دارد.

بیشتر بخوانید: چرا تست‌های سرعت ۵G در ایران کندتر از ۴G است؟

اگر سایت اسپیدتست بخواهد سرعت ۵G ایران را نشان بدهد؛ احتمالا چند ده مگابیت بیشتر نخواهد بود و این شانس شما است که در نزدیکی یک دکل آنتن ۵G هستید یا از آن فاصله دارید و چقدر سرعت دانلود و آپلود می‌گیرید.

احتمالا با راه‌اندازی سایت‌های نسل پنجم بیشتری از سوی اپراتورها، باز هم این تست‌های سرعت متناقض از سوی کاربران منتشر شود و برخی سرعت ۲۰۰ مگ و برخی ۶۰۰ یا ۷۰۰ مگ را ملاک قرار دهند.

همان‌طور که در فورجی، اکنون برخی کاربران سرعتی ۲۰ الی ۳۰ مگ دارند و برخی دیگر تست‌های با سرعت دانلود نزدیک به ۳۰۰ مگ منتشر می‌کنند.

۵G سریع به چه درد می‌خورد وقتی …

این وسط، برخی کاربران ناامیدانه می‌گویند ۵G سریع یا کند؛ چه فرقی به حال کاربران ایرانی می‌کند؛ وقتی که همه‌چیز فیلتر و محدود و بسته است؟

ما مخالف این نظریه و ناامیدی صرف هستیم؛ به چند دلیل:

۱- هرچه سرعت اینترنت بالاتر برود؛ اختلال‌ها و محدودیت‌ها کمتر شده و مردم کیفیت اینترنت بهتری خواهند داشت. حداقل در باز کردن وب‌سایت‌ها و سرویس‌های ایرانی به مشکل برنمی‌خورند و تجربه کاربری بهتری در سایت‌های و اپلیکیشن‌هایی مانند دیجی‌کالا، اسنپ، دیوار، بانکداری الکترونیکی و … خواهند داشت.

۲- سرعت اینترنت بیشتر مساوی با دور زدن راحت‌تر تحریم‌ها است.

۳- سرعت اینترنت بیشتر مساوی با وصل شدن راحت‌تر فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها است.

۴- فناوری‌های جدید و به‌روز، کیفیت زندگی ما را بالاتر خواهند برد. اینترنت در همه بخش‌های زندگی ما رسوخ کرده و صرفا نباید آن را محدود به گیم و استریم و دانلود کرد. در آموزش مجازی، آموزش انلاین، وبینار، ویدئوکنفرانس، ارتباطات بانکی و اینترنت اشیا، در دولت الکترونیک و ده‌ها خدمات مستقیمی که با کاربر نهایی ارتباط دارند؛ از اینترنت استفاده می‌شود و هرچه زیرساخت این شبکه قوی‌تر و سریع‌تر و با کیفیت‌تر شود؛ تاثیر مستقیمی روی کیفیت زندگی و تجربه کاربری ما دارد.

آینده ۵G ایران

اینجا دوباره یک اشتباه بزرگ در حال شکل‌گیری است و اینکه ۵G را جایگزین اینترنت خانگی کنیم.

اشتباهی که یک دهه پیش برای اینترنت ۴G افتاد و اینک داریم چوب‌اش را می‌خوریم. همه وابسته به اینترنت موبایل هستیم و اپراتورهای موبایل در حد اشباع و مواجه با ترافیکی که بیشتر از ظرفیت زیرساخت آن‌ها است.

وزارت ارتباطات و دولت باید اینترنت ثابت را توسعه دهد؛ کاربرانی که اینترنت پرسرعت می‌خواهند به VDSL و FTTH دسترسی پیدا کنند و شبکه‌های ۴G و ۵G برای استفاده‌های کوتاه، موقت و اضطراری باقی بمانند.

بیشتر بخوانید: سرعت دانلود این مودم ۵G متحیرتان می‌کند: ۷.۹ گیگابیت بر ثانیه

اینکه منتظر باشیم ۵G بیاید و سریع جایگزین مودم ۴G رومیزی کنیم؛ اشتباه است؛ بلکه درست‌اش این است که دنبال اینترنت ثابت با سرعت چند صد مگابیت باشیم.

به هر حال، ۵G به ایران آمده و اگرچه بسیار کند و لاک‌پشتی دارد پیش می‌رود ولی مهم این است که متوقف نشده؛ حالا سال دیگر همین موقع چند سایت ۵G داریم یا چند شهر ایران کامل زیر پوشش ۵G است؛ به دلایل زیادی بستگی دارد که شاید خود اپراتورها هم ندانند؛ درست مانند اتفاقاتی که در پاییز برایشان افتاد و هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. من با نظرات دیگران کاری ندارم ولی ۵ جی در تبریز در چند منطقه از کیفیت و سرعت خوبی برخورداره. مثلا در رشدیه تست سرعت ۶۰۰ مگابیتی گرفتم و یه فایل ۱.۵ گیگابایتیو دانلود کردم در چند ثانیه تموم کرد شاید ۱۵ ۲۰ ثانیه. الان خونه خودمونم ۵ جیه و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگ سرعتشه. ولی من بازی کالاو دیوتی تست کردم هر از گاهی حس کردم لگ چند میلی ثانیه ای داشت که در نتیجه باث شد سویچ کنم به ۴.۵ جی . در کل خیلی خوبه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا