فناوری

آخرین خبرها درباره ویندوز ۱۲، زمان انتشار، دانلود و جدیدترین ویژگی‌ها

همه چیز درباره ویندوز ۱۲: از تاریخ انتشار تا بهترین ویژگی‌ها (ویدئو)

خبرها در مورد زمان عرضه «ویندوز ۱۲» و همین طور ویژگی‌های آن حالا بیش از پیش به گوش می‌رسد.

شاید باورش سخت باشد اما ویندوز ۱۱ در حال حاضر نزدیک به دو سال از عمرش می‌گذرد و چند به‌روزرسانی در حال حاضر در دسترس است.

ما ویندوز ۱۱ نسخه ۲۲H2 را در سال ۲۰۲۲ دریافت کردیم و چندین به روز رسانی مانت شده هم را در طول سال ۲۰۲۳ داشتیم؛ نسخه ۲۳H2 نیز اکنون شروع به انتشار کرده و احتمالا به زودی اخبار بیشتری را پیرو انتشار ویندوز دوازده بشنویم.

با وجود این توضیحات و یا اخبار افشا شده، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که مایکروسافت در آینده تمرکز خود را به ویندوز ۱۲ تغییر می‌دهد و گزارش‌ها حاکی از آن است که این نسخه کاملاً جدید در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد.

مایکروسافت به طور رسمی نسخه جدیدی از ویندوز را معرفی نکرده است. در واقع، گزارش‌هایی که درباره ویندوز ۱۲ شنیده‌ایم کم اهمیت است.

بیشتر بخوانید: بزرگ‌ترین آپدیت ویندوز ۱۱ با هوش مصنوعی Copilot منتشر شد + آموزش دانلود و نصب

به طور رسمی، این شرکت متعهد به به‌روزرسانی‌های سالانه و به‌روزرسانی‌های کوچک‌تر ویژگی‌ها برای ویندوز ۱۱ است.

در آینده انتظار می رود که در مورد نسخه و بیلد جدید اطلاعات بیشتری به گوش برسد. با تمامی این تفاسیر و پیرو اخبار ویندوز ۱۲،  قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به آنچه در حال حاضر انتظار داریم بیندازیم.

به‌روزرسانی: ویندوز ۱۲ سال ۲۰۲۴ عرضه نمی‌شود!

گزارش جدیدی از سوی  ویندوز سنترال منتشر شده که در آن از سوی یک منبع موثق می‌گوید مایکروسافت سال ۲۰۲۴ ویندوز ۱۲ را ارائه نمی‌کند و شاید یک به‌روزرسانی بزرگ برای ویندوز ۱۱ بدهد.

به زبان ساده‌تر، مایکروسافت می‌خواهد «نسخه‌ی ۲۴H2» ویندوز ۱۱ را در سال ۲۰۲۴ منتشر می‌کند.

طرفداران مایکروسافت امید زیادی داشتند سال ۲۰۲۴ را با ویندوز ۱۲ جشن بگیرند ولی ظاهرا غول ردموند فعلا نمی‌خواهد از ویندوز ۱۱ دل بکند.

ویندوز ۱۲ کی منتشر می شود؟

به طبع یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در مورد این سیستم‌عامل مطرح می‌شود؛ این است که ویندوز ۱۲ دقیقا کی منتشر می شود؟

بر اساس گزارش‌ها، نسخه اصلی بعدی ویندوز به‌احتمال زیاد در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد؛ یعنی تقریباً سه سال پس از معرفی ویندوز ۱۱.

در حال حاضر این تمام اطلاعاتی است که داریم. ممکن است برای به ‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر مدتی طول بکشد. اگر اساس انتشارات گذشته مانند نسخه ده و یازده برای ما یک روند معمول باشد ویندوز ۱۲ باید در فصل پاییز یا حداقل در نصف دوم سال عرضه شود اما این موضوع قطعی نیست.

زمان انتشار ویندوز ۱۲

مایکروسافت اخبار مرتبط با کار روی ویندوز ۱۲ را تکذیب کرده است اما با توجه به اینکه ما هنوز مدتی دور از عرضه آن هستیم احتمالاً شرکت از افشای اطلاعات به دیگران خودداری می‌کند.

اگر عضو برنامه Windows Insider باشید ممکن است ویژگی‌های ویندوز ۱۲ به‌تدریج در طی دو سال آتی ظاهر شوند اما مایکروسافت احتمالاً تا زمان نزدیک‌تر به تاریخ عرضه، آن‌ها را به‌عنوان ویژگی‌های ویندوز ۱۱ نامگذاری خواهد کرد.

هر ویژگی در برنامه Insider ممکن است جزو ویژگی‌های ویندوز ۱۲ نباشد زیرا بسیاری از آن‌ها از طریق به‌روزرسانی‌های کوچک عرضه می‌شوند اما برخی از آن‌ها ممکن است به آینده نگاه کنند.

احتمالاً ویژگی‌های اختصاصی ویندوز ۱۲ را تا زمان نزدیک‌تر به تاریخ عرضه نخواهیم دید.

آیا ویندوز ۱۲ یک ارتقاء رایگان خواهد بود؟

یکی از سوالات مهمی که احتمالاً دارید این است که آیا برای ارتقاء به ویندوز ۱۲ در صورت عرضه (اگر اتفاق بیفتد) باید پول پرداخت کنید؟ خوشبختانه، این امر احتمالاً اتفاق نخواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: ۱۵ ترفند کاربردی افزایش پهنای باند اینترنت در ویندوز ۱۰ و ۱۱

مایکروسافت چند سالی است که تصمیم به ارائه به‌روزرسانی‌های اصلی ویندوز به‌صورت رایگان به کاربران موجود ویندوز گرفته است و ادامه این سیاست منطقی به نظر می‌رسد.

البته خود ویندوز ۱۲ احتمالاً رایگان نخواهد بود؛ بنابراین اگر شما هیچ گونه لایسنس ویندوزی ندارید همچنان باید آن را خریداری کنید.

چیزی که ممکن است شما را وادار به هزینه‌کردن کند میزان سازگاری کامپیوتر شما با ویندوز ۱۲ است اما این مسئله موضوع متفاوتی است که به یک بخش جداگانه می‌پردازیم.

آیا مجبور به ارتقاء به ویندوز ۱۲ خواهیم شد؟

در مورد نصب اجباری، پاسخ احتمالی به این سوال بیشتر مورد انتظار “خیر” است.

مایکروسافت به طرز قابل‌توجهی از تلاش برای اجبار کاربران به نصب نسخه‌های جدید ویندوز دست کشیده است. ویندوز ۱۱ هنوز هم به‌عنوان یک به‌روزرسانی اختیاری برای کاربران ویندوز ۱۰ وجود دارد و بسیار احتمال دارد که این رویکرد با انتشار‌های آتی ادامه یابد.

ارتقاء به نسخه‌های جدید ویندوز ممکن است الزامی باشد؛ اگر نسخه ویندوز شما به پایان دوره پشتیبانی خود نزدیک شود.

به‌عنوان‌مثال، نسخه اصلی ویندوز ۱۱ برای کسانی که نسخه Home یا Pro ویندوز دارند، به مدت ۲۴ ماه پشتیبانی خواهد شد.

UI ویندوز ۱۲

بنابراین، در حالی که نصب ویندوز ۱۱ نسخه ۲۲H2 اجباری نیست، احتمالاً در سال ۲۰۲۳ به‌صورت خودکار نصب خواهد شد تا بتوانید به تاریخ به‌روزرسانی‌های امنیتی ادامه دهید.

اگر به وضعیت ویندوز ۱۰ نگاه کنید، متوجه خواهید شد که مایکروسافت همچنان به ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی برای این سیستم‌عامل می‌پردازد و هر سال به‌روزرسانی‌های ویژگی جدیدی عرضه می‌کند.

این به‌روزرسانی‌ها ویژگی‌های بزرگ جدیدی به ویندوز اضافه نمی‌کنند، اما دوره پشتیبانی از کامپیوتر شما را تمدید می‌کنند. ویندوز ۱۰ به طور کلی تا اکتبر ۲۰۲۵ پشتیبانی می‌شود و به جای اینکه کاربران را به ویندوز ۱۱ وادار به ارتقاء کند، مایکروسافت از طریق این به‌روزرسانی‌های کوچک آن‌ها را در ویندوز ۱۰ نگه می‌دارد.

احتمالاً وقتی ویندوز ۱۲ عرضه شود، ویندوز ۱۱ نیز به همین شکل پشتیبانی خواهد شد، بنابراین شما مجبور به ارتقاء نخواهید بود.

سخت‌افزار ویندوز ۱۲

بعد از اینکه ویندوز ۱۱ به طور قابل توجهی نیازمندی‌های سیستم حداقل را نسبت به ویندوز ۱۰ افزایش داد، این یک سوال مهم دیگر برای تفکر است.

آیا ویندوز ۱۲ نیز دوباره کامپیوترهای قدیمی‌تر را پشت سر خواهد گذاشت؟ اکنون برای اظهارنظر زود است، اما قطعاً احتمالی وجود دارد که برخی از کامپیوترها به دلایل مختلف سازگار نخواهند بود.

ویندوز ۱۱ در حال حاضر نیاز به پردازنده‌هایی از حدود سال ۲۰۱۸ به بالا دارد و در حالی که در حال حاضر دلیلی برای اینکه نسخه بعدی ویندوز نیاز به چیزی بیشتر از این نداشته باشیم، اما امکان این اتفاق وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ۵ روش سریع تغییر DNS در ویندوز ۱۱

در مورد سایر نیازمندی‌ها، سخت است بخواهیم الان اظهارنظر کنیم. ویندوز ۱۱ نیازمند ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی است؛ بنابراین ویندوز ۱۲ احتمالا نیاز به مقدار مشابهی دارد. همچنین نباید انتظار داشته باشید که مایکروسافت از پیش نیازهایی مانند TPM عقب نشینی کند.

بنابراین، احتمالا سخت‌افزار مورد نیاز ویندوز ۱۲ چیزی مشابه زیر است:

  • پردازنده: ۶۴ بیتی با سرعت حداقل ۱ گیگاهرتز و دو هسته‌ای (یا بالاتر)
  • حافظه رم: حداقل ۴ گیگابایت (توصیه می‌شود ۸ گیگابایت یا بالاتر)
  • حافظه داخلی: حداقل ۶۴ گیگابایت فضای خالی در درایو
  • رابط TPM: نسخه ۲.۰
  • نمایشگر: با وضوح حداقل ۷۲۰p و عرض بالای ۹ اینچ
  • پشتیبانی از Secure Boot با استفاده از UEFI
  • کارت گرافیک: با پشتیبانی از DirectX 12

ویندوز ۱۲ چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟

هنوز خیلی زود است که بگوییم ویندوز ۱۲ به‌عنوان آپدیت و ویژگی های جدید چه چیزی را در بر می گیرد. بااین‌حال، برخی گزارش‌ها و درزها به ما نگاهی به آنچه ممکن است بخشی از این به‌روزرسانی بزرگ باشد، داده است.

چه چیزی در ویندوز 12 جدید است؟

رابط کاربری دسکتاپ جدید

هر چند مایکروسافت ویندوز ۱۲ را به طور رسمی معرفی نکرده است، اما اخیراً نگاهی زودهنگام به یک نمونه آزمایشی آن داشتیم. مایکروسافت به طور ناخودآگاه یک مفهوم برای ویندوز ۱۲ را در طول مراسم اصلی مایکروسافت Ignite که توسط مدیرعاملش، ساتیا نادلا، برگزار شد، نشان داد.

این مفهوم تغییرات جالبی را نشان می‌دهد، شامل نوار وظایف شناور و برخی آیکون‌های سیستمی که اکنون در بالای صفحه‌نمایش نمایش داده می‌شوند، مانند نمایشگر Wi-Fi و وضعیت باتری، همراه با یک ابزارک آب‌وهوا. این تغییرات باعث می‌شود ویندوز شبیه‌تر به macOS یا برخی توزیع‌های لینوکس شود.

البته، ما هنوز دو سال از تاریخ مورد انتظار عرضه فاصله داریم، بنابراین این احتمالاً یک نمونه طراحی بسیار کانسپت محور است. ممکن است قبل از عرضه واقعی ویندوز ۱۲، تغییرات قابل توجهی ایجاد شود یا این طرح به طور کلی لغو شود.

رابط کاربری دسکتاپ جدید

ویندوز ۱۱ برای اولین بار در چندین سال تغییرات بزرگی را در نوار وظیفه ایجاد کرد و اگر این مفهوم چیزی باشد که ما از آن صحبت می کنیم، ویندوز ۱۲ تغییرات بسیار بزرگتری در تجربه‌ای که به آن عادت کرده‌ایم ایجاد خواهد کرد.

تغییرات دیگری که گزارش شده، شامل صفحه قفل جدید و رابط کاربری لاگین بهتر برای دستگاه‌های لمسی بهینه شده و یک مرکز نوار نوتیفیکیشن جدید که می‌تواند اعلان‌ها را بر اساس تماس دهنده دسته‌بندی کند، و نه فقط بر اساس برنامه.

انتظار می‌رود همچنین به شما اجازه داده شود ویجت‌ها را به دسکتاپ سنجاق کنید؛ به‌جای اینکه بخواهید از پنل ویجت اختصاصی استفاده کنید. یک قابلیت دیگری که اشاره شده، امکان ایجاد والپیپرهای متحرک با افکت پارالاکس بر اساس تصاویر ۲D است.

یک رویکرد ماژولار

بر اساس گزارش اخیر، به نظر می‌آید که ویندوز ۱۲ به رویکرد جدیدی در طراحی اصلی سیستم‌عامل پرداخته باشد.

مایکروسافت قصد دارد ویندوز ۱۲ را بیشتر به‌صورت ماژولار طراحی کند، به معنای اینکه برخی اجزای سیستم‌عامل برای دستگاه‌های خاص فعال یا غیرفعال شوند.

این ایده با نام CorePC، امکان تجربیات شخصی‌سازی بیشتری برای دستگاه‌های با اشکال و قابلیت‌های مختلف را فراهم می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، یک تبلت یا کامپیوتر تاشو با سخت‌افزار ضعیف ممکن است پشتیبانی از برنامه‌های Win32 سنتی را نداشته باشد تا سیستم‌عامل سبک‌تری داشته باشد.

بااین‌حال، این ویژگی همچنان برای کامپیوترهای رایانه‌ای دسکتاپ در دسترس خواهد بود، بنابراین کاربران قدیمی و متعصب ویندوز همچنان می‌توانند از کامپیوترهای خود به همان روشی که همیشه داشته‌اند، استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش اتصال به وای فای مخفی در ویندوز ۱۱

این کمی به یادآوری آنچه که مایکروسافت با ویندوز ۱۰X در تلاش برای طراحی نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ برای دستگاه‌های مدرن‌تر و قابل تاشو بود، کمک می کند.

اما در حالی که ویندوز ۱۰X تمامی عناصر ممکن را حذف کرد و از پایه برای این دستگاه‌ها ساخته شد، هدف با ورود ویندوز ۱۲ این است که مجموعه کاملی از ویژگی‌ها را داشته باشد و سپس قطعاتی که برای یک دستگاه یا شکل‌فاکتور خاص معنی ندارند را حذف کند.

این منجر به نصب‌های سبک‌تر ویندوز می‌شود که به سیستم‌عامل اجازه می‌دهد تا حتی روی سخت‌افزارهای با سختی کمتر اجرا شود و با ChromeOS رقابت کند.

به‌روزرسانی‌های سریع‌تر ویندوز ۱۲

همان گزارشی که درباره طراحی مدولار حاوی اطلاعاتی بود نیز در مورد یک تغییر دیگر در ساختار ویندوز ۱۲ با معرفی اصل جداسازی وضعیت صحبت کرد.

به‌روزرسانی‌های سریع‌تر

این به‌اصطلاح به معنای جلوگیری از دسترسی کاربر به بخش‌های معینی از سیستم‌عامل و جداگانه کردن آن‌ها است. این به ویندوز اجازه می‌دهد که به‌صورت بی‌درنگ به‌روزرسانی شود، زیرا سیستم می‌تواند این بخش‌های اصلی را بدون نیاز به مداخله کاربر به‌روزرسانی کند.

به‌روزرسانی‌ها سریع‌تر نصب می‌شوند و نیاز به زمان بیشتری برای قطع اتصال ندارند، چیزی که مدتی است منتظر دیدن آن بوده‌ایم.

آنجا که کاربران نمی‌توانند به پارتیشن‌های حاوی فایل‌های سیستم دسترسی پیدا کنند، احتمال خرابی کمتری در این فایل‌ها وجود دارد و آپدیت کامپیوتر شما باید بهتر کار کند.

قابلیت‌های هوش مصنوعی ویندوز ۱۲

یک بخش که احتمالاً دیگر به‌عنوان یک آپدیت شگفت‌آور نیست، این است که به نظر می‌آید مایکروسافت قصد دارد ویژگی‌های بیشتری از هوش مصنوعی را در ویندوز ۱۲ گنجانده و ادغام کند.

یکی از این ویژگی‌ها ممکن است شامل قابلیت تشخیص محتوای نمایش داده شده در صفحه باشد و اقدامات مختلفی را بر اساس محتوا نمایش داده شده پیشنهاد دهد.

ویندوز ۱۲ همچنین ممکن است قادر به تشخیص اشیاء در یک عکس و ساده‌تر کردن کپی کردن آن اشیاء و جابه‌جا کردن آنها به مکان دیگر باشد.

هوش مصنوعی اکنون بخش مهمی از ویندوز ۱۱ است؛ به‌سبب به‌روزرسانی اخیر به نسخه ۲۳H2. این به ویندوز ۱۱ منتقل می‌کند ویژگی‌های جدیدی مانند منشی هوش مصنوعی Copilot را اضافه می‌کند، همراه با ویژگی‌هایی برای نرم‌افزار پینت که به شما اجازه می‌دهد پس‌زمینه یک عکس را حذف کنید یا تصویری با ورودی‌های متنی ایجاد کنید.

نرم‌افزارهای دیگر مانند ابزار برش و عکس‌ها نیز در ویندوز ۱۱ ویژگی‌های جدیدی که توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شوند دارند.

این ابهام است که چقدر این قابلیت‌ها در ویندوز ۱۲ گسترش پیدا خواهند کرد، اما به نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد بیشتر در قدرت هوش مصنوعی خود سرمایه‌گذاری کند، بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که چیزها به مرور زمان تکامل کنند.

عدم پشتیبانی از برنامه‌های ۳۲ بیتی Arm

اگرچه این یک ویژگی جدید نیست، اخیراً تأیید شده است که نسخه بعدی ویندوز از برنامه‌های ۳۲ بیتی Arm پشتیبانی نخواهد کرد؛ در ادامه سایر پلتفرم‌های مبتنی بر Arm.

به طور رسمی، مایکروسافت می‌گوید که این تغییر با یک نسخه آینده از ویندوز ۱۱ اتفاق می‌افتد، اما باید صبر کنیم و ببینیم کی این اتفاق رخ می‌دهد.

ویندوز ۱۲ مرموز

ویندوز ۱۲، نسخه جدیدی از سیستم‌عامل مایکروسافت است که به انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ عرضه شود. این نسخه باعث تغییرات و بهبودهای مختلفی در ویندوز ۱۱ ایجاد خواهد کرد.

از جمله این تغییرات می‌توان به افزودن ویژگی‌های هوش مصنوعی به سیستم، بهبود Snap Layouts برای بهترین مدیریت پنجره‌ها، ادغام بهتر قابلیت‌های FancyZones به سیستم و تجربه حذف یکپارچه‌تر اشاره کرد.

همچنین، ویندوز ۱۲ قرار است بیشترین امکان‌های موجود در Control Panel و Settings را تلفیق کند و تجربه تنظیمات را یکپارچه‌تر کند.

اما از نظر توسعه دهندگان و انعطاف‌پذیری سیستم، هنوز سوالاتی وجود دارد که زمان نشان خواهد داد چگونه ویندوز ۱۲ توانسته است تجربه کاربری ویندوز را بهبود بخشد.

اولین دموی ویندوز ۱۲

در حالی که مایکروسافت در حال توسعه ویندوز ۱۲ است تا بتواند آن را در سال ۲۰۲۴ عرضه کند؛ حالا یک کاربر اینترنتی، تصاویر و ویدئویی از طراحی و ویژگی‌های جدید windows 12 روی وب منتشر کرده است:

ویدئوی زیر، طراحی احتمالی ویندوز ۱۲ را نشان می‌دهد که شامل ویژگی‌های جدیدی مانند منوی استارت مینیمال، فایل اکسپلورر جدید، تنظیمات تعاملی و تنظیمات سریع بازطراحی شده است:

ویدئو ویندوز ۱۲


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
xda-developers

یک دیدگاه

  1. این ورژن دادن های ماکروسافت دیگه مسخره‌س واقعاً

    حتی همین ویندوز ۱۱ رو هم میتونست به اسم یک آپدیت اصلی برای ویندوز ۱۰ ریلیز کنه و از لحاظ فنی هم منطقی‌تر بود

    این جریانات بیشتر جنبه تجاری قضیه‌س و کاربرهای فنی رو راضی نمیکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا