آموزش

معرفی بهترین DNS ها برای رفع تحریم ها

گاهی اوقات تغییر DNS برای باز کردن سایت‌های تحریمی بهتر از فیلترشکن است

فیلترینگ و تحریم، دو بازوی فلج‌ساز اینترنت ایران هستند. خارجی‌ها، هزاران سرویس را برای کاربران ایرانی تحریم کردند و از داخل، ده‌ها سرویس فیلتر هستند. یک راهکار، استفاده از dns برای رفع تحریم است.

بسیاری از سرویس‌ها، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها برای کاربران ایرانی در دسترس نیستند و برای باز کردن آن‌ها، نیاز به فیلترشکن و وی پی ان هست یا اینکه باید از ترفند تغییر آدرس IP استفاده کرد.

یک روش ساده‌تر، تغییر DNS برای عبور از تحریم‌ها است. شما روی گوشی موبایل، لپ‌تاپ، کامپیوتر و کنسول بازی خود یک DNS تنظیم می‌کنید که باعث می‌شود تحریم‌ها و عدم دسترسی کاربران ایرانی به آن سرویس، رفع شده و بتوانید به راحتی و بدون نیاز به نصب و اجرای فیلترشکن، سرویس مورد نظر خود را باز کنید.

دانلود تحریم شکن

ترفند dns برای رفع تحریم واقعا در برخی موارد جوابگو است و شما را از اجرای همیشگی VPN بی‌نیاز می‌کند.

یا ما همیشه برای باز کردن گوگل آنالیتیکس و سایر سرویس‌های گوگل که برای ایرانی‌ها مسدود هستند؛ از DNS تحریم شکن استفاده می‌کنیم.

در بسیاری از بازی‌ها یا کنسول بازی‌ها، می‌توان یک DNS را روی خود کنسول یا مودم و روتر تنظیم کرد و به سادگی وارد سرور بازی تحریمی شد.

در سال‌های اخیر، به طور رسمی چندین سرویس DNS شکن رایگان راه‌اندازی شده است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

۱- سرویس «۴۰۳»

سرویس ۴۰۳ آنلاین

مدت‌ها بود وزیر ارتباطات از راه‌اندازی سرویسی صحبت می‌کرد که به گیمرها، برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.

سرانجام، اواسط بهمن ماه این سرویس به نام «سرویس رفع تحریم ۴۰۳» راه‌اندازی شد. سایت ۴۰۳ آنلاین به شما دو راه‌حل برای دور زدن تحریم‌ها ارائه می‌کند: نصب اپلیکیشن و استفاده از DNS.

آدرس دی ان اس های سایت ۴۰۳ به این شکل است:

DNS1: 10.202.10.202

DNS2: 10.202.10.102

کافی است این دی ان اس ها را در ویندوز یا اندروید و همین‌طور سیستم‌های مک و آیفون تنظیم کنید تا برخی از سرویس‌های تحریم شده، برای شما باز شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش تغییر DNS برای عبور از فیلتر در ویندوز، مک، اندروید و آیفون

در سایت ۴۰۳، فهرست کامل سرویس‌های تحت پوشش آن‌ها، درج شده و حتی می‌توانید خودتان یک سرویس را معرفی کنید تا در اسرع وقت به فهرست سایت‌ها و سرویس‌های قابل رفع تحریم، افزوده شود.

بزرگ‌ترین مشکل و ضعف این سرویس، قطعی و عدم کارکرد آن در برخی روزها است. چندین روز خوب کار می‌کند و بعد ناگهان برای چندین روز قطع می‌شود.

۲- سرویس «شکن»

DNS شکن

یکی از معروف‌ترین سرویس‌ها و DNS شکن، سایت Shecan.ir است.

این وب‌سایت، به شما DNS آدرس IP، دی ان اس برای HTTPS و دی ان است برای TLS می‌دهد و کاملا کاربردی است. آدرس DNS آن به صورت زیر است:

DNS1: 178.22.122.100

DNS2: 185.51.200.2

شما می‌توانید دی ان اس‌های «شکن» را روی ویندوز، اندروید، آی او اس، مک، لینوکس، کنسول بازی PS4 و PS5 و همین‌طور کنسول بازی ایکس باکس وان نصب کنید تا سرویس تحریمی شما، باز شود.

ما بارها از دی ان اس شکن استفاده کرده و جواب گرفتیم و در بیشتر موارد، آن‌طور که گفته، سرویس‌های گوگل، ادوبی و غیره را باز کرده است.

سایت شکن دارای این ویژگی است که به محض ورود به آن، طی پیغامی نشان می‌دهد شما موفق به نصب DNS شکن شدید یا خیر. یک ابزار خیلی خوب برای تست موفقیت‌آمیز بودن تنظیم DNS.

۳- سرویس «سرور»

دی ان اس عبور از تحریم

سرویس ایرانی بعدی برای دور زدن تحریم‌ها، سایت و سرویس server.ir است. به طور کلی، سایت server ارائه‌دهنده خدمات ابری است که یکی از آن‌ها، تحریم‌شکن server.ir است.

این سرویس کاملا رایگان است ولی باید ابتدا یک فرم درخواست DNS تحریم شکن پر کنید تا آدرس‌های DNS برایتان ارسال شوند.

۴- سرویس «هاست ایران»

یکی از قدیمی‌ترین و قدرتمندترین سرویس‌های تحریم شکن را شرکت هاست ایران، ارائه کرده است.

آدرس‌های DNS هاست ایران برای دور زدن تحریم‌ها به صورت زیر است:

DNS1: 172.29.0.100

DNS2: 172.29.2.100

چندین بار از DNS هاست ایران استفاده کردیم و موفق شدیم سرویس‌های گوگل یا اسپاتیفای و همین‌طور چندین سرویس کدنویسی را باز کنیم و به نظر می‌رسد کاملا کاربردی باشند.

۵- سرویس «بگذر»

DNS تحریم شکن بگذر

ما دی ان اس‌های سرویس begzar.ir را هم تست کردیم و باز پیشنهاد می‌کنیم برای باز کردن وب‌سایت‌های تحریمی، روی گوشی اندرویدی یا سیستم ویندوزی خود تنظیم و استفاده کنید.

آدرس‌های DNS سایت بگذر به صورت زیر هستند:

DNS1: 185.55.226.26

DNS2: 185.55.225.25

سایت بگذر می‌گوید هر وب‌سایت یا سرویسی را که موفق نشدید با این دی ان اس‌ها باز کنید؛ کافی است آدرس آن را در وب‌سایت‌شان بزنید تا سریعا به فهرست وب‌سایت‌های عبور از تحریم، افزوده شود.

بیشتر بخوانید: dns برای دور زدن تحریم ها – چگونه تحریم های مجازی را بی اثر کنیم؟

می‌توانید ابتدا وب‌سایت و سرویس مورد نظر خود را بررسی کرده و پس از اطمینان از پشتیبانی توسط «بگذر»، دی ان اس‌ها را تغییر دهید.

DNS تحریم شکن دیگر

علاوه بر سرویس‌ها و دی ان اس های معرفی شده در بالا، با گشتی در اینترنت، می‌توان به سرویس‌های دیگری مانند «الکترو» با دی ان اس ۷۸.۱۵۷.۴۲.۱۰۱ و ۷۸.۱۵۷.۴۲.۱۰۰ برای سرویس‌های گیمینگ یا سرویس «تحریم شکن وانیلا» برای جامعه گیمینگ ولورانت و رایوت گیمز رسید.

dns برای رفع تحریم یک روش ساده، سریع و موثر جهت باز کردن وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی است که روی آی پی ایران، تحریم هستند.

تفاوت DNS و VPN چیست؟

DNS و VPN از فناوری‌های متفاوتی استفاده می‌کنند و مزایا و معایب خاص خود را دارند.

VPN یک سرویس رمزنگاری، تغییر آدرس IP و مخفی کردن فعالیت‌های کاربر در اینترنت است اما DNS یک سرویس ترجمه نام دامنه و صرفا یک سری سرور برای یافتن آدرس IP یک وب سایت و سرویس و اتصال شما به آن است.

برای باز کردن وب‌سایت‌هایی که آی پی ایران را تحریم کردند؛ راهکار DNS پیشنهاد می‌شود ولی برای عبور از فیلترینگ، چاره‌ای جز استفاده از فیلترشکن و وی پی ان نیست.

در وضعیت کنونی، احتمالا یک کاربر ایرانی به هر دوی DNS و VPN نیاز دارد و نمی‌توان گفت یکی را جایگزین دیگری کرد.

بهترین DNS شکن در سال ۲۰۲۳

گیمرها و خوره‌های بازی یا توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزار که باید دائما با سرورها و سرویس‌های خارجی کار کنند که برای ایران تحریم هستند؛ می‌گویند بهترین dns برای عبور از تحریم، همان دی ان اس و برنامه «شکن» است.

«شکن» برای کاربران عادی روی ویندوز ۱۰ و ۱۱ یا گوشی‌های اندرویدی، بهترین دی ان اس شکن در سال ۲۰۲۳ است.

این تحریم شکن خیلی خوب کار کرده و می‌تواند هر سایت خارجی تحریمی را باز کند.

علاوه بر dns شکن، در مطلب «بهترین DNS برای بازی در سال ۲۰۲۴» نیز فهرستی از برترین و به‌روزترین دی ان اس‌ها برای گیمرها اشاره کردیم.

از کار افتادن DNS در IPv6

از خرداد ماه سال ۱۴۰۳، همراه اول قابلیت IPv6 را روی اینترنت همراه خود فعال کرده است. ایرانسل هم پیش‌تر این سرویس را ارائه کرده بود.

اگر دستگاه لپ‌تاپ یا گوشی موبایل و پی‌سی شما از IPv6 پشتیبانی کند و تیک آن هم فعال باشد؛ احتمال دارد به طور خودکار اینترنت شما از IPv4 به IPv6 سوئیچ کرده و در نتیجه DNS تنظیم شما از کار بیفتد.

چون DNS روی IPv4 با DNS روی IPv6 تفاوت دارد. اگر می‌خواهید از IPv6 استفاده کنید؛ باید DNS با آی پی همین ورژن را هم ست کنید.

مثلا، دی ان اس عمومی گوگل در IPv4 را هم می‌دانیم:

۸.۸.۸.۸

۸.۸.۴.۴

اما همین DNS گوگل در IPv6 به صورت زیر است:

۲۰۰۱:۴۸۶۰:۴۸۶۰::۸۸۸۸
۲۰۰۱:۴۸۶۰:۴۸۶۰::۸۸۴۴

بنابراین، اگر دنبال dns برای رفع تحریم هستید؛ باید IPv6 دستگاه خود را غیرفعال کنید تا بتوانید از دی ان اس های گفته شده در بالا استفاده کرده و جواب بدهند یا اینکه دی ان اس مناسب آی پی ورژن ۶ ست کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫7 دیدگاه ها

  1. هاست ایران
    ۱۴۰۲-۰۴-۲۸ ۲۳:۱۵

    کاربر گرامی هاست ایران

    با سلام و احترام

    ip های فوق تنها در سرور ابری ایران هاست ایران قابل استفاده میباشد.

    موفق باشید

  2. یادمه اولین بار از سرویس شکن استفاده کردم خیلی خوب بود آی پی من را کاملا عوض کرده بود و میتوانستم بدون vpn وارد استور یوبی سافت بشوم اما در ادامه آخرین بار تست کردم دیگر کار نکرد اصلا هر کدام را که تست میکردم بی فایده بود به نظر شما چرار . من از اینترنت پارس آنلاین استفاده می کنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا