فناوری

آیا ۵G و وای‌فای ۶ فناوری‌هایی مشابه هم هستند؟

در سال ۲۰۱۹ شاهد ظهور و بروز دو فناوری ارتباطی بی‌سیم بودیم: ۵G و Wi-Fi 6.

هر دوی این فناوری‌ها و نام‌ها با شروع سال ۲۰۱۹ بیشتر بر زبان‌ها افتاده و در اینترنت اشیا، افزایش سرعت ارتباطات سیار و بی‌سیم، دستگاه‌های موبایل جدید و تجهیزات دیگر مطرح می‌شوند.

همین موضوع باعث شده است برخی کاربران تصور کنند این دو فناوری مشابه هم هستند یا مشخصات شبکه یکسانی دارند و فقط یکی وای‌فای و دیگری شبکه موبایل است.

در یکی از انجمن‌های معروف فارسی دیدم که کاربری اظهارنظر کرده بود که هر گوشی وای‌فای ۶ از ۵G هم پشتیبانی می‌کند. مثلا، گفته بود اسمارت‌فون گلکسی اس ۱۰ دارای ۵G است که قطعا حرفی اشتباه است.

این دو فناوری به طور کامل با هم متفاوت هستند. متفاوت هم در نوع و ذات و هم در مشخصات شبکه و سرعت و فرکانس رادیویی و نحوه انتقال اطلاعات و استانداردها و دستگاه‌هایی متصل به آن‌ها!

تفاوت ۵G با وای‌فای ۶

وقتی از ۵G نام می‌بریم؛ عموما منظور ما شبکه‌های سلولی نسل پنجم موبایل است که در ادامه شبکه‌های ۴G و ۴G LTE از سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شده‌اند و البته هنوز بسیار محدود هستند.

گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌های دارای مودم ۵G می‌توانند با استفاده از سیم‌کارت به شبکه‌های موبایل ۵G متصل شده و تبادل اطلاعات داشته باشند. به زبان ساده‌تر، همان دیتای خودمان در گوشی‌های موبایل است. 

شبکه‌های ۵G از فرکانس‌های رادیویی میلی‌متری یا زیر ۶ گیگاهرتز استفاده کرده و سرعت آن‌ها باید به ۲۰ گیگابیت بر ثانیه برسد. معمولا از این ارتباطات و شبکه‌ها برای در حال حرکت و بیرون از خانه استفاده می‌شود.

ولی وای‌فای ۶ مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ax در ادامه استانداردهای وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac و ۸۰۲.۱۱n است.  وای‌فای ۶ یک فناوری جدید برای روترهای بی‌سیم و شبکه‌های وای‌فای خانگی است و فقط روی فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز کار می‌کند.

سرعت دستگاه‌های وای‌فای ۶ از ۱ گیگابیت شروع می‌شود و حداکثر تا چند گیگابیت خواهد رسید. برای استفاده از وای‌فای ۶ حتما نیاز به روتر یا مودم روتر وای‌فای ۶ دارید.

بنابراین؛ این دو فناوری کاملا با هم متفاوت هستند و یک اسمارت‌فون می‌تواند مجهز به وای‌فای ۶ باشد ولی از ۵G پشتیبانی نکند و برعکس!

تمام گوشی‌های خانواده گلکسی اس ۱۰ سامسونگ به فناوری و استاندارد وای‌فای ۶ مجهز شده‌اند ولی فقط گلکسی اس ۱۰ فایوجی از شبکه‌های ۵G پشتیبانی می‌کند.

نمی‌توان با وای‌فای ۶ به شبکه‌های ۵G متصل شد یا برعکس با ۵G به روتر وای‌فای ۶ وصل شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا