فناوری

لامپ بالا سرتان را روشن کنید تا به اینترنت پرسرعت متصل شوید (کسب‌وکارها از هم‌اکنون می‌توانند با وای‌فای خداحافظی کنند)

فناوری لای‌فای دارد رنگ واقعیت به خود می‌گیرد و هر روز شرکت‌های بیشتری محصولات مبتنی بر این نوع اتصال بی‌سیم را معرفی و روانه بازار می‌کنند.

خیلی زود برای اتصال به اینترنت پرسرعت به جای روشن کردن مودم و روتر یا اتصال به وای‌فای، باید چراغ بالای سر خود را روشن کنیم. 

شرکت Signify (سازنده لامپ‌های هوشمند Philips Hue) از نسل جدید محصولات LiFi خود با نام Trulifi رونمایی کرده است. این محصولات تماما مبتی بر لای‌فای هستند و اطلاعات را از طریق نور به دستگاه شما منتقل می‌کنند.

چندین سال است که محصولات لای‌فای در حال آزمایش و ارزیابی هستند ولی اکنون محصولات Trulifi به طور عملی و برای فروش و استفاده مصرف‌کننده روانه بازار می‌شوند.

حداقل اگر خیلی زود باشد که تصور کنیم یک کاربر خانگی سراغ این محصولات برود؛ اما کسب‌وکارها، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری بزرگ، اتاق‌های جلسات و کنفرانس‌ها و مکان‌هایی که دسترسی به اینترنت کابلی و وای‌فای سخت است؛ می‌توانند محصولات Trulifi را خریداری و استفاده کنند.

چگونه کار می‌کنند؟

اما سوال مهمی که همه منتظر جوابش هستند: این محصولات چگونه کار می‌کنند؟ چگونه یک اسمارت‌فون، لپ‌تاپ، کامپیوتر رومیزی یا هر وسیله دیگری به لای‌فای و اینترنت پرسرعت بی‌سیم متصل می‌شود؟

ابتدا یک کابل اینترنت یا کانکتور کابلی وارد هر اتاق می‌شود و به چراغ‌ها متصل خواهد شد. هر چراغ یک مبدل برای تبدیل اطلاعات به نور دارند. نورهای حاوی اطلاعات در سراسر اتاق پخش می‌شوند؛ دقیقا همانند سیگنال‌های وای‌فای که در محیط اطراف پراکنده می‌شدند.

حالا، هر دستگاهی که می‌خواهد به لای‌فای متصل شود؛ باید یک دانگل لای‌فای یا مبدل نور به سیگنال و اطلاعات داشته باشد. دانگل لای‌فای دقیقا همانند دانگل وای‌فای بوده و دستگاه کوچکی است که از طریق درگاه USB به لپ‌تاپ وصل می‌شود.

کامپیوترهایی که نیاز به کابل شبکه LAN دارند؛ می‌توانند از مبدل‌های بی‌سیم به اترنت لای‌فای استفاده کنند. شرکت Signify تمام این مبدل‌ها و دانگل‌ها را ساخته و روانه بازار کرده است.

مزایایی هیجان‌انگیز برای کسب‌وکارها

کسب‌وکارها می‌توانند به راحتی با خریداری کردن این تجهیزات، از یک اینترنت پر سرعت بی‌سیم در اتاق‌های خود استفاده کنند. نور لای‌فای به بیرون از اتاق سرایت نمی‌کند و همین موضوع باعث می‌شود سرعت انتقال اطلاعات بالاتر برود.

البته، امنیت اطلاعات نیز افزایش پیدا خواهد کرد و فردی از بیرون به اینترنت دسترسی ندارد. مشکلی که در وای‌فای وجود دارد و باعث شده برخی شرکت‌ها از آن پرهیز کنند.

افزون بر این، در مکان‌هایی که سیگنال‌های وای‌فای و ۴G بسیار زیاد بوده و فضا را اشباع کرده‌اند؛ استفاده از فناوری و اینترنت لای‌فای می‌تواند معجزه کند.

شرکت Signify اعلام کرده است سری جدید محصولات Trulifi این شرکت می‌توانند اینترنت را با سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه در اتاق‌های بزرگ ارایه دهند. قطعا این سرعت، نهایت فناوری لای‌فای نیست و انتظار می‌رود سرعت‌هایی به مراتب بالاتر به دست بیاید.

همان‌طور که گفتیم؛ محصولات Trulifi برای کاربران خانگی و مصرف‌کننده نهایی نیستند ولی شرکت‌ها می‌توانند شروع به استفاده از آن‌ها کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا