فناوری

آیا لای فای جایگزین وای فای می‌شود؟ فناوری جدیدی که ۱۰۰ برابر سریع‌تر از وای‌فای است

استاندارد 802.11bb به طور رسمی برای فناوری Li-Fi منتشر شد

استاندارد ۸۰۲.۱۱bb به طور رسمی برای استفاده از فناوری لای فای تصویب و از سوی مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) ابلاغ شد.

لای فای (Li-Fi) که مدت‌ها است به عنوان جایگزین و آینده وای‌فای شناخته می‌شود؛ مبتنی بر نور برای انتقال اطلاعات به جای امواج رادیویی است و می‌تواند سرعت جابه‌جایی دیتا را بیش از ۱۰۰ برابر وای‌فای افزایش دهد.

در حالی که نسل بعدی شبکه‌های وای فای به نام Wi-Fi 7 تصویب و روترهای وای فای ۷ به‌زودی (اواخر امسال میلادی) وارد بازار خواهند شد؛ اما حالا فناوری Li-Fi در کانون توجه‌ها است و آینده ارتباطات بی‌سیم نامیده می‌شود.

فناوری لای فای چیست؟

نحوه کار لای فای

لای‌فای (Li-Fi) مخفف light fidelity و یک فناوری ارتباطی بی‌سیم است که در آن از مادون قرمز به جای سیگنال‌های رادیویی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌شود.

مزیت‌های لای‌فای، سرعت انتقال اطلاعات بیشتر در کنار امنیت بالاتر داده‌ها در شبکه‌های بی‌سیم است. شرکت‌هایی مانند pureLiFi و Fraunhofer HHI از پیشروان Li-Fi هستند و اعتقاد دارند امنیت لای‌فای بالاتر از وای‌فای و فایوجی است.

فناوری لای‌فای متعلق به امروز و سال‌های اخیر نیست؛ بلکه مدت‌ها است در حال توسعه و تحقیق است و حتی تجهیزات آن وارد بازار شده ولی روز پنج‌شنبه یک اتفاق مهم پیرامون آن افتاد.

مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) به طور رسمی، استاندارد ۸۰۲.۱۱bb را برای فناوری Li-FI تصویب و منتشر کرد. با انتشار این استاندارد، حالا صنعت و شرکت‌ها می‌توانند حول یک استاندارد و مشخصات، دستگاه‌های لای‌فای را توسعه دهند و یک چارچوب مشخص و جهانی برای توسعه تجهیزات سازگار با آن داشته باشند.

مزایای فناوری لای‌فای

لای فای

شرکت Fraunhofer HHI می‌گوید یک مزیت بزرگ Li-Fi، نصب فرستنده‌های لای‌فای در لامپ‌ها و تجهیزات روشنایی خانه‌ها، پیاده‌روهای خیابان‌ها و مراکز تفریحی و تجاری است.

چون لای‌فای مبتنی بر نور است؛ دیگر مانند وای‌فای امکان شنود آن در سوی دیگر دیوار وجود ندارد و نور نمی‌تواند از مانع دیوار عبور کند. این مزیت به بهبود امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کمک می‌کند.

در حال حاضر، محصولات زیادی وجود ندارد که از فناوری لای فای پشتیبانی کنند. اولین دستگاهی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند؛ Light Antenna ONE نام دارد که همین امسال معرفی شده ولی هنوز تجاری‌سازی نشده است.

در نمایشگاه MWC 2019 نیز لپ‌تاپ‌ها و اسمارت‌فون‌های Li-Fi معرفی شدند. شرکت Oledcomm نیز لامپ‌های لای‌فای بسیار زیبایی طراحی کرده است که در خانه قابل استفاده بوده و به مودم روتر وصل می‌شوند.

براساس گزارش‌ها، سرعت لای‌فای می‌تواند به ۲۲۴ گیگابیت بر ثانیه برسد. در حالی‌که انتظار داریم وای فای ۷ در سال ۲۰۲۴ به سرعت ۲۴ گیگابیت بر ثانیه برسد؛ بنابراین سرعت لای‌فای می‌تواند حداقل ۱۰ برابر وای‌فای باشد.

فناوری لای‌فای برای توسعه اپلیکیشن‌های AR/VR بسیار سودمند خواهد بود.

Li-Fi یک فناوری تازه و هیجان‌انگیز است ولی نیازمند زمان برای توسعه و تجاری‌سازی است. ضمن اینکه هنوز معایب آن به طور کامل مشخص نشده و نمی‌دانیم چه نکات منفی دارد.

افزون بر اینکه نبرد بسیار سختی برای متقاعد کردن مردم در کنار گذاشتن وای‌فای خواهد داشت.

آیا لای فای جایگزین وای فای می‌شود؟

وای فای یا لای فای

دورنمای Li-Fi به ما می‌گوید قرار نیست جایگزین وای‌فای شود. فناوری‌های ارتباطی بی‌سیمی مانند وای‌فای، شبکه‌های موبایل، فایوجی و … که مبتنی بر امواج رادیویی هستند؛ مزایای خاص خود را دارند؛ مثلا برای فاصل بسیار دور، مناسب و کاربردی هستند.

در این میان، لای فای می‌تواند از مزایای خود در بخش‌های مهمی از صنعت و انتقال دیتا استفاده کند تا مردم از سرعت اینترنت بیشتر با تاخیر کمتر برخوردار شوند.

هنوز مشخص نیست دقیقا چه زمانی لای‌فای به دست مردم می‌رسد ولی با تصویب استاندارد ۸۰۲.۱۱bb قطعا سرعت توسعه بیشتری خواهد گرفت.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
androidauthority

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا