فناوریوای‌فای

گجت‌هایی که به جای وای‌فای از لای‌فای برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند

لای‌فای آینده وای‌فای است. در لای‌فای به جای استفاده از امواج رادیویی؛ باریکه‌های نور دیتا را منتقل می‌کند. لامپ‌ها و دستگاه‌های نورانی می‌توانند به یک منبع اینترنت تبدیل شوند و دستگاه‌های اینترنت اشیا می‌توانند با نور با هم ارتباط داشته باشند. 

بیشتر بخوانید: لای‌فای چیست و چگونه کار می‌کند

لای‌فای سرعتی ۱۰۰ برابر وای‌فای دارد و هزینه پیاده‌سازی آن در شهرها و خانه‌های هوشمند بسیار پایین است اما هنوز دستگاه‌ها و گجت‌های مجهز به لای‌فای وارد بازار نشده‌اند. چندین شرکت و استارتاپ اقدام به ساخت نمونه‌های اولیه‌ای از گجت‌ها و تجهیزات لای‌فای کردند که در ادامه نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم:

یک دریافت‌کننده امواج نوری از شرکت Oledcomm که بسیار کوچک بوده و در جک صدای گوشی‌های هوشمند یا نوت‌بوک نصب می‌شود:

یک شرکت گمنام روی یک اسمارت‌فون سیستم دریافت امواج نوری را نصب کرده است. این سیستم به جای دوربین سلفی کار گذاشته شده است:

یک منبع نوری اینترنت مبتنی بر لای‌فای برای تست‌های آزمایشگاهی:

شرکت pureLiFi که توسعه‌دهنده اصلی لای‌فای است هم دانگل و هم ارسال‌کننده لای‌فای را ساخته است. دستگاه ارسال‌کننده نورهای لای‌فای را در زیر مشاهده می‌کنید:

دانگل لای‌فای LiFi-X به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل شده و نورهای لای‌فای را دریافت و به دیتای مورد استفاده کامپیوتر تبدیل می‌کند:

این هم دستگاه دیگری است که می‌تواند امواج لای‌فای را دریافت و به اطلاعات مورد استفاده کامپیوترها تبدیل کند. مزیت این دستگاه در این است که چندین کامپیوتر می‌توانند با کابل شبکه به این وسیله متصل شوند:

یک دانگل دیگر لای‌فای از شرکت LedcomCommunication:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا