وای‌فای

معرفی اختصاصی شبکه‌چی: مودم روتر ایسوس RT-AC88U

ایسوس ایران می‌خواهد مودم روتر RT-AC88U را وارد بازار ایران کند. بدون شک RT-AC88U یکی از بهترین و قدرتمندترین مودم روترهای جهان است و حتا در میان مودم روترهای ایسوس نیز دُردانه است و نظیر ندارد. این مودم از اینترنت ADSL و VDSL با هم پشتیبانی می‌کند. به بهانه ورود این مودم روتر به ایران؛ این دستگاه را از ایسوس ایران گرفتیم و ابتدا معرفی و بعد به طور اختصاصی بررسی خواهیم کرد. پس با ما باشید تا نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های این غول چهار شاغ بیندازیم:

از زمان معرفی مودم روتر RT-AC88U بیش از دو سال می‌گذرد ولی شاید به خاطر نبود اینترنت VDSL و احتمالا قیمت بالا وارد بازارهای ایران نشد و اکنون می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پشت ویترین‌های فروشگاه ظاهر شود. این دستگاه ترکیبی از چندین دستگاه مختلف است. ابتدا یک مودم ADSL/VDSL است و می‌تواند برای اینترنت ADSL کنونی بازار ایران و هم برای سرویس VDSL جدیدی که شرکت مخابرات ارایه می‌کند؛ نصب و پیکربندی شود. 

از سوی دیگر؛ این دستگاه یک روتر دو بانده در رده AC3100 است. وقتی می‌گوییم یک روتر در رده AC3100 يعنی سرعت آن به مرز ۳۱۰۰ مگابیت یا ۳.۱ گیگابیت می‌رسد؛ چگونه؟ روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و استاندارد ۸۰۲.۱۱n سرعتی ۱۰۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و استاندارد ۸۰۲.۱۱ac سرعتی ۲۱۶۷ مگابیتی دارد. پس؛ تا اینجا شما هم یک مودم ADSL/VDSL و هم یک روتر بی‌سیم پرسرعت دارید. اما این دستگاه یک سوییچ هم محسوب می‌شود که می‌توانید چندین دستگاه شبکه را با کابل اترنت بدان متصل کنید. 

این دستگاه چهار آنتن خارجی پر قدرت ۵ دسی بل دارد. آنتن‌ها جداشدنی و قابل تغییر جهت هستند. روی هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز MIMO 4×4 فعال است و از MU-MIMO روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سود می‌برد. پردازنده این دستگاه دو هسته‌ای با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز است که از ۵۱۲ مگابایت حافظه رم و ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش در کنار پردازنده سود می‌برد.

از دیگر فناوری‌های بی‌سیم این روتر می‌توان به قابلیت Beamforming و مدولاسیون 1024-QAM اشاره کرد. اما این مودم روتر ایسوس از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز روی فرکانس‌های ۵ گیگاهرتز پشتیبانی نمی‌کند و به پهنای‌باندهای ۲۰، ۴۰ و ۸۰ مگاهرتزی محدود می‌شود. 

درگاه‌های ارتباطی این مودم روتر شامل چهار درگاه LAN، یک درگاه WAN، یک درگاه RJ11، یک درگاه USB 3.0 و یک درگاه USB 2.0 می‌شوند. البته؛ در مدل‌هایی از این روتر شاهد تعبیه ۸ درگاه LAN  نیز هستیم ولی احتمالا مدل ۴ درگاه LAN وارد بازار ایران شود. یک کلید ریست، یک کلید WPS و یک کلید رون/خاموش نیز روی این دستگاه هست. 

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید؛ این مودم روتر طراحی مشکی/قرمز و خشنی دارد. دو آنتن خارجی دستگاه در طرفین هستند و درگاه‌ها به علاوه دو آنتن دیگر به پشت دستگاه منتقل شدند. چراغ‌های LED سفیدرنگ نیز روی دستگاه هستند. در بخش جلویی دستگاه شاهد کلیدهای WIFI برای روشن/خاموش کردن شبکه‌های بی‌سیم و کلید LED برای خاموش کردن چراغ‌ها هستیم. همچنین؛ درگاه USB 3.0 نیز در جلوی دستگاه نصب شده تا کابران دسترسی راحت‌تری داشته باشند.

کلا طراحی و مادربورد بزرگی دارد و باید جای درست و حسابی روی میزکار خودتان برایش خالی کنید. طراحی این مودم روتر بیشتر شبیه طراحی سخت‌افزارهای سری ROG و گیمینگ ایسوس است. به واقع هم این روتر برای مصارفی مانند بازی‌های آنلاین، استریم ویدیوهای ۴K و ویرایش فیلم و محتوای مالتی‌مدیا طراحی شده است. 

ایسوس روی این محصول خود مجموعه‌ای از امکانات نرم‌افزاری را ارایه می‌کند تا کاربران از هر گونه اپلیکیشن دیگر بی‌نیاز شوند. علاوه بر سرویس کلاود AiCloud شاهد امکاناتی مانند AiProtection برای محافظت از کلاینت‌ها و بلوکه شدن آدرس‌های URL مخرب و آلوده روی وب، Adaptive QoS برای سفارشی‌سازی کیفیت سرعت یک لینک، Parental Control برای کنترل و مدیریت دسترسی‌های فرزندان به اینترنت، Guest Network برای تعریف شبکه میهمان روی هر دو فرکانس، Dual WAN برای استفاده از دو اینترنت، IPTV و چندین ابزار مدیریت اطلاعات و درگاه USB و همین‌طور پشتیبان‌گیری هستیم.

می‌توان این‌طور گفت که هر چیزی که یک کاربر حرفه‌ای یا کسب‌وکارها از یک مودم روتر انتظار دارند؛ روی مودم روتر RT-AC88U گنجانده شده است. هنوز درباره قیمت آن اطلاعات دقیقی نداریم اما به طور قطع برای چنین محصولی باید کمی دست به جیب شوید و حتما ارزش‌اش را دارد. در روزهای بعدی؛ بررسی‌های خودمان از سرعت اینترنت، سرعت وای‌فای روی هر دو شبکه و امکانات پنل مدیریتی تحت وب را منتشر می‌کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. اینو چرا گذاشتی رو سنگ این عزیز رو باید رو تاقچه منزل بزاری که خدای نکرده اتفاقی براش نیفته
    در ضمن یک قطره اب هم روش پاشیده که باعث نگرانی بنده شده
    اصلا فکر میکنم شما صلاحیت نگهداری چنین عزیزی رو ندارید
    بفرستینش برای بنده قول میدم مثل بچه خودم از نگهداری کنم :)))

    1. اون موقع ارزون بود عزیز و ارزش چندانی نداشت و من هم داشتم تست می‌کردم ببینم چقدر پایداری داره 🙂

      1. بهترین ویژگی این مودم که واقعا منو به خودش جذب کرده ویژگی double gaming boost هست که پینگ تو بازی رو طی دو مرحله بهینه سازی میکنه البته این rt 88u یک مدل دیگه هم داره که annex B هست و تو اون یکی LTE رو پوشش میده ولیکن این قابلیتی که گفتمو ندارم … قیمت این مودما که خدا رو شکر ۲ برابر هزینه اصلی هست یعنی باید چیزی حدود ۶ تا ۷ میلیون قیمت میداشت ولیکن قیمتش ۱۲ میلیونه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا