وای‌فای

نگاهی به روتر RT-AC86U؛ حالا وقت دست به جیب شدن گیمرها است!

ایسوس در نمایشگاه ایفای ۲۰۱۷ که چند هفته پیش برگزار شد؛ یک روتر بی‌سیم پرقدرت جدید به سبد محصولات خود اضافه کرد. RT-AC86U روتری است که بیش از همه باید گیمرها را خوشحال کند چون چندین فناوری بهبوددهنده دارد که موجب می‌شود بازی‌های آنلاین بدون کمترین افت سرعت یا قطعی اجرا شوند. 

معرفی و مشخصات

ابتدا باید بگویم این روتر را با RT-AC68U اشتباه نگیرید. روتر جدید ایسوس به نام RT-AC86U و در رده AC2900 و در ادامه معرفی روترهای سری هشت RT معرفی شده است و از طراحی این سری سود می‌برد که کلا متفاوت از RT-AC68U است. 

RT-AC68U روتری دو بانده با نسخه دوم استاندارد ۸۰۲.۱۱ac و فناوری‌های MU-MIMO و Beamforming است. به لطفا این فناوری‌ها؛ سرعت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به بالاترین مرز خود یعنی ۲۱۶۷ گیگابیت رسیده است چون از MIMO 4×4 روی این باند رادیویی استفاده می‌شود که چهار لینک مجزای ۵۴۰ مگابیتی فراهم می‌کند. 

سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز هم با MIMO 3×3 با مرز ۷۵۰ مگابیت رسیده است و در مجموع می‌توان شاهد سرعت ۲۹۰۰ مگابیتی روی این روتر بی‌سیم بود. سه آنتن پر قدرت ۵ دسی‌بلی و قابل جدا شدن برای این روتر در نظر گرفته شده است و البته از یک آنتن داخلی ۳ دسی‌بلی برای وای‌فای نیز سود می‌برد. 

پردازنده این دستگاه BCM4906 از برودکام و دو هسته‌ای با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز است. ۵۱۲ مگابایت حافظه رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش (از نوع NAND) این پردازنده پرقدرت را یاری می‌کنند. از پهنای‌باندهای ۲۰ و ۴۰ و ۸۰ مگاهرتز با مدولاسیون 1024-QAM پشتیبانی می‌کند. 

امکانات ارتباطی این روتر شامل یک درگاه USB 3.1، یک درگاه USB 2.0، چهار درگاه LAN گیگابیتی و یک درگاه WAN یک گیگابیتی است که به نظر می‌رسد برای کاربران حرفه‌ای و گیمرها به اندازه کافی مناسب هستند و نیازهای مختلف را پوشش می‌دهند. 

کلیدهای این روتر شامل کلید ریستارت، کلید WPS، کلید Power، کلید WiFi و کلید روشن/خاموش چراغ‌های LED می‌شود. بنابراین؛ با این کلیدها می‌توان دستگاه را به خوبی مدیریت کرد. با سیستم‌عامل‌های لینوکس، مک و ویندوز سازگار است و از یک ورودی برق ۱۹ واتی سود می‌برد.

همان‌طور که گفتیم؛ طراحی این روتر همانند روترهای دیگر سری هشت RT است. یک طراحی مشکی – قرمز خشن و هیکلی که نشان از قدرت دستگاه در شبکه‌ها دارد. درگاه‌ها حتا درگاه‌های USB در پشت دستگاه هستند با این تفاوت که روتر RT-AC68U برای حالت ایستاده طراحی شده است و نمی‌شود روی میزکار خواباند. آنتن‌ها روی پنل بالایی دستگاه هستند و چراغ‌های LED نیز مطابق انتظار روی پنل رویی دیده می‌شوند. 

چرا روتر گیمینگ؟

چرا این روتر بیش از همه برای کاربران بازی‌های آنلاین یا استریم ویدیو مناسب است؟ ایسوس در این روتر از چندین فناوری استفاده کرده است که کیفیت و سرعت سیگنال‌های رادیویی را تضمین می‌کنند. ابتدا از فناوری NitroQAM حرف بزنیم. 

NitroQAM یک فناوری روی تراشه‌های برودکام و براساس MIMO 4×4 است. این فناوری باعث تقویت سیگنال‌های رادیویی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز می‌شود و چهار لینک مجزای ارسال/دریافت اطلاعات با بالاترین سرعت فراهم می‌کند. 

دیگر فناوری ایسوس روی این روتر؛ QoS Adaptive است که توسط شرکت WTFast ساخته شده و برای اولویت دادن به بازی‌ها و شتاب‌دهنده‌گی بازی‌ها روی سرورهای بازی مختلف در سراسر دنیا توسعه داده شده است. QoS Adaptive می‌تواند یک اتصال خصوصی میان روتر و سرورهای بازی بسازد که سرعت پینگ را ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.  Avid gamers هم فناوری دیگری برای استفاده در بازی‌های آنلاین است.

AiProtection نیز فناوری بعدی است که روی روترهای دیگر ایسوس هم شاهدش هستیم و توسط شرکت امنیتی ترندمیکرو توسعه داده می‌شود. AiProtection از تمامی دستگاه‌های متصل به روتر در برابر تهدیدات اینترنتی و فضای مجازی محافظت می‌کند؛ جلوی بدافزارها و ویروس‌ها را گرفته و مقابل حملاتی مانند DDoS می‌ایستد. اجازه نمی‌دهد یک لینک، عکس یا سایت آلوده روی شبکه باز شود و برای کسب‌وکارها و شرکت‌های تجاری بسیار سودمند است. 

این روتر از ابزارهای مختلف مدیریت شبکه مانند ابزار کنترل والدین، ابزار کنترل و مانیتور ترافیک، ابزار شخصی‌سازی رایانش ابری، مدیریت اطلاعات و دستگاه‌های ذخیره‌سازی متصل به USB، مدیریت دانلودها، شبکه میهمان برای هر دو فرکانس و پشتیبان‌گیری روی سیستم‌های مک سود می‌برد. 

ایسوس می‌گوید این روتر با قیمت ۲۰۰ دلار روانه بازار خواهد شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا