وای‌فای

برای سادگی بیشتر پروتکل ۸۰۲.۱۱ax به وای‌فای ۶ تغییر نام یافت

تا کنون نسل‌های مختلف وای‌فای از روی نام پروتکل مورد استفاده‌شان شناخته می‌شدند.

مثلا، گفته می‌شد این وای‌فای از نسل ۸۰۲.۱۱n یا ۸۰۲.۱۱ac است. همین‌طور، روترهای بی‌سیم و تجهیزات وای‌فای را با نام پروتکل‌شان صدا می‌زدیم و می‌شناختیم.

حالا، موسسه Wi-Fi Alliance که متولی اصلی توسعه وای‌فای و تدوین استانداردهای این شبکه‌ها است؛ برای سادگی بیشتر در نام‌گذاری‌ها و تمایز وای‌فای‌های نسل‌های مختلف از یکدیگر، استاندارد ۸۰۲.۱۱ax را به WiFi 6 تغییر نام داد.

به این ترتیب، استاندارد ۸۰۲.۱۱ac به WiFi 5 و استاندارد ۸۰۲.۱۱n به WiFi 4 شناخته می‌شوند.

از اکنون، «وای‌فای ۶» نسل بعدی شبکه‌های بی‌سیم خواهد بود و شرکت‌ها باید در نام‌گذاری محصولات و تجهیزات‌شان و همین‌طور در ذکر مشخصات‌شان به جای استاندارد ۸۰۲.۱۱ax از عبارت «وای‌فای ۶» استفاده کنند.

ساده‌تر و شفاف‌تر

این روش نام‌گذاری برای کاربران نهایی و عمومی بسیار ساده‌تر است و مردم سریعا تکلیف‌شان را با محصول و نوع وای‌فای می‌دانند. از این روش نام‌گذاری در انتشار اسمارت‌فون‌ها و بسیاری از محصولات مصرفی الکترونیکی هم استفاده می‌شود.

حالا وقتی یک خریدار به فروشنده می‌گوید فلان روتر از چه مدلی است؛ فروشنده خیلی ساده می‌تواند بگوید «این روتر از نسل وای‌فای ۶ است ولی وای‌فای ۵ و ۴ را هم پشتیبانی می‌کند.»

دیگر نیازی نیست که خریدار به طور کامل از پروتکل‌ها و نسل‌های مختلف استاندارد IEEE 802.11 سردربیارود یا آن‌ها را به زبان آورده و حفظ کند.

به علاوه، این رویکرد جدید در نام‌گذاری وای‌فای بی‌شک سادگی و شفافیت بیشتری در بازار ایجاد خواهد کرد. مردم هم می‌توانند مشخصات هر نسل از وای‌فای را به خوبی متوجه شده و با نسل‌های پیشین مقایسه کنند.

در جدول زیر می‌توانید نسل‌های مختلف وای‌فای را براساس نام‌گذاری جدید به همراه سرعت هریک در تعداد آنتن‌ها یا استریم‌های گوناگون مشاهده کنید و به خاطر بسپارید:

این رویکرد جدید در نام‌گذاری برای آینده هم مناسب است و کار شرکت‌ها و موسسات استانداردسازی را راحت‌تر می‌کند. از هم‌اکنون، همه می‌دانند که در آینده‌ای نزدیک استاندارد «وای‌فای ۷» عرضه خواهد شد و بعد تجهیزات آن وارد بازار می‌شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا