وای‌فای

تی‌پی‌لینک دو روتر وای‌فای ۶ معرفی کرد: سرعت ۱۱ گیگابیت برای بازی و استریم ویدیو ۴K

پیش‌بینی می‌شد با نزدیک شدن به سال جدید میلادی، نسل جدیدی از روترهای بی‌سیم مبتنی بر استاندارد وای‌فای ۶ معرفی شود. ایسوس و نت‌گیر روترهای وای‌فای ۶ خود را رونمایی کرده و امروز نوبت به شرکت تی‌پی‌لینک رسیده است.

شرکت تی‌پی‌لینک در نمایشگاه IFA 2018 از دو روتر بی‌سیم وای‌فای ۶ رونمایی کرد. این روترها به جدیدترین فناوری‌های ارتباطی مجهز هستند و از بالاترین سرعت انتقال اطلاعات روی وای‌فای سود می‌برند.

روترهای آرچر AX6000 و AX11000 از نسخه پیش‌نویس استاندارد 802.11ax مبتنی بر پلتفرم تراشه‌های برودکام سود می‌برند.

این روترها برای مصارف رده بالا در صنعت شبکه مانند استریم ویدیو ۴K یا گیمینگ طراحی شدند و از سوییچ‌های چند گیگابیتی نسل جدید بهره‌مند شدند تا کاربران یک راه‌کار کامل برای راه‌اندازی شبکه‌های چند گیگابیتی بی‌سیم و کابلی در اختیار داشته باشند.

روتر آرچر AX6000

روتر Archer AX6000 که در برابر مدل Archer AX11000 ضعیف‌تر است؛ از حداکثر سرعت ۱۱۴۸ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۴۸۰۴ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سود می‌برد که در مجموع سرعت این روتر به مرز ۶ گیگابیت می‌رسد.

این روتر از ۴ استریم پر سرعت روی پیش‌نویس وای‌فای ۶ سود برده و مجهز به پردازنده‌ای چهار هسته‌ای با سرعت کلاک ۱.۸ گیگاهرتز است. ۱ گیگابایت رم و ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش نیز برای این روتر در نظر گرفته شده است.

آرچر AX6000 به طور کامل با روترهای RT-AX88U ایسوس و RAX80 نت‌گیر قابل مقایسه و هم رده است.

روتر آرچر AX11000

این روتر قدرتمندتر و پرچم‌دار روترهای تی‌پی‌لینک محسوب می‌شود. یک روتر سه بانده با دو فرکانس رادیویی ۵ گیگاهرتز که با روترهای پرچم‌دار ایسوس ROG Rapture GT-AX11000 و نت‌گیر RAX120 قابل مقایسه است.

آرچر AX11000 با استفاده از تکنیک OFDMA حداکثر سرعت ۱۰۷۵۶ مگابیت را روی سه بانده به نمایش می‌گذارد. در این حالت، حداکثر سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۱۱۴۸ مگابیت می‌رسد ولی حداکثر سرعت فرکانس‌های ۵ گیگاهرتز برابر ۴۸۰۴ مگابیت است.

این روتر از تشخیص‌دهنده و شتاب‌دهنده بازی سود برده و می‌تواند به طور بی‌درنگ تاخیر شبکه را برای بازی‌های آنلاین کاهش دهد.

هر دو روتر با یک درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت، ۸ درگاه LAN یک گیگابیت، دو درگاه USB 3.0 از نوع Type-A و Type-C عرضه می‌شوند. 

همچنین به فناوری‌های لینک اگریکیشن، باند استرینگ، DFS، اپلیکیشن موبایل و نصب ساده با استفاده از بلوتوث مجهز شدند.

قیمت این روترها در بازار خرده‌فروشی به ترتیب ۳۵۰ دلار برای AX6000 و ۴۵۰ دلار برای AX11000 اعلام شده است. روتر AX6000 هم‌اکنون وارد بازار می‌شود ولی روتر AX11000 در ژانویه ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا