ویدیو

تماشا کنید: چگونه وای‌فای می‌تواند افراد پشت دیوار را ببیند

در سال‌های گذشته، تلاش‌های زیادی شده است که افراد پشت دیوارها و موانع با استفاده از سیگنال‌های وای‌فای شناسایی و ردگیری شوند.

محققان دانشگاه MIT برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ توانستند سیستمی بسازند که با انتشار سیگنال‌های وای‌فای؛ حضور افراد پشت دیوار را گزارش کند.

حالا، تیم تحقیقاتی دیگری از دانشگاه MIT توانسته با کمک وای‌فای و هوش مصنوعی، افراد پشت یک دیوار ۷۰ سانتی‌متری را شناسایی، ردگیری و حرکات‌شان را ثبت کند. این فناوری برای مصارف نظارمی و امنیتی بسیار اهمیت دارد.

در حقیقت، دانشمندان می‌خواهند از امواج رادیویی به جای اشعه ایکس استفاده کنند.

تیمی از آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی (CSAIL) دانشگاه MIT توانستند با سیگنال‌های وای‌فای و شبکه‌های عصبی، افراد پشت دیوار را شناسایی و ردگیری کنند. به علاوه، آن چیزی که دستاورد جدید محسوب می‌شود؛ به دست آوردن شماتیک اسکلت دینامیکی افراد و شناسایی حرکات آن‌ها است.

چرا این فناوری مهم است؟

مثلا، اگر افرادی سارق مسلح یا تروریست پشت دیوار باشند؛ این فناوری می‌تواند تعیین کنند در چه وضعیتی هستند و آیا دست به اسلحه بردند یا خیر!

فناوری قبلی، فقط لکه‌هایی پررنگ از افراد نشان می‌داد و نمی‌توانست حرکت آن‌ها را هم دقیق ترسیم کند. اما اکنون، شبکه عصبی با تحلیل سیگنال‌های وای‌فای می‌تواند ۱۴ بخش از بدن انسان را شناسایی کند.

این فناوری می‌تواند برای بازی‌های کامپیوتری یا کاربردهای دیگر هم استفاده شود. مثلا، پزشکان برای زیرنظر گرفتن برخی از بیماران می‌توانند از امواج رادیویی و سیستم‌های هوش مصنوعی تحلیل‌گر کنش‌های بیمار استفاده کنند.

از سوی دیگر، نگرانی‌هایی هم بابت استفاده مخرب از این فناوری برای جاسوسی وجود دارد.

در ویدیوی زیر می‌توانید عملکر فناوری جدید محققان دانشگاه MIT در شناسایی و ردگیری افراد پشت دیوار با امواج وای‌فای را مشاهده کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا