فناوریویدیو

ویدئو: مقایسه سرعت وای‌فای شیائومی می ۱۱ با آیفون ۱۲ پرو مکس

شیائومی از روتر جدید وای‌فای ۶E خود به نام AX6000 رونمایی کرد. روتر Mi Router AX6000 با قیمت ۵۹۹ یوان (۹۱ دلار) از چند روز دیگر وارد بازار می‌شود و به جدیدترین استانداردهای ارتباطی و فناوری‌های انتقال اطلاعات مجهز است.

سرعت این روتر نزدیک به ۶ هزار مگابیت بر ثانیه است و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی نزدیک به ۴۸۰۴ مگابیت به نمایش می‌گذارد. این روتر از ۵۱۲ مگابایت رم و پردازنده‌ای چهار هسته‌ای با سرعت ۱ گیگاهرتز عرضه شده است و همزمان از ۲۴۸ دستگاه روی وای‌فای پشتیبانی می‌کند.

بزرگ‌ترین مزیت این روتر، بهره‌گیری از استاندارد وای‌فای Wi-Fi 6E است که نسبت به وای‌فای ۶ دارای برخی بهبودها بوده؛ از جمله اینکه از سه کانال رادیویی برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کند و این کانال‌ها پهنای‌باند بیشتری نسبت به گذشته دارند.

روتر شیائومی AX6000 می‌تواند از چهار کانال استریم دیتا با پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز استفاده کند و به مدولاسیون  ۴K QAM که نسبت به مدولاسیون قبلی ۱۰۲۴ QAM نزدیک به ۲۰ درصد اطلاعات را بیشتر متراکم می‌کند. این روتر به درگاه LAN با سرعت ۲.۵ گیگابیتی مجهز شده است که مبتنی بر استاندارد IEEE 802.3bz است.

شیائومی می ۱۱ در برابر آیفون ۱۲ پرو مکس

اما شرکت شیائومی برای معرفی این روتر و همین‌طور رقابت با اپل و به نوعی کل‌کل کردن با شرکت، دست به اقدام جالبی زده است و سرعت وای‌فای دو گوشی می ۱۱ و آیفون ۱۲ پرو مکس را روی این روتر با هم مقایسه کرده است.

شیائومی می ۱۱ جدیدترین پرچم‌دار این شرکت چینی است و آیفون ۱۲ جدیدترین پرچم‌دار اپل!

پس، رقابت این دو گوشی پرچم‌دار در وای‌فای هم جالب خواهد بود. جالب‌تر اینکه بدانیم آیفون ۱۲ از وای‌فای ۶ با تراشه FastConnect 6800 کوالکام سود می‌برد و شیائومی می ۱۱ از وای‌فای ۶E با تراشه FastConnect 6900 که به‌روزتر است.

تراشه‌ی فست‌کانکت ۶۹۰۰، باند ۶ گیگاهرتز ارائه می‌دهد که یکی از مهم‌ترین وجوه‌ تمایز Wi-Fi 6E در مقایسه با نسخه‌ی اولیه یا به‌اصطلاح وانیلا (Wi-Fi 6) محسوب می‌شود. تراشه‌ی یادشده با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته و به‌صورت یکپارچه، به‌عنوان قسمتی از SOC (سیستم-روی-چیپ) با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ ادغام شده است.

این تراشه از سیستم‌های انتقال دوبانده‌ی (DBS) چهارجریانی به‌صورت هم‌زمان (۲×۲ + ۲×۲) بهره می‌گیرد و از توانایی‌های چندبانده‌ی طیف ۶ گیگاهرتز استفاده می‌کند که آن را با یک اتصال ۲ در ۲ باند ۵ گیگاهرتزی، برای حداکثر سرعت نظری ۳٫۶ گیگابیت بر ثانیه ترکیب می‌کند.

شیائومی می ۱۱ از تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ با مودم فایوجی X60 بهره می‌برد که قوی‌تر از مودم کوالکام X55 روی آیفون ۱۲ است.

شیائومی مودم AX6000 را به همراه هر دو گوشی به یک ورزشگاه فوتبال برده است. روتر خود را وسط زمین فوتبال گذاشته و هر دو گوشی را با تنظیمات تست سرعت اینترنت مشابه در فاصله‌های مساوی از روتر تست می‌کند.

در فاصله ۵۳ متری از روتر، گوشی می ۱۱ سرعت ۷۷۴ مگابیت و گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس سرعت ۴۱۵ مگابیت را به ثبت می‌رساند.

در فاصله ۱۱۴ متری از روتر، می ۱۱ سرعت وای‌فای ۶۵۹ مگابیتی و آیفون ۱۲ پرو مکس سرعتی ۳۵۸ مگابیتی دارد.

در راند سوم این رقابت و فاصله ۱۶۱ متری، وای‌فای می ۱۱ برابر ۵۱۱ مگابیت و وای‌فای آیفون ۱۲ پرو مکس برابر ۲۴۱ مگابیت است.

شیائومی با این تست نشان می‌دهد یک روتر و گوشی مجهز به وای‌فای ۶E چقدر سریع‌تر از یک گوشی وای‌فای ۶ هستند.

در ویدئوی زیر می‌توانید مقایسه سرعت وای‌فای شیائومی می ۱۱ با آیفون ۱۲ پرو مکس را تماشا کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا