اپلیکیشن

بهترین اپلیکیشن‌های اندروید و iOS برای عیب‌یابی و حل مشکل وای‌فای

آیا اینترنت شما کند است یا وای‌فای شما ضعیف است؟

آیا مشکل کندی وای‌فای از روتر بی‌سیم یا مودم روتر شما است؟ آیا وای‌فای مودم همه خانه شما را زیر پوشش خود دارد؟

کدام نقاط خانه سیگنال‌های وای‌فای ضعیفی دارند؟ شما کدام نقطه خانه باشید که بهترین سیگنال‌دهی وای‌فای را دریافت کنید؟ 

کدام فرکانس یا باند رادیویی بهترین وای‌فای برای شما است؟ ۲.۴ گیگاهرتز یا ۵ گیگاهرتز و کدام باند رادیویی این فرکانس‌ها؟

بهترین مکان نصب روتر در خانه که به همه نقاط و اتاق‌ها آنتن‌دهی خوبی داشته باشید را چگونه پیدا می‌کنید؟

و ده‌ها پرسش دیگر مهم برای داشتن یک وای‌فای خوب را فقط می‌توانید با نصب یک اپلیکیشن آنالیز وای‌فای جواب دهید؟

اپلیکیشن‌های تحلیل وای‌فای با بررسی وضعیت فرکانس و باند رادیویی، قدرت سیگنال‌دهی و سرعت وای‌فای و یافتن مشکلات احتمالی، دقیقا به شما نشان می‌دهد چگونه باید وای‌فای را تنظیم و بهینه‌سازی کنید.

برخی اوقات این اپلیکیشن‌های وای‌فای به شما می‌گویند باید روتر بی‌سیم خود را عوض کنید یا سراغ راه‌حل‌های مش وای‌فای بروید. گاهی اوقات فقط نصب یک اکستندر وای‌فای همه مشکل را حل می‌کند.

در ادامه سعی می‌کنیم بهترین اپلیکیشن‌های تحلیل وای‌فای را برای دستگاه‌های اندروید و iOS معرفی کنیم. تفاوت‌هایی میان پلتفرم اندروید با iOS هست که باعث می‌شود اپ‌های متفاوتی داشته باشند یا روی هر پلتفرم ویژگی‌های گوناگونی را ببینیم.

پیشنهاد می‌کنیم حتما یک یا دو برنامه تحلیل وای‌فای را نصب و استفاده کنید تا معنای واقعی هک وای‌فای را متوجه شوید:

NetSpot WiFi Analyzer (رایگان، اندروید)

NetSpot یکی از معروف‌ترین و بهترین اپلیکیشن‌های تحلیل وای‌فای است که اطلاعات و تحلیل‌های مقدمانی برای بررسی وای‌فای به شما نشان می‌دهد.

می‌توانید قدرت سیگنال‌دهی وای‌فای را در باندهای مختلف به صورت بی‌درنگ و کاملا دقیق مشاهده کنید. فهرستی از شبکه‌های وای‌فای موجود در همسایگی خود را به همراه پروتکل‌های رمزنگاری یا قدرت انتن‌دهی ببینید و فیلتر کنید.

می‌توانید دنبال کانال‌های رادیویی هم‌پوشان باشید تا از تنظیم وای‌فای روی این کانال‌ها بر حذر باشید. همه دستگاه‌های متصل به وای‌فای شما را نشان نمی‌دهد ولی یک ابزار وای‌فای بسیار مفید و کاربردی است.

نسخه دسکتاپ اپ NetSpot برای ویندوز ۱۰ و مک را به طور مفصل بررسی کردیم که از اینجا قابل مطالعه است.

Fing (پرداخت درون برنامه‌ای، اندروید، iOS)

این اپلیکیشن را قبلا روی سایت شبکه‌چی معرفی کردیم. برای مشاهده ویژگی‌های کامل برنامه Fing سراغ این مطلب بروید.

یک برنامه نرم و تمیز و آسان برای مشاهده دستگاه‌های متصل به وای‌فای شما است. برخی تنظیمات روتر را به شما نشان می‌دهد و ابزاری برای تست سرعت اینترنت دارد. 

قدرت سیگنال‌های وای‌فای را به شما نشان نمی‌دهد و زیاد برای عیب‌یابی وای‌فای مناسب نیست.

WiFi Analyzer (رایگان، اندروید)

اگر به جزئیات فنی شبکه وای‌فای خود علاقه دارید؛ یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها WiFi Analyzer است. 

اطلاعاتی مانند قدرت سیگنال‌های وای‌فای خودتان و دیگر وای‌فای‌های همسایه، بهترین باند رادیویی روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز و کلی اطلاعات دیگر به صورت بی‌درنگ و لحظه‌ای در این برنامه قابل مشاهده هستند.

البته، شاید رابط کاربری گرافیکی WiFi Analyzer و برخی از این اطلاعات برای افراد مبتدی کمی ترسناک و سردرگم‌کننده باشد ولی به تدریج و مرور زمان مفید واقع خواهد بود.

Wi-Fi Sweetspots (رایگان،اندروید، iOS)

برنامه Wi-Fi Sweetspots از شما می‌خواهد در خانه حرکت کنید و به نقاط مختلف سر بزنید و سرعت وای‌فای را ثبت کنید تا بهترین نقطه پیدا شود.

این روش علمی نیست ولی کمک می‌کند قدرت سیگنال‌دهی وای‌فای را در نقاط مختلف به دست آورده و بدانید کجای خانه بهترین مکان برای استفاده از وای‌فای است.

در نسخه iOS این اپ یک اسکن پیشرفته‌تر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

WiFi Monitor (پرداخت درون برنامه‌ای، اندروید)

یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند تحلیل وای‌فای است. در هر نقطه‌ای که قرار بگیرید؛ سرعت و قدرت سیگنال‌های وای‌فای شما نشان داده می‌شود. 

شبکه‌های وای‌فای همسایه نیز شناسایی و اطلاعات آن‌ها نمایش داده می‌شود. می‌توانید شبکه‌هایی که نیاز ندارید را فیلتر کنید یا وای‌فای باندهای رادیویی خاصی را فعال نگه دارید.

روی یک نمودار تداخل امواج رادیویی مشخص است تا بتوانید یک باند رادیویی خلوت برای وای‌فای خود انتخاب کنید. همه این امکانات در یک برنامه رایگان عرضه شده‌اند.

Network Analyzer (پرداخت درون برنامه‌ای، اندروید، iOS)

مجموعه بسیار کاملی از اطلاعات درباره شبکه و وای‌فای به شما داده و یکی از بهترین اپلیکیشن‌های عیب‌یابی و رفع مشکل وای‌فای است. جزئیات کلیدی زیادی درباره وای‌فای درون این برنامه به دست می‌آورید.

پورت اسکنر، پینگ، اسکنر شبکه‌های اترنت محلی، اسکنر سیگنال‌های وای‌فای، تشخیص سرعت شبکه، دی‌ان‌اس لوک‌آپ، آدرس IP و MAC و کلی ابزارهای دیگر را در برنامه Network Analyzer پیدا خواهید کرد.

Network Signal Info (رایگان، اندروید)

با استفاده از این ابزار، علاوه بر سرعت و اطلاعات وای‌فای، می‌توانید وضعیت شبکه‌های موبایل را هم بررسی کنید.

البته، ویژگی‌های بررسی وای‌فای در خانه این ابزار هم کامل است. در نسخه پولی این اپلیکیشن می‌توانید ابزارهای حرفه‌ای بیشتری به دست بیاورید.

Scany (شش دلار، iOS)

بدون شک، یکی از کامل‌ترین اسکنرهای شبکه‌ای است که می‌توانید در پلتفرم iOS پیدا کنید.

اسکن درگاه‌های باز شبکه و روتر، اسکن دستگاه‌های متصل به شبکه و وای‌فای، وضعیت فایروال و ویژگی‌های کاربردی و حرفه‌ای دیگری در نرم‌افزار Scany کنار هم قرار داده شده‌اند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا