اپلیکیشن

۷ فریمور اوپن سورس عالی برای نصب روی روترها و مودم‌ها

چگونه محدودیت‌های پنل تنظیمات روترها را دور بزنیم و ویژگی‌هایی که دوست داریم را استفاده کنیم

غالب کاربران اعتقاد دارند امکانات فریمور (firmware) روتر یا مودم آن‌ها، محدود بود و کافی نیست. این کاربران دوست دارند یک فریمور با ویژگی‌های بیشتر و انعطاف‌پذیرتر داشته باشند.

هر روتر یا مودم، به طور پیش‌فرض دارای یک فریمور OEM است اما شما می‌توانید این فریمور را تغییر دهید و یکی از بهترین فریمورهای اوپن سورس که توسط بیش از ۲۰ برند سازنده تجهیزات شبکه، پشتیبانی می‌شوند؛ را نصب و استفاده کنید.

در بیشتر اوقات، ارتقای فریمور روتر و مودم، بهترین راهکار برای حل مشکلات مربوط به کندی سرعت و وای‌فای یا عملکرد غیر بهینه و ضعیف این دستگاه‌ها است.

ممکن است از یک روتر وای فای با ویژگی‌های محدودی استفاده کنید ولی به دنبال توانایی‌ها و قابلیت‌های بیشتری باشید. همیشه نباید هزینه کرد و یک روتر جدید خرید.

اگر روتر شما کاملا قوی و به‌روز است و صرفا در پنل روتر، کمبود و کاستی می‌بینید؛ ارتقای سیستم‌عامل روتر می‌تواند مشکلات شما را حل کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای ساده به‌روزرسانی فریم‌ویر مودم و روتر

با نصب فریمور جدید، می‌توانید از قابلیت‌هایی مانند کنترل والدین، تعریف شبکه میهمان، پشتیبانی از وی پی ان، مدیریت پهنای‌باند، مدیریت دقیق و جزئی هر دستگاه متصل به شبکه و حذف محدودیت سرعت وای فای سود ببرید.

در دنیای شبکه، چندین فریمور منبع باز و کاملا رایگان داریم که می‌توانید روی روتر یا مودم خود نصب کرده و وارد دنیای جدیدی از تنظیمات و گزینه‌ها و قابلیت‌ها شوید.

در این مقاله، ۷ فریمور اوپن سورس برتر برای روترها در سال ۲۰۲۳ را معرفی می‌کنیم:

چرا ما نیاز به نصب فریمور اوپن‌سورس روی روتر داریم؟

دلایل زیادی برای تعویض فریمور یک روتر یا مودم وجود دارد.

نخست، کارایی و سرعت یک روتر خوب نیست و با مشکلات زیادی روبرو بوده و شرکت سازنده نیز هیچ‌گونه آپدیت فریمور جدیدی عرضه نمی‌کند. حتی مشکلات امنیتی و آسیب‌پذیری روترها می‌تواند دلیلی برای رفتن به سوی یک فریمور منبع باز باشد.

برخی اوقات، شما به دنبال یک ویژگی خاص هستید؛ مثلا VPN ولی در فریمور OEM روتر نیست. با تغییر فریمور و نصب یک فریمور معروف و قدرتمند، می‌توانید به این ویژگی دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: چرا باید روتر میکروتیک hap lite را بخریم؟

یک دلیل دیگر، می‌تواند محدودیت‌هایی باشد که خود شرکت سازنده روتر و مودم، به صورت عمدی روی فریمور دستگاه شما ایجاد کرده است و باعث ناراحتی و کاهش عملکرد شما شدند. مثلا، برخی ویژگی‌ها و تنظیمات روی مودم، غیرفعال شدند.

به هر حال، هر دلیلی برای تغییر فریمور روتر خود داشته باشید؛ باید بدانید در این زمینه تنها نیستید و هزاران کاربر دیگر، از جمله هکرها و کاربران حرفه‌ای شبکه، با خرید یک روتر یا مودم جدید، اولین کارشان، پاک کردن فریمور پیش‌فرض OEM دستگاه و نصب یکی از فریمورهای پرقدرت رایگان و منبع باز است.

فهرست بهترین فریمورهای اوپن سورس روترها در سال ۲۰۲۳

اولین نکته‌ای که باید بدانید؛ فهرست بلندبالای فریمورهای اوپن سورس برای روترها است. هریک از این فریمورها، ویژگی‌ها و امکانات خود را داشته و روی روترها و مودم‌های برخی از برندها نصب می‌شوند.

اغلب این فریمورها توسط برندهایی مانند ایسوس، تی پی لینک، لینک سیس، تندا، الفا، جنیوس و iBall پشتیبانی می‌شوند ولی باز هم پیش از انتخاب و دانلود یک فریمور، حتما باید مطمئن شوید که مدل روتر شما از این میان افزار، پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: کدام مودم‌های ADSL و VDSL از فریم‌ویر DD-WRT پشتیبانی می‌کنند؟

هشدار: دانلود و نصب اشتباه یک فریمور روی روتر یا مودم، می‌تواند موجب خرابی دستگاه شما و از کار افتادن آن شود. همچنین، نصب فریمور روی روتر یا مودم، باعث خروج از گارانتی می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم این ۸ فریمور برتر روترها را معرفی کنیم:

۱- OpenWRT

۲- DD-WRT

۳- Gargoyle

۴- Tomato

۵- Chilifire

۶- FreeWrt

۷- LibreCMC

حالا، در ادامه، نگاهی کوتاه به هریک از این فریمورهای معروف در دنیای شبکه و روترها می‌اندازیم.

OpenWRT

فریم ویر OpenWRT

اگر بخواهیم دو فریمور معروف برای روترها نام ببریم؛ قطعا یکی از آن‌ها OpenWrt است. اصلا، بسیاری از شرکت‌ها، این فریمور را به عنوان فریمور OEM پیش‌فرض دستگاه خود استفاده می‌کنند.

OpenWrt یک فریمور اوپن سورس و رایگانِ تحت مجوز GNU است. با نصب OpenWrt، می‌توانید روتر معمولی خود را به یک دستگاه روتر CPE برای بهبود اتصال پایدار و افزایش برد موثر وای فای، تبدیل کنید.

در این فریمور، ابزارهایی برای مدیریت و کنترل از راه دور روتر گنجانده شده است و به کاربر آزادی بیشتری برای تنظیم دستگاه خواهد داد تا کارایی بهتری دریافت کند.

بسیاری از روترهای رده بالا و پرچم‌دار برندهایی مانند ایسوس، تی پی لینک، لینک سیس و نت گیر با همین فریمور وارد بازار می‌شوند.

لینک دانلود فریمور OpenWRT

DD-WRT

فریم ویر DD-WRT

معروف‌ترین و قوی‌ترین فریمور اوپن‌سورس برای روترها است. تقریبا می‌توان ادعا کرد ویژگی نیست که در این فریمور یافت نشود.

میان کاربران حرفه‌ای شبکه، بین انتخاب DD-WRT و OpenWrt اختلاف وجود دارد. برخی OpenWrt را بیشتر می‌پسندند و برخی دیگر به ویژگی‌ها و انعطاف‌پذیری DD-WRT می‌بالند.

هر مدل روتری دارید که از ویژگی‌های محدودی رنج می‌برد؛ کافی است سراغ نصب فریمور DD-WRT روی آن بروید تا یک دو جین ویژگی اضافی داشته باشید.

ویژگی‌هایی مانند OpenVPN و UNPN به روتر شما اضافه می‌کند؛ رابط کاربری بسیار قوی و کاربرپسندی دارد و می‌توانید به راحتی از ویژگی QoS برای مدیریت پهنای‌باند اینترنت و وای فای و تقسیم آن میان کاربران مختلف، سود ببرید.

بانک اطلاعاتی روترهای سازگار با DD-WRT

لینک دانلود فریمور DD-WRT

Gargoyle

فریم ویر Gargoyle

فریمور Gargoyle را باید بهترین جایگزین برای روترهای DD-WRT بدانیم. این فریمور براساس سورس کدهای OpenWrt توسعه داده شده است ولی دارای ویژگی‌هایی است که در اوپن دبلیو آر تی یافت نمی‌شود.

Gargoyle یک میان افزار سبک با پیکربندی‌ها و تنظیمات سبک و تک صفحه‌ای است. کاربرانی که دوست دارند روی روتر خود یک فریمور اوپن سورس اما با تنظیمات و گزینه‌های کم و بهینه داشته باشند؛ این گزینه برایشان بهترین است.

هزاران روتر مبتنی بر پلتفرم‌های برودکام و Atheros در سراسر دنیا با فریمور Gargoyle عرضه می‌شوند. این فریمور با پسوند فایلی bin به راحتی قابل نصب روی هر روتری است که از آن پشتیبانی می‌کند.

وقتی روتر خود را به Gargoyle ارتقا می‌دهید؛ قابلیت‌های جدیدی مانند فیلترینگ محتوا، QoS، فایروال و DMZ را مشاهده می‌کنید که در OpenWrt یافت نمی‌شوند.

نمودارها و حالت‌های گرافیکی بسیار خوبی برای نظارت بر مصرف اینترنت دارد و از کار با آن لذت خواهید برد. برای دانستن اینکه مودم یا روتر شما از این فریمور پشتیبانی می‌کند یا خیر، به این آدرس بروید.

لینک دانلود فریمور Gargoyle

Tomato

میان افزار Tomato

اگر به هر دلیلی با فریمورهای DD-WRT و OpenWRT حال نمی‌کنید؛ گزینه انتخابی و جایگزین بعدی شما، Tomato است.

این فریمور که توسط برندهای لینک سیس، بوفالو و روترهای مبتنی بر تراشه‌های برودکام مورد حمایت و استفاده قرار می‌گیرد؛ از یک نمای گرافیکی هوشمند برخوردار بوده و شما با یک نگاه، می‌توانید وضعیت مصرف پهنای‌باند اینترنت را مشاهده و نظارت کنید.

رابط کاربری گرافیکی این فریمور بسیار ساده است؛ یک ابزار مدیریت پهنای‌باند جدید دارد؛ تنظیمات پیشرفته QoS به شما می‌دهد و قابلیت تعریف محدودیت‌های دسترسی برای ایجاد تعادل در مصرف اینترنت دارد.

از اینجا می‌توانید بررسی کنید آیا روتر شما از فریمور Tomato پشتیبانی می‌کند یا خیر!

لینک دانلود فریمور Tomato

Chilifire

فریم ویر Chilifire

Chilifire یک نرم‌‌افزار مدیریت هات‌اسپات مبتنی بر ابر است و برای کسب درآمد از مدیریت اینترنت ارائه شده است.

کاربران خانگی با نصب Chilifire، می‌توانند روتر خود را به یک روتر اکسس پوینت برای اتصال دیگران و مدیریت آسان آن‌ها، تبدیل کنند.

یک فریمور مفید برای افرادی که در رستوران، کافی شاپ، مراکز خرید و تجاری، ساختمان‌های اداری و دیگر مکان‌های تجاری هستند و می‌خواهند یک وای فای عمومی و رایگان یا مدیریت شده و پولی راه اندازی کنند.

به سادگی در این فریمور، امکان تعریف گزینه‌های احرازهویت OTP و بعد ثبت‌نام و پیش پرداخت یا تعریف نام کاربری و رمزعبور وجود دارد.

لینک دانلود فریمور Chillifire

FreeWrt

فریم ویر FreeWrt

گفتیم که در دنیای روترها، فریمورهای منبع باز زیادی یافت می‌شود. یکی دیگر از این فریمورها، FreeWRT نام دارد که می‌تواند جایگزین فریمور OEM پیش‌فرض روتر خانگی شما شود. این فریمور با مجوز GNU و مبتنی بر لینوکس است.

حتما، پیش از نصب این فریمور روی روتر یا مودم خود، مطمئن شوید که از آن پشتیبانی می‌کند.

لینک دانلود فریمور Freewrt

LibreCMC

فریم ویر اوپن سورس libreCMC

فریمور اوپن سورس دیگری که می‌تواند جایگزین فریمور پیش‌فرض روترها باشد؛ LibreCMC است.

این فریمور توسط شرکت‌هایی مانند لینک سیس، تی پی لینک، بوفالو، نت گیر و … تست شده و تاییدیه گرفته است. همچنین، به طور غیر رسمی گفته می‌شود توسط شرکت دی لینک نیز مورد آزمایش قرار گرفته و مشکلی با روترهای این شرکت نداشته است.

فقط باز هم باید تاکید کنیم پیش از هر کاری، از سازگاری روتر خود با هر فریموری از جمله LibreCMC، اطمینان پیدا کنید.

لینک دانلود فریمور Librecmc

این فهرست می‌تواند هنوز ادامه پیدا کند و مثلا به فریمور HyperWRT اشاره کنیم. ضمن اینکه سیستم‌عامل RouterOS روترهای میکروتیک نیز اشاره کرد که البته اوپن سورس نیست ولی قوی‌ترین سیستم‌عامل برای روترها محسوب شده و قابل نصب روی پی سی است.

فلش مودم و روتر که شاید زیاد به گوش‌تان خورده باشد؛ چیزی جز همین ارتقای فریمور دستگاه نیست!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
mikrotrik

یک دیدگاه

  1. مودم بنده dsl2730uهس من برای این چه فریموری میتونم بزنم اگر مقدور باشه لینکشو بزارید خیلی گشتم چیزی نتونستم پیدا کنم
    یه مودم دیگه دارم gp2101 برا اینم میخوام‌pciدکل رو‌دستی انتخاب کنم چون انواع فرکانسا و نمیاره از کجا بدونم چه فرکانس هایی موجوده تا رو اونا قفل کنم اصولا باید یه لیست اسکن کنه و بتونیم رو‌هرکودوم قفل کرده و تست سرعت بزنیم تا اون فرکانس و دکلی که سرعت زیادی داره رو‌اون قفل داعمی بکنیم اینم راهنمایی کنید هیجا مطلبی نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا