اپلیکیشن

امنیت وای فای خود را با این ۵ نرم‌افزار بسنجید!

اگر امنیت اطلاعات مودم و کاربران متصل به آن برایتان اهمیت دارد، حتما باید از نرم‌ افزار‌های امنیت مودم استفاده کنید.

امنیت وای فای را باید جدی بگیرید. چون قطعاً شما نمی‌خواهید مودمی که روزانه از آن استفاده می‌نمایید یا مودم های وایرلس جدید و حتی رایگان عمومی که قصد استفاده از آن را دارید؛ بستری غیر امن برای اطلاعات شما باشد.

نباید اجازه بدهید در تله سارقان سایبری بیافتید و به مودمی که به آن متصل هستید، نفوذ و اطلاعات شما را شنود کنند. همچنین، نمی‌خواهید افراد ناشناس با اتصال غیر مجاز به مودم شما از حجم اینترنت‌تان استفاده کنند.

اگر امنیت شبکه و وای فای که به آن متصل هستید؛ برایتان اهمیت دارد؛ پس نیاز به یک آنالیزگر Wi-Fi دارید. یک برنامه‌ای که امنیت وای فای مودم شما را اسکن ‌کند و نتایج آن را به شما گزارش بدهد.

پیش‌تر هم در سایت شبکه‌چی، ۱۵ اپلیکیشن محبوب برای مدیریت و نظارت بر وای‌فای، مودم و روتر را معرفی کرده بودیم.

۵ ابزار برتر بررسی امنیت وای فای

در این مقاله ما پنج نرم‌افزار آنالیزگر امنیت مودم Wi-Fi  که به صورت رایگان برای سیستم‌عامل‌های اندروید، آی‌اواس، ویندوز و مک در دسترس است را معرفی می‌کنیم.

  • FING

Fing یکی از بهترین آنالیزگرهای شناخته شده مودم Wi-Fi است. این برنامه به خوبی امنیت شبکه را بررسی می‌کند و استفاده از آن آسان است.

نرم افزار FING

حتی اگر تاکنون از نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل شبکه استفاده نکرده باشید، مشکلی در استفاده از Fing نخواهید داشت.

کافی است برنامه را نصب کنید و نرم افزار در چند ثانیه شبکه‌ای که به آن متصل هستید را اسکن می‌کند و اطلاعاتی درباره قدرت سیگنال، نوع حفاظتی استفاده شده در شبکه مودم را به شما نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۴ اشتباه وای فای که باید به هر قیمتی از آن‌ها اجتناب کنید

اسکنر Fing تمام دستگاه‌هایی که به مودم شما متصل هستند را به شما نمایش می‌دهد. به این معنی که می‌توانید آدرس IP، نام، مدل، آدرس MAC و غیره دستگاه های متصل را ببینید.

با استفاده از Fing، می‌توانید سرعت شبکه خانگی خود را نیز تست کنید، بررسی کنید که آیا مشکل امنیتی‌ای وجود دارد که باید آن را برطرف کنید، هشدارها را تنظیم کنید و همچنین اتصال دستگاه‌ها را نیز مسدود کنید.

لازم به ذکر است که برای دسترسی به تمام ویژگی‌ها، باید به نسخه Starter یا Premium از Fing مشترک شوید، اما نسخه پایه رایگان است و آنچه که در نسخه رایگان ارائه می‌شود برای اکثر افراد کافی است.

دانلود Fing برای ویندوز | مک | اندروید | آی‌اواس (رایگان، اشتراک در دسترس است)

  • NetSpot

NetSpot یکی دیگر از آنالیزگرهای محبوب شبکه Wi-Fi است که در سال ۲۰۱۱ وارد بازار شد. این ابزاری پیچیده‌ و پیشرفته‌تر از Fing است، بنابراین برای کاربرانی که در مباحث شبکه فنی‌تر هستند؛ بیشتر مناسب است.

نرم افزار NetSpot

NetSpot به طور خودکار تمام شبکه‌های Wi-Fi موجود در منطقه را کشف می‌کند و اطلاعات جامعی درباره آنها را ارائه می‌دهد.

این اطلاعات شامل داده‌هایی درباره امنیت، قدرت سیگنال، سرعت، مشکلات پیکربندی، نشتی سیگنال، پایداری شبکه و خیلی اطلاعات دیگر است.

این اطلاعات می‌توانند به صورت گزارش‌، به صورت PDF یا CSV، صادر شوند و این قابلیت باعث شده تا نرم افزار NetSpot به یک ابزار ارزشمند برای مدیران IT و شبکه تبدیل شود.

با این حال، نسخه‌های مختلفی از NetSpot وجود دارد که می‌توانید از این ابزار به صورت رایگان اما با ویژگی‌های محدود نسبت به نسخه پولی آن استفاده کنید. البته در دسترس بودن برخی از قابلیت‌های این نرم افزار بستگی به سیستم عامل دستگاه شما دارد.

دانلود NetSpot برای ویندوز | مک | انروید | آی‌اواس (رایگان، اشتراک در دسترس است)

  • Angry IP Scanner

نرم افزار Angry IP Scanner بیش از دو دهه است که فعالیت دارد، این برنامه رایگان، متن باز و در سه سیستم عامل ویندوز، مک‌اواس و لینوکس قابل دسترسی است.

برنامه Angry IP Scanner

برخلاف بسیاری از نرم‌افزارهای اسکنر وای‌فای دیگر، Angry IP Scanner ظاهر جذاب و خاصی ندارد، بلکه سریع، کم حجم و آسان است.

فقط کافی است تا برنامه را دانلود کنید، آن را اجرا کنید و دکمه اسکن را فشار دهید. تقریباً همین است. نرم افزار Angry IP Scanner بیشتر از آنچه که به نظر می‌رسد، امکانات دارد.

بیشتر بخوانید: ۴ ترفند موثر برای استفاده از وای‌فای عمومی سریع‌تر

نرم افزار Angry IP Scanner به سرعت یک دسته از آدرس‌های IP را (که می‌توانید محدوده آن را تعریف کنید) اسکن می‌کند و به طور خودکار اطلاعات زیادی نظیر آدرس MAC دستگاه، پینگ، اطلاعات میزبان، پورت‌های باز و غیره را ارائه می‌دهد.

البته می‌توانید اسکن را به هر شکلی که می‌خواهید تغییر دهید و از این ابزار برای تولید گزارش‌ها در فرمت‌های مختلف استفاده کنید.

افراد حرفه‌ای‌ در زمینه امنیت از نرم افزار Angry IP Scanner برای شناسایی تمامی دستگاه‌های ناشناخته‌ای که به شبکه متصل شده‌اند، انجام تجزیه و تحلیل و ارزیابی آسیب‌پذیری‌های محتمل در امنیت وای فای و شبکه استفاده می‌کنند.

این برنامه شاید برای همه مناسب نباشد، اما قطعاً یک برنامه قدرتمند و منحصر به فرد است و به خاطر امکانات زیاد و کاملا رایگان بودن محبوبیت زیادی دارد.

دانلود نرم افزار Angry IP Scanner برای ویندوز | مک‌اواس | لینوکس (رایگان)

  • Acrylic Wi-Fi Analyzer

نرم افزار Acrylic مجموعه‌ای از محصولات را به عنوان بخشی از مجموعه نرم‌افزاری مختص مودم را فقط برای سیستم عامل ویندوز ارائه می‌دهد که شامل تحلیل پیشرفته شبکه Wi-Fi، نقشه‌های حرارتی Wi-Fi، اسنیفر وای فای، LEA Wi-Fi و تحلیل‌گر LE Bluetooth است.

برنامه Acrylic Wi-Fi Analyzer

برای تست امنیت Wi-Fi، شما به تحلیل‌گر شبکه Wi-Fi نیاز دارید. برخی از این ابزارهای اضافی هم ممکن است برای همین هدف مفید باشند، اما باید جداگانه خریداری شوند که شاید برای همه مناسب نباشد.

شما می‌توانید تحلیل‌گر Wi-Fi را به مدت پنج روز رایگان استفاده کنید که اگر فقط می‌خواهید آن را امتحان کنید و تجزیه و تحلیلی از شبکه خانگی خود انجام دهید، کاملا کافی می‌باشد.

اما واقعاً با این برنامه چه کار می‌توانید انجام دهید و چگونه با سایر نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل شبکه مقایسه می‌شود؟

تحلیل‌گر Wi-Fi Acrylic در عین حال که بسیار پیشرفته است، اما در استفاده بسیار آسان است. با طراحی زیبا و مدرن خود، اسکن و رفع مشکلات شبکه را با امکانات فراوانی که دارد بسیار آسان می‌کند.

با این برنامه، شما می‌توانید سلامت و امنیت شبکه را بررسی کنید، هرگونه مشکل را تشخیص دهید و رفع کنید، داده‌های real-time را دریافت کنید، دستگاه‌های متصل به Wi-Fi خود را ببینید (آن‌ها را بر اساس نوع، تولیدکننده و غیره دسته‌بندی کنید)، داده‌های ضبط شده را ذخیره کنید، گزارش‌ ایجاد کنید و امکانات دیگری که در این نرم افزار وجود دارد را استفاده کنید.

دانلود نرم افزار Acrylic Wi-Fi Analyzer برای ویندوز (رایگان، اشتراک در دسترس است)

  • Network Analyzer

اپلیکیشن Network Analyzer (نسخه رایگان) که برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS در دسترس است، یک برنامه اسکن وای‌فای سبک و چندکاره است که می‌تواند برای هر کاربر موبایل که به طور مکرر با تلفن همراه خود به شبکه‌های جدید متصل می‌شود، مفید باشد.

اپلیکیشن Network Analyzer

ابتدا، می‌توانید برنامه را راه‌اندازی کنید و به طور خودکار وای‌فایی که به آن متصل هستید را اسکن کنید. برای دسترسی به گزینه‌های اضافی داخل منو (از طریق سه خط کوچک در گوشه بالا و سمت چپ) بروید.

در اینجا می‌توانید به ابزارهای مختلف دسترسی پیدا کنید، اسکن LAN را راه‌اندازی کنید، سیگنال وای‌فای خود را تست کنید و از تمامی دیگر ویژگی های موجود استفاده نمایید.

با استفاده از اپلیکیشن Network Analyzer، همچنین می‌توانید تمام دستگاه‌های متصل به یک مودم را شناسایی کنید و هر نفوذ کننده به شبکه را شناسایی کنید، آدرس IP دستگاه های متصل شده به مودم را مشاهده کنید، پورت‌ها را اسکن کنید و اطلاعات شبکه اضافی را دریافت کنید.

این بدون شک یک برنامه مناسب برای کاربران مبتدی است، اما این به معنای عدم مناسب بودن این اپلیکیشن برای حرفه‌ای های شبکه و مدیران IT نیست. این برنامه بسیار بیشتر از رقبای خود امکانات ارائه می‌دهد و رایگان است که بدون شک یک مزیت اصلی است.

دانلود اپلیکیشن Network Analyzer برای اندروید | IOS (رایگان)

تجزیه و تحلیل شبکه، امنیت وای‌فای شما را افزایش می‌دهد

به طور حرفه‌ای یا فقط به عنوان یک فردی که می‌خواهد اطلاعات خود را بهتر محافظت کند، تجزیه و تحلیل امنیت وای فای امری ضروری است که باید در مجموعه نرم‌افزارهای سیستم یا تلفن همراه خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ۴ تنظیمی که باید در هر مودم و روتری خاموش کنید

صدها برنامه تجزیه و تحلیل شبکه در بازار وجود دارد، اما این پنج برنامه ذکر شده در بالا، بدون شک بهترین‌ها هستند. یکی از آن‌ها را برای هر دستگاهی که استفاده می‌کنید؛ دانلود و از امنیت وای فای و شبکه خود مطمئن شوید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا