اپلیکیشن

۱۵ اپلیکیشن محبوب برای مدیریت و نظارت بر وای‌فای، مودم و روتر

برنامه‌های اندرویدی برای کنترل و مدیریت شبکه

اجازه بدهید یک اعتراف داشته باشیم: همه ما روزانه در محل کار یا خانه درگیر وای‌فای هستیم.

مودم روترها یا روترهای بی‌سیم به همراه نرم افزار مدیریت دورکاری جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شدند و برای استفاده از اینترنت ناچاریم که گوشی هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوتر و ده‌ها دستگاه دیگر را به وای‌فای وصل کنیم.

حالا، به نظر شما برای چیزی به این مهمی نباید یک اپلیکیشن مدیریت و کنترل وای‌فای داشته باشیم؟

ما روی اسمارت‌فون‌های خود برای چیزهایی به مراتب کم ارزشمندتر و کم مصرف‌تر، چندین اپ نصب می‌کنیم ولی هیچ‌گاه دنبال یافتن یک اپلیکیشن مدیریت روتر یا نظارت بر وای‌فای نمی‌رویم. در صورتی که شما با نصب یک برنامه مدیریت وای‌فای می‌توانید کارهای زیادی انجام بدهید.

علاوه بر نظارت بر روتر و مودم و وای‌فای و اینکه چه فرد و دستگاهی به شبکه وصل شده یا چقدر ترافیک شبکه را به خود اختصاص می‌دهد؛ می‌توانید رمزعبور شبکه‌های وای‌فای را تغییر دهید؛ کانال رادیویی فرکانس‌های وای‌فای را دستکاری کنید؛ تست سرعت بگیرید و ببینید روی کدام فرکانس سرعت وای‌فای بیشتر است؛ در کدام نقطه خانه سیگنال‌های وای‌فای ضعیف یا قوی هستند.

بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت وای فای، مودم و روتر

در این مطلب می‌خواهیم ۱۵ اپلیکیشن خوب برای مدیریت وای‌فای و روترهای بی‌سیم معرفی کنیم. برخی از این اپ‌ها توسط شرکت‌های سازنده مودم‌ها و روترها عرضه شدند و طبیعتا فقط برای محصولات خودشان قابل استفاده هستند ولی برخی دیگر از اپ‌ها را می‌توانید برای هر مودم و روتری استفاده کنید.

همه این اپلیکیشن‌ها روی پلتفرم اندروید عرضه شده و از پلی‌استور گوگل قابل دانلود هستند. برخی از آن‌ها دارای نسخه iOS هم هستند و برخی دیگر فقط برای اندروید توسعه داده شدند.

بیشتر بخوانید: معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید – معرفی ۱۰ اپ برتر رایگان آموزشی فارسی و انگلیسی

همه این برنامه‌ها بارها تست و ارزیابی شدند و روی روترهای مختلف مورد سنجش قرار گرفتند تا هم اعتبار و کارایی آن‌ها تایید شود و هم مطمئن شویم بهترین اپ‌هایی هستند که یک کاربر می‌تواند روی گوشی تلفن همراه خود نصب کند.

پس، دعوت می‌کنیم به فهرست پیشنهادی ما نگاهی بیندازید و برای خودتان چندین اپلیکیشن انتخاب کنید تا از امروز، مدیریت و کنترل و نظارت بهتری روی وای‌فای داشته باشید:

۱- Asus Router

نرم‌افزار Asus Router

اپلیکیشن Asus Router می‌تواند تنظیمات شبکه خانه شما را بیشتر کند. این برنامه اندرویدی، همه‌چیزی که برای نظارت بر روترهای وای‌فای ایسوس (و البته مودم‌ها) روی یک اسمارت‌فون، نیاز دارید را به شما می‌دهد.

به سادگی می‌توانید گزارش‌های مختلفی از وضعیت وای‌فای خانه بگیرید و بررسی کنید چه دستگاه‌هایی به شبکه وصل هستند و هریک چقدر مصرف ترافیک دارند. می‌توانید آمار پهنای‌باند و ترافیک شبکه را به صورت آنی و لحظه‌ای مشاهده کنید و بعد سراغ تنظیمات روتر و وای‌فای‌ها بروید (لینک دانلود اپلیکیشن Asus Router).

۲- NETGEAR Mobile

اپلیکیشن NETGEAR Mobile

اگر یک دستگاه روتر نت‌گیر در خانه دارید؛ پس حتما به اپلیکیشن NETGEAR Genie نیز نیاز خواهید داشت تا به سادگی و روی گوشی اندرویدی خود، شبکه‌های وای‌فای را نظارت، تعمیر، مدیریت و گزارش‌گیری کنید.

با داشتن این برنامه، تقریبا به تمام ویژگی‌ها و تنظیمات روترهای نت‌گیر دسترسی پیدا خواهید کرد و اصلا نیازی نیست که وارد پنل کاربری تحت وب آن‌ها شوید. مدیریت گجت‌های متصل به وای‌فای یا تغییر تنظیمات فرکانس‌های وای‌فای و همین‌طور تجزیه و تحلیل شبکه در این برنامه خیلی آسان می‌شود (لینک دانلود اپلیکیشن NETGEAR).

۳- Linksys

اپلیکیشن لینک سیس

این برنامه هم برای فرماندهی و مدیریت روترهای لینک‌سیس است. کمک می‌کند از راه دور به تنظیمات روتر خود دسترسی پیدا کرده و شبکه وای‌فای میهمان تنظیم کنید. از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن می‌تواند به تعریف محدودیت‌های پهنای‌باند برای هریک از دستگاه‌های متصل به شبکه وای‌فای یا کنترل سرعت اینترنت و وای‌فای اشاره کرد (لینک دانلود اپلیکیشن Linksys).

۴- WiFi Router Master

اپلیکیشن WiFi Router Master

کاربرانی که نیاز به یک اپلیکیشن نظارت بر وای‌فای فراتر از این اپ‌های معمولی شرکت‌ها دارد؛ بهتر است سراغ برنامه WiFi Router Master بروند. این برنامه با بسیاری از روترهای وای‌فای سازگاری دارد و همین‌طور در تنظیمات آن می‌توان پشتیبانی از برخی دیگر روترها را افزود.

اگر از روتر وای‌فای شما هم پشتیبانی نکند؛ ابزارهایی برای نظارت بر وای‌فای و یافتن افراد غریبه به شما می‌دهد یا اینکه بتوانید سریعا تست اینترنت بگیرید و کانال‌های رادیویی وای‌فای را ارزیابی کنید تا کانال خلوت‌تری پیدا کنید (لینک دانلود اپلیکیشن WiFi Router Master).

۵- TP-Link Tether

اپلیکیشن TP-Link Tether

یکی از بهترین اپلیکیشن‌های اندرویدی برای مدیریت همه نوع دستگاه شرکت تی‌پی‌لینک از مودم روتر تا روترهای بی‌سیم و اکستندرها و مش وای‌فای است. برنامه TP-Link Tether یک رابط کاربری بسیار ساده دارد و انواع تنظیمات از جمله کنترل والدین را به شما می‌دهد.

بسیاری از کارهایی که روزانه نیاز دارید با گوشی خود برای نظارت و مدیریت وای‌فای انجام دهید؛ در این اپ گنجانده شده است؛ به‌طوری‌که بعید است نیاز به برنامه دیگری داشته باشید (لینک دانلود اپلیکیشن TP-Link Tether).

۶- Fing

اپلیکیشن Fing

پیش‌تر، در سایت شبکه‌چی اپلیکیشن Fing را معرفی کردیم. یک اپلیکیشن که ویژگی‌هایی تا حدود متفاوت با آنچه در بالا برای دیگر برنامه‌های گفته شده؛ دارد. نخست، یک تجزیه و تحلیل کامل از شبکه وای‌فای به شما می‌دهد و می‌توانید وای‌فای خود را بهینه‌سازی و بهتر مدیریت کنید.

قدرت برنامه Fing در یافتن دستگاه‌ها و افراد غریبه متصل به وای‌فای و ردیابی آن‌ها و بعد مسدودسازی دسترسی آن‌ها به شبکه است. به شما ابزارهایی برای محافظت از شبکه می‌دهد و در میان برنامه‌های اندرویدی، یک ابزار قدرتمند نظارت بر وای‌فای محسوب می‌شود (لینک دانلود اپلیکیشن Fing).

۷- Wifi Analyzer

اپلیکیشن Wifi Analyzer

بسیاری از کاربران با اپلیکیشن Wifi Analyzer آشنا هستند و تمایل دارند از آن استفاده کنند. برای تجزیه و تحلیل هر شبکه وای‌فای در محیط اطراف خود می‌توانید از این برنامه استفاده کنید.

با نقشه و نمودار و ترسیم گراف‌ها به شما نشان می‌دهد کدام شبکه بهتر و قوی‌تر است؛ ضمن اینکه اطلاعات نسبتا کاملی درباره هر وای‌فای به شما می‌دهد. برای یافتن کانال‌های خلوت‌تر وای‌فای، ابزار عالی است و هیچ‌گونه تبلیغاتی ندارد (لینک دانلود اپلیکیشن Wifi Analyzer).

۸- Google WiFi

اپلیکیشن Google WiFi

روترهای گوگل و OnHub را می‌توانید با این اپلیکیشن نظارت و مدیریت کنید. ضمن اینکه تنظیماتی برای مدیریت روترها به شما می‌دهد؛ ابزارهایی هم برای نظارت بر وای‌فای و شبکه به شما خواهد داد.

مثلا، می‌توانید رمزعبور وای‌فای را با دیگران به اشتراک بگذارید و ابزارهای متصل شده به وای‌فای و روتر گوگل را بررسی کنید. بررسی عملکرد وای‌فای از دیگر ویژگی‌های این برنامه خوب گوگل است. اخیرا، گوگل برنامه Google WiFi را به Google Home تغییر نام داده است (لینک دانلود اپلیکیشن Google Home).

۹- WIFI WPS WPA TESTER

اپلیکیشن WIFI WPS WPA TESTER

یکی از برترین اپلیکیشن‌های وای‌فای در گوگل‌پلی است و کاربردهای بسیار جالبی دارد. با برنامه WIFI WPS WPA TESTER شما اجازه می‌دهد از طریق پین WPS به وای‌فای وصل شوید. کاربردهای دیگری هم دارد؛ مثلا جزئیات دقیقی درباره آدرس IP، آدرس مک و غیره دستگاه‌های متصل به وای‌فای مشاهده کنید (لینک دانلود اپلیکیشن WIFI WPS WPA TESTER).

۱۰- Router Administration Setup Control and Speed Test

برنامه Router Administration

این برنامه را به راحتی می‌توانید برای پیکربندی و تنظیمات مودم روترها استفاده کنید و یکی از بهترین برنامه‌های اندرویدی در حوزه مدیریت روترها است. بسیاری از تنظیماتی که تا کنون مجبور بودید وارد پنل کاربری تحت مدیریت مودم روتر شده تا انجام دهید را در این برنامه موبایل خواهید یافت و از این به بعد برایتان ساده می‌شوند (لینک دانلود).

۱۱- DS-router

اپلیکیشن DS-router

این اپلیکیشن را شرکت سینولوژی برای مدیریت و کنترل روترهای خود عرضه کرده است ولی می‌تواند به عنوان یک مرکز کنترل هاب در خانه نیز استفاده شود. از تنظیمات کنترل والدین تا نصب و راه‌اندازی فایروال نرم‌افزاری و مدیریت شبکه در این اپلیکیشن در دسترس است.

یک اپ واقعا ساده، کاربردی و مفید روی گوشی تلفن همراه برای دارندگان روترها و دستگاه‌های شرکت سینولوژی است (لینک دانلود اپلیکیشن DS-router).

۱۲- Network Scanner

اپلیکیشن Network Scanner

این اپ بسیار شبیه به نرم‌افزار Fing است و به کاربران اجازه می‌دهد در وای‌فای خود مشغول جست‌وجو و کنکاش برای افراد جدید، دستگاه‌های غریب، مشکلات و باگ‌های نرم‌افزاری و امنیتی و نظایر این‌ها باشند. در این برنامه شاهد ابزارهایی مانند Wake on Ping و Lan و Traceroute هستیم (لینک دانلود اپلیکیشن Network Scanner).

۱۳- WiFi Router Settings

اپلیکیشن WiFi Router Settings

برای تنظیمات روترهای وای‌فای در اندروید، احتمالا برنامه‌ای بهتر از WiFi Router Settings پیدا نخواهید کرد. رضایت بالای کاربران از این برنامه نشان می‌دهد چقدر کاربردی و مفید است. بسیاری از کاربران واقعا بلد نیستند با پنل کاربری تحت وب کار کنند ولی نصب یک اپلیکیشن و دسترسی به تنظیمات ساده روتر را خوب یاد می‌گیرند (لینک دانلود اپلیکیشن WiFi Router Settings).

۱۴- All Router Admin

اپلیکیشن All Router Admin

اگر برای دسترسی به پنل مدیریتی تحت وب روتر خود مشکل دارید؛ با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید تنظیمات و نام کاربری و رمزعبور روتر خود را یافته و پس از وارد شدن به آن، رمزعبور را عوض کنید تا دیگر به چنین مشکلی برنخورید.

البته، چندین تنظیم و ابزار دیگر هم دارد؛ مثلا به شما یک ابزار مدیریت کنترل والدین می‌دهد؛ می‌توانید دستگاه‌های شبکه را مجوزدهی کرده و برخی را مسدود یا اینکه برخی تنظیمات امنیتی روتر را اصلاح کنید (لینک دانلود اپلیکیشن All Router Admin).

آشنایی بیشتر با اپلیکیشن All Router Admin

۱۵- IP Tools

اپلیکیشن IP Tools

ابزار IP Tools به طور خودکار موقعیت دستگاه‌ها در شبکه را تشخیص داده و به شما در نصب و راه‌اندازی آن‌ها و تخصیص آدرس IP یا مشکلات و تداخل‌هایی که برای آدرس IP در شبکه رخ داده است؛ کمک می‌کند. می‌تواند شبکه و پورت‌های شبکه را نیز اسکن کند (لینک دانلود اپلیکیشن IP Tools).

برای آشنایی بیشتر نحوه استفاده از اپلیکیشن IP Tools 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
apppicker

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. دیدگاه من اینه داخل خانه میخوام مدیریت کنم مثال امروز بیش از ۵گیگ آستفاده نکنند چون مصرف اینترنت توخونه بالا هستش و بچها به کار دیگه نمی رسند وقط برای کار دیگه نمیگذارند با این کار من روزانه مثال ۵گیک
    یا یک روز گیرد در روزهای بعدی استفاده کنند
    یک برنامه اگه مد نظر شماست برام بفرستید باسپاس فراوان از شما 👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا