آموزش

چگونه در سفر از زندگی دیجیتالی خود در برابر هکرها و بزهکاران محافظت کنیم؟ (۴ راه‌کار توصیه شده کارشناسان امنیتی آی‌بی‌ام)

وارد فصل تابستان شدیم. حتما برای خودتان برنامه یک سفر را چیدید و می‌خواهید امسال تابستان به مسافرت بروید.

هنگامی که از خانه دور می‌شویم؛ زندگی دیجیتالی ما به خطر می‌افتد و اطلاعات شخصی یا حریم خصوصی ما به شدت آسیب‌پذیر می‌شود. چون از اینترنت و وای‌فای عمومی استفاده می‌کنیم یا ناچار هستیم دستگاه‌های دیجیتالی خود را در مکان‌های عمومی روشن و به اینترنت متصل کنیم.

جالب است بدانید طبق تحقیقی که موسسه Morning Consult برای بخش امنیت شرکت آی‌بی‌ام انجام داده است؛ بیش از نیمی از مردم (حدود ۵۲ درصد) نگران اطلاعات خود در سفر هستند و می‌دانند هنگامی که از نقطه A به نقطه B سفر می‌کنند؛ به شدت آسیب‌پذیر خواهند بود.

بیشتر بخوانید: ۵ دلیل برای خاموش کردن مودم و روتر خانه پیش از سفر

بیش از ۷۰ درصد این افراد اعتراف کردند که به وای‌فای عمومی متصل شدند یا مجبور به استفاده از آن می‌شوند؛ در حالی‌که می‌دانند به شدت خطرناک است و احتمال سرقت اطلاعات آن‌ها وجود دارد.

در این تحقیق مشخص شده بسیاری از افراد، لپ‌تاپ‌های کاری خود یا دستگاه‌هایی که در کسب‌وکار استفاده می‌شوند و حاوی اطلاعات بسیار حساس و حیاتی هستند را با خود به سفر می‌برند.

بعد با همین لپ‌تاپ‌ها اقدام به چک کردن ایمیل‌های کاری کرده؛ به وای‌فای عمومی متصل می‌شوند یا اینکه در مکان‌های عمومی روشن و استفاده می‌کنند.

تمام این رفتارها از نظر کارشناسان امنیتی خطرناک تلقی شده و می‌توانند زندگی و اطلاعات دیجیتالی ما را به خطر بیندازند. کارشناسان امنیتی شرکت IBM این چهار راه‌کار یا پیشنهاد را برای گذراندن تعطیلات تابستانی امنی در سفر پیشنهاد کردند:

وای‌فای عمومی خطرناک است؛ تا حد امکان متصل نشوید!

همه می‌دانیم که وای‌فای عمومی ذاتا خطرناک است. هر فردی می‌تواند وارد شبکه شده و به دستگاه‌های متصل به آن دسترسی پیدا کند.

کارشناسان امنیتی IBM سفارش می‌کنند تا حد امکان از اتصال به وای‌فای‌های عمومی دوری کرده و از اینترنت شخصی، اینترنت موبایل یا وی‌پی‌ان استفاده کنید. 

استفاده از وای‌فای مکان‌های خصوصی‌تر مانند یک هتل بهتر از وای‌فای مکان‌های پرجمعیت‌تر است. استفاده از وای‌فای دارای رمزعبور و اینترنت‌هایی که نیاز به رجیستر و ثبت‌نام دارند؛ بهتر از وای‌فای عمومی بدون رمز است.

بسیاری از هکرها با راه‌اندازی وای‌فای عمومی جعلی و استفاده از تکنیک‌هایی که یک هات‌اسپان جعلی مشابه وای‌فای عمومی هتل‌ها، فرودگاه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، مراکز خرید و … می‌سازد؛ سعی می‌کند شما را تشویق به انصال به آن کند و بعد اطلاعات شما به سرقت برود.

توصیه دیگر این است: در صورتی که مجبور به استفاده از وای‌فای عمومی هستید؛ کارهای پرخطر مانند چک کردن ایمیل کاری، حساب مالی، تراکنش مالی و نظایر این‌ها را انجام ندهید.

اسمارت‌فون و لپ‌تاپ خود را به شارژرهای عمومی متصل نکنید

برخی از افراد عادت دارند به محض رسیدن به هتل و فرودگاه، دنبال شارژر عمومی گشته و اسمارت‌فون یا لپ‌تاپ خود را به آن‌ها متصل می‌کنند.

بعد دستگاه را به وای‌فای عمومی متصل کرده یا دیتای گوشی را روشن کرده و شروع به استفاده از اینترنت می‌کنند یا سراغ ایمیل‌های کاری رسیده می‌روند. 

هکرها می‌توانند با شنود اطلاعات، مشاهده فعالیت‌های شما در وب یا استفاده از روش‌های سرقت اطلاعات شما را هک کنند. کافی است در یک مکان عمومی، لپ‌تاپ خود را باز کرده و همزمان با شارژ، رمزعبور، شماره کارت، شماره حساب بانکی، مخاطبین، عکس‌ها و ویدیوهای خود را باز و استفاده کنید.

ممکن است کابل‌ها و درگاه‌های USB عمومی هک شده یا مخرب باشند تا اطلاعات شما به شنود و به سرقت بروند. سعی کنید دستگاه‌های خود را پیش از سفر کاملا شارژ کنید یا از شارژرهای خودتان استفاده کنید.

با خود پاوربانک ببرید یا مودم‌هایی بخرید که پاوربانک هم هستند. از مکان‌های خصوصی برای شارژ گوشی و لپ‌تاپ استفاده کنید.

هیچ‌چیزی به اشتراک نگذارید

وقتی می‌رویم سفر؛ دوست داریم عکس و سلفی بگیریم و روی شبکه‌های اجتماعی بگذاریم. مرتب توییت کنیم و از تجربیات سفر بگوییم یا ویدیوها و عکس‌هایی از سفر را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

در کنار تمام این اشتراک‌گذاری لدت‌ها و هیجان‌ها و تجربه‌ها، آیا متوجه هستیم که موقعیت مکانی خود را هم به اشتراک گذاشتیم؟ و به راحتی می‌توانیم یک قربانی سرقت اطلاعات و حتی بدتر از آن قربانی سرقت‌های فیزیکی شویم؟

وقتی شما می‌گوییم در فلان جا هستم؛ یعنی در خانه خودم نیستم و این خانه خالی است! 

بهتر است عکس‌ها و ویدیوهای سفر را پیش خود نگه دارید و پس از سفر؛ ضمن مرور کردن‌شان روی شبکه‌های اجتماعی قرار دهید یا اینکه مستقیما نگویید کجا هستید و چه می‌کنید و چه زمانی آن‌ها هستید.

مراقب پاداش‌های سفر باشید

شاید این مورد آخر چندان به کار ایرانی‌ها نیاید ولی کارشناسان امنیتی آی‌بی‌ام روی آن تاکید زیادی دارند.

وقتی شما در طول سال از یک آژانس مسافرتی برای تهیه بلیط، هتل و سفر استفاده می‌کنید یا همیشه یک شرکت هواپیمایی را برای سفرهای هواویی و قطاری مدنظر دارید؛ پاداش‌ها، تخفیف‌ها و یک سری امتیازها به شما تعلق می‌گیرد تا در سفرهای بعدی استفاده کنید.

این پاداش‌ها و امتیازها به صورت تخفیف‌هایی است که قابل استفاده در آینده هستند. براساس گزارش سال ۲۰۱۹ موسسه IBM X-Force Threat Intelligence Index این تخفیف‌های مسافرتی در رتبه دهم هدف‌های حملات سایبری در سال ۲۰۱۷ قرار داشتند.

بهتر است برای حساب‌های کاربری در سرویس‌ها، اپ‌ها و سایت‌های مسافرتی، آژانس‌های مسافرتی و سایت‌ها رمزهای عبور بسیار محکمی انتخاب و به شدت ازشان محافظت کنید تا تخفیف‌های بعدی را از دست ندهید.

شاید از مطالب زیر هم در ارتباط با سفر خوشتان بیاید:

۵ هک برای لذت بردن از اینترنت در سفر

ویژگی‌های مهم مودم جیبی مناسب سفر

به کدام کشورها برای سریع‌ترین اینترنت دنیا سفر کنیم؟

۷ نکته مهمی که باید درباره اینترنت پیش از سفر بدانید!

۱۰ خطوط هواپیمایی که بهترین و سریع‌ترین اینترنت وای‌فای را می‌دهند


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا