راهنمای خرید

چرا نباید مودم‌های همراه ارزان‌قیمت ۲۰۰ – ۳۰۰ هزار تومانی را بخریم؟

در ایامی که قیمت یک مودم ۴G معمولی نزدیک به ۱ میلیون تومان شده است؛ بسیاری از کاربران و خوانندگان درباره خرید مودم‌هایی سوال می‌کنند که ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان بیشتر قیمت نداشته و بسیار ارزان‌قیمت هستند.

این مودم‌ها در فروشگاه‌های آنلاین، سایت‌هایی مانند دیوار، اینستاگرام و فروشگاه‌های فیزیکی سطح شهر پیدا می‌شوند و غالبا فروشنده با آب و تاب ازشان تعریف می‌کند.

برخی از خوانندگان هم اعتراف می‌کنند که در جریان مشکلات این مودم‌ها هستند ولی اگر کارشان را راه می‌اندازد و می‌توانند مثلا لپ‌تاپ را به اینترنت همراه وصل کنند؛ برایشان کفایت می‌کند و چیزی بیشتر نمی‌خواهند.

حقیقت این است که مودم‌های ارزان‌قیمت این روزهای بازار، مودم‌های ۳G هستند که اصلا امکان اتصال به شبکه‌های ۴G را ندارند یا اصلا دانگل موبایل هستند و نمی‌توان نام‌شان را مودم گذاشت.

دانگل‌های موبایل فقط از طریق درگاه USB به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل شده و اینترنت را روی آن دستگاه به اشتراک می‌گذارند. این دانگل‌ها فاقد ارتباطات وای‌فای هستند تا دستگاه‌های دیگر هم به اینترنت همراه وصل شوند.

پول‌هایی که دور ریخته می‌شود

مودم‌های ۳G و +HSPA هم سرعت بسیار پایینی داشته که گاها در شبکه فعلی ایران به یک مگابیت هم نمی‌رسد. در حالی‌که خود این کاربران از دست سرعت پایین مودم‌های ۴G گلایه دارند و می‌گویند مثلا دو الی سه مگابیت است؛ چطور می‌توان از مودم ۳G با سرعت یک مگابیت استفاده کرد؟

عملا، این اینترنت همراه نمی‌تواند کارهای روزانه کاربران را انجام دهد؛ نه بازی و فیلمی باز می‌شود؛ نه صفحات وب به درستی لود می‌شوند و نه می‌توان از آن برای ارسال عکس و ویدیو در واتساپ و تلگرام و اینستاگرام استفاده کرد.

از آن سو، شما باید هزینه یک بسته اینترنت ۴G را بدهید ولی سرعتی ۳G دارید.

افزون بر این، مشکلات این مودم‌ها فقط سرعت اینترنت یا وای‌فای نیست؛ بلکه عمر باتری کمی داشته یا عمدتا باتری خرابی دارند؛ فریم‌ویر آن‌ها قدیمی است و احتمال هک و نفوذ به آن زیاد است؛ از تنظیمات اینترنت اپراتورها پشتیبانی نمی‌کنند یا تنظیمات امنیتی ضعیفی دارند که باعث می‌شود هر فردی بتواند به اینترنت شما دسترسی پیدا کند.

کاربرانی که قصد خرید این مودم‌ها را دارند؛ بیشتر به صرفه‌جویی چند صد هزار تومان فکر می‌کنند ولی پس از خرید مودم و چند روز کار با آن، مجبور هستند باز هم هزینه دیگری داشته باشند و مودم بهتری خریداری کنند.

خرید مودم‌هایی با قیمت ۱۶۰ هزار تومان و نظایر این‌ها در وضعیت بازار شبکه کنونی ایران بیشتر به یک جک شبیه است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام قبلا از شما پرسیدم چه مدل دانگل موبایل فقط برای استفاده خودم برای اتصال به لپ تاپ ( و نه به اشتراک گذاری اینترنت ) پیشنهاد می کنید؟ دنبال سرعت زیاد هم نیستم متاسفانه صفحه ای که سوال پرسیده بودم رو گم کرده ام الآن آدرس این صفحه رو کپی کردم تا جوابتون رو راحت پیدا کنم
    از جوابتون متشکرم

  2. منظورم وسیله ای هست که سیمکارت داخلش بره و این وسیله به USB وصل بشه حالا اسمش دانگل موبایل باشه یا دانگل سیمکارت یا هرچی
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا