راهنمای خرید

کدام مودم ADSL/VDSL در بازار از قابلیت WPA3 پشتیبانی می‌کند؟

وقتی مودم WPA3 نیافتیم یا گران‌قیمت است؛ چه راه‌کار دیگری برای استفاده از وای فای WPA3 داریم؟

این را یک خواننده در دایرکت اینستاگرام پرسید و من را به فکر فرو برد و ناچارم کرد درست و حسابی درباره‌اش جست‌وجو کنم.

سوال ساده و سرراست است: یک مودم ADSL/VDSL با قابلیت WPA3 معرفی کنید تا بخریم؟

WPA3 جدیدترین تکنیک و استاندارد رمزنگاری اطلاعات در شبکه‌های بی‌سیم و وای‌فای است که از سال ۲۰۱۹ جایگزین WPA2 شده است. تقریبا نزدیک به ۲۰ سال WPA2 بهترین سیستم رمزنگاری اطلاعات در وای فای بود ولی کم کم نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌های آن آشکار شده و قدرت سیستم‌های محاسباتی هکرها نیز افزایش یافت و هر روز، احتمال شکسته شدن یک رمز عبور مبتنی بر WPA2 افزایش یافت.

این روزها، اگر بخواهید یک سیستم وای فای امن داشته باشید؛ تنها راه‌حل شما استفاده از مودم یا روتری است که WPA3 را پشتیبانی می‌کند اما مسئله این است که کدام مودم‌ها از پروتکل رمزنگاری WPA3 پشتیبانی می‌کنند؟

بیشتر بخوانید: رمزنگاری وای فای WPA3 چیست و چه تفاوتی با WPA2 دارد؟

اجازه دهید ابتدا بگوییم کدام نسل از مودم‌ها مجهز به پروتکل WPA3 هستند؟ زمانی که استاندارد WPA3 معرفی شد؛ تقریبا آخرین نسل وای فای ۵ و شروع نسل وای فای ۶ بودیم. بنابراین، رده بالاترین مودم‌ها و روترهای وای فای ۵ یا نسل AC و عمدتا روترهای وای فای ۶ یا نسل AX به WPA3 مجهز هستند.نکته دیگر اینکه WPA3 عموما در روترها یافت می‌شود و به طور کلی مودم ADSL/VDSL وای فای ۶ انگشت‌شماری داریم که حالا بخواهیم بررسی کنیم آیا از WPA3 پشتیبانی می‌کنند یا خیر!

مودم ایسوس

با بررسی‌هایی که انجام دادم؛ متاسفانه فقط سه مودم ADSL/VDSL از WPA3 برخوردار هستند که البته دو تای آن‌ها هنوز وارد بازار نشدند. مودم ایسوس DSL-AX82U، مودم تی‌پی‌لینک X20-DSL و تی‌پی‌لینک X73-DSL از استاندارد وای فای ۶ و قابلیت WPA3 سود می‌برند که دو تا مودم تی پی لینک هنوز وارد بازار نشدند و شما فقط دست‌تان به مودم AX82U ایسوس با قیمتی بسیار بالا و نزدیک به ۱۰ میلیون تومان خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: معرفی ۳ مودم VDSL وای فای ۶

مسئله اینجا است که فناوری ADSL و VDSL در کل دنیا روی به فراموشی و حذف شدن است؛ بنابراین شرکت‌های شبکه‌ای اصلا مودم ADSL و VDSL تولید نمی‌کنند که بخواهند در آن از فناوری‌های روزی مانند WPA3 استفاده کنند.

در نبود مودم WPA3 راه‌حل چیست؟

روتر تی پی لینک

راه‌حل ساده است و نه فقط برای استفاده از WPA3 بلکه برای بهره‌گیری از سایر فناوری‌های جدید مانند وای فای ۶ نیز کاربردی است.

راه‌حل این است که یک مودم ADSL/VDSL قدیمی را به یک روتر وای فای ۶ نسل جدید جفت کنید یا به طور ساده با کابل شبکه وصل کنید و بعد وای فای مودم را خاموش و به وای فای روتر دو بانده یا سه بانده و پر قدرت و نسل جدید وصل شوید.

ویدیو: آیا دستگاه‌های قدیمی‌تر با روتر وای فای ۶ اینترنت سریع‌تری دارند؟ (تست عملی)

این راه‌کار خیلی ارزان‌تر از خرید یک مودم WPA3 برایتان تمام می‌شود. شما می‌توانید حتی همین مودم‌های ADSL قدیمی مانند دی لینک ۲۷۴۰U و ۲۷۵۰U یا تی‌پی‌لینک W9960 و W9970 و W8961N را به یک روتر وای فای ۶ نسبتا ارزان قیمت مانند تی پی لینک AX21 یا هواوی AX3 یا شیائومی AX1800 متصل کرده و از وای فای سریع‌تری سود ببرید.

این نکته را دقت کنید که حتما روتری انتخاب کنید که از WPA3 پشتیبانی کند. لزوما هر روتر وای فای ۶ از WPA3 پشتیبانی نمی‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا