راهنمای خرید

یک توصیه برای خرید مودم در این بازار خالی از مودم و سردرگم و بی‌سامان

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد و زمزمه‌هایی از اواخر سال پیش و شروع سال جدید و مشاهده تحرکات بازار شنیده می‌شد؛ بازار ایران از مودم ADSL و VDSL خالی شده است و اگر هم مودمی یافت شود؛ به قیمتی چند برابر تعرفه عادی آن به فروش می‌رسد.

فروشگاه‌های اینترنتی هیچ مودمی برای فروش ندارند و بازارهای فیزیکی دست‌شان خالی است. تقاضا برای خرید مودم در بازار به شدت افزایش پیدا کرده است و مردم دوست دارند مودم‌های متنوع و مناسبی خرید کنند ولی هیچ چیزی نیست.

چندین ماه است که واردات مودم به بهانه حمایت از کالای ایرانی و بومی متوقف شده است. یک شرکت تولیدکننده مودم داخلی هم توان پاسخ‌گویی به این حجم از تقاضای بازار را ندارد و از سوی دیگر مودم‌های او تنوع و توان فنی لازم برای بازار ایران را ندارند.

فقط چند مدل محدود مودم ADSL و VDSL با مشخصات فنی چند سال گذشته تولید یا مونتاژ می‌شود که اصلا نمی‌تواند حس تنوع‌طلبی بازار و مشتریان را تامین کند.

هفته پیش دبیر سندیکای مخابرات اعلام کرد با اتمام ظرفیت مودم‌های داخلی، اجازه واردات مودم صادر می‌شود. یعنی تولیدکننده داخلی تا به طور کامل محصولات خود را به فروش نرساند؛ خبری از واردات مودم نیست.

در این مطلب قصد نداریم درباره چرایی این تصمیم و تبعات آن یا درست و نادرست بودن آن صحبت کنیم و اینکه چه فاجعه‌ای در انتظار بازار مودم ایران، مشتریان و کلا اینترنت کشور است. 

اینکه قاچاق مودم رواج می‌یابد و مودم‌های اشغال دست دوم با قیمت‌هایی گزاف به مردم فروخته می‌شود و امنیت این مودم‌ها روی هوا است و کاربران ایرانی از فناوری‌های روز دنیا عقب می‌مانند و چه و چه …

چه باید کرد؟

بحثم این است که خوب حالا در این وضعیت چه باید کرد؟ اگر نیاز به خرید یک مودم ADSL یا VDSL داریم؛ چه راهکار و راه‌حلی وجود دارد؟

هیچ مودمی در بازار نیست حتی از نوع داخلی‌اش جز اینکه همان‌طور که در یک گزارش مفصل بررسی کردم؛ مودم‌های استوک و قدیمی اپراتورهای خارجی به صورت قاچاق وارد کشور شده و در سایت دیوار یا کانال‌های تلگرام و واتساپ به فروش برسند.

من چند راهکار در این شرایط بد بازار مودم متصور هستم:

۱- از خارج از کشور مودم بخریم و با استفاده از برخی سایت‌های سفارش‌دهنده ایرانی یا دوستان و آشنایان وارد ایران کنیم!

۲- منتظر بمانیم تا مودم‌های داخلی به تعداد زیاد وارد بازار شوند و بعد یکی از مودم‌های داخلی را خریداری کنیم!

۳- مودم استوک و قدیمی بدون گارانتی و حتی با وجود باگ‌ها و اشکالات زیاد از سایت دیوار و کانال تلگرامی بی‌صاحب و بی‌شناسنامه بخریم.

۴- دنبال مودم دست دوم در بازار باشیم.

۵- فعلا قید خرید مودم را بزنیم و چند هفته‌ای یا احیانا چند ماهی منتظر بمانیم تا ببینیم چه می‌شود.

۶- اگر مودم نویی در بازار پیدا شد ولی به هر قیمتی، برای خریدش لحظه‌ای درنگ نکنیم!

یک توصیه 

قطعا هریک از شما خواننده‌های عزیز براساس اولویت‌ها و نیاز خود مختارید یکی از راه‌حل‌های بالا را در پیش بگیرید.

فقط من یک توصیه دارم و اینکه اگر شرایط خرید دلاری مودم را ندارید و نمی‌توانید مودمی از بازارهای بیرون از کشور خریداری کنید و از سوی دیگر، احتیاج فوری و ضروری و اورژانسی به مودم ندارید؛ کمی برای خرید مودم دست نگه دارید و صبر پیشه کنید.

پیش‌بینی من این است که این وضعیت بازار مودم چندان دوامی نخواهد داشت و خود دولت متوجه اشتباه بزرگ و استراتژی غلط‌ خود شده و سریعا اجازه واردات مودم صادر می‌شود.

شرکت داخلی تولیدکننده مودم ثابت کرده ظرفیت و توان پاسخ‌گویی به حجم تقاضاهای بازار ایران را ندارد و دست تنها نمی‌تواند چندین میلیون مودم را طی یک ماه تولید کند و از سوی دیگر مردم اشتیاقی برای خرید این مودم‌ها ندارند جز اینکه دولت به اپراتورها بفروشد و بعد آن‌ها به مردم بدهد؛ مانند طرحی که مخابرات برای اینترنت VDSL اجرا کرد.

بنابراین؛ طی چند هفته یا نهایتا چند ماه بازار دوباره وضعیت متعادلی به خود می‌گیرد و شاهد موجود شدن انواع مودم‌ها در بازار خواهیم بود.

کمی صبر کنید و بعد یک مودم به‌روز و اکبند با قیمتی مناسب بخرید تا اینکه سراغ مودم‌های دست دوم یا استوک بروید و بعد پشیمان شوید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. این نیز بگذرد و ملت شریفی ک خودشون انتخاب کردن ک اینطوری زندگی کنن!!!!! با این مساله کنار میان …
    اتفاقا اخرش ب اجازه ورود این مودم ها ختم میشه ولی وقتی خوب ملت با قیمتای نجومیش کنار اومدن ینی بین بدِ گرونِ داخلی و گرونتر خارجی، با گرونه خارجی کنار اومدن …
    هر وقت تصمیم گیرنده های ممنوعیت ورود مودم های خارجی، با خطرات اتصال ب برنامه های پیام رسان های محبوب خارجی از طریق فیل.تر ش-کن و پرو-ک/۳۰ برای بچه های معصوم این مملکت اشنا بودن شدن و دلشون سوخت ک با هر … در فضای مجازی ب اجبار اشنا نشن،
    اونوقت ب این اشتباهشونم پی میبرن ..
    اونی رو ک خوابه میشه بیدار کرد ولی ….

  2. چرا همین وارد کننده ها کار مونتاژ را دنبال نمی کنند؟ حالا که بازار خوب است چرا کسی دنبال مونتاژ و سرهم کردن مودم ها در همین ایران نیست؟ این همه به چین سرکوفت زدیم که فقط مونتاژ میکنه یا کپی می زنه. الان هم موبایل شون پیشرفت کرد و هم خودروسازی شون. الانم زدند به تلویزیون و محصولات خانه هوشمند. چرا ما نتونیم از مونتاژ و کپی به جایی نرسیم؟ خودروسازی به جایی نرسید چون دولتی بود و کسی دلش به حالش نمی سوخت. این همه تحصیل کرده چرا از پس ساخت یک مودم بر نمی ایند؟ خداییش این واردکننده دلش به حال ما نمی سوزه. همون موقع ارزونی دلار تا گرونی آن، این ها فقط دنبال منافع خود بودند و هستند و خواهند بود و آنچنان عاشق و دلسوخته کاربر ایرانی نیستند. خیلی از امکانات مودم هایی که مدام تبلیغش میشه برای خیلی از ایرانی ها اصلا استفاده ای ندارد. نهایت یه گوشی به اینترنت متصل بشه و تمام.

  3. الان آخرای خرداد هستش تا کی باید صبر کنیم
    هر روز هم قیمت مودم و دلار میره بالا!!!!!!!!!!!!!!!!!
    مودم ۳۰۰ تومانی شده بالای ۱ میلیون و بازم داره میره بالا

  4. ۲ ماه گذشت !!!!
    چند ماه دیگه صبر کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    الان دلار شده ۲۴ تومان
    قیمت همین مودم ارچر وی ار ۴۰۰ شما هم شده دو میلیون و چهارصد !!!!!!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا