راهنمای خرید

ماجرای مودم‌های VDSL2 استوک talktalk یا هواوی HG655b در بازار ایران چیست و آیا این مودم‌ها را بخریم یا نه؟

همیشه با آشفتگی بازار، باید منتظر عرضه کالاها و محصولات نامرغوب و بی‌کیفیت یا جنس تقلبی بود.

دقیقا، مانند بازار مودم و تجهیزات شبکه خانگی در ماه‌های اخیر ایران که از یک سو کالایی برای عرضه وجود ندارد و از سوی دیگر تقاضا افزایش پیدا کرده است و برهم خوردن این تعادل ظاهرا دارد به سود دلالان و سوداگران و سودجویان بازار تمام می‌شود.

چون هر مودم استوک و بنجل و از رده خارج و احیانا ته دریا افتاده را دارند به کاربران بیچاره قالب می‌کنند. کاربر هم پول ندارد مودم بالای یک میلیون تومان بخرد؛ به ناچار حاضر می‌شود ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان بدهد و یک مودم بگیرد بلکه کارش راه بیفتد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به مودم ADSL۲+/VDSL۲ هواوی HG۶۳۰

چند وقت پیش در یکی از کانال‌های تلگرام بحثی درباره خرید مودم‌های استوک هواوی HG655b دیدم و اینکه خیلی بهتر از مودم‌های تولید داخل هستند و ارزان‌قیمت و چه و چه هستند. در آن زمان زیاد توجه نکردم و دنبال قضیه را نگرفتم.

اما چند روز پیش، یکی از خوانندگان عزیز سایت برایم آگهی فروش مودم‌های VDSL2 برندی به نام talktalk را فرستاد و نظرم را خواست و اینکه درباره‌اش بنویسم.

دیدن آگهی و خواندن توضیحات آن شروعی بر یک کاوش درباره این مودم بود. کاوشی که به اینجا ختم شد که مدت‌ها است مودم‌های ADSL2/VDSL2 استوک هواوی HG655b و HG655d که سال‌ها پیش توسط برخی اپراتورهای اماراتی و قطری و اروپایی استفاده شده و به مشترکان داده شده است؛ وارد ایران شده و به شکل‌های مختلفی فروخته می‌شوند.

مشخصات مودم هواوی HG655b

talktalk یا ooredoo نام‌های اپراتورها یا شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت کشورهای مختلف است و نام تولیدکننده مودم نیست.

آن چیزی که در بازار ایران عرضه می‌شود و در آگهی‌های شیپور یا برخی سایت‌های فروش استوک و همین‌طور کانال‌های تلگرام می‌بینیم؛ در حقیقت مودم‌های Huawei HG655b VDSL2 modem/router SIP VoIPx2 هستند که در شکل زیر مشاهده می‌کنید:

در برخی سایت‌ها و آگهی‌ها هم مودم هواوی HG655d را دیدم که به شکل زیر است و تفاوت مشخصات زیادی با HG655b ندارد:

هواوی HG655b مودمی قدیمی است و با کمی جست‌وجو در اینترنت می‌توانید مشخصات آن را پیدا کنید. یک مودم ADSL/VDSL2 با چیپ‌ست BCM6368V، وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n، چهار درگاه LAN صد مگابیتی و دو درگاه RJ11 برای VoIP و یک درگاه USB 2.0.

یعنی کمترین مشخصاتی که می‌توان برای یک مودم DSL در نظر داشت. این مودم طی سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ وارد بازارهای اروپایی و آسیای شرقی به همراه خاورمیانه شده است و اکنون یک محصول از رده خارج است.

ظاهر و مشخصات گول‌زننده‌ای دارد. مثلا درگاه‌های LAN و USB یا کلیدها و چراغ‌هایش این تصور را ایجاد می‌کند که مودم بسیار قوی و خوبی است ولی این‌طور نیست و در بازار ایران ارزان‌ترین مودم‌های VDSL2 از آن بهتر هستند.

آیا این مودم را بخرید یا نه؟

قطعا توصیه من خودداری از دادن پول برای چنین مودم‌هایی است.

اولا، در بازار ایران مودم‌هایی مانند دی‌لینک DSL-224 (حداکثر ۷۰۰ هزار تومان) یا تی‌پی‌لینک TD-W9970 (قیمت ۵۵۰ هزار تومان) و همین‌طور تی‌پی‌لینک TD-W9960 (حدودا ۸۰۰ هزار تومان) بسیار بهتر و دارای مشخصات و پردازنده به‌روزتر، گارانتی و خدمات پس از فروش هستند.

مهم‌تر اینکه این مودم‌ها را دست اول و نو و اکبند می‌خرید و یک مودم چند ماه کار کرده و با ده‌ها خطا و مشکل و باگ و فریم‌ویر قدیمی نیستند.

به آگهی شیپور توجه کنید. طرف خیلی صادق بوده و نوشته این مودم‌ها لاک شده هستند و باگ یوزرنیم می‌دهند و خودشان نتوانستند برطرف کنند. حالا شما باید مودمی بخرید که پیش از استفاده، ابتدا باگ‌ها و مشکلاتش را رفع کنید.

حتی من با جرات می‌گویم مودم‌های VDSL ایرانی برند یوتل مانند V301 یا V304 بهتر و خریدشان منطقی‌تر از مودم‌های استوکی مانند هواوی HG655b است.

نباید گوگل برخی شایعات و تبلیغات و جوزدگی‌های کاربران در فضای مجازی را خورد. هنگامی خرید مودم استوک ارزش دارد که شما یک مودم رده بالا و معروف و به‌روز دنیا را با قیمتی کمتر خریداری کنید نه اینکه مودمی که احتمالا برای دور ریختن و تبدیل به زباله شدن بوده را زنده کنید.

به هر حال، مودم‌های talktalk یا مودم‌های ooredoo یا هواوی HG655b و هواوی HG655d ارزش خرید ندارند و با همان پولی که می‌خواهید بپردازید؛ می‌توانید مودم‌هایی مانند یوتل V301، یوتل V304F، تی‌پی‌لینک TD-W9970 و مشابه آن‌ها را اکبند و نو با گارانتی بخرید.

در مطلب زیر ارزان‌ترین مودم‌های باکیفیت بازار ایران را معرفی کردم؛ اگرچه شاید الان ناموجود باشند ولی اندکی صبر کنید دوباره وارد ایران شده و به فروش می‌رسند:

۶ مودم روتر VDSL ارزان‌قیمت بازار ایران


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫15 دیدگاه ها

  1. کدوم مودم داخلی به گرد پای اروپایی میرسه اخه

    من چند نمونه ازین مودما گرفتم بازم کردم بردهای مودم های داخلی یک پنجم اینها هم کیفیت و قدرت نداره یکیشو کانفیگ کردم بسیار سرعت عالی و بدون قطعی داره کار میکنه

    در صورتی که tplink داشتم پدرمو در اورده بود ماهی یکبار باید ریست بشه

    اشغالترین این مودم ها چه از لحاظ سخت افزار چه از لحاظ سرعت نسبت به داخلی هت برتری دارند

  2. من از یه دوست عزیز در مشهد از همین مدل مودم تاک تاک خریدم
    خوشبختانه تونستیم فریمور رو عوض کنیم و راه افتاد
    سرعت بی نظیر هستش قابلیت نصب نرم افزار هم روی مودم دارند
    قابلیت هاشم فراوانه خیلی بیشتر از این مودم های الکی داخل بازار که قیمتاشون هم جدیدا سر به فلک رسیده
    بلد نیستید پست نزارید بابا…

  3. من خریدم باورم نمیشه که اینقدر سرعت عالی و بالا را پشتیبانی کنه. صادقانه بخرید چون من دارم وتکنیکی از این مودم استفاده میکنم. عالی است
    آقای محترم تجربه کار با این مودم را نداری داستان درست نکن

  4. سلام من مودم یوتلv301روخریداری کردم قطعی زیادی داشت وهیچ امکاناتی نداره گذاشتم کنار والان از دیوار همین مودم که گفتین هواویhg655روخریداری کردم هم مشکل قطعی درست شده هم سرعت نتم بیشتری شده هم امکاناتی بیشتراز اون مودم هست وقعا شما یه امتحان بکن بعد نظر بده تا بقیه هم مثل من گمرا نکنی مهندددددسسسس(؛

    1. با یک گل بهار نمی‌شود. یک یا دو تجربه دلیل نمی‌شود که بگوییم یک جنس خوب است.
      بحث کلی این است که ما ایرانی‌ها نباید عادت کنیم جنس بنجل دست دوم اشغال کشورهای دیگر را استفاده کنیم و افتخار هم داشته باشیم. راه را برای سودجویان باز کنیم و افرادی که زحمت می‌کشند و نمایندگی دارند یا دارند مودم تولید می‌کنند را نادیده بگیریم.

      1. چی میگی بنده خدا سرتو کردی توبرف مثل کبک من الان ۷،۸ماه یکسره دارم استفاده میکنم هیچ مشکلیم نداره قبلش مودم یوتل به اسم ایرانی ولی چینی آشغال با سه سال گارانتی گرفتم دیونم کرد بس مشکل داشت گارانتیشم الکیه با نصف اون پول این مودمو گرفتم حالامیخواد دسته دوم باشه بهتر از جنس نوی اشغاله به مودمای ایرانی میگن اشغال نه اونی که تو میگی

  5. با سلام
    دوست عزیز این مودم که میفرمایید vdsl ساپورت هم هست و بنده بدون هیچ مشکلی استفاده کردم و راضی بودم در ضمن دو تا پورت ویپ هم داره که میتونید دو تا خط روش رجیستر کنید.قیمت نو این مودم ۸۸ دلاره با یه سرچ تو اینترنت به راحتی می تونید قیمتش رو بدست بیارید.

  6. با سلام
    من از آبان ماه ۱۳۹۸ تا حال حدود ۲۰ عدد از این مودم ها را برای مشتریانم آوردم، تا حالا هیچکدام مشکلی نداشتند
    چند نوع فیرمویر هم دارند که تو اینترنت میتونی پیدا کنی و ئاپدیت هم بکنی، البته باید دانش کافی اینکار را داشته باشی.
    با تشکر از دوستان

  7. من خودم خانومم و چند نفر از دوستا استفاده میکنیم هم vdsl ام adsl
    هیچ مشکلی نداره
    کسی خواست نحوه کانفیگش رو تو پیجم پیام بده میگم بهش.
    adsl andishe

  8. من حدود یک ماه پیش این مودم رو به قیمت سیصد هزار تومن خریدم و خیلی خیلی راضی هستم، چهار تا پورت شبکه داره که مستقیم به لپتاپ، تلوزیون و اندروید باکس وصل شده و به نظرم خیلی بی نقصه و واقعا ارزش خرید داره، خواهشا اطلاعات نادرست به مردم ندید اونم فقط بخاطر اینکه به دروغ بخواید یک محصول رو خراب کنید باتشکر

  9. این مودم ها تحت اسم هایی همچون کیوتل یا ارودو و … داره عرضه میشه.
    مودم های خوبی بوده و خودشو نشون داده.
    ما بدی ندیدیم ازش
    واقعا نسبت به قیمتش میارزه.

  10. دوستان این دستگاه با اینکه قدیمی هستش اما سیستم عامل OpenWRT از اون پشتیبانی میکنه.
    نصب این سیستم عامل تمامی کمبود های دستگاه رو جبران خواهد کرد.
    توصیه بنده بر اساس تجربه شخصی استفاده از مودم های با پردازنده برادکام هستش. متاسفانه تمامی مودم های موجود بازار اعم از مودم های چینی یو تل و تی پی لینک و مودم های سه تا شش میلیونی ایسوس از پردازنده های مدیاتک استفاده می کنند.

  11. پیرو نظر قبلیم پشتیبانی سیستم عامل OpenWRT از این مدل محدود هست و درایور DSL ساپورت نمیشه پس نصبش توصیه نمیشود!
    اگر دنبال مودم نو با چیپست برادکام هستید دستگاه HG630 دقیقا چیپست همین مدل را دارد.
    اما به دلیل قدیمی بودن امکانات نرم افزاری آن بسیار محدود است و استفاده فقط در حالت بریج توصیه میشود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا