راهنمای خرید

آیا مودم ۴G تی‌پی‌لینک TL-MR6400 ارزش خرید دارد؟

مودم ۴G LTE تی‌پی‌لینک TL-MR6400 که در دل خودش یک روتر وای‌فای نیز دارد و جزو بهترین مودم‌های سیم‌کارتی آنلاک در بازار ایران است؛ این دو گانه را برای بسیاری از کاربران و مردم ایجاد کرد که آیا ارزش خرید دارد یا خیر؟

چون قیمت این مودم در بازار ایران و روزهای نخسین آذرماه ۹۹ به ۳.۵ میلیون تومان رسیده است. البته، برخی فروشنده‌ها با قیمت‌های پایین‌ترین تا ۳.۲۰۰ میلیون تومان هم این مودم را عرضه کردند ولی در کل محدده قیمتی این مودم از ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان است.

با این قیمت، مودم روترهای رومیزی آنلاک ۴G LTE دیگری هم در بازار یافت می‌شود که شاید از نظر سرعت اینترنت موبایل یا وای‌فای عملکرد بهتری دارند.

احازه بدهید ابتدا نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری و قابلیت‌های ارتباطی این مودم روتر ۴G LTE تی‌پی‌لینک داشته باشیم و بعد ارزش خرید آن را در مقایسه با دیگر مودم‌ها و برندها بررسی می‌کنیم.

مشخصات و ویژگی‌های تی‌پی‌لینک TL-MR6400

تی‌پی‌لینک TL-MR6400 یک مودم روتر ۴G LTE آنلاک نسبتا قدیمی است. در زمان خودش، شاید ۳ الی ۴ سال پیش جزو قدرتمندترین و بهترین مودم روترهای سیم‌کارتی دنیا بود و حسابی سروصدا کرد.

سرعت اینترنتی که ارائه می‌داد و بعد چندین کامپیوتر و لپ‌تاپ از طریق درگاه شبکه و کابل به این اینترنت وصل می‌شدند؛ باعث شده بود در دفاتر کاری و کسب‌وکارهای کوچک نیز محبوبیت بالایی پیدا کند و بهتر از مودم‌های ADSL بفروشد.

مودم ۴G نصب شده روی این دستگاه از رده LTE Cat 4 است که همه ما با آن آشنا هستیم. در این رده، حداکثر سرعت دانلود اینترنت موبایل به ۱۵۰ مگابیت و آپلود به ۵۰ مگابیت می‌رسد.

این مودم از باندهای رادیویی فورجی FDD-LTE Cat4 شامل ۸۰۰، ۹۰۰، ۱۸۰۰، ۲۱۰۰ و ۲۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و در TDD-LTE فقط از دو باند رادیویی ۲۳۰۰ و ۲۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی خواهد کرد.

بنابراین، این مودم برای سیم‌کارت‌های ۴G مناسب است ولی با اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت کار نخواهد کرد.

در وای‌فای، مجهز به استاندارد ۸۰۲.۱۱n با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است. دارای دو آنتن داخلی برای وای‌فای و دو آنتن خارجی برای ۴G LTE است.

به همین دلیل، در آنتن‌دهی بسیار خوب عمل می‌کند ولی در وای‌فای سرعت و برد موثر بالایی ندارد. آنتن‌ها جداشدنی هستند و می‌توانید با آنتن‌های اکسترنال قوی‌تری جایگزین شوند. این آنتن‌ها از کانکتور SMA سود می‌برند.

یک درگاه WAN صد مگابیتی دارد که می‌تواند برای LAN هم استفاده شود. سه درگاه LAN صد مگابیتی دیگر هم با درگاه RJ45 به همراه یک درگاه سیم‌کارت اندازه معمولی دارد. از کلیدهای روشن/خاموش دستگاه و وای‌فای برخوردار است و کلیدهایی هم برای WPS و ریست دارد. مجهز به باتری نیست و باید مستقیما به برق شهری وصل شود.

در امکانات نرم‌افزاری می‌توان به قابلیت‌هایی مانند DoS / SPI و Quality of Service و IPv6 و IPSec و PPTP و L2TP و DynDNS اشاره کرد.

آیا تی‌پی‌لینک MR6400 ارزش خرید دارد؟

نقاط قوت این مودم:

– پردازنده بسیار قوی به همراه حافظه رم بالا برای پردازش‌های سریع

– آنتن‌دهی موبایل بسیار خوب

– روتر و سوئیچ قوی دارای ۴ درگاه شبکه LAN

– آنتن‌های اکسترنال جداشدنی برای شبکه‌های موبایل

– انلاک بوده و قابلیت استفاده از هر سیم‌کارت اپراتوری روی آن

نقاط ضعف این مودم:

– فقط از اینترنت ۴G LTE پشتیبانی می‌کند که حداکثر سرعت دانلود به ۱۵۰ مگابیت می‌رسد.

– وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت که بسیار قدیمی است.

– درگاه‌های شبکه LAN صد مگابیتی نه هزار مگابیتی

وقتی به این مزایا و معایب نگاه می‌کنیم؛ تا حدودی مشخص می‌شود با چه دستگاهی روبرو هستیم.

قیمت این مودم حدود ۳.۵ میلیون تومان است. با همین قیمت و حتی ارزان‌تر می‌توان در بازار مودم‌هایی مانند تی‌پی‌لینک Archer MR200 را خرید که همین مشخصات مودم MR6400 را دارد ولی از وای‌فای دو بانده AC750 برخوردار است.

گزینه خرید بعدی مودم هواوی B612 است که از اینترنت ۴.۵G با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت برخوردار است ولی سرعت وای‌فای برابری با  مودم MR6400 دارد. البته قطعا کیفیت ساخت مودم تی‌پی‌لینک بهتر است.

حتی می‌توان مودم‌هایی مانند دی‌لینک DWR-M921 یا هواوی B315s-22 LTE را پیشنهاد داد که مشخصات یکسانی داشته ولی از قیمت کمتری برخوردار هستند.

بخواهم نتیجه‌گیری کنم؛ اگرچه مودم تی‌پی‌لینک MR6400 در کیفیت ساخت، آنلاک بودن، قدرت آنتن‌دهی بالا و درگاه‌های ارتباطی بسیار خوب است ولی مودم‌های به‌روزتر و قوی‌تری از آن در بازار با قیمت کمتر یافت می‌شود.

خرید این مودم را برای کاربران خانگی یا دفاتر کاری با دو الی سه کارمند پیشنهاد می‌کنیم و گرنه کاربران حرفه‌ای یا دفاتر کاری با تعداد زیاد کارمند باید سراغ مودم‌های سریع‌تر با وای‌فای دوبانده بروند.

نکته بسیار مهم: مودم تی‌پی‌لینک TL-MR6400 را با مودم تی‌پی‌لینک Archer MR600 اشتباه نگیرید. مودم ام آر ۶۰۰ یکی از خفن‌ترین مودم‌های LTE بازار است.

لینک خرید مودم تی‌پی‌لینک TL-MR6400 از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا