راهنمای خرید

بازار پر از مودم همراه شده است؛ چگونه یک مودم معتبر انتخاب کنیم؟

خوش‌بختانه، پس از نزدیک به یک سال کمبود محصول و برند در بازار شبکه ایران، این روزها شاهد حضور انواع مودم‌ها و برندها در فروشگاه‌ها و ویترین‌ها هستیم.

چند ماهی است که قیمت دلار و ارز یک ثبات نسبی پیدا کرده و واردکنندگان و شرکت‌ها اقدام به ورود و عرضه انواع مودم‌های ADSL و VDSL، مودم‌های همراه و جیبی و رومیزی ۴G کردند.

امسال، بازار شبکه در مقاطعی به اندازه‌ای کوچک و محدود شد که بیشتر از چند مدل خاص مودم ۴G یا ADSL در بازار پیدا نمی‌شد ولی اکنون ده‌ها مدل مودم با برندهای مختلف، کیفیت‌ها و قیمت‌های گوناگون، امکانات گسترده و فناوری‌های به‌روز پیدا می‌شود.

این اتفاق برای کاربران و خریداران یک خبر خوش بزرگ است. چون می‌توانند با دست باز در بازار دنبال خرید یک مودم مناسب نیازشان باشد و از نظر قیمتی در تنگنا قرار نگیرند. قطعا وقتی شما می‌توانید در یک محدوده قیمتی، از بین ۱۰ مدل مودم، یکی را انتخاب کنید؛ سراغ مودمی می‌روید که تمام مشخصات و ویژگی‌های مورد نیازتان را داشته باشد.

در میان انواع مودم‌ها و روترهایی که وارد بازار شده؛ در بخش مودم‌های ۴G شاهد تنوع و شلوغی بیشتری هستیم. این امر کاملا طبیعی است چون نزدیک به ۹۰ درصد کاربران اینترنت در ایران، کاربر اینترنت موبایل یا اینترنت همراه هستند و قاعدتا بازار بزرگ‌تری نسبت به مودم‌های ADSL و VDSL، مودم‌های TD-LTE، روترهای بی‌سیم و دیگر تجهیزات شبکه دارد.

دو روی سکه

کافی است که سری به بازار شبکه بزنید یا در چند فروشگاه معتبر برای مودم ۴G بگردید تا انواع مدل‌ها و مشخصات را پیش‌روی خود ببینید. از مودم‌های معروف و ساخت سال ۲۰۲۰ و قبل‌تر از آن سال ۲۰۱۹ تا مودم‌هایی گمنام و ناشناخته با مشخصات و ویژگی‌هایی نه چندان به‌روز متعلق به سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳!

برخی مودم‌ها را شرکت‌های معتبر و کاملا شناخته شده بازار شبکه ایران عرضه کردند و برخی مودم‌ها هیچ‌گونه گارانتی ندارند و به صورت دست دوم و استوک به فروش می‌رسند. به‌ویژه، در سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور یا کانال‌های تلگرامی و واتساپی می‌توان انواع مودم‌های همراه را مشاهده کرد که بعضا قیمت‌های بسیار ارزانی هم دارند.

طبیعتا در بازه قیمتی هم شاهد این تنوع هستیم. شما اکنون می‌توانید یک مودم ۴G را از قیمت ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان در بازار پیدا کنید.

من ضمن اینکه خوشحالم بازار شبکه ایران دچار تنوع و گستردگی محصول شده و همیشه این اتفاق را مثبت و مزیت برای هر دو طرف ماجرا، یعنی کاربران و فروشندگان می‌دانم؛ چون یک فضای رقابتی ایجاد می‌کند و مشتری می‌تواند آزادانه انتخاب کند و فروشنده هم می‌تواند روی جنس خودش تبلیغات و بازاریابی داشته باشد؛ اما افت‌هایی هم دارد که این روزها شاهدش هستم.

همین‌طور که در این بازار شاهد ورود مودم‌هایی از رده LTE Cat 18 با سرعت ۱.۲ گیگابیت یا LTE Cat 12 با سرعت ۶۰۰ مگابیت هستیم؛ شاهد ورود مودم‌هایی کاملا منسوخ شده رده LTE Cat 4 با مشخصات و شرایط بسیار پایین خواهیم بود.

همین‌طور که در این بازار مودم‌هایی وارد شدند که همین الان بهترین اپراتورهای دنیا آن‌ها را استفاده کرده و به مشتریان خود می‌فروشند؛ شاهد ورود مودم‌هایی هستیم که در واقع بیرون‌ریز و اشغال و ته مانده اپراتورهای موبایل در چند سال پیش هستند و به جای معدوم شدن؛ سر از بازار ایران درآوردند.

و همین‌طور که برندهای معتبری اقدام به وارد کردن مودم‌های مطرح دنیا کرده و گارانتی‌های معتبری ارائه می‌دهند و تا آخر همراه مشتری هستند؛ شاهد برخی سایت‌ها، کانال‌ها و فروشنده‌های بی‌نام و نشانی هستیم که فقط مودم را به مشتری انداخته و دیگر هیچ خدمات پس از فروشی ندارند.

به توصیه دوستان و برای اینکه در این بازار بتوانیم یک مودم خوب و معتبر خریداری کنیم و سراغ مودم‌های مشکل‌دار و بدون گارانتی و معیوب نرویم که در واقع هدر دادن پول و سرمایه است؛ ۵ نکته خرید مودم زیر را یادآوری می‌کنم:

۵ نکته مهم برای خرید مودم خوب و معتبر

۱- از فروشگاه معتبر بخرید: شاید چند ماه پیش ناچار بودید برای خرید یک مودم خوب سراغ سایت‌های دیوار و شیپور بروید یا در کانال‌های تلگرامی و فروشنده‌های دست دو دنبال خرید یک مودم خوب و ارزان باشید ولی این روزها به قدری مودم‌های متنوع و با قیمت مناسب از سوی واردکنندگان معتبر و فروشگاه‌های شناسنامه‌دار وارد بازار شده که دیگر دلیلی ندارد از یک فروشگاه گمنان خرید کنید.

۲- با گارانتی اصل بخرید: ما در دنیای خدمات پس از فروش، گارانتی یک ساله شرکتی یا گارانتی یک ساله فروشگاهی نداریم. گارانتی یک جنس باید شناسنامه‌دار و تمام شرایط و ضوابط آن مشخص باشد. مهم این نیست که یک فروشگاه نوشته باشد این مودم را با گارانتی می‌دهد؛ مهم این است که چه گارانتی می‌دهد و از کدام شرکت؟ آیا شرکت گارانتی‌کننده دارای نمایندگی‌های تعمیر و سرویس در ایران است؟ واقعا اگر مودم خراب شود یا عیبی پیدا کند؛ این فروشگاه می‌تواند آن را تعمیر کند؟ یک درصد احتمال بدهید مودمی که برایش چندین میلیون تومان پول دادید؛ چند ماه دیگر خراب می‌شود؛ آیا برگه گارانتی آن کمکی به شما خواهد کرد؟

۳- رجیستر شده بخرید: مسئله دیگری که اهمیت دارد و باید مدنظر خریداران مودم باشد؛ بحث رجیستر شدن مودم‌ها است. هنوز طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه سراغ مودم‌ها نیامده ولی باید در نظر گرفت که دیر یا زود سراغ مودم‌ها هم می‌آید. پس، باید در بازار مودمی خریداری کنیم که رجیستر شده باشد یا آن‌قدر معتبر و دارای کارت ضمانت کالا و اصل باشد که بدانیم در صورت نیاز توسط فروشنده رجیستر می‌شود یا خودمان می‌توانیم آن را رجیستر کنیم. مودم‌هایی که بدون کارت گارانتی و برچسب‌های مخصوص وزارت بازرگانی، بدون جعبه و شارژر و دفترچه راهنما و … به فروش می‌رسند؛ قطعا در بحث رجیستری مشکلاتی دارند.

۴- اصل بخرید: مانند مورد اول، این روزها خرید مودم دست دوم منطقی نیست و بهتر است دنبال خرید مودم‌های دست اول و کاملا اصل بروید. مطمئن باشید با قیمت و بودجه‌ای که در نظر دارید؛ یک مودم اصل و با کیفیت برای شما در بازار یافت می‌شود و نیازی نیست سراغ محصولات استوک و درجه دوم بروید.

۵- با تحقیق بخرید: کمی در اینترنت جست‌وجو کنید؛ نظرات و بررسی‌های سایت‌های مختلف درباره آن مودم را بخوانید؛ حتما سراغ نظرات کاربرانی که این محصول را خریدند؛ بروید و ببینید چه مزایا و معایبی درباره مودم ذکر کردند. آیا از شرکت فروشنده و گارانتی‌کننده راضی هستند؟ اگر مودم آن‌ها مخدوش و معیوب بوده؛ شرکت فروشنده پس گرفته و تعویض کرده است؟ آیا توانسته مودم را تعمیر کند؟ بسته‌بندی و کیفیت خدمات پس از فروش چگونه است؟

هنگامی که با چشم باز خرید کنید؛ حتی اگر بخواهید یک مودم چند صد هزار تومانی بخرید؛ باز شما برنده هستید و از خرید خود لذت می‌برید ولی وقتی مودم را از فروشگاهی نامعتبر خریداری کنید و بدون گارانتی؛ حتی اگر نصف قیمت هم بخرید دائم این استرس را دارید که اگر خراب شود؛ چه باید کرد!

بازار این روزهای شبکه و مودم بسیار رنگارنگ و متنوع و دل‌چسب است؛ به شرط اینکه هوشمندانه و با دقت خرید کنید و فریب نخورید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا