راهنمای خرید

مزایا و معایب مودم ایرانسل LH96: چقدر این مودم ۴G جیبی ارزش خرید دارد؟

با اندکی جست‌وجو می‌توان مودم‌های جیبی بسیار سریع‌تر، با کیفیت‌تر و ارزان‌تری پیدا کرد

مودم LH96 یکی از قدیمی‌ترین مودم‌های ۴G LTE ایرانسل است. شاید یکی از اولین مودم‌های ۴G که ایرانسل در بازار ایران عرضه کرد و تا به امروز هم ادامه دارد.

اندازه کوچک، کیفیت ساخت خوب و سادگی در استفاده و اتصال به اینترنت همراه باعث شد بسیاری از کاربران از خرید آن راضی باشند و فروش بالایی در ایران داشته باشد و به معروفیت برسد. البته، نه به اندازه مودم ایرانسل TF-i60 ولی همیشه یکی از مودم‌های جذاب و دلربای ایرانسل؛ به‌ویژه برای کاربران میان رده بوده است.

شاید تا چند سال پیش می‌توانستیم بگوییم مودم LH96 ارزش خرید دارد و آن را به کاربران توصیه کنیم. در آن زمان، تازه فناوری و شبکه‌های موبایل ۴G LTE وارد بازار شده و سرعت ۱۵۰ مگابیت برای هر کاربری کافی که بود هیچ؛ بلکه بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هم بود.

افزون بر این، مودم‌های جیبی ۴G زیادی در بازار یافت نمی‌شد و مودم ایرانسل LH96 برای خودش سلطنت می‌کرد. قیمت این مودم هم بسیار پایین و در حدود ۲۰۰ هزار تومان بود.

اما این روزها، بازار مودم ایران مملو از مودم‌های جیبی و همراه با کیفیت، از برندهای معروف و با سرعت‌های بالا است. مودم‌هایی که انواع ویژگی‌ها و امکانات اضافه‌ای به کاربران می‌دهند و از نظر شاخص‌های اصلی مانند آنتن‌دهی، سرعت اینترنت موبایل، سرعت وای‌فای، باتری و مشخصات دیگر بهتر از مودم LH96 هستند. جالب‌تر اینکه این مودم‌ها ارزان‌تر هم هستند!

مودم LH96 در بازار قیمتی حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان دارد. البته، برخی فروشگاه‌ها با تخفیف به قیمت ۱.۶ و ۱.۷ میلیون تومان هم این مودم را می‌فروشند. از آن سو، برخی فروشگاه‌ها به قیمت ۲.۹ میلیون تومان با بسته‌های ایرانسل و سیم‌کارت فورجی به مشتری می‌دهند.

با همین قیمت در بازار می‌توان مودم‌های بسیار خوبی مانند آلکاتل EE71، تی‌پی‌لینک MR200، نزتک ۹۹C که یک پاوربانک هم هست، هواوی E5577c، تی‌پی‌لینک M7350، آلکاتل EE70 و غیره اشاره کرد.

خوب، پس چرا این روزها باید سراغ خرید مودم LH92 برویم؟

مزایای مودم ایرانسل LH96

اینکه ایرانسل این مودم را عرضه می‌کند؛ می‌تواند یک مزیت باشد یا خیر؛ کمی شک دارم.

این روزها دیگر همه کاربران متوجه شدند می‌توانند روی هر مودم ۴G، سیم‌کارت ایرانسل را انداخته و به اینترنت همراه وصل شوند. زمانی تصور می‌کردند فقط با مودم‌هایی که آرم ایرانسل را دارند می‌توان به اینترنت موبایل ایرانسل وصل شد.

و همان‌طور که گفتم؛ یک زمانی بازار مودم ایران بسیار کوچک و خلوت بود. به راحتی یک مودم همراه و جیبی خوب در آن یافت نمی‌شود و مردم سردرگم بودند کدام مودم را بخرند. اما این روزها ده‌ها مدل مودم ۴G جیبی در بازار ریخته و انتخاب هم سخت و هم آسان شده است.

بنابراین، مودم ایرانسل LH96 بزرگ‌ترین مزیت خود که ارائه‌کننده آن ایرانسل است را از دست داده است. به علاوه اینکه لاک بودن مودم از سوی ایرانسل برای کاربر نه مزیت بلکه یک عیب و محدودیت بزرگ شده است.

با این تفاسیر، هنوز چند مزیت خوب در مودم LH96 هست:

۱- اندازه کوچک و قابل حمل: تقریبا همه خریداران این مودم از اندازه و وزن آن راضی هستند. به اندازه یک کف دست است و به راحتی می‌توان همراه خود هرکجا برد و دردسری برای جابه‌جایی ایجاد نمی‌کند.

۲- کیفیت ساخت بالا: اگر مودم LH96 را از ارتفاع بالایی به پایین پرت نکنید و همین‌طور ضربه و فشار سنگینی به آن نزنید؛ سال‌ها برای شما کار می‌کند. کیفیت بدنه خوبی دارد و همین باعث می‌شود آنتن‌دهی رضایت‌بخشی داشته باشد.

۳- تعویض آسان باتری: یکی از مشکلات مودم‌های جیبی، خرابی باتری آن‌ها پس از مدتی کار کردن است. برای برخی مدل‌ها به راحتی در بازار باتری نو پیدا نمی‌شود ولی مودم LH96 چون ایرانسل آن را پشتیبانی می‌کند؛ در بازار به سادگی می‌توان باتری جدید پیدا کرد و به جای باتری خراب شده زد.

۴- آنتن‌دهی خوب: این مورد را هم تقریبا همه خریداران تایید کردند. اگرچه مودم از رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت است ولی آنتن‌دهی خوب مودم باعث می‌شود شما همیشه یک سرعت اینترنت بالا داشته باشید. این یک مزیت بزرگ برای مودم‌های جیبی LTE است.

معایب مودم ایرانسل LH96

به نظرم بزرگ‌ترین عیب این مودم، لاک یا قفل بودن مودم برای استفاده از سیم‌کارت‌های اپراتورهای دیگر است. کاملا طبیعی است شما در نقطه‌ای قرار بگیرید که ایرانسل هیچ‌گونه آنتن‌دهی ندارد یا اینکه آنتن‌دهی آن ضعیف است. در اینجا، کاربر حق دارد که سیم‌کارت اپراتور دیگری را برای دسترسی به آنتن‌دهی بالاتر و اینترنت بهتر استفاده کند.

اما مودم LH96 فقط از سیم‌کارت‌های ایرانسل پشتیبانی می‌کند. این یک عیب بزرگ برای مودم است. به ناچار، برخی از کاربران این مودم پس از مدتی مجبور می‌شوند دنبال روش‌هایی برای آنلاک کردن مودم LH96 بروند.

دیگر عیب‌های بزرگ مودم LH96 به شرح زیر هستند:

۱- حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت: این روزها بیشتر کاربران دنبال یک مودم ۴.۵G با حداقل سرعت ۳۰۰ مگابیت هستند. حتی شاهد ورود مودم‌های جیبی با سرعت ۶۰۰ مگابیت هم در بازار ایران هستیم.

۲- وای‌فای تک بانده: وای‌فای این مودم از استاندارد ۸۰۲.۱۱n و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است. ۳۲ کاربر می‌توانند به طور همزمان به مودم و وای‌فای آن وصل شوند اما تجربه‌های کاربران نشان می‌دهد نمی‌توان انتظار بالایی از وای‌فای آن داشت و بیشتر از ۲ یا ۳ کاربر و دستگاه نمی‌توانند وصل شوند.

۳- باتری کوچک: وقتی درباره یک مودم جیبی صحبت می‌کنیم؛ اولین مسئله مهم باتری است. در بازار غالب مودم‌ها باتری حدود ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی دارند و حتی مودم‌هایی با باتری ۵ و ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی داریم اما باتری مودم LH96 فقط ۲۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی است که طبیعتا نباید انتظار داشت بیشتر از ۵ الی ۶ ساعت شارژ بدهد.

۴- شارژ کند: گزارش کاربران نشان می‌دهد سرعت شارژ باتری پایین است و باید زمان طولانی منتظر ماند تا باتری فول شود.

۵- سخت‌افزار ضعیف: دیر روشن می‌شود؛ گاهی هنگ می‌کند و کلا سرعت کارها روی آن پایین است. به‌ویژه برای زمانی که بخواهید با چند دستگاه به وای‌فای وصل شوید.

۶- قیمت بالا: در بخش نخست این مقاله اشاره کردیم این مودم از ۲ الی ۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با توجه به اینکه مودمی است که خود اپراتور وارد بازار کرده و آن را برای سیم‌کارت خودش لاک می‌کند؛ باید با قیمت بسیار پایین‌تری به فروش می‌رسید. در این رده قیمتی مودم‌های بسیار بهتر و سریع‌تر و با کیفیت‌تری می‌توان خرید.

مودم ایرانسل LH92 را بخریم؟

اگر در سال ۱۳۹۶ بودیم؛ پیشنهاد خرید مودم ایرانسل LH96 را می‌دادیم ولی اکنون در سال ۱۴۰۰ هستیم و مودم‌های بسیار باکیفیت‌تری در بازار یافت می‌شود.

مودمی مانند تی‌پی‌لینک M7350 همان رده LTE Cat 4 مودم LH96 را دارد ولی از کیفیت بهتری برخوردار بوده و باتری قوی‌تری دارد. قیمت آن هم ارزان‌تر است.

مودم‌های سری آلکاتل EE70 و EE71 باز هم در رده قیمتی LH96 هستند یا با تخفیف‌های ویژه آن‌ها را می‌توان ارزان‌تر خرید ولی از نظر مشخصات، سرعت و کیفیت اصلا قابل مقایسه با مودم ایرانسل نیستند.

در بازار مودمی مانند نزتک ۹۹C را داریم که از باتری ۵ هزار میلی‌آمپرساعتی برخوردار است و قابلیت پاوربانکی هم دارد به همراه انواع درگاه‌ها و امکانات ولی بسیار ارزان‌تر از مودم LH96 است.

اگر قرار است یک مودم با کیفیت پایین و از برندی ناشناخته خریداری کنیم؛ چرا پول کمتری ندهیم یا اینکه امکانات و قابلیت‌های بیشتری دریافت نکنیم؟

با کمی جست‌وجو در بازار و فروشگاه‌های مودم، می‌توانید مودم‌های بسیار بهتر و حتی سریع‌تر در رده LTE Cat 6 یا ۴.۵G و البته با قیمت پایین‌تر از مودم ایرانسل LH96 پیدا کنید.

خرید مودم ایرانسل LH92 از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا