نقد و بررسی

نگاه نزدیک و بررسی تخصصی مودم نزتک ۹۹C

این مقاله برای افرادی است که تصمیم به خرید مودم ۴G نزتک ۹۹C گرفتند ولی می‌خواهند بدانند دقیقا سرعت اینترنت و وای‌فای این مودم چقدر است یا دوام شارژ باتری آن به چند ساعت می‌کشد!

قبلا، درباره مودم همراه و جیبی دو سیم‌کارته نزتک ۹۹C یک بررسی مفصل نوشتم و دوباره نمی‌خواهیم همان صحبت‌ها را تکرار کنیم.

در بررسی قبلی، فرصتی نشد از نزدیک و به صورت آزمایشگاهی تست سرعت اینترنت و وای‌فای بگیریم. شرکت هایپرسل لطف کردند و دوباره این مودم را در اختیار ما قرار دادند تا یک هفته‌ای با آن کار کرده و از نزدیک کارایی آن را بررسی کنیم. 

لذا، این مقاله بیشتر روی تست‌های عملی و بررسی کارایی مودم نزتک ۹۹C تمرکز دارد و البته یک مرور کلی بر مشخصات و سخت‌افزار آن خواهیم داشت.

نگاهی کلی به مودم نزتک ۹۹C

محصول Naztech NZT-99c یک مودم قابل حمل ۴G و دو سیم‌کارته است. در میان مودم‌های نزتک فقط ۹۹C دو سیم‌کارته است و مودم‌های ۷۷C و ۹۹B تک سیم‌کارته هستند.

همین دو سیم‌کارته بودن مودم یک ویژگی بسیار مهم برای برخی از کاربران است. به راحتی می‌توانید دو سیم‌کارت همراه اول و ایرانسل را درون مودم بیندازید و بعد با فشار دادن یک کلید بین آن‌ها سوئیچ کنید.

این مودم از باتری ۵۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی برخوردار است تا بتواند نقش پاوربانک را هم برای دیگر دستگاه‌های موبایل و همراه ایفا کند.

ظرفیت باتری این مودم هم بسیار شگفت‌انگیز است؛ چون مودم‌های همراه دیگر معمولا ظرفیتی ۲ تا ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی دارند. بنابراین، شما با خرید یک مودم همراه در واقع یک پاوربانک همراه هم برای خودتان خریداری کردید تا در سفر و مکان‌های مختلف به داد گوشی موبایل و هدفون بی‌سیم شما برسد.

این مودم از رده LTE Cat 4 با سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. شاید تنها آرزوی ما درباره این مودم، LTE Cat 6 بودن آن است.

از تمام فرکانس‌های رادیویی و سیم‌کارت‌های موبایل اپراتورهای ایران پشتیبانی می‌کند و ۱۰ نفر به طور همزمان می‌توانند به وای‌فای آن وصل شوند.

وای‌فای مودم نزتک ۹۹ سی تک بانده و مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱n است. در بخش بررسی مفصل درباره این ویژگی صحبت می‌کنیم.

از دیگر قابلیت‌های مودم نزتک ۹۹C باید به قابلیت تقویت‌کنندگی وای‌فای یا رپیتر بودن آن اشاره کنیم و اینکه از ارسال و دریافت پیامک پشتیبانی می‌کند.

یک مزیت بسیار بزرگ و مهم دیگر این مودم همراه که باز در میان مودم‌های ۴G کم‌تر دیده می‌شود؛ برخورداری از درگاه شبکه LAN است تا بتوان لپ‌تاپ یا کامپیوتر را با کابل شبکه به مودم وصل کرد!

طراحی

وقتی این مودم را در دست می‌گیرید؛ کیفیت بالای بدنه دستگاه را حس خواهید کرد. خیلی زود از کار با آن لذت خواهید برد و یک تجربه شیرین اتصال به اینترنت موبایل در هر زمان و در هر مکانی را خواهید داشت.

این مودم شاید در مقایسه با مودم‌های همراه دیگر کمی سنگین‌تر و دارای ضخامت بیشتری باشد که به خاطر باتری ۵۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن است ولی باز هم راحت می‌توانید با خود همه‌جا ببرید و از آن استفاده کنید.

کیفیت کلید پاور، صفحه‌نمایش، اسلات‌های سیم‌کارت و کارت حافظه خوب است و در کار با آن‌ها مشکلی نخواهید داشت.

درگاه‌های LAN و USB 2.0 و Micro USB در بخش پایینی مودم هستند و باز با فاصله مناسبی از یکدیگر قرار گرفتند تا در هنگام وصل و قطع کردن کابل‌ها مشکلی برای درگاه کناری به وجود نیاید.

همراه مودم و در جعه آن علاوه بر کابل میکرو یواس‌بی، پوکه‌های سیم‌کارت در اندازه‌های مختلف قرار داده شده است تا بتوانید به راحتی سیم‌کارت نانو خود را به یک سیم‌کارت معمولی تبدیل کنید و داخل مودم قرار دهید.

در صفحه‌نمایش مودم نیز اطلاعاتی مانند وضعیت باتری، وضعیت وای‌فای، آنتن‌دهی، پیامک‌ها، سیم‌کارت فعال و اطلاعات اتصال به وای‌فای را مشاهده می‌کنیم.

در مجموع یک مودم همراه و جیبی واقعی است و بدنه آن کیفیت ساخت خوب و طراحی آن دارای عیب بزرگی نیست.

ارزیابی سرعت اینترنت

اولین تست‌های ما روی سرعت اینترنت متمرکز بود. در این تست‌ها از ابزار آشنای Speedtest استفاده کردم.

ابتدا باید بگیم چه انتظاری از یک مودم ۴G با سرعت ۱۵۰ مگابیت داریم؟ یک مودم ۴G به طور متوسط باید سرعتی بین ۲۰ الی ۳۰ مگابیت داشته باشد. در بهترین حالت سرعت به نزدیکی ۵۰ مگابیت می‌رسد و در بدترین حالت سرعت زیر ۱۰ مگابیت است.

روی مودم نزتک ۹۹C بارها و بارها و در مکان‌های مختلف اقدام به تست سرعت دانلود اینترنت کردیم و نتایج از ۱۳.۱ مگابیت تا ۲۴.۳ مگابیت متفاوت بود. بیشترین نتایج حوالی ۱۶ الی ۱۹ مگابیت به دست آمده است. 

در تست سرعت آپلود هم از ۱۳.۷ تا ۱۷.۹ مگابیت به دست آمده است. این سرعت‌ها با گوشی موبایل و ارتباط وای‌فای با مودم به دست آمدند.

وقتی مودم را با کابل شبکه به لپ‌تاپ وصل کردیم و دوباره تست سرعت گرفتیم؛ نتایج تفاوت چندانی با حالت وای‌فای نداشتند و باز سرعت اینترنت بین ۱۶.۳۵ تا ۱۹.۲ مگابیت بودند. البته قطعا پایداری اینترنت در این وضعیت بهتر است.

این نتایج تست سرعت به ما می‌گوید سرعت اینترنت مودم نزتک ۹۹ سی معمولی و متوسط رو به بالا است. یعنی می‌توانید در سفر، دانشگاه، مدرسه، محیط کار، هتل، کافی‌شاپ و جاهای دیگر روی اینترنت این مودم حساب باز کنید.

میانگین سرعت اینترنت ۱۶ تا ۱۹ مگابیت برای کارهای روزانه و در حال حرکت بسیار مناسب است و اصلا سرعتی کمی نیست!

با نرم‌افزار PingPlotter هم وضعیت پینگ شبکه روی این مودم را گرفتیم که در تصویر زیر برای یک بازه زمانی ۱۰ دقیقه‌ای مشاهده می‌کنید:

بیشتر اوقات پینگ روی ۴۵ تا ۵۰ میلی‌ثانیه است و نوسان بدی ندارد. البته، در نقاطی یک باره پینگ به بالای ۳۰۰ میلی‌ثانیه هم رفته است که لازمه ارتباطات موبایل و بی‌سیم است.

ارزیابی وای‌فای

معمولا مودم‌های همراه و جیبی بیشتر روی اینترنت و قابلیت‌های مودمی تاکید دارند تا روی وای‌فای و هات‌اسپات ولی از یک مودم بدون هات‌اسپات وای‌فای نمی‌شود استفاده کرد!

مودم نزتک ۹۹C دارای تراشه وای‌فای سری N با سرعت حداکثر ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است. یک وای‌فای تک بانده که در بهترین حالت می‌تواند سرعتی نزدیک به ۵۰ مگابیت برای کاربران ارائه دهد.

همزمان ۱۰ نفر می‌توانند به وای‌فای این مودم وصل شوند. اگر یک خانواده ۴ نفره را در نظر بگیریم؛ می‌توان متصور بود دو گوشی موبایل، یک لپ‌تاپ و یک تبلت به این وای‌فای وصل شوند. حالا سوال اساسی این است که مودم می‌تواند جوابگوی نیاز این خانواده ۴ نفره باشد؟

با استفاده از دو نرم‌افزار WiFi Utility و WiFi Analyzer به بررسی وضعیت سیگنال‌دهی، قدرت آنتن‌دهی و سرعت وای‌فای این مودم پرداختیم.

در فاصله ۲ متری مودم، قدرت آنتن‌دهی منفی ۴۸ دسی‌بل است و سرعت وای‌فای حدودا ۳۴ مگابیت بر ثانیه است.

در فاصله ۵ متری مودم، قدرت آنتن‌دهی به منفی ۵۵ دسی‌بل رسیده و سرعت وای‌فای ۲۴ مگابیت بر ثانیه است.

در فاصله‌های ۱۰ و ۱۵ متری از مودم، به ترتیب قدرت سیگنال‌ها منفی ۶۵ و ۷۲ دسی‌بل هستند و سرعت نیز به طور میانگین ۱۹ و ۱۴ مگابیت است.

در فاصله ۲۰ متری با سرعت ۸.۶ مگابیتی وای‌فای روبرو شدیم و قدرت سیگنال‌ها هم زیر ۸۰ سی‌بل بود.

این آمارها چه می‌گویند؟ بهترین بازه مسافتی استفاده از این مودم تا ۱۰ الی ۱۲ متری آن است. در این باز می‌توان با چند دستگاه به اینترنت حمله برد و کارهای روزانه را انجام داد ولی در فاصله‌های دورتری مانند ۲۰ متر و بالاتر، سرعت وای‌فای و اینترنت پایین است.

معمولا هم مودم‌های همراه در نزدیکی دستگاه‌ها و کاربران هستند و هیچ‌کسی به مودم همراهی در فاصله ۲۰ متر دورتر از خود وصل نمی‌شود.

ارزیابی باتری

گفتیم روی مودم نزتک ۹۹ سی شاهد یک باتری ۵۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی هستیم که نقش پاوربانک را هم ایفا می‌کند.

خود شرکت نزتک می‌گوید این ظرفیت باتری برای ۸ تا ۱۰ ساعت استفاده از وای‌فای و اینترنت موبایل کافی است. مدت زمان آماده باش دستگاه هم نزدیک ۱۲ ساعت است. شارژ دستگاه به طور کامل هم مدت زمانی ۶ ساعته نیاز دارد.

اما آزمایش‌های ما چه چیزی نشان دادند. ابتدا مودم را کامل شارژ کردیم و بعد با یک لپ‌تاپ به وای‌فای مودم از فاصله تقریبا ۳ متری وصل شدیم و کارهای روزانه خودمان مانند وب‌گردی، دانلود از سایت‌ها، پست گذاشتن روی شبکه‌های اجتماعی و غیره را دنبال کردیم. 

سرعت ۶ ساعت و ۲۳ دقیقه مودم خاموش شد. احتمال می‌دهیم با کمی کاهش کارها می‌شد تا ۷ ساعت از مودم استفاده کرد. 

حتی اگر در بدترین حالت تصور کنیم مودم ۶ ساعت یا کمی بیشتر شارژ باتری دارد؛ باز هم برای مصارف بیرون از خانه خوب است. تقریبا شما می‌توانید کل طول مسافرت از تهران به شمال را به اینترنت وصل باشید.

اگر با چند دستگاه به مودم وصل شوید؛ سرعت خالی شدن شارژ باتری بیشتر است و ۲ الی ۳ ساعت بیشتر دوام نمی‌آورد.

اما سرعت شارژ شدن باتری مودم به خاطر آداپتور برق معمولی و درگاه USB 2.0 کند است. در تست‌هایی که ما کردیم؛ خیلی بیشتر از ۶ ساعت زمان برای شارژ دستگاه نیاز است و گاها باید تا ۸ ساعت به برق وصل باشد.

شارژ دستگاه دیگری توسط پاوربانک این مودم هم این کندی را دارد ولی بهتر از خاموش شدن گوشی موبایل در زمان‌هایی است که اصلا به پریز برقی دسترسی ندارید. در واقع، سرعت شارژ دستگاه‌های همراه توسط مودم نزتک ۹۹ سی پایین‌تر از پاوربانک‌های معمولی است.

حرف آخر

نزتک ۹۹C یک مودم ۴G خوب برای کارهای روزانه و همسفری بسیار مفید برای گردش و سفر و تردد در شهر است.

سه مزیت بزرگ این مودم، آنتن‌دهی و سرعت اینترنت خوب، پشتیبانی از دو سیم‌کارت و ظرفیت باتری ۵۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای ۶ الی ۷ ساعت کار با اینترنت است.

روی گارانتی سه ساله هایپرسل و فیلم‌های آموزشی این شرکت در آپارات هم باید حساب ویژه‌ای باز کنید.

خرید مودم نزتک ۹۹C از دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    به نظرتون بین چند مدل پایین کدوم سرعت بالایی در مناطق روستایی داره ؟
    ۱-مودم ۴G هوآوی مدل E3272 به همراه روتر دی-لینک مدل DWR116
    ۲-مودم ۳G/4G مدل LC116
    ۳-مودم ۴G جی یو JMR۵۴۱
    ۴- نزتک NZT-۹۹C
    جدا از همراه یا رومیزی بودن چون برام زیاد اهمیت نداره مهم سرعت مخصوصا سرعت دانلود کدوم بهتره؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      حقیقتا من با دو مورد اول کار نکردم و نمی‌توانم نظر بدهم. بعید است یک دانگل ۴G به همراه یک روتر کار شما را راه بیندازد.
      درباره مودم LC116 هیچ اظهارنظری نمی‌کنم و بهتر است در اینترنت سرچ کنید و ببینید کاربران درباره‌اش چه گفتند.
      ولی می‌توانم کیفیت مودم JMR۵۴۱ را تضمین کنم و برای مصارف مودم همراه خیلی خوب است.
      مودم نزتک NZT-۹۹C را از نزدیک هفته‌ها باش کار کردم. اگر قصد خرید یک مودم – پاوربانک را دارید یا به مودمی با دو سیم کارت نیاز دارید سراغ خریدش بروید.

      1. ممنون از توضیحاتتون, از لحاظ سرعت دانلود بین مودم ۴G جی یو JMR۵۴۱و نزتک NZT-۹۹C و مودم هواوی E۵۵۷۶-۳۲۰ کدوم برتری داره؟؟

  2. به نظرم این مودم قویترین و باکیفیت ترین و با امکانات ترین مودم بازار ایران هست . صفحه رنگی و دو سیم کارت . دارای پورت لن ؛ روتر و ریپیتر ؛ قابلیت اس ام اس؛ پاوربانک ۵۲۰۰ و خیلی زیبا و شکیل و قیمتش هم خوب هست من از دیجی کالا خریدم ۲۴۰۰ و گارانتی ۳ ساله داره و تو سایت همتا چک کردم رجیستر بود . ممنون از شما بابت معرفی این محصول بی نظیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا