نقد و بررسی

بررسی مودم ۴.۵G آلکاتل EE71: تازه‌واردی در قامت یک مدعی

خوش‌بختانه بازار شبکه ایران، پس از فروکش کردن قیمت دلار و متعادل شدن نرخ ارز، دارد به سمت خوبی پیش می‌رود و شاهد عرضه محصولات جدیدی از سوی شرکت‌های مختلف هستیم.

این باعث می‌شود کاربران با دست باز یک مودم خوب و با کیفیت برای خودشان انتخاب کنند و مودم‌ها یا روترهایی هم که تهیه کردند؛ ارزش خرید داشته باشند و منجر به استفاده از یک اتصال اینترنت پرسرعت شود.

شرکت آویشن پس از عرضه مودم‌های آلکاتل EE70 و EE120 به بازار ایران؛ اینک مودم جدید و محصول سال ۲۰۲۰ آلکاتل EE71 را وارد کرده است.

به طور کلی، مودم‌های ۴G LTE شرکت آلکاتل هم کیفیت ساخت خوبی دارند و هم از مشخصات نسبتا به‌روز و فناوری‌های جدیدی بهره می‌برند. آلکاتل EE70 یک مودم  در رده LTE Cat 7 با سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و آلکاتل EE120 یک مودم در رده LTE Cat 12 با سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت بود.

اکنون، مودم آلکاتل EE71 که در برخی بازارها ۴GEE WiFi Mini 2020 نیز گفته می‌شود؛ باز یک مودم در رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و پشتیبانی از شبکه‌های موبایل ۴.۵G است.

باهم این مودم تازه‌وارد به بازار ایران و دنیا را بررسی می‌کنیم:

طراحی و ظاهر

آلکاتل EE71 یک مودم همراه یا مودم جیبی است. در نگاه نخست متوجه خواهید شد که یک مودم رومیزی نیست و برای جابه‌جا و حمل آسان طراحی شده است.

وزن این مودم تنها ۱۷۴ گرم است. از نظر اندازه هم ابعادی ۱۳۴ در ۷۱ در ۳۲ میلی‌متر دارد تا یک مودم کاملا جمع‌وجور مناسب سفر باشد.

مدم‌های جیبی بهترین ابزار برای راه‌اندازی هات‌اسپات وای‌فای پرسرعت در مکان‌هایی هستند که باید به اینترنت وصل شوید ولی دسترسی به اینترنت خانگی یا اینترنت امن محل کار ندارید.

در پنل جلویی مودم لوگوی شرکت EE که اپراتور سفارش‌دهنده این مودم‌ها به شرکت آلکاتل است را مشاهده می‌کنید. همین‌طور، چهار چراغ وای‌فای، آنتن‌دهی شبکه موبایل، دریافت پیامک و باتری به شکل آبی رنگ بسیار زیبا و کوچکی در بخش پایینی پنل جلویی مودم چینش شدند.

پس، در این مودم از صفحه‌نمایش یا اطلاعات بیشتری درباره وضعیت شبکه و اتصال دستگاه‌ها به وای‌فای و مودم خبری نیست. برحسب رنگ چراغ باتری باید متوجه شوید که اکنون باتری چقدر شارژ دارد.

در کناره پایین مودم یک درگاه میکرو USB می‌بینیم که برای شارژ کردن باتری قابل تعویض مودم است. در کنار بالای مودم هم یک کلید پاور زیبا و کوچک برای روشن/خاموش کردن مودم تعبیه شده است.

اگر درپوش پشت مودم را بردارید؛ باتری آبی رنگ، شیار سیم‌کارت و کلید ریست را هم مشاهده می‌کنید. از شیار کارت حافظه هم در این مودم خبری نیست.

باز کردن درب پشتی مودم راحت است و یک شیار بزرگ برای ناخن انداختن تعبیه شده است تا کاربر مجبور نباشد هر بار برای تعویض سیم‌کارت با مودم گلاویز شود.

یک نقش برجسته و بسیار ریز روی کل بدنه جلویی مودم لمس می‌شود که باز روی کیفیت و ظاهر مودم تاثیرگذار است.

در نهایت، باید از طراحی مودم اظهار رضایت کرد. اندازه آن برای افرادی که می‌خواهند همیشه مودم را همراه خود داشته باشند؛ بسیار مناسب است و اگرچه امکاناتی مانند اسلات کارت حافظه، کلید WPS، صفحه‌نمایش و سوکت نصب آنتن خارجی ندارد؛ ولی می‌تواند یک هات‌اسپات موبایل کاربردی و مفید باشد.

رنگ مودم جدید آلکاتل هم از سیاه و زرد قناوری به سفید شیری تغییر کرده است که یک وجه تمایز خوب است.

اینترنت موبایل

در سایت دیجی‌کالا پردازنده مودم را کوالکام MDM9240-1 معرفی کرده است اما این پردازنده دارای مودم LTE X12 است که همه می‌دانیم در رده LTE Cat 12 با سرعت ۶۰۰ مگابیت است.

اما سرعت مودم آلکاتل EE71 یا ۴GEE WiFi Mini 2020 حداکثر ۳۰۰ مگابیت ذکر شده که نشان می‌دهد پردازنده و مودم آن نهایتا در رده LTE Cat 6 یا LTE Cat 7 هستند. حداکثر سرعت آپلود این مودم هم ۱۰۰ مگابیت عنوان شده است.

دو نکته بسیار مهم درباره این مودم برای کاربران ایرانی وجود دارد. نخست، مودم EE71 آنلاک است و هر سیم‌کارت موبایل از هر اپراتوری روی آن کار خواهد کرد و به شبکه موبایل و دیتا وصل می‌شود. این مزیت بزرگی در مقایسه با مودم‌های ۴.۵G است که لاک شده هستند و شما فقط باید سیم‌کارت یک اپراتور را روی آن قرار دهید.

وقتی بتوانید هر سیم‌کارتی روی مودم بیندازید و به شبکه موبایل آن اپراتور وصل شوید؛ این امکان را خواهید داشت که اگر در یک منطقه، پوشش شبکه موبایل یک اپراتور ضعیف است؛ سریعا سیم‌کارت موبایل اپراتور دیگری را امتحان کنید.

نکته دوم بسیار مهم، باندهای رادیویی تحت پوشش این مودم است. تقریبا از تمام باندهای رادیویی FDD در شبکه‌های ۴G LTE و ۳G پشتیبانی می‌کند ولی از باندهای رادیویی TD-LTE مد نظر ما برای ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی نمی‌کند. وضعیت باندهای رادیویی و قابلیت CA یا تجمیع فرکانس در مودم ۴GEE WiFi Mini 2020 به طرح زیر است:

۴G Bands: 800/1800/2100/2600 MHz

۳G Bands: 2100 MHz

۲G bands: 850/900/1800/1900 MHz

۴.۵G CA DL: B1+B7, B1+B8, B1+B20, B3+B3, B3+B7, B3+B8, B3+B20, B7+B20, B7+B7, B20+B32, B38+B38, Compatible (B40+B40), (B41+B41), (B5+B7)

TDD LTE Band: 38 compatible (40,41)

حالا که از نظر سیم‌کارت و باندهای رادیویی، وضعیت مودم آلکاتل EE71 مشخص شد؛ سراغ سرعت اینترنت می‌رویم. همه می‌دانیم که شبکه‌های موبایل در ایران نهایتا ۴.۵G هستند و حداکثر سرعتی که بتوان با هر ترفندی از جمله CA به دست آورد؛ زیر ۲۰۰ مگابیت است.

بنابراین، در این بازار خرید یک مودم با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت؛ هم کافی است و هم منطقی!

در عمل روی یک باند رادیویی باید نهایت سرعت دانلودی ۴۰ الی ۵۰ مگابیت به دست بیاید و اگر سراغ تجمیع فرکانس بروید؛ می‌توانید سرعتی بالای ۱۰۰ مگابیت را تجربه کنید.

چون آنتن‌های LTE این مودم از نوع داخلی هستند و قابلیت نصب آنتن خارجی هم ندارید؛ قطعا باید از مودم در مکان‌ها و فضاهایی استفاده شود که آنتن‌دهی نسبتا خوبی دارند و مانعی بر سر راه سیگنال‌های موبایل نیست.

برای مناطقی که آنتن‌دهی ضعیفی دارند و اصطلاحا در نقطه کور هستند یا جاهایی مانند زیرزمین‌ها توصیه نمی‌شود. چون احتمالا سرعت اینترنت به زیر ۱۰ مگابیت بیاید و آن انتظاری که از یک مودم ۴.۵G دارید؛ برآورده نمی‌شود.

وای‌فای

یکی از تفاوت‌های بزرگ و بسیار مهم مودم‌هایی که در سال‌های اخیر عرضه شدند با مودم‌های قدیمی؛ در وای‌فای دو بانده است. مودم آلکاتل EE71 هم مانند هم‌نسل‌های خود از وای‌فای ۵ یا استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند.

به این معنی که دارای دو باند فرکانسی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز هستیم و می‌توانیم هر دو باند رادیویی را روی مودم فعال کنیم و دستگاه‌های مختلف برحسب اولویت‌بندی ما به یکی از این باندهای رادیویی وصل شوند.

احتمالا سرعت حداکثری و اسمی باند ۲.۴ گیگاهرتز برابر ۳۰۰ مگابیت و باند ۵ گیگاهرتز برابر ۸۶۷ مگابیت است تا شاهد وای‌فای دو بانده در رده AC1200 باشیم.

این مشخصات وای‌فای برای راه‌اندازی هات‌اسپات موبایل ایده‌آل است و شما از نظر ارتباطات بی‌سیم تحت فشار و محدودیت نخواهید بود. اگر یک مودم دارای سریع‌ترین ارتباطات اینترنت باشد ولی وای‌فای قوی به دست ندهد؛ تقریبا همه مزایای خود را از دست داده است.

نکته آخر گفتنی درباره وای‌فای این مودم، قابلیت اتصال ۲۰ دستگاه به طور همزمان به آن است.

باتری

مودم آلکاتل EE71 یا ۴GEE WiFi Mini 2020 دارای باتری لیتیوم یون قابل تعویضی با ظرفیت ۲۱۵۰ میلی‌آمپرساعتی و آداپتور ۵ ولت و یک آمپری است.

در برخی سایت‌ها گفته شده دوام شارژ باتری این مودم با اتصال به شبکه ۴G نزدیک ۱۰ ساعت است ولی بیشتر سایت‌ها از ۱۲ ساعت نام بردند ولی احتمالا همان ۱۰ ساعت درست‌تر است.

مودم‌های همراه دارای باتری‌های با ظرفیت مشابه، ۷ الی ۸ ساعت دوام باتری دارند ولی خوب آن‌ها مجهز به صفحه‌نمایش هم هستند. بنابراین؛ انتظار ما هم ۱۰ الی ۱۱ ساعت با دو دستگاه متصل به وای‌فای و اینترنت فورجی است.

غالبا مودم‌های جیبی بیشتر از این دوام باتری ندارند و شما باید طوری برنامه‌ریزی کنید که در بیرون از خانه و محل کار یا جایی که اصلا امکان اتصال مودم به برق شهری نیست؛ بیشتر از این مقدار ساعت نیازی به آنلاین شدن نداشته باشید.

قیمت و ارزش خرید

دوباره حرف ابتدایی این مطلب را تکرار می‌کنم. تنوع در بازار مودم‌ها به نفع کاربران است. وقتی یک کاربر می‌تواند از میان چندین مدل مودم ۴.۵G با مشخصات و قیمت مختلف، یکی را انتخاب کند؛ مناسب‌ترین مودم را برای خود خواهد خرید.

شاید یک مودم امکانات زیاد و قیمت بسیار گرانی دارد که البته بسیار هم کارایی بالایی دارد ولی به کار کاربر نمی‌آید.

مودم آلکاتل EE71 در سال ۲۰۲۰ تولید و روانه بازارهای جهانی شده است. یک مودم به‌روز با سرعت اینترنت موبایل ۳۰۰ مگابیت و وای‌فای دو بانده AC1200 است.

نزدیک به ۱۰ الی ۱۲ ساعت شارژ باتری می‌دهد و با همه اپراتورها و سیم‌کارت‌های موبایل در بازار ایران سازگاری دارد.

مهم‌تر، قیمت این مودم در بازار است که در حدود ۳ میلیون تومان به فروش می‌رود ولی اکنون روی سایت دیجی‌کالا با تخفیف ۱۹ درصد به قیمت ۲.۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

شما در رده مودم‌های ۴.۵G نمی‌توانید یک مودم با این مشخصات و این قیمت پیدا کنید. رقیب‌های مستقیم مودم آلکاتل EE71 را باید مودم‌هایی مانند ایرانسل TF-i60، دی‌لینک DWR-۹۳۳ که باز به تازگی وارد بازار شده و البته بسیار گران‌تر است و آلکاتل EE70 دانست.

در حال حاضر، آلکاتل EE71 از همه این مودم‌ها ارزان‌تر است و صرفه خرید بیشتری دارد.

لینک خرید مودم آلکاتل EE71 از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام
    وقت بخیر/سال نو بر شما و تیم شبکه چی مبارک باشه.
    در مورد این پست:
    در حال حاضر هم خرید این مودم رو پیشنهاد میدید؟
    مودمی هست که در رده ۴.۵g ارزش خرید بالاتری نسبت به این مدل (تا قیمت ۳ میلیون تومن ) داشته باشه؟
    گرچه این مودم الان ۲۳۰۰ هست و بنظر تخفیف خیلی خوبی داره.
    مودم های پست ۵ مودم برتر ۴.۵g رو دیدم.حقیقتا اختلاف قیمت فاحشی دارند با قیمتی که اعلام کردید.گفتم شاید تو این مدت تا محدوده اعلام شده مدل دیگه ای معرفی کنید.ممنون
    بابت راهنمایی ها و پست های جذابتون ممنونم.

    1. همان‌طور که خودتان هم اشاره کرده بودید مودم اپتوس A8۰۰S یا همان نت‌گیر A800 مودم خوبی است که کیفیت بهتری نسبت به مودم‌های آلکاتل دارد.

  2. سلام.
    من یک هفته هست این مودم رو خریدم و ازش راضی هستم. با سیم کارت ایرانسل توی منطقه مجیدیه بین ۱.۵ الی ۵ مگ سرعت میده
    فقط تنها چیزی که برام سوال هست این هست که داغ شدن مودم بعد از نیم ساعت کار کردن طبیعیه؟
    میشه لطفا در این زمینه توضیح بدین؟

    (زمانی که داغ میشه سرعتش یه مقدار افت میکنه بنظرم)

  3. سلام خسته نباشید . کسی درباره ی نحوه ی فعال کردن حالت ca یا همون تجمیع فرکانس در این مودم اطلاعاتی داره؟ یا اینکه چطور باید فعالش کنم؟ دمتون گرم با سایت خوبتون خیلی ممنون

    1. سلام معمولا وقتی یک پیامک جدید می‌رسد؛ چراغ پیامک چشمک می‌زند. ممکن است هم به خاطر پر شدن فضای پیامک‌ها باشد. وارد پنل کاربری مودم شوید و نگاهی به پیامک‌ها بیندازید. شاید نیاز باشد برخی را پاک کنید

  4. سلام،من یک مودم آلکاتل ee71 خریدم،موقع راه اندازی سیم کارت که گذاشتم از من sim code میخواد،پین و پوک سیم‌کارت رو وارد کردم اما نشد،کد ۱۰ رقمی از من میخواد که اصلا نمیدونم چی و کجا هست
    لطفاً راهنمایی کنید

  5. لطفا طرز استفاده از اپلیکیشن این مودم رو هم درج کنید من اپلیکیشن رو نصب کردم ولی ظاهرا درس کار نمیکنه. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا