راهنمای خرید

۵ دلیل محکم برای نخریدن مودم ۵G

چرا هنوز زود است سراغ مودم‌های 5G برویم؟

موجی از مودم‌های همراه و رومیزی ۵G وارد بازار ایران شده است. از اولین نسل مودم‌های ۵G هواوی یا به‌روزترین و جدیدترین مودم‌های این غول چینی؛ از مودم‌های ۵G شرکت زدتی‌ای تا نت‌گیر و برندهای دیگر را می‌توانید این روزها در فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی شبکه یافته و خریداری کنید؛ البته با قیمت‌های چند ده میلیون تومانی!

مودم‌های ۵G مشخصات خیلی خوب و رده بالایی دارند و برای هر کاربر اینترنت، وسوسه‌کننده هستند. تصور کنید بتوانید یک مودم بخرید که بالاترین سرعت و فناوری‌ها را داشته باشد و به هر شبکه‌ای از هر اپراتوری، حتی تی‌دی‌ال‌تی وصل شود! یعنی شما هیچ محدودیتی برای استفاده از این مودم نداشته باشید.

اما آیا خرید این مودم‌ها منطقی است؟ حتی اگر فرض کنیم پولش را دارید و برای شما هزینه کردن ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان جهت خرید یک مودم رومیزی مشکلی نیست؛ آیا خرید یک مودم ۵G در این روزها منطقی و آینده‌نگری است؟ یا اینکه بهتر است هنوز دست نگه داریم و سراغ خرید مودم‌های رده بالای ۴G LTE برویم؟ آیا یک مودم ۵G را الان، با هر قیمتی خریداری کنیم؛ بهتری از این نیست که دو سال دیگر با هزینه‌ای گران‌تر بخریم؟

در این مطلب، سعی کردیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم و ۵ دلیل محکم برای نخریدن مودم ۵G در این روزهای بازار شبکه ایران بیاوریم. البته، به یک مزیت و دلیل خرید انکارناپذیر این مودم‌ها نیز اشاره خواهیم کرد:

دلیل ۱: ۵G ایران کو؟ کجاست؟

خرید مودم 5G

مودم‌های فایوجی سریع و جذاب هستند؛ کاملا به‌روز و مملو از فناوری‌ها و تکنیک‌های پیشرفته آنتن‌دهی با بهترین وای‌فای هستند اما در ایران هنوز هیچ خبری از ۵G نیست که بخواهید به آن وصل شوید!

ایرانسل و همراه اول چند سایت ۵G در سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی کردند که برخی از آن‌ها نیز این روزها خاموش شدند. هیچ برنامه‌ای برای توسعه شبکه‌های فایوجی در ایران اعلام نشده است و مشکلات زیاد اپراتورها، تحریم‌ها، هزینه‌های سرسام‌آور خرید و نصب تجهیزات و بحث تعرفه‌ها، باعث شده است اپراتورها هیچ تمایلی برای ارتقای شبکه‌ها و سایت‌های خود به ۵G نداشته باشند.

اگر بخواهیم به یک پوشش‌دهی در حد مطلوب ۵G برسیم؛ حداقل باید روی ۳ الی ۴ سال دیگر سرمایه‌گذاری کنیم. حالا، تصور کنید شما یک مودم ۵G کاملا جدید و به‌روز می‌خرید ولی ۴ سال دیگر می‌توانید به یک شبکه ۵G وصل شوید. در آن زمان، قطعا این مودم دیگر به‌روز و مدرن و پرسرعت نیست و از همه نظر، فناوری‌های عقب‌مانده‌ای دارد.

دورنمای پوشش‌دهی سراسری ۵G در ایران این نزدیکی‌ها نیست؛ اگرچه اپراتورهایی مانند ایرانسل می‌گوید هسته شبکه خود را به ۵G ارتقا داده است و هر زمان بخواهد می‌تواند سیم‌کارت‌های ۴G LTE موجود را به ۵G سوئیچ دهد ولی در عمل خیلی بعید است تا دو الی سه سال آینده، یک کاربر عمومی بتواند با یک مودم ۵G به شبکه‌های نسل پنچم ایرانسل و همراه اول وصل شود. فراموش نکنیم که چیزی در حدود ۵ سال طول کشید تا شبکه‌های ۴G به یک پوشش‌دهی قابل قبولی رسیدند.

دلیل ۲: مودم ۵G برای اتصال به ۴G؟ منطقی است؟

خرید مودم 5G

شاید یک خریدار مودم ۵G این‌طور استدلال کند که خوب یک مودم رده بالا برای اتصال به اینترنت ۴G LTE خریداری می‌کند تا بهترین سرعت و بیشترین پوشش‌دهی و وای‌فای را داشته باشد!

این استدلال تا حدودی درست است ولی گزینه‌های به‌صرفه‌تر و منطقی‌تری برای خرید در بازار هست. شما چرا به جای دادن ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان برای خرید یک مودم ۵G سراغ خرید یک مودم ۴G رده بالا مانند هواوی B818 نروید؟

بله؛ مودم‌های ۵G می‌توانند به شبکه‌های ۴G LTE و حتی TD-LTE نیز وصل شوند ولی همان تراشه‌ای را دارند که روی یک مودم فورجی رده بالا سراغ داریم. مثلا، مودم‌های ۵G هواوی که مبتنی بر پردازنده Balong 5000 هستند؛ در شبکه‌های ۴G LTE از رده LTE Cat 19 با حداکثر سرعت ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه خواهند بود که روی بهترین مودم‌های رومیزی ۴G همین شرکت نیز قرار دارند ولی با قیمت بسیار پایین‌تر به فروش می‌روند.

مودم ۵G هواوی H112 قیمتی نزدیک به ۳۰ میلیون تومان در بازار دارد ولی مودم هواوی B818 که یک مودم رده بالای ۴G است؛ نهایتا ۱۰ میلیون تومان است. شما می‌توانید یک مودم ۴G خوب و به‌روز بخرید و همان فناوری‌ها را داشته باشید و ۳ الی ۴ سال از آن استفاده کرده و لذت ببرید و بعد به یک مودم ۵G ارتقا دهید.

حتی اگر بخواهید از وای‌فای ۶ این مودم‌ها استفاده کنید؛ باید لپ‌تاپ و گوشی موبایل شما از این نسل وای‌فای پشتیبانی کند و اگر وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac باشد؛ باز هم از بالاترین سرعت و فناوری وای‌فای بهره‌مند نشده‌اید.

اما وقتی سراغ خرید یک مودم ۵G برای اتصال به شبکه‌های ۴G می‌روید؛ مانند این است که یک ماشین فوق پیشرفته و مدرن خریداری کردید ولی تقریبا از آن هیچ استفاده نمی‌کنید و فقط پول خود را دور ریختید!

دلیل ۳: اپراتورهای موبایل ایران چه کاره‌اند؟

خرید مودم 5G

اپراتورهای موبایل ایران چند سایت فایوجی راه‌اندازی کردند ولی هنوز هیچ مشخصات فنی درباره شبکه‌های ۵G تجاری خود اعلام نکردند. اینکه روی کدام فرکانس‌ها سرویس فایوجی خود را راه‌اندازی می‌کنند؛ چه مودم و سیم‌کارتی به مشتری می‌دهند و شرایط اتصال به این شبکه‌ها چیست؟

در دنیا، معمول است که خود اپراتور به مشتری مودم ۵G می‌دهد و مودم با مشخصات شبکه و فرکانسی این اپراتور قفل شده است. اگرچه مودم‌های ۵G که وارد بازار ایران شدند؛ غالبا از همه فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند و احتمالا نباید در آینده برای اتصال به ۵G ایرانسل و ۵G همراه اول و حتی ۵G رایتل مشکلی وجود داشته باشد ولی فعلا همه‌چیز در حد پایلوت و آزمایش است.

احتمالا، ایرانسل و همراه اول مودم ۵G خودشان را برای FWA یا اتصال خانگی به شبکه‌های ۵G ارائه دهند؛ کما اینکه خبرهایی هم منتشر شد که ایرانسل در پی تولید مودم ۵G بومی است. بنابراین، شما برای استفاده از نسل پنجم شبکه‌های موبایل، ناچار می‌شوید یک هزینه مودم هم به اپراتور بدهید و حالا اگر از قبل مودم خریداری کرده باشید؛ دو هزینه روی دست شما می‌افتد.

منطقی است منتظر بمانید تا شبکه‌های ۵G اپراتورهای ایرانی به صورت تجاری راه‌اندازی شود و وقتی همه‌چیز از جمله مشخصات و فرکانس و شرایط اتصال و باقی موارد روشن شدند؛ و اینکه مشخص شد چه مودم‌هایی به مشتریان داده می‌شود؛ برای خرید مودم ۵G پرسرعت مطابق میل خودتان اقدام کیند.

دلیل ۴: قیمت‌های سر به فلک زده

خرید مودم 5G

اگر تصمیم دارید یک مودم ۵G بخرید؛ از دیدن قیمت این مودم‌ها تعجب نکنید و چند ده میلیون تومان پول کنار بگذارید. مودم هواوی H122-373 حدود ۳۳ میلیون تومان، مودم هواوی E6878-870 حدود ۱۷ میلیون تومان، مودم زدتی‌ای MU5001 حدود ۱۹ میلیون تومان و باقی مودم‌های ۵G نیز در ایران هم حدودها قیمت دارند؟

چرا مودم‌های ۵G در ایران این‌قدر گران‌قیمت هستند؟ چون به طور رسمی و با حجم بالا وارد کشور نمی‌شوند و کاملا قاچاقی و تعدادی وارد می‌شوند و هر فروشنده برحسب علاقه و هزینه تمام شده برای خودش، یک قیمت روی مودم‌های ۵G می‌زند. گاها دیده می‌شود یک مودم، نزدیک به ۵ میلیون تومان تفاوت قیمت دارد. برای مثال، شما می‌توانید مودم هواوی H122-373 را با قیمت ۲۷ میلیون تومان هم در بازار پیدا کنید.

خوب، پس ما می‌خواهیم مودمی را بخریم که قیمت بسیار گزافی دارد و بعد بیش از نیمی از قدرت و ظرفیت و استعداد این مودم نیز تا ۳ یا ۴ سال آینده قابل استفاده نیست.

دلیل ۵: بدون گارانتی، بدون رجیستری، بدون دست اول

خرید مودم 5G

اشاره کردیم که مودم‌های ۵G به صورت قاچاق و تعدادی وارد ایران می‌شوند؛ پس نباید انتظار گارانتی و خدمات پس از فروش یا رجیستری این مودم‌ها و حتی برخی اوقات نو و دست اول بودن آن‌ها باشید. وقتی چیزی در بازار نایاب و کم یاب است؛ فروشنده‌ها می‌توانند تحت هر شرایطی آن جنس را بفروشند.

حتی اگر تصمیم به خرید یک مودم ۵G دارید و بر این تصمیم خود اصرار می‌کنید؛ بهتر است از فروشنده‌های معتبر خریداری کرده یا دلاری و از فروشگاه‌های خارج کشور مودم را تهیه کنید.

البته، همه مودم‌های ۵G که در بازار ایران هستند؛ دست دوم یا استوک نیستند و برخی فروشنده‌ها کاملا یک مودم نو و پک شده به شما می‌دهند ولی باید با دقت و بررسی زیاد اقدام به خرید این مودم‌ها کنید.

تنها دلیل خرید یک مودم ۵G: مزیت بزرگ این مودم‌ها چیست؟

خرید مودم

مودم‌های ۵G کاملا به‌روز و نسبت به مودم‌های ۴G از همه‌نظر از جمله تراشه، وای‌فای، درگاه‌های ارتباطی، آنتن‌ها، اتصال به شبکه‌های مختلف و فرکانس‌های مورد پشتیبانی، ارتقا پیدا کردند.

وقتی یک مودم ۵G خریداری می‌کنید؛ به احتمال بسیار زیاد با آن می‌توانید به هر شبکه و اپراتوری اعم از ۵G و ۴G LTE و TD-LTE وصل شوید. یعنی به زبان ساده، هر سیم‌کارتی که روی آن اینترنت فعال است را روی مودم انداخته و به اینترنت موبایل وصل شوید؛ فارغ از اینکه سیم‌کارت متعلق به کدام اپراتور است و چه فرکانس فعالی دارد و مسایل نظیر این!

این مزیت بزرگ مودم‌های ۵G هم باعث شده که این روزها در بازار ایران پرطرفدار شوند. طرف یک مودم می‌خرد و با خیال راحت از اینترنت ۴G یا TD-LTE هر اپراتوری استفاده می‌کند و دیگر نگرانی فرکانس و پشتیبانی از سیم‌کارت و اپراتور ندارد.

هنوز برای خرید مودم ۵G زود است

حرف آخر اینکه هنوز زود است در بازار ایران سراغ خرید مودم‌های ۵G برویم. بسیاری از فناوری‌های ارائه شده روی این مودم‌ها، هنوز توسط اپراتورهای ایرانی ارائه نمی‌شود یا قابل پشتیبانی نیست.

اگر وای‌فای ۶ دارد؛ باید حتما موبایل و تبلت و لپ‌تاپ و پی‌سی شما از وای‌فای ۶ پشتیبانی کند. اگر تجمیع فرکانس ۴ بانده می‌دهند؛ فعلا در ایران چنین چیزی ارائه نشده است. اگر روی ۴G LTE سرعت ۱.۶ گیگابیت می‌دهند؛ در ایران سرعت اینترنت موبایل بالاتر از ۳۰۰ مگابیت نیست و در اینترنت TD-LTE نیز بالاتر از ۱۰۰ مگابیت رایج نیست!

از ۵G همراه اول و ایرانسل نیز فعلا خبری نیست؛ به اضافه اینکه قیمت واقعی این مودم‌های یک سوم قیمت فعلی آن‌ها است. بنابراین، بهتر است به جای خرید یک مودم ۵G، سراغ خرید یک مودم ۴G LTE برویم و بعد پس از چند سال، با خیال راحت و وقتی که ۵G در شهر ما یک پوشش‌دهی مناسبی پیدا کرده بود؛ سراغ خرید مودم ۵G برویم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا