راهنمای خرید

راهنمای خرید اسپلیتر مودم ADSL و VDSL – معرفی بهترین اسپلیترهای بازار ایران

نکات مهمی که باید هنگام خرید اسپلیتر اینترنت در نظر داشته باشید

اسپلیتر ساده‌ترین قطعه در اینترنت خانگی است و شاید هریک از ما چندین مدل از آن در خانه داشته باشیم. در واقع، با خرید هر دستگاه مودم ADSL یا VDSL، یک اسپلیتر نیز همراه آن بوده و اکنون در کشوی میز یا جعبه دستگاه افتاده باشند.

بسیاری از افراد اصلا تصور نمی‌کنند نیاز به خرید اسپلیتر داشته باشند یا اینکه همین وسیله کوچک از ۱۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان در بازار تفاوت قیمت داشته باشد و برای خرید آن نیاز به راهنمای خرید و دقت و بررسی و تحقیق داشته باشند.

خیلی از کاربران برای ده‌ها سال همان اسپلیتر همراه مودم را استفاده کرده و اصلا نیازی نمی‌بینند که سراغ خرید یک اسپلیتر جدید بروند و هرچقدر خط تلفن آن‌ها نویز داشته باشد یا اینکه در هنگام صحبت با تلفن ثابت خانه، روی صدا خش بیفتد و بی‌کیفیت باشد؛ آن‌ها اسپلیتر را عوض نمی‌کنند. چون، تصورشان این است که اسپلیترها هیچ فرقی باهم ندارند و هر اسپلیتری از هر مارکی بخرند؛ همین کیفیت را می‌دهد.

اسپلیتر adsl
اسپلیترها در ظاهر مشابه هم هستند ولی کیفیت آن‌ها به طور مستقیم روی اینترنت تاثیرگذار است

ما در این مقاله، می‌خواهیم به بازخوانی دوباره دستگاه اسپلیتر بپردازیم و بگوییم اصلا چرا نیاز به اسپلیتر داریم؟؛ یک اسپلیتر چگونه کار می‌کند و در هر خانه باید چند اسپلیتر نصب باشد؟ آیا اسپلیترها با هم تفاوت دارد؟ در هنگام خرید اسپلیتر، باید چه نکاتی را رعایت کرد؟ آیا واقعا پول دادن برای خرید یک اسپلیتر خوب، ارزش دارد و کیفیت و سرعت اینترنت را افزایش می‌دهد؟ اسپلیتر اینترنت و مودم ADSL با اسپلیتر و مودم VDSL متفاوت است؟ برای اینترنت فیبر نوری هم نیاز به اسپلیتر داریم؟

قطعا در این مقاله، نکات خواندنی خواهید یافت که شاید برای اولین بار شنیده باشید و پس از آن، اهمیت بیشتری به خرید و استفاده از اسپلیتر در خانه برای افزایش کیفیت اینترنت می‌دهید.

اسپلیتر چیست؟

احتمالا، همه کاربران اینترنت ثابت ADSL می‌دانند اسپلیتر (splitter) چیست. اسپلیتر یک دستگاه کوچک با سه درگاه است که بین خط تلفن ثابت خانه و دستگاه تلفن و مودم وصل می‌شود و مانع از ایجاد نویز حاصل از اینترنت و تبادل داده روی خط تلفن و مکالمات یا کیفیت و سرعت اینترنت می‌شود.

به یک اسپلیتر، فیلتر DSL (یا DSL filter) و میکروفیلتر (microfilter) نیز گفته می‌شود. در ایران، رایج است به اسپلیتر، نویزگیر مودم یا نویزگیر ADSL یا نویزگیر مودم ADSL نیز می‌گویند.

اسپلیتر چیست
اسپلیتر سخت‌افزار ساده‌ای دارد و جریان صدا را از جریان داده روی خط تلفن ثابت جدا می‌کند

اسپلیتر یک دستگاه بسیار ساده است و مدارهای آسانی برای فیلتر آنالوگ سطح پایین دارد. کار اصلی اسپلیتر، جلوگیری از تداخل سیگنال‌های فرکانسی سطح بالا با سیگنال‌های سطح پایین است تا برای سرویس‌های DSL مشکلاتی به وجود نیاید و کیفیت و سرعت اینترنت کاهش پیدا نکند.

اسپلیترها نیازی به برق برای کار کردن ندارند و عمدتا یک دستگاه پسیو هستند؛ جز اینکه در اسپلیتر، فیلترهایی حاوی ترانزیستورهای فعال برای بهبود کیفیت سیگنال‌ها استفاده شده باشد. اسپلیترهای معمولی مودم‌های ADSL عمدتا این‌طور نیستند و بسیار ساده و شامل چند خازن و مقاومت هستند.

اسپلیتر چگونه کار می‌کند؟

یک اسپلیتر دارای سه درگاه خط تلفن ثابت RJ11 است. در یک طرف اسپلیتر یک درگاه RJ11 و در طرف دیگر آن دو درگاه RJ11 دیده می‌شود که معمولا روی یکی برچسب ADSL یا Internet یا Modem خورده و روی دیگری برچسب Phone دیده می‌شود.

از داخل پریز خط تلفن ثابت خانه یک کابل خط تلفن بیرون آمده و وارد درگاه RJ11 تکی می‌شود. در آن سو، دو کابل تلفن از دو درگاه تلفن و اینترنت بیرون آمده و به ترتیب برای گوشی تلفن ثابت و مودم یا مودم روتر می‌روند.

طرز کار اسپلیتر
نحوه اتصال اسپلیتر به گوشی تلفن و مودم

علت آن هم، اساس کار اسپلیتر است. یک اسپلیتر، خط تلفن ورودی را به دو قسمت تقسیم می‌کند؛ یک بخش سیگنال‌های خط تلفن ثابت و بخش دیگر سیگنال‌های اینترنت ADSL یا VDSL است. در نتیجه این جداسازی است که دیگر تماس‌های تلفنی روی کیفیت اینترنت یا ارتباطات اینترنت روی تماس‌های تلفنی تاثیرگذار نمی‌شوند.

سیگنال‌های خط تلفن محدوده ۳۴۰۰ هرتز یا سیگنال‌های سطح پایین یا محدوده پایین هستند ولی سیگنال‌های اینترنت محدوده بالای ۲۵۰۰۰ هرتز را تشکیل می‌دهند. کار اسپلیتر، جداسازی این فرکانس‌ها از یکدیگر است تا از نفوذ فرکانس‌های محدوده پایین به مودم جلوگیری کند.

انواع اسپلیتر

اسپلیتر یک اصطلاح عمومی و کلی برای مقسم‌های سیگنال و جریان داده است و به دستگاه‌های مختلفی اطلاق می‌شود که یک گونه آن‌ها اسپلیترهای ADSL هستند. ما اسپلیتر فیبرنوری یا اسپلیتر نوری داریم که برای تقسیم یک سیگنال نوری به چند رشته سیگنال نوری استفاده می‌شود و در FTTH و اینترنت فیبر نوری منازل کاربرد دارد.

یک گونه دیگر اسپلیتر که در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود؛ یک اتصال شبکه را به چندین اتصال یا یک درگاه را به چندین درگاه تبدیل می‌کند و عملکردی مانند هاب در شبکه دارد.

همین‌طور، اسپلیترهایی برای جداسازی برق از داده یا مخصوص دوربین‌های مدار بسته و سایر تجهیزات شبکه داریم.

بنابراین، هر دستگاهی که عنوان اسپلیتر را یدک می‌کشید؛ لزوما یک اسپلیتر مودم ADSL یا VDSL نیست و باید با دقت بررسی کنیم چه نوع اسپلیتری است؛ چه درگاه‌هایی دارد و برای چه کاری استفاده می‌شود.

بسیاری از اسپلیترهای گران‌قیمت در بازار، حالا ممکن است برای مودم ADSL هم باشند یا خیر ولی اصولا چیزی فراتر از یک اسپلیتر ADSL هستند و عملکردی بسیار متفاوت ارائه می‌دهند ولی کاربران ناآشنا با تصور اینکه این دستگاه‌ها هم اسپلیتر ADSL هستند؛ اقدام به خریدشان می‌کنند.

آیا اسپلیترها از نظر کیفیت و عملکرد متفاوت هستند؟

این حرف درست نیست که همه اسپلیترها یک کیفیت دارند. درست است که همه اسپلیترهای ADSL یک کار یکسان انجام می‌دهند ولی براساس کیفیت ساخت، کیفیت مدارها، سطح نویزگیری و فناوری جداسازی فرکانس‌های محدوده بالا و پایین، می‌توانند از نظر کیفیت درجه‌بندی شوند و قدرت نویزگیری بالاتری داشته و در نتیجه روی خط تلفن اینترنت شما هیچ نویز و خش و تداخل سیگنالی نباشد.

جنس و اندازه خازن و مقاومتی که در اسپلیتر استفاده شده و همین‌طور تعداد سلف‌ها تعیین کننده است. ممکن است یک اسپلیتر معمولی خریداری کنید یا از اسپلیتر همراه با مودم استفاده کنید و نویز خط اینترنت شما بالا باشد یا همیشه روی مکالمات تلفنی ثابت خود صداهای مزاحم داشته باشید. بعد، با خرید یک اسپلیتر بهتر، علاوه بر اینکه کیفیت اینترنت بهتر شده و نویزها بسیار کمتر شوند؛ هرگاه تلفن ثابت زنگ می‌خورد؛ قطعی اینترنت نداشته باشید و صدای مکالمات هم بسیار خوب باشد.

پس، کیفیت ساخت و عملکرد یک اسپلیتر روی تجربه کاربری شما تاثیرگذار است و نباید این دستگاه‌های کوچک را نادیده بگیرید.

نکات مهم هنگام خرید اسپلیتر

در هنگام خرید یک اسپلیتر باید چندین نکته مهم را مدنظر داشت. شاید همه اسپلیترهای موجود در بازار، یک مشخصات یکسان و مشابه هم داشته باشند ولی باز هم تفاوت‌هایی میان آن‌ها است که باید در نظر بگیرید تا بهترین اسپلیتر مناسب نیازتان را خریداری کنید:

۱- اسپلیتر برند متفرقه نخرید: سعی کنید اسپلیتری از برند معروف و شناخته شده بخرید تا کیفیت بهتر و بالاتری داشته باشد. معمولا اسپلیترهای برندهای دی‌لینک، تی‌پی‌لینک، هواوی، نتیس و نظایر این‌ها کیفیت بالاتری نسبت به اسپلیترهای بی نام و نشان دارد.

۲- اسپلیتر ۶۰۰ اهم بخرید: اسپلیترهایی که امپدانس ۶۰۰ اهم دارند؛ قدرت تقسیم و جداسازی فرکانس‌های محدوده بالا و پایین بیشتری داشته و معمولا عملکرد خوبی بر جای می‌گذارند.

۳- اسپلیتر ۴ سلف بخرید: اسپلیترها با سلف یا سیم‌پیچی مختلفی عرضه می‌شوند ولی مدل‌های دارای ۴ سلف باز کیفیت بالاتری در نویزگیری دارند.

۴- به قیمت توجه نکنید: در بازار، اسپلیترهایی با قیمت ۲۰ هزار تومان ولی کیفیت بسیار خوب داریم و اسپلیترهایی با قیمت‌های ۳۰۰ هزار تومان ولی کیفیت نه چندان مطلوب پیدا می‌کنیم. بنابراین، قیمت به تنهایی معیار خرید شما نباشد و دنبال پارامترهای دیگری برای ارزیابی و اطمینان از کیفیت اسپلیتر باشید.

اسپلیتر مودم
باید از کیفیت ساخت اسپلیتر و درگاه‌ها مطمئن شوید

۵- تجربه خرید کاربران دیگر را دنبال کنید: بهترین روش برای اطمینان یافتن از کیفیت خوب یک اسپلیتر، خواندن نظرات و کامنت‌های دیگر کاربران در سایت‌های فروشگاهی است. اگر باز هم در اینجا، سلیقه و علاقه و شرایط خط تلفن ثابت و کیفیت اینترنت و حتی طرز درست استفاده کردن از اسپلیتر اهمیت دارد ولی غالبا به طور میانگین می‌توان فهمید چه مدل اسپلیتری کاربران بیشتری را راضی کرده است.

۶- به اسپلیتر همراه مودم اکتفا نکنید: برخی مودم‌ها همراه خودشان یک دستگاه اسپلیتر نیز می‌دهند. معمولا، برندهای مطرح و باکیفیت، اسپلیترهای ساخت خودشان را در جعبه مودم می‌گذارند ولی برندهای ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌تر، اسپلیترهای چینی و متفرقه بازار را ارائه کرده که کیفیت رضایت‌بخشی ندارند. بنابراین، اگر مودمی خریداری کردید و دیدید اسپلیتر آن، از جنس و برند خود مودم نیست یا نمی‌تواند نویز خط تلفن را بگیرد؛ سعی کنید یک اسپلیتر بهتر از بازار خریداری و استفاده کنید.

۷- به کیفیت سوکت‌ها توجه کنید: برخی اسپلیترها سوکت و درگاه‌‌های RJ11 بی‌کیفیتی دارند؛ به‌طوری که سوکت کابل خط تلفن در آن‌ها شل بوده و لق می‌زند یا اصلا خوب جا نمی‌افتد. مشخص است این اسپلیترها نمی‌توانند کیفیت نویزگیری و جداسازی صدا از داده را به خوبی انجام بدهند و هر لحظه ممکن است کابل تلفن جدا شده و اینترنت قطع شود. اسپلیتری بخرید که کیفیت سوکت‌ها و درگاه‌های بالایی داشته باشد.

۸- می‌توانید اسپلیتر چراغ‌دار بخرید: برخی مدل‌های اسپلیتر برای هر سوکت، دارای یک چراغ LED کوچک هستند که وضعیت آن سوکت و اتصال را نشان می‌دهد. توصیه نمی‌کنیم حتما سراغ مدلی بروید که چراغ داشته باشد؛ چون آن‌قدر کار اسپلیترها ساده و سرراست است که عموما نیازی به چراغ‌های وضعیت ندارید!

آیا اسپلیتر مودم ADSL با اسپلیتر مودم VDSL فرق می‌کند؟

برخی برندها یا فروشگاه‌ها اقدام به عرضه اسپلیتر VDSL کردند و این‌طور استنباط می‌شود که اسپلیتر مودم ADSL با اسپلیتر مودم VDSL فرق دارد.

خیر؛ این‌طور نیست و هر اسپلیتر ADSL را می‌توان برای اینترنت VDSL استفاده کرد و همان عملکرد و کیفیت را بازتاب خواهد داد.

معرفی بهترین اسپلیترهای مودم

انتخاب و معرفی بهترین اسپلیترها تا حدودی سخت است. چون، همان‌طور که اشاره کردیم؛ این دستگاه بسیار مشابه یکدیگر بوده و عملکرد یکسانی روی کاغذ دارند و تا همه اسپلیترها را تست و ارزیابی نکرده و به صورت عملی و در بازه زمانی طولانی مورد استفاده قرار ندهید؛ نمی‌توانید حکم به برتری یک مدل بدهید.

اما براساس تجربه کاربری خریداران، برخی مشخصات ویژه مانند امپدانس و تعداد سلف و کیفیت ساخت می‌توان با قطعیت گفت چند مدل زیر کیفیت و عملکرد خوبی در نویزگیری از خط تلفن و اینترنت ADSL دارند:

اسپلیتر دی‌ لینک DSL-30CF

اسپلیتر دی‌ لینک DSL-30CF

یکی از اسپلیترهایی است که می‌توانید با اطمینان خاطر تهیه کرده و بین خط تلفن و اینترنت خود قرار دهید و امیدوار باشید نویزهای صدا روی دیتا گرفته شوند. این اسپلیتر امپدانس ۶۰۰ اهمی و کیفیت ساخت خوبی دارد و فقط بدون کابل ارائه می‌شود و چراغ LED ندارد. قیمت این اسپلیتر در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است.

اسپلیتر هواوی YTE 130082

اسپلیتر هواوی YTE 130082

با قیمت حدود ۴۰ هزار تومان، یکی از اسپلیترهای خوش قیمت و با کیفیت هواوی محسوب می‌شود. هم کیفیت سوکت‌ها و جنس بدنه این محصول خوب است و هم در نویزگیری و افزایش کیفیت خط تلفن اینترنت عملکرد رضایت‌بخشی دارد. سعی کنید مدل اصل خود هواوی را خریداری کنید.

اسپلیتر هواوی HWSP-368

اسپلیتر هواوی HWSP-368

یکی از بهترین و معروف‌ترین اسپلیترهای DSL در تمام دنیا است. وزن این اسپلیتر سنگین‌تر از دیگر اسپلیترها است و علت آن نیز استفاده از ۴ سلف جداگانه برای افزایش قدرت جداسازی داده از صدا و نویزگیری خط تلفن ثابت است. قیمت این اسپلیتر کمی بالا و حدود ۱۵۰ هزار تومان تا ۱۹۰ هزار تومان است.

اسپلیتر نتیس ADS304AR

اسپلیتر نتیس ADS304AR

دارای امپدانس ۶۰۰ اهم با کیفیت ساخت خوب و قدرت نویزگیری بالا است. بسیاری از کاربرانی که این اسپلیتر را خریداری کردند؛ اذعان دارند مشکل قطعی اینترنت با زنگ خوردن تلفن یا نویز SNR بالای خط اینترنت برطرف شده است. قیمت این اسپلیتر در بازار از ۷۰ هزار تومان شروع می‌شود.

اسپلیتر SP-168

اسپلیتر SP-168

اگر تصمیم ندارید برای یک دستگاه ساده‌ای مانند اسپلیتر زیاد خرج کنید و می‌خواهید با ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان یک اسپلیتر نسبتا خوب بخرید؛ همین مدل SP-168 را خریداری کنید که همراه با بسیاری از مودم‌ها از جمله مودم‌های تی‌پی‌لینک نیز عرضه می‌شود و به معنای واقعی کلمه کار شما را راه می‌اندازد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام آیا لازم هست اگه از تلفن ثابت استفاده نمی کنیم باز هم از اسپلیتر استفاده کرد برام جای سوال هست چون بعضی از افراد میگن که لازم نیست.

    1. نه دوست عزیز، وقتی هیچ دستگاه تلفنی به پریز وصل نیست نیازی به اسپلیتر هم نیست، البته هیچ چیز قطعی نیست و ممکنه به دلایل مختلفی یک در هزار اسپلیتر بتونه کمی بهبود ببخشه که البته بنده تا الان ندیدم.
      چون همیشه دستگاه های تلفن و کارتخوان هستن باعث نویز روی خط میشن و متعاقبن به اسپلیتر نیاز میشه.

    1. سلام دوست عزیز
      نحوه استفاده از اسپلیتر و شرایط خط تلفن و تعداد خط تلفن‌های ثابت خانه و … در این قضیه بسیار مهم است.
      جای اسپلیتر را عوض کنید یا اینکه روی خط تلفن و خط اینترنت اگر جدا هستند دو اسپلیتر بزنید
      برخی اسپلیترها هم روی خط تلفن خوب کار نمی‌کنند و دربیاورید و استفاده نکنید بهتر است.
      باید همه این شرایط را بررسی کنید تا به یک راهکار خوب برای کیفیت اینترنت برسید.
      موفق باشید

    2. اکثر نویسنده ها تخصصی ندارن و مطالب رو کپی می‌کنن.
      اسپلیتر هیچ نقشی توی برطرف کردن نویز دیتا (اینترنت) نداره.
      کارش فقط پایین آوردن نویز صدای تلفن هستش.
      تلفن چون سیگنالش آنالوگ هستش، سیگنال دیجیتالی اینترنت روش صدای ناهنجار ایجاد میکنه.
      مودم اصلا نیاز به جدا سازی سیگنال صدا از دیتا نداره چون فرکانس صدا خیلی پایین تر از دیتاس.
      حتی اگه اسپلیتر تون رو باز کنین، می‌بینید که سوکت لاین مستقیم وصل شده به سوکت مخصوص مودم.
      در واقع با قرار دادن اسپلیتر، انگار سیم تلفن رو بریدید و دوباره به هم وصل کردید. مسلما کیفیت خط پایین میاد

      1. اتفاقا خیلی تاثیر داره من دوتا اسپلیتر یکی ساده و اون یکی مدل sp 202 از دومی که استفاده میکنم سرعت اینترنت میره بالا و پینگ خیلی میاد پایین اگر با استفاده از اسپلیتر سرعت اینترنتتون میاد پایین مشکل از اسپلیتر و باید عوض کنید و یدونه با کیفیت خریداری کنید . و اگر بازم سرعت اینترنتتون تغییر نکرد باید سیم کشی تلفن رو به کلی عوض کنید

      2. دوست عزیز فکر کنم شما تخصصت پایینتر از همون نویسنده‌هاست که میگی.
        درک درستی از فرآیند این ماجرا نداری.
        هر دستگاه تلفن روی خط شدیدن ایجاد نویز میکنه و برای از بین بردن اون نویز به اسپلیتر نیازه، یه وقتایی حتی میکروفیلترهای خوب هم که فقط یک ورودی و خروجی دارن و برای اتصال یه دستگاه تلفن هستن هم جدا از، از بین بردن صدای خش‌خش، نویز رو هم کم میکنن.
        در کل وقتی مودم و تلفن شما هر کدوم روی پریز مجزا متصل باشه فقط وقتی اسپلیتر روی کم کردن نویز تاثیر داره که حتمن فقط به دستگاه تلفن وصل باشه.
        نمیدونم شما از چه اسپلیتری استفاده میکنی و توش رو دیدی که اینقدر غیر استاندارد بوده که لاین رو مستقیم به فون وصل کرده، به نظرم اون رو بنداز دور و این نوع تفکر اشتباه رو هم همینطور.
        من چندین ساله کارشناس پشتیبان اینترنت مخابرات هستم و با علم به این قضیه دارم بهت میگم که اشتباه میکنی

        1. شما یک بار پشت اسپیلیتر رو باز کن داخلش رو ببین.برای نت لاین مستقیم به خروجی وصله و هیچ قطعه ای مثل خازن یا سلف یا مقاومت در مسیرش نیست کاملا دوستمون درست گفتند

    3. سلام دوست عزیز
      من خودم کارشناس پشتیبان اینترنت مخابرات هستم.
      شاید نکاتی که میگم رو خودت درست انجام داده باشی ولی چون اطلاعی ندارم به طور کامل خدمتت عرض میکنم.
      اول اینکه حتمن مطمئن شو قسمت لاین یا همون پورت تکی اسپلیتر به پریز تلفن وصل شده باشه و دوتا پورت دیگه هم هر کدوم رو به دستگاه درست وصل کرده باشی، چون جابه‌جا زدن دستگاه تلفن و مودم کاملن تاثیر معکوس داره و باعث افت snr میشه.
      اگه دستگاه تلفن و مودم کنار هم به اسپلیتر وصل هستن و شما دستگاه تلفن دیگه‌ای یا کارتخوان متصل به خط تلفن هم داری حتمن هر دستگاه به طور جداگانه به یک اسپلیتر متصل بشه، البته اگه دوتا دستگاه کنار هم از یک شماره استفاده میکنه نیازی به دو اسپلیتر نیست و میتونی به خروجی تلفن اسپلیتر یه دوراهی بزنی و هر دو رو وصل کنی (این حالت توی شرکتها پیش میاد)
      اگه تلفن و مودم از هم جدا و هر کدوم روی یک پریز مجزا متصل شده، اسپلیتر رو فقط برای تلفن استفاده کن و مودم نیازی به اسپلیتر نداره.(این حالت که مودم و تلفن از هم جدا هستن اغلب برای داشتن اینترنت خوب بهترین گزینه است و توصیه میکنم)
      در کل بهتره فقط یک دستگاه تلفن به خط وصل باشه، چون دستگاه های تلفن نویز زیادی ایجاد میکنن و بسته به نوعشون کم و زیاد داره که طبق تجربه کاریم بیشترین نویز رو تلفن های چینی سبک قدیمی دارن که یجورایی واسه اینترنت سم هستن.
      در پایان بگم که من احتمال میدم مودم و دستگاه تلفن رو سهواً جابه‌جا وصل کرده باشی

  2. از بین اسپلیتر های بالا خودتون کدومو پیشنهاد میکنید و ایا اگر از خط تلفن روی یک پریز جدا و مودم روی پریز دیگر استفاده میکنیم باید برای هر کدام اسپلیتر جدا گذاشت یا روی مودم نیازی نیست؟ نکته بعدی اینکه شما این همه مقاله زدین ی مقاله ام برای کاهش نویز هم بزارید عالیه چون نویز روی adsl اکثرا مشکل دارن و نمیتونن برطرف کنن

    1. سلام امیر عزیز
      اول اینو بگم که برای داشتن خط بدون نویز شما نیاز به سیم کشی کاملن صحبح و مناسب برای دریافت دیتا داری.
      اینکه میگم مناسب دیتا برای اینه که اینترنت خیلی حساسه و مثل تلفن نیست.
      خیلی از مواقع مشترکین به ۲۰۲۰ زنگ میزنن که مشکل دارن، ما میریم بررسی میکنیم میگیم مشکل از سیم کشی داخلی شماست، میگه آخه من که بوق دارم و هیچ خش‌خشی هم ندارم پس چطور سیمکشی مشکل داره.
      خب مشکل اینه که خیلی تفاوت داره.
      شما ممکنه از پست ۱۰تا دیکه سیم رو به هم وصل کنید تا پریز خونه و بوق صاف و بدون خش‌خش داشته باشید، ولی با همین سیم‌کشی حتی چراغ لینکتون هم نمیتونه ثابت بشه.
      بهترین حالت اینه که شما از سرخط یه سیم «یک تکه» و مستقیم روکار تا داخل خونه بکشید و به یک پریز روکار وصل کنید و اگه نیاز به دستگاه تلفن دارید با یه نویزگیر خوب در کنار مودم به همون پریز متصل کنید.
      (سرخط اصطلاحیه که به همون سر سیم تلفنی میگن که از بیرون به داخل ساختمون اومدن و از اونجا به سیمکشی داخلی هر واحد وصل شده، اگه واحد ویلاییه که به سیمکشی داخلی همون خونه وصل شده)
      مهم:
      دقت کنید که سیمکشی قبلی کاملن از سرخط جدا شده باشه و شما فقط از همین سیم جدید بوق داشته باشید.

      اگه پست تلفن شما (همون باکس آلومینیومی که توی کوچه و خیابون روی دیوار وصله) به ساختمونتون نزدیک هست به برقکار بگید که به جای سرخط از خود پست یه سیم یک تکه و مستقیم تا داخل خونه براتون بکشه و به پریز روکار وصل کنه. اینجوری شما دیگه هیییچ نویزی نخواهید داشت و این حالت از حالت اول خیلی بهتره.

      اگه از سرخط سیم میکشین تنها چیزی که میتونه باعث نویز بشه سیمیه که از پست تا سرخط کشیده شده. مخابرات موظف هستش که یه سیم یک تکه و مستقیم تا سرخط بکشه و به مشترک تحویل بده، ولی از اونجایی که اغلب سیمکشیها در محله‌های قدیمی به دلیل اضافه شدن مشترکهای زیاد خطوط تلفن گاهی اوقات با چندین جعبه تقسیم به ساختمون رسونده میشن باعث میشه این سیم چندتکه به ساختمون برسه و نویز زیادی داشته باشه.
      گاهی هم به دلیل دزدی کابل تلفن تو کوچه ها و معابر باعث میشه که مخابرات از ترس اینکه دوباره همون قسمت سیم دزدیده بشه، دیگه سیم مستقیم نکشه و همون قسمت دزدیده شده رو تیکه بده که این هم باعث نویز میشه.
      در واقع مخابرات وظیفه داره که براتون درست کنه و دوباره سیم مستقیم بکشه ولی بدون داد و بیداد اینکارو نمیکنن 😂
      پس اگه خودتون دوست دارید با هزینه خودتون از پست بکشید.
      در انتها هم بگم که مودم ضعیف هم گاهن نویز بیشتری دریافت میکنه.
      و سرعت نهایی شما به بسته‌ای که میخرین ربط نداره و در صورت سیمکشی درست و سالم به زیرساخت محله مربوطه که اونو کارشناسای اپراتورتون میدونن. و هیچوقت بسته‌ی بیشتر از کشش خطی‌تون نخرین چون پولتون رو دور میریزید.
      والسلام ختم کلام
      امیدوارم تونسته باشم کمکی بکنم

      1. سلام وقت بخیر. بنده مودم دی لینک ۲۷۵۰u دارم. موقع زنگ خوردن تلفن منزل نت قطع میشه . اسپلیتر هم عوض کردم کابل کشی هم کاملا تعویض شده. امکان داره خوده مودم مشکل سخت افزاری داشته باشه؟؟ از مخابرات سرویس میگیرم. با مودم زایکسل تست کردم مشکلی نداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا