راهنمای خرید

۵ دلیل برای نخریدن روتر مرکوسیس

چرا روترهای مرکوسیس برای کاربران ایرانی جذاب هستند ولی ارزش خرید ندارند؟

این‌قدر درباره روترهای مرکوسیس پرسیدید تا ناچار شدیم کمی درباره‌شان بنویسیم و سه مدل معرفی کنیم و البته توصیه کنیم نخرید!

روترهای مرکوسیس در بازار ایران، یک ویژگی جذاب دارند و آن قیمت بسیار پایین آن‌ها است. روتر مرکوسیس MW301R با قیمت ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و روتر مرکوسیس MW305R حدود ۴۷۰ هزار تومان است.

روتر مرکوسیس MW325R با ۴ آنتن خارجی که نسبتا جدیدتر بوده نیز نهایتا قیمتی حدود ۶۰۰ هزار تومان دارد.

تعداد آنتن خارجی زیاد، درگاه‌های LAN متعدد، کیفیت نسبتا خوب و کارایی مناسب برای آپارتمان‌های کوچک و وای فای خانگی در کنار قیمت ارزان، باعث شده بر سر زبان‌ها بیفتند و کاربران زیادی بخواهند آن‌ها را تهیه کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین روترهای دو بانده ارزان قیمت بازار ایران

افزون بر این، از قابلیت تنظیم VPN نیز سود می‌برند که این روزها جریان اصلی بازار است و هر فردی می‌خواهد یک مودم یا روتر خریداری کند؛ بررسی می‌کند آیا از قابلیت وی پی ان پشتیبانی می‌کند یا خیر!

اما خوب چرا نباید این روترها را خریداری کنیم؟ چرا با این قیمت بسیار پایین و مزایایی که گفته شد؛ ارزش خرید ندارند؟ ما ۵ دلیل برای انصراف از خرید روتر مرکوسیس ارزان قیمت ذکر می‌کنیم:

۱- روترهای تک بانده‌ای با محدودیت سرعت

هر سه روتر مرکوسیس MW301R و مرکوسیس MW305R و مرکوسیس MW325R تک بانده و از رده N300 هستند. سال‌ها است روترهای تک بانده از بازارهای پیشرفته جهانی دور شده و به فراموشی سپرده شدند.

روترهای تک بانده ۸۰۲.۱۱n در طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ تبدیل به جریان اصلی بازار شدند و پس از آن فروکش کردند.

روتر مرکوسیس
عمده روترهای مرکوسیس ارزان قیمت موجود در بازار ایران، تک بانده N300 هستند

اگر شما یک سرویس اینترنت VDSL یا FTTH با سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت داشته باشید؛ اصلا روی وای فای این روترها نمی‌توانند به سرعت واقعی خود برسید؛ چون فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز روترهای تک بانده، نهایتا می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ مگابیت سرعت بدهد.

به علاوه اینکه باند ۲.۴ گیگاهرتز اصلا برای مصارف گیمینگ، استریم ویدئو و پخش زنده، آپلود فایل‌های حجیم و … مناسب نیست.

۲- درگاه‌های شبکه اترنت صد مگابیتی

اگرچه روترهای ارزان قیمت مرکوسیس از تعداد زیادی درگاه شبکه اترنت LAN برخوردار هستند که در وهله نخست باعث شادی کاربران و خریداران می‌شود ولی در هر سه مدل ذکر شده بالا، این درگاه‌ها ۱۰۰ مگابیتی هستند و شما نمی‌توانید سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت بگیرید.

روتر وای فای مرکوسیس MW325R
درگاه‌های زیاد ولی صد مگابیتی هستند

پس، همین‌جا باید گفت این روترها اصلا برای استفاده در اینترنت فیبر نوری مناسب نیستند چون اگر سرعت اتصال FTTH شما ۲۰۰ یا ۳۰۰ مگابیت باشد؛ شما با کابل شبکه فقط ۱۰۰ مگابیت دریافت می‌کنید.

الان روترهای حرفه‌ای دنیا به سوی درگاه اترنت ۲.۵ و ۵ گیگابیت حرکت کردند.

۳- قابلیت VPN دارند اما فقط L2TP

فروشندگان روترهای مرکوسیس روی قابلیت نصب VPN آن‌ها، زیاد مانور می‌دهند ولی باید گفت پنل کاربری تحت وب روترهای مرکوسیس رده پایین فقط از پروتکل L2TP پشتیبانی می‌کنند.

روتر مرکوسیس MW301R
روتر مرکوسیس MW301R

معمولا روترها از سه پروتکل رایچ وی پی ان به نام‌های L2TP و PPTP و OpenVPN پشتیبانی کرده که این روزها دو پروتکل L2TP و PPTP در ایران به سختی کار کرده و به سرورهای خارج از کشور وصل می‌شوند و فقط پروتکل OpenVPN وضعیت نسبتا بهتری دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب VPN روی روتر خانگی

حالا، تصور کنید یک روتر بخرید که فقط از وی پی ان و اکانت L2TP پشتیبانی کند. حتی روترهای ارزان قیمت تی پی لینک و دی لینک نیز از هر دو پروتکل L2TP و PPTP استفاده می‌کنند.

عملا، خیلی سخت است بتوانید از قابلیت وی پی ان روترهای مرکوسیس استفاده کنید. اگر دنبال روتری برای نصب VPN هستید؛ بهتر است یک روتر میکروتیک خریداری کنید.

۴- بدون کنترل والدین؛ بدون امکانات نرم‌افزاری 

ایراد بعدی من به روترهای مرکوسیس، نداشتن ابزارها و امکانات نرم‌افزاری در پنل کاربری یا اپلیکیشن موبایل است.

روتر مرکوسیس MW305R
روتر مرکوسیس MW305R

فقط امکان تعریف شبکه میهمان را دارید و ویژگی‌های معمولی مانند اکسس کنترل، لوکال منیجر و ریموت منیجر دارند. این ویژگی‌های محدود را با پنل روترهای ایسوس، حتی رده پایین‌ترین و ارزان‌ترین روترهای بازار ایران مقایسه کنید تا متوجه شوید چرا بهتر است کمی پول بیشتر بدهید و روترهای بهتری بخرید.

۵- محدودیت‌های سخت‌افزاری

در روترهای MW301R و MW305R و MW325R مرکوسیس از کلید پاور (روشن/خاموش روتر) و کلید وای فای خبری نیست. همین‌طور، آنتن‌ها به صورت ثابت و فیکس شده هستند و امکان تغییر آن‌ها را ندارید.

روتر مرکوسیس MW325R
روتر مرکوسیس MW325R

این کمبودها را در کنار فقدان فناوری‌هایی مانند Beamforming و MU-MIMO قرار دهید تا بفهمید با خرید یک روتر مرکوسیس، چه چیزهایی را از دست می‌دهید. همچنین از سیستم رمزنگاری WPS3 نیز محروم می‌شوید.

روترهای مرکوسیس ۱۱AC و وای فای ۶ بخرید

یک نکته بسیار مهم را باید در انتهای این مقاله اشاره کنیم. مرکوسیس مجموعه‌ای از روترهای ارزان قیمت و روترهای رده بالا دارد که متاسفانه بیشتر روترهای ارزان قیمت و تک بانده آن وارد بازار ایران شدند.

این شرکت انواع روترهای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac و همین طور ۵ روتر وای فای ۶ با طراحی بسیار جالب و ویژگی‌های پرچم‌دار دارد که اتفاقا خریدشان را به شدت توصیه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: چرا تی پی لینک C6 بهترین روتر دو بانده مقرون به صرفه دنیا است؟

روترهای مرکوسیس MR90X و MR80X برای گیمینگ مناسب هستند و روترهای MR70X و MR60X و همین طور مرکوسیس MR1800X برای مصارف خانگی، بهترین گزینه خواهند بود.

آنچه که ما درباره روترهای مرکوسیس گفتیم؛ عمدتا روترهای ارزان قیمت و تک بانده این شرکت هستند که وارد بازار ایران شده و به نوعی تاریخ مصرف آن‌ها گذشته است.

با این وجود، باز هم اگر فکر می‌کنید روترهای مرکوسیس برای شما مناسب هستند؛ می‌توانید از لینک‌های زیر، یکی از این روترها را سفارش و خرید کنید:

خرید روتر مرکوسیس MW301R از دیجی‌کالا

خرید روتر مرکوسیس MW305R از دیجی‌کالا

خرید روتر مرکوسیس MW325R از دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫5 دیدگاه ها

      1. وای یعنی این مودم این قدر قدیمی است؟ با این حساب تاریخ تولیدشان کی است؟ سخت افزار این مودم از کی تو انبار بوده است؟ احتمالا خازنا دیگه تا الان عمرمفیدشون کم شده باشه. به نظرتون ریسک نیست خریدش؟

        1. سلام دوست عزیز
          ببینید روترهای مرکوسیس کار می‌کنند و مشکل سخت‌افزاری مانند چیزی که شما گفتید؛ مثلا خرابی خازن و … ندارند.
          بحث سر فناوری‌های تازه و ارتقا یافته است. شما وقتی می‌توانید با کمی پول بیشتر، روترهای به مراتب بهتر و به‌روزتر بخرید؛ چرا باید صرف ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تومان بودن روتر آن را خریداری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا