راهنمای خرید

راهنمای خرید روتر میکروتیک ارزان برای ترکیب چند اینترنت و لود بالانسینگ

ارزان‌ترین اما بهترین روترهای میکروتیک مناسب کاربران خانگی

اگر این روزها تصمیم گرفتید چند اینترنت را برای افزایش سرعت با هم ترکیب کنید یا قصد استفاده از فیلترشکن و VPN روی مودم دارید؛ نهایتا به یک راه‌کار می‌رسید و آن خرید روتر میکروتیک است.

روترها و اکسس‌پوینت‌های میکروتیک به لطف سیستم‌عامل کامل و انعطاف‌پذیری که دارند؛ بهترین گزینه برای لود بالانسینگ، ترکیب چند اینترنت روی دستگاه‌های دیگر هستند.

در حالی که مودم‌های مناسب نصب وی پی ان در بازار هم گران‌قیمت بوده و هم از همه فیلترشکن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند؛ روی روترهای میکروتیک می‌توانید وی‌پی‌ان‌های مختلفی را نصب، پیکربندی و راه‌اندازی کنید تا همه دستگاه‌های خانه از جمله تلویزیون، کنسول بازی، لپ‌تاپ، گوشی‌های موبایل و غیره به یک اینترنت بدون فیلتر وصل شوند.

حتی اگر نخواهید چند اینترنت ثابت و موبایل را با هم ترکیب کنید و فقط یک مودم و اینترنت در خانه دارید؛ حالا اینترنت ثابت مانند ADSL و VDSL یا اینترنت سیم کارتی مانند TDLTE یا ۴G، باز هم می‌توانید یک روتر میکروتیک ارزان خریداری کرده و به آن وصل کنید و دستگاه‌هایی که نیاز به اینترنت دارند؛ به وای فای روتر میکروتیک وصل شوند یا اینکه با کابل شبکه و درگاه LAN به روتر متصل باشند.

نکته اینجا است که حتما نیاز نیست برای خرید روتر میکروتیک، هزینه زیاد چند میلیون تومانی کنار بگذارید؛ بلکه با ۷۰۰-۸۰۰ هزار تومان الی ۱.۵ میلیون تومان، می‌توانید روتری با همه قابلیت‌ها و امکاناتی که نیاز دارید؛ تهیه و در خانه استفاده کنید.

ما در این مقاله، می‌خواهیم ارزان ترین روترهای میکروتیک مناسب برای ترکیب چند اینترنت، لود بالانسینگ و استفاده از فیلترشکن را معرفی کنیم:

بهترین روتر میکروتیک

چرا باید یک روتر میکروتیک بخریم؟

مهم‌ترین سوال پیش از جست‌وجو برای بهترین روتر میکروتیک مناسب نیازمان، است.

اصلا چرا باید سراغ خرید یک روتر میکروتیک برویم؟ روترهایی که معمولا سخت کانفیگ هستند؟ مگر مودم ثابت یا مودم سیم کارتی ما چه ویژگی و قابلیت کم دارد که در روتر میکروتیک یافت می‌شود؟

آیا با خرید یک مودم بسیار قوی و رده بالا، باز هم به روتر میکروتیک نیاز داریم؟ مثلا، تصور کنید مودم نوکیا FastMile 5G Gateway 3.0 را بخریم که پردازنده اسنپدراگون X55 دارد؛ قابلیت‌های نصب VPN و انتخاب باند رادیویی و تنظیمات شبکه موبایل دارد و یک مودم بی‌نظیر است؛ آیا باز هم به روتر میکروتیک نیاز داریم؟

جواب مثبت است؛ به شرط اینکه بخواهید چند اینترنت را با یکدیگر ترکیب کرده و اینترنتی با سرعت بیشتر داشته باشید؛ بخواهید از قابلیت افزونگی و لود بالانسینگ اینترنت‌های مختلف سود ببرید یا اینکه سودای داشتن یک وای‌فای بدون فیلتر برای اتصال همه دستگاه‌ها به اینترنت در خانه، در سر بپرورانید.

ماجرا این‌گونه است که شاید با دیدن مشخصات روترهای میکروتیک، حتی بهترین روتر میکروتیک یا قوی‌ترین روتر این برند، شوکه شوید و بگویید اینکه از یک روتر یا مودم رده متوسط بازار هم ضعیف است.

بله؛ مشخصات سخت‌افزاری روترهای میکروتیک چنگی به دل نمی‌زند و ما هم نیازی به سخت‌افزار قوی روی مادربوردهای میکروتیک نداریم؛ بلکه آن چیزی که این روترها را ارزشمند و خواستنی کرده است؛ سیستم‌عاملی با بی‌نهایت گزینه و امکانات و قابلیت است که روی هیچ روتر یا مودم دیگری نیست.

شما می‌توانید سیستم‌عامل RouterOS را روی پی‌سی خود نصب کنید و اینترنت، مودم‌ها، روترها و همه اتصالات و کاربران خود را طوری تنظیم کنید که دوست دارید.

مثلا، به روتر میکروتیک بگویید اینترنت مودم VDSL تی‌پی‌لینک VR400 را با اینترنت مودم هواوی HWS33 ترکیب کن و یک اینترنت ادغام شده بسیار سریع روی وای‌فای به من بده!

یا اینکه اینترنت مودم VR400 را در اولویت نخست قرار بده و اگر قطع شد؛ سریعا اینترنت هواوی HWS33 را به وای‌فای بده تا من هرگز بدون اینترنت نباشم.

مهم‌تر از این‌ها، می‌توانید روی روترهای میکروتیک، هر پروتکل و سرور VPN که نیاز دارید؛ راه‌اندازی و پیکربندی کنید. می‌توانید سرور VPN راه‌اندازی کنید و تلویزیون خود را به اینترنت بدون فیلتر روی وای‌فای برسانید.

در سیستم‌عامل میکروتیک، انواع امکانات و ابزارها برای مدیریت کاربران و دستگاه‌های متصل به وای‌فای و اینترنت دارید؛ می‌توانید یک فایروال و نرم‌افزار امنیتی روی شبکه اجرا کنید؛ پهنای‌باند را مدیریت کنید و صدها تنظیم پیشرفته دیگر که شاید در خانه یا محل کار، روزی نیاز داشتید و به آن فکر کردید.

دقیقا، قدرت روترهای Mikrotik از اینجا نشات می‌گیرد و مهم‌ترین دلیل برای محبوبیت آن‌ها در این روزها است.

انواع روتر میکروتیک

روترهای میکروتیک را از نظر کاربری می‌تواند به مدل‌های SOHO (کسب‌وکار کوچک و اداری)، SMB (کسب‌وکارهای متوسط) و Enterprise (سازمانی) تقسیم کرد.

همچنین، در دسته‌بندی دیگری می‌توان روترهای میکروتیک را در دو گروه سیمی و بی‌سیم قرار داد که مبنا، پشتیبانی از شبکه وای‌فای است. برخی روترهای Mikrotik از شبکه‌های بی‌سیم و وای‌فای پشتیبانی نمی‌کنند و برخی مدل‌ها همزمان برای هر دو شبکه سیمی و بی‌سیم مناسب هستند.

در بازار، مشتریان خانگی یا کسب‌وکار کوچک بیشتر ترجیح می‌دهند یک روتر میکروتیک بی‌سیم خریداری کنند که بتوانند با وای‌فای به اینترنت دسترسی داشته باشند اما قدرت و استفاده اصلی اکسس‌پوینت‌ها و روترهای میکروتیک در بحث قابلیت‌های سیمی و روتری این محصولات است.

روتر میکروتیک ارزان

نکات مهم خرید روتر میکروتیک

وقتی می‌خواهید یک روتر میکروتیک بخرید؛ ابتدا باید بررسی کنید این روتر از وای‌فای و شبکه‌های بی‌سیم پشتیبانی می‌کند یا خیر؟ اگر برایتان وای‌فای اهمیت دارد؛ بنابراین باید مدلی بخرید که کارت شبکه بی‌سیم یا تراشه وای‌فای هم داشته باشد و اشتباهی مدل بدون وای‌فای انتخاب نکنید.

تعداد درگاه‌های شبکه اترنت و سرعت آن‌ها، فاکتور مهم بعدی است. باید دقیقا محاسبه کنید به چه تعداد درگاه شبکه و با چه سرعتی نیاز دارید؟ مثلا اگر می‌خواهید سه مودم به روتر میکروتیک وصل کنید و بعد یک خروجی LAN بگیرید؛ باید مدلی را خریداری کنید که حداقل ۴ درگاه شبکه داشته باشد.

همچنین، سرعت این درگاه‌ها مهم است. اگر اینترنت‌های شما دارای سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت است؛ پس باید مدلی از میکروتیک انتخاب کنید که درگاه شبکه ۱۰۰۰ مگابیتی داشته باشد.

سیستم‌عامل روتر میکروتیک و اینکه قابل ارتقا به چه نسخه‌ای است؛ سومین فاکتور در انتخاب و خرید روترهای میکروتیک است. همه قدرت این روترها در سیستم‌عامل RouterOS است و شما باید بدانید دقیقا کدام نسخه آن روی روتر شما اجرا می‌شود و شامل چه ویژگی‌هایی است.

پردازنده و رم در این روترها اهمیت دارد ولی به قدری که مثلا در مودم‌ها برایشان ارزش و جایگاه قائل هستیم.

ارزان ترین روترهای میکروتیک مناسب کاربران خانگی

اگر اکسس‌پوینت‌های میکروتیک را کنار بگذاریم که بیشتر مناسب مصارف سازمانی و کسب‌وکاری هستند؛ با بودجه‌ای یک میلیون تومانی می‌توانید برای خودتان یک روتر میکروتیک با تمام امکاناتی که احتمالا نیاز دارید؛ خریداری کنید.

فهرست پیشنهادی ما برای خرید روتر میکروتیک به شرح زیر است:

روتر میکروتیک مدل RB931-2nD (هپ مینی)

قیمت: حدود ۸۰۰ هزار تومان

پردازنده: تک هسته‌ای با قدرت ۶۵۰ مگاهرتز

نوع اتصال: سیمی-بی‌سیم (وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز)

تعداد و سرعت پورت‌ها: ۳ درگاه شبکه با سرعت ۱۰/۱۰۰ مگابیت

تعداد و قدرت آنتن بی‌سیم: ۱ آنتن با قدرت ۱.۵ دسی بل

سیستم‌عامل: RouterOS سطح ۴

روتر میکروتیک RB931-2nD

همان‌طور که از نام این روتر میکروتیک پیدا است؛ یک مینی روتر اما با سیستم‌عامل روتر او اس سطح ۴ است؛ همان چیزی که برای ما بسیار ارزشمند بوده و باعث می‌شود کارمان برای ترکیب چند اینترنت ثابت و همراه، لود بالانسینگ اینترنت‌ها و راه‌اندازی وی پی ان روی وای‌فای راه بیفتد.

روتر میکروتیک hAP mini دارای سه درگاه شبکه LAN صد مگابیتی است که به طور پیش‌فرض، یک درگاه برای اتصال مودم اینترنت و دو درگاه برای اتصال دستگاه به شبکه از طریق LAN هستند.

اما در سیستم‌عامل RouterOS می‌توانید خودتان این درگاه‌های شبکه را باز تنظیم کنید و مثلا هر سه درگاه را برای اتصال مودم اینترنت تعریف کنید یا دو درگاه برای اینترنت و یک درگاه برای LAN در نظر گرفته شود.

روی این روتر می‌توانید وی پی ان‌های L2TP یا PPTP یا SSTP و همین‌طور OpenVPN را راه‌اندازی و پیکربندی کنید. ضمن اینکه قابلیت راه‌اندازی وی پی ان سرور و وی پی ان کلاینت یا تونل‌های وینگارد را هم دارد.

فقط یک آنتن وای‌فای داخلی دارد که برای مساحت‌های ۲۰ الی ۲۵ متر، خوب و قوی است و همزمان چند دستگاه می‌توانند به وای‌فای وصل شوند.

به طور کلی، روتر RB931-2nD برای مصارف خانگی و تک کاربره جذاب است و کسب‌وکارها بهتر است سراغ مدل قوی‌تر یعنی روتر هپ لایت بروند.

خرید روتر میکروتیک هپ مینی RB931-2nD از دیجی‌کالا

روتر میکروتیک مدل RB941-2nd HAP Lite (هپ لایت)

قیمت: حدود ۹۰۰ هزار تومان

پردازنده: تک هسته‌ای با قدرت ۶۵۰ مگاهرتز

نوع اتصال: سیمی-بی‌سیم (وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز)

تعداد و سرعت پورت‌ها: ۴ درگاه شبکه با سرعت ۱۰/۱۰۰ مگابیت، یک درگاه USB 2.0، یک درگاه Micro USB

تعداد و قدرت آنتن بی‌سیم: ۱ آنتن با قدرت ۲ دسی بل

سیستم‌عامل: RouterOS سطح ۴

روتر میکروتیک هپ لایت

معروف‌ترین روتر میکروتیک برای مصارف خانگی و کسب‌وکار کوچک است. روتر هپ لایت را باید نسخه ارتقا یافته مدل هپ مینی بدانیم.

همه ویژگی‌های لازمی که دنبالش هستید؛ از لود بالانسینگ تا نصب VPN، ترکیب و مدیریت چند کانکشن اینترنت، فایروال، مدیریت پهنای‌باند، مدیریت کاربران در سطح‌های مختلف و تنظیمات روتری و مسیریابی را دارد.

باز هم یک روتر بی‌سیم با وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز است ولی این بار هم درگاه USB دارد و هم از ۴ درگاه شبکه LAN سود می‌برد تا به راحتی بتوانید یک یا دو درگاه را به اینترنت و باقی را برای LAN استفاده کنید.

این روتر در دو مدل با پایه و بدون پایه وارد بازار ایران شده است و کلیدهایی مانند ریست و WPS دارد. در اینترنت، روتر هپ لایت برای کارهای ترید معروف شده است و فروش بسیار بالایی دارد که مدیون قیمت نسبتا ارزان‌اش هم هست.

شما اگر بخواهید یک مودم VPN خوب بخرید؛ حداقل باید ۲ الی ۳ میلیون تومان هزینه کنید ولی با خرید روتر میکروتیک هپ لایت، دیگر مهم نیست که مودم و اینترنتی دارید و به راحتی می‌توانید VPN خود را روی آن تنظیم و همه دستگاه‌های وای‌فای‌دار خانه را به اینترنت آزاد وصل کنید.

یک اینترنت با کیفیت و بدون قطعی در اختیار شما می‌گذارد؛ تنظیمات پیشرفته‌ای در سطح سیستم‌عامل دارد و همه ویژگی‌هایی که برای روترهای میکروتیک گفته می‌شود را در این مدل پیدا می‌کنید. فقط باید مقداری آموزش ببینید تا بتوانید به درستی این روتر را کانفیگ و راه‌اندازی کنید.

از نظر ما، بزرگ‌ترین مزیت روتر RB941-2nd، امکان نصب فریم‌ویر اوپن‌سورس Open WRT است که به شما اجازه می‌دهد سرورهای vmess و vless روی آن راه‌اندازی کنید و از وی‌پی‌ان V2Ray خودتان لذت ببرید.

خود این روتر به طور پیش‌فرض روی RouterOS سطح ۴ از وی پی ان‌های L2TP و PPTP و SSTP و OVPN پشتیبانی می‌کند.

خرید روتر میکروتیک هپ لایت از دیجی‌کالا

روتر میکروتیک hEX Lite مدل RB750r2 (هگز لایت)

قیمت: حدود ۱/۵۰۰/۰۰۰ تومان

پردازنده: تک هسته‌ای با قدرت ۸۵۰ مگاهرتز

نوع اتصال: سیمی

تعداد و سرعت پورت‌ها: ۴ درگاه شبکه با سرعت ۱۰/۱۰۰ مگابیت، یک درگاه WAN صد مگابیتی PoE

تعداد و قدرت آنتن بی‌سیم:

سیستم‌عامل: RouterOS سطح ۴

روتر میکروتیک RB750r2

روتر هگز لایت میکروتیک بدون وای‌فای است و برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی مناسب است که می‌خواهند از لود بالانسینگ یا قابلیت‌هایی مانند مدیریت پهنای‌باند، فایروال، مدیریت کاربران و تنظیمات روتر او اس نسخه ۴ میکروتیک سود ببرند.

البته، کاربران خانگی هم می‌توانند با زدن یک روتر بی‌سیم دو بانده به یکی از درگاه‌های LAN، وای‌فای داشته باشند و چند مودم نیز به درگاه‌های دیگر بزنند تا ترکیب چند اینترنت را تجربه کنند ولی مقداری سیستم پیچیده شده و پیکربندی آن سخت می‌شود.

این روتر میکروتیک، ۴ درگاه LAN و ۱ درگاه WAN دارد ولی در سیستم‌عامل، می‌توانید این چینش را تغییر دهید و مثلا ۳ درگاه LAN و ۲ درگاه WAN بسازید.

یک پردازنده تک هسته‌ای با سرعت ۸۵۰ مگاهرتز به همراه ۶۴ مگابایت رم دارد و روی درگاه WAN می‌توانید از قابلیت PoE سود ببرید.

باز همانند روترهای دیگر میکروتیک که در بالا معرفی کردیم؛ به طور پیش‌فرض از پروتکل‌های VPN رایج پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید به کل شبکه، اینترنت بدون فیلتر بدهید.

خرید روتر میکروتیک RB750r2 از دیجی‌کالا

روتر میکروتیک hAP ac Lite مدل RB952Ui-5ac2nD

قیمت: حدود ۲/۰۰۰/۰۰۰ تومان

پردازنده: تک هسته‌ای با قدرت ۶۵۰ مگاهرتز، رم ۶۴ مگابایت

نوع اتصال: سیمی – بی‌سیم دو بانده (۸۰۲.۱۱ac با فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز)

تعداد و سرعت پورت‌ها: ۴ درگاه شبکه با سرعت ۱۰/۱۰۰ مگابیت، ۱ درگاه WAN صد مگابیتی PoE، درگاه USB با قابلیت پشتیبانی از دانگل ۴G

تعداد و قدرت آنتن بی‌سیم: ۲ آنتن داخلی با قدرت ۲ دسی بل

سیستم‌عامل: RouterOS سطح ۴

روتر میکروتیک RB952Ui-5ac2nD-hap-ac-lite

برای افرادی که دنبال خرید روتر میکروتیک با وای فای دو بانده هستند؛ بهترین گزینه، مدل هپ لایت AC یا RB952Ui-5ac2nD است. تقریبا می‌توانیم بگوییم همان مودم هپ لایت ولی با وای فای قوی‌تر است.

این روتر دارای ۵ پورت شبکه است که به طور پیش‌فرض، یک پورت برای WAN و چهار پورت برای LAN است. همه این درگاه‌های شبکه از حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت سود می‌برند و فقط پورت WAN یا شماره ۵ دارای قابلیت PoE نیز هست.

یک پورت USB 2.0 روی این مودم تعبیه شده است که امکان نصب دانگل ۳G/4G را هم به شما می‌دهد تا بتوانید اینترنت موبایل را هم روی این دستگاه به اشتراک بگذارید.

البته، ما پیشنهاد می‌کنیم این روزها و با این وضع خراب اینترنت ایران، هرگز سراغ دانگل‌های ۴G نروید و یک مودم رومیزی سیم کارتی خریداری کرده و به یکی از درگاه‌های WAN روتر بزنید.

هر دو فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز را دارد که سرعت روی فرکانس اولی به حداکثر ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس بالاتر ۵ گیگاهرتز به ۴۳۳ مگابیت می‌رسد. یعنی کاملا مناسب برای استفاده در خانه یا شرکت‌های کوچک و اتصال دستگاه‌ها با وای‌فای به اینترنت بدون فیلتر است.

از سیستم‌عامل میکروتیک نسخه ۴ پشتیبانی می‌کند و باز می‌توانید پروتکل‌های وی پی ان PPTP و L2TP و OVPN را روی آن تنظیم کنید یا اینکه با نصب فریم‌ویر OpenWRT، سراغ راه‌اندازی سرورهای VPN دلخواه خود بروید.

از نظر قدرت پردازنده، تفاوتی با مدل هپ لایت تک بانده ندارد و بزرگ‌ترین مزیت آن همین وای‌فای AC و تعداد درگاه‌های بیشتر است.

خرید روتر میکروتیک هپ لایت AC از دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا