راهنمای خرید

۵ مودم رومیزی ۴G برتر بازار ایران

مودم‌های سیم‌کارتی که هیچ چیز از مودم‌های اینترنت ثابت کم ندارند!

مودم‌های ۴G رومیزی نسبت به مودم‌های همراه مزایایی دارند که باعث می‌شود توجه کاربران را به سوی خود جلب کنند.

مودم‌های رومیزی که سیم‌کارت می‌خورند و امکان استفاده از اینترنت همراه را فراهم می‌کنند؛ نسبت به مودم‌های همراه و جیبی بزرگ‌تر هستند؛ از پردازنده و رم قوی‌تری سود می‌برند تا قدرت پردازشی بیشتری داشته باشند.

این مودم‌ها دارای آنتن خارجی هستند تا آنتن‌دهی بهتری داشته باشند و در مکان‌های ضعیف از نظر آنتن‌دهی باز هم سرعت و کیفیت شبکه خوبی داشته باشند.

مجهز به انواع درگاه‌های ارتباطی از جمله درگاه LAN و WAN و درگاه‌های USB هستند تا بتوانید دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ و کامپیوتر را از طریق کابل شبکه به اینترنت وصل کرد یا از هارددیسک اکسترنال و پرینتر در شبکه سود برد.

مودم‌های رومیزی امکانات مدیریتی و نرم‌افزاری بیشتری دارند و همانند یک روتر رومیزی عمل می‌کنند. شما می‌توانید انواع تنظیمات و ابزارها را در پنل مدیریتی این مودم‌ها پیدا کنید. مانند کنترل والدین، شبکه میهمان، سرور وی‌پی‌ان، ترافیک شبکه و کیفیت سرویس.

در حالی‌که غالب مودم‌های رومیزی فورجی در بازار ایران مانند هواوی B612 (ایرانسل TF-i60) در سطح متوسطی هستند و قابلیت‌های آن‌چنانی ندارد ولی باز می‌شود چند مدل بسیار خوب برای معرفی پیدا کرد:

نزتک ۷۷DX

قیمت: حدود ۲.۵ میلیون تومان

مودم نزتک 77DX

اگر می‌خواهید مودم سیم کارتی رومیزی ارزان قیمت ولی با امکانات و کارایی مشابه مودم‌های رده بالای بازار خریداری کنید؛ سراغ مودم نزتک ۷۷DX بروید.

این مودم آنلاک و با گارانتی رسمی شرکت هایپرسل وارد بازار شده و از نظر سرعت و گیرندگی آنتن، باعث شگفتی شما خواهد شد. در تست‌هایی که در آزمایشگاه شبکه‌چی روی این مودم انجام دادیم؛ به سرعت‌های ۱۲۰ مگابیت و بیشتر رسیدیم که نشان از قدرت بالای گیرندگی سیگنال آن به لطف آنتن‌های خارجی نصب شده، دارد.

این مودم ۴G از رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت به همراه وای فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n و ۴ درگاه شبکه اترنت LAN و ۴ آنتن خارجی (۲ آنتن برای شبکه موبایل و ۲ آنتن برای وای فای) است.

از باندهای رادیویی ۱ و ۳ و ۷ و ۳۸ پشتیبانی می‌شود که در ایران پر استفاده هستند و تمام سیم کارت‌های اینترنت موبایل همراه اول، ایرانسل، شاتل موبایل، رایتل تا های وب و حتی طرح ۳۶۰ مبین‌نت نیز روی آن کار می‌کنند.

از نظر نرم‌افزاری، پنل این مودم کاملا باز بوده و شما می‌توانید به طور دستی، شبکه موبایل و باند رادیویی را انتخاب یا DNS تعریف کنید. حتی می‌توانید این مودم را با پاوربانک و در نبود پریز برق، شارژ و روشن کنید.

حتما بررسی کامل مودم نزتک ۷۷DX را بخوانید.

خرید مودم نزتک ۷۷DX از دیجی‌کالا

ایسوس ۴G-AX56U

قیمت: حدود ۱۳ میلیون تومان

بهترین مودم بی سیم ایران

تصور کنید یک مودم ثابت رده بالای ایسوس دارید ولی به جای اینترنت ADSL/VDSL، سیم کارتی بوده و با اینترنت همراه کار می‌کند.

۴G-AX56 آخرین مودم سیم کارتی است که ایسوس داده و تقریبا از همه استانداردها و فناوری‌های به‌روز دنیا در مودم‌های سیم کارتی و ۴G LTE پشتیبانی می‌کند.

از طراحی بسیار زیبا و کامل این مودم بگذریم؛ این مودم در رده LTE Cat 6 با سرعت ۳۰۰ مگابیت برای دانلود و ۵۰ مگابیت برای آپلود است. از نظر پشتیبانی باندهای رادیویی نیز مشکلی برای استفاده در ایران ندارد و از باندهای ۱ و ۳ و ۷ و ۲۰ و ۳۸ پشتیبانی می‌کند. روی TDD فقط از باندهای ۳۸ و ۴۰ و ۴۱ پشتیبانی کرده و باند ۴۲ برای اینترنت TD-LTE را ندارد.

مزیت بزرگ مودم ایسوس ۴G-AX56، برخورداری از وای فای ۶ دو بانده است. سرعت وای‌فای این مودم به ۱.۸ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد که برای هر کاربر خانگی و حرفه‌ای مناسب است.

از فناوری‌های MU-MIMO و Beamforming و Multiple SSID پشتیبانی کرده؛ دارای ۳ آنتن خارجی است که ۲ آنتن برای LTE و ۱ آنتن برای وای فای است و ۴ درگاه شبکه LAN و ۱ درگاه WAN گیگابیتی دارد.

برای آشنایی بیشتر با مودم ایسوس ۴G-AX56 پیشنهاد می‌کنیم مطلب «بررسی مودم سیم‌کارتی ایسوس ۴G-AX56: بد جوری دلبری می‌کند این ۴.۵G و وای فای ۶» را بخوانید.

خرید مودم ایسوس ۴G-AX56U از دیجی‌کالا

هواوی B622

قیمت: حدود ۶ میلیون تومان

مودم هواوی B622

جانشین مودم ایرانسل TF-i60 H1 و هواوی B612، پرفروش‌ترین مودم بازار در سال ۱۴۰۱ شده است؛ مودم از همه نظر کاملی که هیچ کمبودی ندارد و هیچ کس از خریدش ناراضی نیست.

مودم هواوی B622 همان طراحی، اندازه و فرم مودم هواوی B612 را دارد ولی از چیپ‌ست مرکزی و وای فای به‌روزتری سود می‌برد؛ فناوری ساخت آنتن‌های بهتری دارد و مهم‌تر اینکه به وای فای ۶ مجهز است.

این مودم از باندهای رادیویی FDD و TDD رایج ایران استفاده کرده و حتی از باند ۴۲ برای اینترنت TDLTE پشتیبانی می‌کند؛ با همه سیم‌کارت‌های اینترنت همراه و TDLTE شرکت‌های مختلف کار می‌کند و کاملا آنلاک است.

تست‌های سرعت مودم ۶۲۲ هواوی نیز می‌گویند با یک مودم رده بالا و سریع روبرو هستیم؛ ضمن اینکه گیرندگی آنتن آن بهتر از هواوی ۶۱۲ است. تنها ایرادی که می‌توان به مودم ۶۲۲ گرفت؛ عدم انتخاب دستی شبکه و باند رادیویی در پنلی است که خود هواوی لاک کرده است.

بررسی کامل مودم هواوی B622

خرید مودم هواوی B622 از دیجی‌کالا

هواوی HWS33 L02

قیمت: حدود ۷ میلیون تومان

اینترنت TDLTE مودم هواوی

اگر فقط و فقط عاشق سرعت هستید و به چیزهای دیگر یک مودم کاری ندارید؛ مودم L02 برای شما طراحی شده است.

همان‌طور که می‌دانید مودم HWS32 و HWS33 را شرکت هواوی برای یک اپراتور ژاپنی زده است. این مودم‌های فقط از باند ۱ در FDD و باند ۴۲ در TDD پشتیبانی می‌کند؛ نقطه ضعفی که تبدیل به نقطه قوت آن هم شده است.

سرعت مودم HWS33 L02 فوق‌العاده بالا است. روی اینترنت TDLTE تا سرعت ۱۲۰ مگابیت و روی اینترنت همراه ایرانسل تا ۱۳۰ مگابیت تست سرعت گرفتیم و با اغلب سیم‌کارت‌ها، سرعتی بالاتر از ۵۰ مگابیت بر ثانیه می‌دهد.

وای‌فای دو بانده دارد؛ چندین آنتن بزرگ داخلی دارد و از دو درگاه شبکه LAN گیگابیتی سود می‌برد ولی دیگر از درگاه RJ11 یا USB خبری نیست.

پنل کاربری این مودم چندان چنگی به دل نمی‌زند و خیلی بسته و محدود است ولی در عوض سرعت اینترنتی که به شما می‌دهد؛ در حد یک اینترنت فیبر نوری است.

برای دانستن مزایا و معایب واقعی مودم HWS33 به مقاله «بررسی مودم هواوی HWS33 L02: سرعت، سرعت و فقط سرعت» نگاهی بیندازید.

خرید مودم هواوی HWS33 L02 از دیجی‌کالا

تی‌پی‌لینک Archer MR600

قیمت: حدود ۶ میلیون تومان

مودم تی پی لینک MR600

جدیدترین مودم ۴G LTE شرکت تی‌پی‌لینک در بازار ایران، قوی‌ترین هم هست. یک مودم LTE Cat6 با سرعت ۳۰۰ مگابیت و سرعت وای‌فای ۱۲۰۰ مگابیت که از هر نظر برای مصارف خانگی و حتی اداری مناسب می‌شود.

تی‌پی‌لینک دو مودم دیگر به نام‌های MR200 و MR400 دارد که باز هم جزو بهترین مودم‌های رومیزی بازار هستند ولی هریک در سرعت موبایل یا سرعت وای‌فای به پای MR600 نمی‌رسند.

این مودم مجهز به قابلیت مش وای‌فای است؛ از دو آنتن خارجی پشتیبانی می‌کند و از چهار درگاه اترنت گیگابیتی پشت دستگاه سود می‌برد که یک درگاه LAN/WAN و سه درگاه دیگر LAN است.

اگر دوست دارید درباره مودم تی‌پی‌لینک Archer MR600 بیشتر بدانید؛ مطلب «نگاهی به مودم رومیزی ۴.۵G تی‌پی‌لینک Archer MR۶۰۰: همه مزایا مال تو است» را بخوانید.

خرید مودم تی پی لینک MR600 از دیجی کالا

*این مقاله اولین بار در تاریخ فروردین ۱۳۹۹ نگارش شده و در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    مودم جمع و جور Jio JMR1040 از نظر شما چطور مودمیه؟ بنده با گوشی و نت ایرانسل نقاطی از خونه که ۳ خط آنتن پر میشه یا حتی بعضی جاها با دو خط نزدیک ۲۰ مگابایت سرعت دانلود دارم میخواستم بدونم با این مودم هم میتونم به این سرعت یا بیشتر برسم یا باید هزینه اضافی کنم
    خیلی ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا